De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Als er effectief zoveel regen valt zal het op sommige plekken wel serieus modderig zijn. Ik heb de Frans Claes zelf nog niet gereden maar aan Overijse rijden ze over echte boerenwegels, daar wil je niet zijn de dag na een zondvloed.

Gezien de regenachtige voorgeschiedenis zou ik sowieso wel aanraden om hier pas te komen rijden na enkele droge dagen. De dreven in meerdael zijn altijd te doen, maar eens je daar een beetje buiten komt zal je toch al snel wat modder tegenkomen.

(PlugPlug Dijleland heeft 70% offroad, veel meer kilometers in het meerdaelbos. Mooiere route wat mij betreft)

Ik ben aan het overwegen om nieuwe wielen te kopen voor mijn Grizl, ik ben echter ook al een tijdje aan het worstelen of hookless rijden op mijn koersfiets zo'n schitterend plan is.

Vandaar de (on)logische gedachte, mijn wielen van de koersfiets gebruiken voor gravel en nieuwe hooked wielen kopen voor mijn koersfiets.

Heeft iemand hier enige ervaring mee?

Giant SLR 1 wielen, 22,4mm binnenbreedte velg, de buitenbreedte is wat smaller dan de meeste gravel wielen, maar met 45mm banden is dat aerovoordeel sowieso weg.

Ik ben aan het overwegen om nieuwe wielen te kopen voor mijn Grizl, ik ben echter ook al een tijdje aan het worstelen of hookless rijden op mijn koersfiets zo'n schitterend plan is.

Vandaar de (on)logische gedachte, mijn wielen van de koersfiets gebruiken voor gravel en nieuwe hooked wielen kopen voor mijn koersfiets.

Heeft iemand hier enige ervaring mee?

Giant SLR 1 wielen, 22,4mm binnenbreedte velg, de buitenbreedte is wat smaller dan de meeste gravel wielen, maar met 45mm banden is dat aerovoordeel sowieso weg.
22,5 inner is meer dan voldoende voor een 40-45 band. We reden vroeger met 2.25" op 19mm intern en dat ging ook.

En het risico dat die hookless velgen met zich meebrengen vervalt bijna volledig in het gravel/mtb scenario op < 2 bar.

tldr:

Puik idee

En het risico dat die hookless velgen met zich meebrengen vervalt bijna volledig in het gravel/mtb scenario op < 2 bar.
Ik ben een MTB-er en ben niet echt mee met wat hookless velgen zijn maar... Is dat wel zo wat je zegt?

AFAIK is het probleem met hookless dat uw banden vd velg getrokken kunnen worden? Dat is een probleem wat technische sterke rijders op MTB ook aan de hand hebben. Dat de band de zijwaartse druk van de bochten niet aan kan en vd velg wordt getrokken.
Daarom reed Nino Shurter lange tijd ofwel met een fully, ofwel met een dropperpost. Maar niet met beide. Want dat konden de banden niet aan.

Nu... Niet echt een probleem voor ons normale stervelingen. Maar om nu hookless te gaan rijden offroad?

Ik ben een MTB-er en ben niet echt mee met wat hookless velgen zijn maar... Is dat wel zo wat je zegt?

AFAIK is het probleem met hookless dat uw banden vd velg getrokken kunnen worden? Dat is een probleem wat technische sterke rijders op MTB ook aan de hand hebben. Dat de band de zijwaartse druk van de bochten niet aan kan en vd velg wordt getrokken.
Daarom reed Nino Shurter lange tijd ofwel met een fully, ofwel met een dropperpost. Maar niet met beide. Want dat konden de banden niet aan.

Nu... Niet echt een probleem voor ons normale stervelingen. Maar om nu hookless te gaan rijden offroad?
Het is vriendelijk, maar ik denk niet dat ik in de buurt kom van de druk die Nino op zijn banden zet terwijl ik gravel 😁

Ben aan het rondkijken om een bagagerek voor mijn gravelfiets aan te schaffen.
Zou voor meerdaagse tochten zijn met zowel gravel als mijn hardtail mtb moeten kunnen dienen.

