De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Die breedte zegt ook niet alles natuurlijk. Het gewicht zal waarschijnlijk doorslaggevender zijn in hoe een fiets aanvoelt.

Gisteren de PlugPlug Taxandria 200 mijl (324km) gereden.
Warm, maar goed verteerd. 13u (waarvan 11:45u echt gefietst) aan een stuk genoeg voeding binnenkrijgen is niet evident bij zo'n temperaturen.
De rit op zich wel goed kunnen indelen zodat ik de laatste 70km nog aardig wat tempo heb kunnen rijden. Hier en daar wel veel mul zand waardoor er in de bochten telkens veel snelheid verloren gaat. Het parcours is echt de moeite, met ongeveer 25% verhard.

Nee staat wel op de planning om eens te doen (op een uur ben ik er wel met de velo normaal)
2x 2 Rondjes gereden ondertussen.
Niet slecht. Enkele putten al opgevuld en sinds vorig weekend een "losse" zandstrook ook vlak/hard gemaakt nu.

20250711-081928.jpg

20250705-065414.jpg

20250711-081215.jpg

20250711-075311.jpg

20250705-065102.jpg

20250705-090856.jpg

20250705-123514.jpg

20250711-081634.jpg

20250705-072218.jpg

Ik ben ook stilaan overstag aan het gaan. Na 15j MTB waarbij ik toch vooral geniet van routes die ook perfect met een gravelbike lukken, en ik vaak wel wat snelheid mis en graag wat langere afstanden zou doen, moet ik toegeven dat een gravelbike toch wel aanlokkelijk lijkt.

Ik ken niets van fietsen. Wat leeswerk en rondvragen leidt me al snel toch naar de Grizl (7?). Lijkt me nog steeds een top aankoop?
Budget grofweg 2k. Je moet ergens de lijn trekken en ik ben maar een amateur die geniet van ritjes in alle rust. En alu lijkt me naast het budgettaire wel handig bv op het fietsenrek, is toch net wat minder gevoelig.

Oja, nobrainer om dat in fietslease te knallen of toch maar cash op tafel leggen?

EDIT: al eens maten opgenomen, met 183.5cm en 80cm binnenbeenlengte val ik precies nogal uit de standaard :unsure:

Laatst bewerkt:
Oja, nobrainer om dat in fietslease te knallen of toch maar cash op tafel leggen?

EDIT: al eens maten opgenomen, met 183.5cm en 80cm binnenbeenlengte val ik precies nogal uit de standaard :unsure:

Best wel eens nakijken of canyon binnen de policy van de lease valt.

Ik denk dat het punt vooral zal zijn dat het verschil tussen een fiets van 2k en 3,5k in lease amper merkbaar zal zijn in uw portemonnee. Dus dan is de vraag of je niet beter gewoon de duurdere neemt.
Ik zou altijd zeggen als je kan leasen dan sowieso doen, financieel ga je op het totaalplaatje winst maken.
Maar het hangt ook van meerdere factoren af hoe de lease gefinancierd wordt, of je u wilt binden aan een werkgever, wat de bijkomende spelregels zijn etc.

Canyon is vooral interessant omdat je veel waarde voor je geld krijgt. Een grizl is zeker een goeie fiets.
Maar er zijn ook andere op de markt die ook qua prijs/ kwaliteit goed zijn en zeker geen minder goeie keuze zijn.

Best wel eens nakijken of canyon binnen de policy van de lease valt.

Ik denk dat het punt vooral zal zijn dat het verschil tussen een fiets van 2k en 3,5k in lease amper merkbaar zal zijn in uw portemonnee. Dus dan is de vraag of je niet beter gewoon de duurdere neemt.
Ik zou altijd zeggen als je kan leasen dan sowieso doen, financieel ga je op het totaalplaatje winst maken.
Maar het hangt ook van meerdere factoren af hoe de lease gefinancierd wordt, of je u wilt binden aan een werkgever, wat de bijkomende spelregels zijn etc.

Canyon is vooral interessant omdat je veel waarde voor je geld krijgt. Een grizl is zeker een goeie fiets.
Maar er zijn ook andere op de markt die ook qua prijs/ kwaliteit goed zijn en zeker geen minder goeie keuze zijn.
Canyon kan bij ons gelukkig wel, enkele collega’s gingen me reeds voor 😁

‘t Is financiering via de eindejaarspremie dus fiscaal zeker voordelig. Klopt dat je van het verschil tussen 2 en 3,5k niet zichtbaar een boterham minder gaat eten maar je moet ergens de lijn trekken natuurlijk. 20% afkoop, vroegtijdige beëindiging, …
Ik heb doorgaans een heel dure smaak dus soms mag het ook eens minder zijn :biglaugh:

Los daarvan is dat budget inderdaad minder een punt en keek ik vooral naar alu omdat het toch net iets minder gevoelig zou zijn? Mijn fietsenrek kan ik bv niet gebruiken bij een carbon frame, dus dan moet ik dat al gaan vervangen, is ook maar onnozel. Of zie ik nu spoken?

