De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Wat zijn eigenlijk spelregels mbt wegels tussen velden?

Vorige week was ik gewoon wat lukraak door het geboerte hier aan het rijden en als er een wegel tussen een akker/veld lag die ook op de Garmin stond, heb ik deze gevolgd maar dat waren soms heel vreemde wegen die me niet altijd heel openbaar leken. Stond ik ineens tussen een perengaard, er was nog een kleine hint van een weg maar ik moest echt op de GPS kijken waar het effectieve pad lag. Aan het begin van de weg stond niets van verkeersborden of iets van privé grond. Ik merk ook soms nog een verschil tussen Google Maps en de Garmin kaart,

bestaat er iets van documentatie of wegcode over zulke wegen?

Voorbeeldje

Ik refereer altijd naar de kaarten van het NGI. Daar staat iedere wegel op aangeduid. Als deze oranje-geel omlijnt is, is dat een private weg en dus niet toegankelijk. Is het grijs-wit, dan is het een openbare weg en dus toegankelijk tenzij verkeersborden of natuurgebiedregels anders zeggen (echte verkeersborden, niet een overijverige boer die een stuk plaatstaal en een rode kwast gevonden heeft en er “privaat” op gekliederd heeft).

Atlas der Buurtwegen is ook een goed referentiekader. Kun je ook op geopunt vinden.

Die weg van je voorbeeld is een perfecte openbare niet-verharde weg. Mag je dus in, maar je hebt geen voorrang van rechts als je op een verharde weg uitkomt.

Wat zijn eigenlijk spelregels mbt wegels tussen velden?

Vorige week was ik gewoon wat lukraak door het geboerte hier aan het rijden en als er een wegel tussen een akker/veld lag die ook op de Garmin stond, heb ik deze gevolgd maar dat waren soms heel vreemde wegen die me niet altijd heel openbaar leken. Stond ik ineens tussen een perengaard, er was nog een kleine hint van een weg maar ik moest echt op de GPS kijken waar het effectieve pad lag. Aan het begin van de weg stond niets van verkeersborden of iets van privé grond. Ik merk ook soms nog een verschil tussen Google Maps en de Garmin kaart,

bestaat er iets van documentatie of wegcode over zulke wegen?

Voorbeeldje

De atlas der buurtwegen: https://www.geopunt.be/?service=https://geo.api.vlaanderen.be/HISTCART/wmts?layers=abw

Het pad dat jij probeerde te rijden is een sentier en valt dus gewoon onder het buurtweg regime. De sentier is naar alle waarschijnlijkheid eigendom van de aangelanden maar diezelfde aangelanden moeten derden ten allen tijden doorgang verlenen over die buurtweg voor zover ik weet.

Halvewege wordt die weg nu inderdaad 'onderbroken' door die boomgaard maar eigenlijk mag je daar gewoon langs rijden tot de andere kant van de boomgaard waar de weg opnieuw verder loopt. De eigenaar van de boomgaard kan daar niks op zeggen, integendeel.

Als er niets staat van "privaat" of "verboden toegang" en het ziet er gewoon toegankelijk uit (dus geen poortjes of dergelijke), dan mag je er van uitgaan dat het publiek toegankelijk is. Dat zegt niets over de eigendomsstatus, maar dat doet er niet toe.
En als er gedurende 30 jaar publiek gebruik van wordt gemaakt, dan ontstaat er een publieke erfdienstbaarheid van doorgang / overgang (en spreken we over een gemeenteweg, of vroeger over een "buurtweg", maar die term is niet meer in gebruik sinds het Gemeentewegendecreet van 2019 alle wegen indeelt als gemeenteweg).

Nooit gedacht dat ik een kaart uit de 19de eeuw nodig had om met de fiets te kunnen rijden :unsure:.

Het zal ook wat trial en error zijn waarschijnlijk? Het eerste deel van"sentier nr 43" uit m'n voorbeeld is vrij goed berijdbaar, het vervolg is duidelijk (bewust?) verwaarloosd als weg dus een pak minder berijdbaar.

De E17 oversteken lijkt me wel geen goed idee :biglaugh:

q7KcRvF.png

In België mag je onverhard enkel fietsen waar er MTB pijltjes staan van sport Vlaanderen.

Hier in het dorp al serieus boetes uitgedeeld aan MTB-ers die over een pad (waar ge eigenlijk in theorie met een auto door kunt) zaten te fietsen.

In België mag je onverhard enkel fietsen waar er MTB pijltjes staan van sport Vlaanderen.

Hier in het dorp al serieus boetes uitgedeeld aan MTB-ers die over een pad (waar ge eigenlijk in theorie met een auto door kunt) zaten te fietsen.
Voor bos en natuurgebieden klopt dat. Maar veldwegels vallen daar niet onder.

Bij van eyck de groene shimano rx 801 voor 99€ besteld. Geen geld voor zo een schoen.

Misschien ook eens kijken om een 3t aero stuur voor de grizl te kopen. Een smaller aerostuurtje rijdt toch wel veel plezanter dan dat brede alu.

Terug
Bovenaan