Iemand een aanrader? Ik zat te kwijlen op Tailfin aero rack, maar is zeer prijzig. Iemand ervaring met Aeroe spider rack?

Laatst bewerkt:
Ben aan het rondkijken om een bagagerek voor mijn gravelfiets aan te schaffen.
Zou voor meerdaagse tochten zijn met zowel gravel als mijn hardtail mtb moeten kunnen dienen.

Iemand een aanrader? Ik zat te kwijlen op Tailfin aero rack, maar is zeer prijzig. Iemand ervaring met Aeroe spider rack?
Waarom geen simpel ortlieb quick-rack? Installeert waarschijnlijk veel sneller, goedkoper en geeft je meer opties (panniers, simpele drybag er bovenop gebonden,...). Een standaard licht Tubus rekje kan natuurlijk ook (uiteindelijk ook maar 3 bouten), maar hangt een beetje af van de bevestigingspunten op je frames.

Waarom geen simpel ortlieb quick-rack? Installeert waarschijnlijk veel sneller, goedkoper en geeft je meer opties (panniers, simpele drybag er bovenop gebonden,...). Een standaard licht Tubus rekje kan natuurlijk ook (uiteindelijk ook maar 3 bouten), maar hangt een beetje af van de bevestigingspunten op je frames.
Wel, die was ikook aan het bekijken. Bevestigingspunten genoeg. Dus die Ortlieb lijkt het te worden. Merci.

Laatst bewerkt:
Ik zou de gpx van de plug plug taxandria gpx (200 mijl) willen bekomen, maar je kan die precies alleen kopen. Staat die nergens anders? :unsure:

Met alle respect eh kerels, gratis is altijd leuk.
Maar de man die deze routes gebouwd heeft verdiend wel het nodige respect. Deze routes zijn echt wel elke cent waard, en de parcoursbouwer echt elke cent die hij ervoor vraagt.

Met alle respect eh kerels, gratis is altijd leuk.
Maar de man die deze routes gebouwd heeft verdiend wel het nodige respect. Deze routes zijn echt wel elke cent waard, en de parcoursbouwer echt elke cent die hij ervoor vraagt.
Vind ik er ook van.
Wel 6000 euro aan een fiets geven, maar geen 10 euro willen betalen voor prachtroutes. Allez ja, mijn gedacht

Vind ik er ook van.
Wel 6000 euro aan een fiets geven, maar geen 10 euro willen betalen voor prachtroutes. Allez ja, mijn gedacht
Niet altijd akkoord. Opaalkust en Zwin zijn nu net 2 voorbeelden van routes die al voor 90% bestonden en die de parcoursbouwer minimaal heeft aangepast om dan achter een paywall te steken. De andere zijn wel meer de moeite waard.

Vind ik er ook van.
Nja, moest je diezelfde fiets gratis vinden zou je er natuurlijk ook geen 6000 EUR voor betalen.

On topic: Na de verkoop van mijn MTB wat aan het uitkijken voor een gravelbike, waarbij uiteraard de GRIZL in het oog sprong. Ik ben een 1by gewoon van op de MTB en was daar heel content van, maar vrees een beetje op de limieten te botsen op de grote delen weg. Wat raden jullie hiervoor aan?

Hier zijn in het verleden al discussies over gehoord. Ik ben pro 1x.
Als ik 40x15 rij zit aan 33 a 34 per uur. Dan heb ik dus nog 3 tanden over, 40x11 brengt mij aan 44 per uur.

Als je die fiets ook als halve koersfiets wil gebruiken dan ga je versnellingen te kort komen, als het peloton doortrekt naar 45 per uur of als je in een afdaling aan die snelheden nog wil bij trappen.

Terug
Bovenaan