Canyon kan bij ons gelukkig wel, enkele collega’s gingen me reeds voor 😁

‘t Is financiering via de eindejaarspremie dus fiscaal zeker voordelig. Klopt dat je van het verschil tussen 2 en 3,5k niet zichtbaar een boterham minder gaat eten maar je moet ergens de lijn trekken natuurlijk. 20% afkoop, vroegtijdige beëindiging, …
Ik heb doorgaans een heel dure smaak dus soms mag het ook eens minder zijn :biglaugh:

Los daarvan is dat budget inderdaad minder een punt en keek ik vooral naar alu omdat het toch net iets minder gevoelig zou zijn? Mijn fietsenrek kan ik bv niet gebruiken bij een carbon frame, dus dan moet ik dat al gaan vervangen, is ook maar onnozel. Of zie ik nu spoken?

Ik zou eerlijk gezegd niet direct inzien waarom alu minder gevoelig zou zijn. Toch zeker in een context van rustig recreatief gebruik.
Alu kan ook kapot gaan, kan ook gewoon scheuren. Collega heeft 2x zijn alu frame moeten vervangen omdat het scheurde aan de zadelpen.
Je wilt niet weten hoeveel carbon fietsen die er op jaarbasis tegen de stenen gaan, zonder structurele schade.
Ik zie daar echt geen issue in, zeker geen argument als je het mij vraagt.

Pas op alu zeker niet verkeerd. De prijs lijkt me het belangrijkste punt om ervoor te gaan.
Maar het heeft ook nadelen tegenover carbon, waardoor de keuze om de meerprijs te betalen toch zeker te rechtvaardigen is.
Alles kan je upgraden, buiten uw frame uiteindelijk :P
Maar laat u niet beïnvloeden want voor het geld is een alu grizl gewoon top. En ik snap gerust dat je een vrij hard maximaal bedrag zet, zeker niet onverstandig in de huidige fietsenwereld :P

Ik weet niet welk fietsenrek je juist hebt. Maar niet geschikt voor carbon fietsen, op welke basis denk je dat?

Ik weet niet welk fietsenrek je juist hebt. Maar niet geschikt voor carbon fietsen, op welke basis denk je dat?
Ik zou eens moeten kijken welk type exact, maar ‘t is een Thule met een strap per wiel en een klem op het frame die je handmatig moet aandraaien. Daarvan was me verteld dat die klem op een carbon frame een risico zou zijn wegens teveel druk op 1 punt.

Ik ga nog eens langs bij Campe te Maldegem om mijn licht op te steken, daar zal ik ook al wat wijzer worden. En hopelijk niet te hard in de verleiding komen :unsure:

Ik ga nog eens langs bij Campe te Maldegem om mijn licht op te steken, daar zal ik ook al wat wijzer worden. En hopelijk niet te hard in de verleiding komen :unsure:
Succes, zelfs als ik totaal niet van plan ben van een nieuwe fiets te kopen kom ik daar in de verleiding.

Ik zou eens moeten kijken welk type exact, maar ‘t is een Thule met een strap per wiel en een klem op het frame die je handmatig moet aandraaien. Daarvan was me verteld dat die klem op een carbon frame een risico zou zijn wegens teveel druk op 1 punt.
Ik heb eenzelfde type van Thule en het is toch gewoon kwestie van niet te hard aan te spannen? Afhankelijk van de vorm van de buis moet je zelfs bijna niet aanspannen want je buis kan er niet uit.

Top fietske.
Gewoon doen.

Ik zou ook nooit een carbon fiets kopen. Ik heb geen enkel carbon onderdeel wat nog niet gebroken of uitgescheurd is geweest (gebroken foers, uitgescheurd krankstel, zadelpen kapot, ...).
Mijn kameraad heeft 3 GT's op 1 jaar tijd gebroken. Toen kreeg hij geen nieuwe carbon kader meer van GT (levenslange garantie). Heeft dan een titanium kader gekregen in de plaats.

