De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Ben momenteel ook eens serieus aan het rondkijken voor een gravelbike en kan niet kiezen.
De shortlist is momenteel

De nieuwe lapiere crosshill CF link
Giant revolt link (dit kleur maar dan met rival 1x erop)
Canyon grail CF link

De 45mm max bandbreedte van de grail en crosshill zouden imo voldoende moeten zijn, heb nog steeds een hardtail ook, maar de gemoedsrust dat ik met de giant alle richtingen uit kan is natuurlijk ook iets (ben ook wel tevreden giant klant).

Qua prijs gaat er zelfs met de korting die je bij een fietswinkel nog krijgt op de adviesprijs niet veel aan te doen zijn.

Ik rij met Pirelli Cinturato Gravel M. Net zoals mijn H's in 45mm, ik heb nooit met smaller gereden.
Ik heb weleens getwijfeld over 40mm maar als ik dan over een pad met veel losse stenen rij is die gedachte er al snel uitgeschud.

Ben er ook content van! Geven mij ook de indruk dat ze vlot bollen op asfalt maar kan ook mijn conditie zijn die goed is :oi22:
Afgelopen zondag een MTB gaan rijden en was er toch heel content van, ploeterden vlot door de modder.

Ben er ook content van! Geven mij ook de indruk dat ze vlot bollen op asfalt maar kan ook mijn conditie zijn die goed is :oi22:
Afgelopen zondag een MTB gaan rijden en was er toch heel content van, ploeterden vlot door de modder.
Afgelopen weekend ben ik er ook voor het eerst weer mee in de modder beland. Het verschil is echt gigantisch, plots kunnen sturen waar modder ligt :scream:
Op asfalt hoor je wel dat de noppen meer lawaai maken, het verschil zal er dus wel zijn maar ik kan ook niet zeggen dat ik plots veel trager mee rij. Zoals al eens gezegd komen ze erg goed uit de testen bij BRR. Normaal rij ik met 2,1 a 2,2 bar, je merkt wel dat de band minder soepel is op dezelfde druk. Maar het is echt een beest om de wintermaanden mee door te komen!

Over welke cinturato’s hebben we het dan?

Want ik heb de H’s en die voelen ok, maar in BRR zijn ze zeker niet top.

En qua grip op nat wegdek zijn ze verschrikkelijk.
Offroad… cava.

De M. Voor een band met zo'n zwaar profiel komt deze heel goed uit de tests.

De H is inderdaad niet bij de absolute top, maar wel bij de betere als je de banden schrapt die totaal kaal zijn in het midden. Ook qua wet grip niet bij de top, maar wel bovengemiddeld. Op beide criteria beter als bv de Vittoria Terrano waar VDP het WK gravel op won.

Nu goed, die resultaten van BRR kan je ook niet 1 op 1 overzetten naar de resultaten out on the road. Bij de MTB banden scoort Maxxis zeer matig, terwijl Shurter al jaar en dag op Maxxis rondrijdt. Moesten die banden echt zo slecht zijn zouden ze wel overstappen denk ik dan.

Ook qua wet grip niet bij de top, maar wel bovengemiddeld. Op beide criteria beter als bv de Vittoria Terrano waar VDP het WK gravel op won.

Ik spreek uit ervaring, die van de G-one RS is ook niet bijster goed.

Deze zondag in een natte bocht voorwiel weggeschoven en kennis gemaakt met het asfalt…

Is een gravelbike met andere banden eigenlijk een optie om beachraces te rijden? Of ben je toch beter af met een omgebouwde hardtail?
Mijn gravelbike is een omgebouwde Hardtail ;-)
Past alles in van banden tussen een 28mm tot een 2.35 inch.
Bedoeling was een beachracer op te bouwen dus in feite een 29er hardtail met vaste vork maar ik heb er ook al verschillende gravel races mee gedaan. Standaard banden die er op liggen zijn conti racekings 2.0

Mijn gravelbike is een omgebouwde Hardtail ;-)
Past alles in van banden tussen een 28mm tot een 2.35 inch.
Bedoeling was een beachracer op te bouwen dus in feite een 29er hardtail met vaste vork maar ik heb er ook al verschillende gravel races mee gedaan. Standaard banden die er op liggen zijn conti racekings 2.0
Dat begin je meer en meer te zien (in het bikepacking circuit, vooral de races dan). Naar mijn weten zijn er quasi geen drop-bar hardtails stock-montage beschikbaar. Wat je wil hebt zijn, drop-bar mtb's met vaste vork die de mogelijkheid hebben om er een geveerde vork in te steken (Salsa Cutthroat, Mason ISO,...).
Dropbar op een bestaande HT kan zeker, maar je moet rekening houden dat de geometrie daar niet op voorzien is. Op zich geen probleem, maar wel iets om mee rekening te houden. Voor (heel) gedetailleerde info: de blog van Frank Torsten

Dat begin je meer en meer te zien (in het bikepacking circuit, vooral de races dan). Naar mijn weten zijn er quasi geen drop-bar hardtails stock-montage beschikbaar. Wat je wil hebt zijn, drop-bar mtb's met vaste vork die de mogelijkheid hebben om er een geveerde vork in te steken (Salsa Cutthroat, Mason ISO,...).
Dropbar op een bestaande HT kan zeker, maar je moet rekening houden dat de geometrie daar niet op voorzien is. Op zich geen probleem, maar wel iets om mee rekening te houden. Voor (heel) gedetailleerde info: de blog van Frank Torsten
Zijn inderdaad niet de standaard fietsen. Maar beachbikes zie je ondertussen al meerdere jaren en zijn bijna altijd omgebouwde hardtails.
Ik merk inderdaad dat mijn fiets niet zo goed stuurt/ rijdt als een dedicated gravel bike maar om nu te zeggen dat het heel veel zal schelen.

Die blog trouwens ook ergens in het engels/nederlands te lezen. Mijn duits is niet zo goed.

Kwam deze morgen dit artikel tegen:

Ga ik volgende week eens rijden, is niet ver van thuis .
Het was niet de moment woensdag 😂

t74lOWM.mp4

qOYaQHN.jpeg

9pxeq8L.jpeg

O03Cj54.jpeg

mZHoRyX.jpeg

ZeAk1Mt.jpeg

xd8787c.jpeg

UCTVc7K.jpeg

0wstkJw.jpeg

AcDX1oA.jpeg

Terug