Succes, zelfs als ik totaal niet van plan ben van een nieuwe fiets te kopen kom ik daar in de verleiding.
The struggle is real :unsure: intussen al langsgeweest (is hier vlakbij dus makkelijk op dat vlak) en dat is allemaal te verleidelijk he. Uiteraard ook eens gereden op een Grail met carbon frame en wielen en elektronisch geschakeld (Di2?) en ja uiteraard rijdt dat verschrikkelijk goed. Miserie.
Voor dat budget zou ik niet leasen, de overheadkosten wegen teveel door imo
Is dat zo? Het voordeel is inderdaad niet enorm maar het is er wel nog steeds dus ik vind het wel meevallen.
Fietswaarde 2.5k komt op +-100 EUR/maand lease (incl BTW) op 36 maanden, 20% afkoop, inclusief verzekering en onderhoud twv 300 EUR.
In eender welke situatie, of je de lease nu uitdoet of vervroegd moet afkopen met een 50 EUR adminkost, is het voordeliger dan gewoon cash op tafel leggen.
Ik heb eenzelfde type van Thule en het is toch gewoon kwestie van niet te hard aan te spannen? Afhankelijk van de vorm van de buis moet je zelfs bijna niet aanspannen want je buis kan er niet uit.
Klopt, en er bestaan precies ook adapters voor van Thule om tussen de klem en het frame te steken. Maar dan nog zou de garantie bij Canyon vervallen als er (transport)schade is. Volgens ChatGPT.
Top fietske.
Gewoon doen.

Ik zou ook nooit een carbon fiets kopen. Ik heb geen enkel carbon onderdeel wat nog niet gebroken of uitgescheurd is geweest (gebroken foers, uitgescheurd krankstel, zadelpen kapot, ...).
Mijn kameraad heeft 3 GT's op 1 jaar tijd gebroken. Toen kreeg hij geen nieuwe carbon kader meer van GT (levenslange garantie). Heeft dan een titanium kader gekregen in de plaats.
Damn, wat een miserie. Maar dat zijn ook weer van die verhalen, voor elke negatieve zijn er drie positieve natuurlijk :unsure: maar je zal maar net zo'n pech hebben.

Een Grail heb ik ook getest en dat rijdt uiteraard ook top, maar uit de geschiedenis hier in de thread begrijp ik dat velen toch eerder pro Grizl zijn ipv Grail? Bijkomend is de Grail enkel in carbon beschikbaar.
Eerlijk gezegd voelde dat voor mij allemaal top aan en zijn de verschillen details naar mijn gevoel :tongue: al is dat misschien heiligschennis voor de kenners...
Misschien moet ik gewoon de knoop doorhakken en voor de Grizl 7 in alu gaan, klaar. Budgetvriendelijk en ongetwijfeld al een wereld van verschil tegenover mijn Cube Attention van 11 jaar oud.

Als ik het budget wat oprek kan ik makkelijk naar bv de Grail CF 8 1by gaan waar je -volgens de verkoper- heel wat meer waarde voor je geld krijgt. Vraag is alleen of dat voor mijn specifieke geval wel de moeite is.

Als ik het budget wat oprek kan ik makkelijk naar bv de Grail CF 8 1by gaan waar je -volgens de verkoper- heel wat meer waarde voor je geld krijgt.
Als relatieve leek: Naast de upgrade van alu naar carbon, wat is de verdere meerwaarde volgens de kenners hier? Verkopers doen graag aan upselling hé.

Als relatieve leek: Naast de upgrade van alu naar carbon, wat is de verdere meerwaarde volgens de kenners hier? Verkopers doen graag aan upselling hé.
De CF8 1by heeft betere (lichtere) wielen, GRX800 crank en shifters ipv 600, een zadel dat geen broeken opeet, de VCLS zadelpen.

Er zijn dus wel wat verschillen, en doordat de Grizl CF8 1by nu in de outlet staat wegens oud model is het prijsverschil beperkt.

Meer compliancy in de juiste richting (maar met een gravelbike op 50mm banden vermoed ik dat dat niet veel zal schelen), minder gewicht (maar ook dat is vaak een marginaal verschil), stijver in het BB, "mooier" omdat er geen lasnaden zijn - maar een Grizl AL was traditioneel wel supergoed afgewerkt op dat vlak (een Grail AL was vroeger verschrikkelijk)

De nieuwe grizl heeft ook weer wat meer speling. Die trend zet zich toch wel door. De grail is ongetwijfeld een goede fiets, maar leunt wat dichter aan bij een opgepompte ultimate die verkocht wordt als gravelracer.

Als het budget het toelaat zou ik op termijn toch ook mijn mtb willen ruilen voor een gravelbike, of als tussenstap een stevige vaste vork er in. Probleem is dat die fiets alles moet kunnen. Zowel zandpaden, duinpaden, singletracks als rotsige gravelpaden op vakantie. Dan komen we automatisch al bij een fiets met veel bandenruimte.

Terug
Bovenaan