De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
De nieuwe grizl heeft ook weer wat meer speling. Die trend zet zich toch wel door. De grail is ongetwijfeld een goede fiets, maar leunt wat dichter aan bij een opgepompte ultimate die verkocht wordt als gravelracer.

Als het budget het toelaat zou ik op termijn toch ook mijn mtb willen ruilen voor een gravelbike, of als tussenstap een stevige vaste vork er in. Probleem is dat die fiets alles moet kunnen. Zowel zandpaden, duinpaden, singletracks als rotsige gravelpaden op vakantie. Dan komen we automatisch al bij een fiets met veel bandenruimte.
hoe hard je ook wil.... it's never the bike....
Gewoon beetje meer trainen en harder trappen, hop hop!

Vandaag gaan gravellen in het mooie Limburg. Een route uitgezocht en gestart vlakbij het circuit van Zolder.
De route was 50/50 verhard - onverhard. Qua gravel zat er alle mogelijke variatie in. Fijne gravel, los zand, gravel met serieus wat stenen, en geregeld wat single tracks met 101 uitstekende boomwortels waar ik soms begon te dromen over een gravelbike met mtb banden :laugh:. Ik heb al vaker de TT van Lummen gereden en moet bekennen dat ik wel verwacht had dat het gemiddeld gezien toch wat fijnere gravel zou zijn.

Eén keertje zelf mijn weg moeten zoeken waar een stuk heide volledig afgespannen was, route geverifieerd mei 2025? Maar bon, daar hebben we een gps voor. Naar het einde toe wel een beetje teveel asfalt om Hasselt te kruisen, maar je moet het de Limburgers wel geven, hun fietsnetwerk is wel top.

108km - 452hm's

1000013114.jpg

1000013116.jpg

1000013117.jpg

1000013118.jpg

1000013119.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag gaan gravellen in het mooie Limburg.
Dat is een groot pluspunt aan België. Op klein gebied heel veel verschillende soorten offroad.

Op minder dan een uur met de auto zit ge al in compleet ander gebied.
Of inderdaad gewoon op één fietsroute allemaal verschillende ondergronden, omgevingen, ...

Als ik bij mijn schoonouders ga offroaden( Z Frankrijk) dan kunt ge na 1km zeggen: "Nu hebt ge eigenlijk alles ongeveer gezien. De rest van de rit is deze ondergrond, deze bomen, en deze struiken.

Ik woon zelf op 10km van het circuit en ge kunt hier vanalles doen. Boomgaarden, behoorlijk technische boel rond Lummen (daar liggen redelijk wat verborgen Bike-Parkjes), zandcrossen in Zonhoven, Genk mooie bossen, terril van Beringen. Allemaal op fietsafstand. Met de auto op 40 minuten staat ge in de Ardennen

Hier de PP route Hageland gedaan met kleine uitbreiding naar de abdij van Averbode. Vooral in de 2de helft een aantal pittige klimmetjes waar je eigenlijk een MTB voor nodig hebt (vind ik). Bospad met zeer veel uit stekende scherpe stenen. Die zou ik persoonlijk liever vermijden.
Voor de rest mooie route en idd voornamelijk onverhard.
Fijn ook die ijskar die nu bij de Vlooybergtoren staat, zeer lekker ijs.

Ook een beetje een haat-liefde verhouding met de Pathfinder Pro 35mm banden. Voor hier in de Westhoek is dat echt perfect aangezien hier toch amper echt gravel te vinden is. Voor in de Kempen of zoals vandaag is dat dan weer super kut...

Laatst bewerkt:
Als ik gravelbikes zie met banden van 2.35", gaat dat dan om 650b wielen? Ben precies niet helemaal thuis in dat brede banden verhaal, zag een video op YT van die Douwe Voortuin met zijn Giant Revolt. Hoewel de Revolt maar tot 53mm gaat, reed hij wel met 2,35" banden.

Als ik gravelbikes zie met banden van 2.35", gaat dat dan om 650b wielen? Ben precies niet helemaal thuis in dat brede banden verhaal, zag een video op YT van die Douwe Voortuin met zijn Giant Revolt. Hoewel de Revolt maar tot 53mm gaat, reed hij wel met 2,35" banden.

Geen idee hoe dat zit bij de Revolt, maar bij mijn gravelbike is dat inderdaad zo. Met 650b banden kan ik tot +- 60mm gaan (en met 700cc tot +- 42mm).

De bandbreedte die fabrikanten opgeven voor een gravelbike is meestal vrij conservatief gekozen. Ze hanteren daarbij een standaard veiligheidsmarge om voldoende ruimte te laten voor modder, steentjes en om te voorkomen dat de band het frame of de vork raakt bij zijdelingse vervorming.

In de praktijk betekent dit dat je vaak net iets bredere banden kunt monteren dan officieel wordt opgegeven. Maar dat is wel op eigen risico. Een 2.35” band komt overeen met ongeveer 60 mm, dus als iemand zo’n band rijdt op een frame dat officieel tot 53 mm ondersteunt, dan is dat buiten de specificaties van de fabrikant. Het kan goed gaan, zeker als er nog voldoende vrije ruimte is rondom de band en het wiel niet al te veel flex vertoont, maar je riskeert wel dat bij modderopbouw of een slag in het wiel de band het frame raakt.

...‘t Is financiering via de eindejaarspremie dus fiscaal zeker voordelig.
Tenzij dat via een cafetariaplan is, kan dat dus niet. Toen ze bij ons die fietsleasing hebben gelanceerd ging dat zogezegd ook van de eindejaarspremie af gaan... uiteindelijk haalden ze dat gewoon van het loon van november. Toen ik ze daar op aangesproken heb was de reactie droogweg "ik weet niet wie dat gezegd heeft maar het kan wettelijk niet" :confused:... dat is via de vakbond zelfs tot op den ondernemingsraad geweest, zonder resultaat. Uiteindelijk wordt het hier nu gewoon maandelijks ingehouden.
Klopt, en er bestaan precies ook adapters voor van Thule om tussen de klem en het frame te steken. Maar dan nog zou de garantie bij Canyon vervallen als er (transport)schade is. Volgens ChatGPT.
Ik vermoed dat je dit bedoeld? https://www.thule.com/nl-be/bike-rack/accessories/thule-carbon-frame-protector-_-1692661

Ik steek dat er in principe altijd tussen, of het veel verschil maakt weet ik niet maar het is het idee dat telt zeker? :unsure:

Bij ons (Cronos) is dat ook van de eindejaarspremie.

Concreet het Flexible Income Plan van SD Worx, waar je tot 50% van de eindejaarspremie kan aanwenden voor de lease van een fiets. Met een eenvoudige regel van 3 kan je nu ook berekenen hoeveel @poeperman verdient. Disclaimer: te weinig

Dat is een groot pluspunt aan België. Op klein gebied heel veel verschillende soorten offroad.

Op minder dan een uur met de auto zit ge al in compleet ander gebied.
Of inderdaad gewoon op één fietsroute allemaal verschillende ondergronden, omgevingen, ...

Als ik bij mijn schoonouders ga offroaden( Z Frankrijk) dan kunt ge na 1km zeggen: "Nu hebt ge eigenlijk alles ongeveer gezien. De rest van de rit is deze ondergrond, deze bomen, en deze struiken.

Ik woon zelf op 10km van het circuit en ge kunt hier vanalles doen. Boomgaarden, behoorlijk technische boel rond Lummen (daar liggen redelijk wat verborgen Bike-Parkjes), zandcrossen in Zonhoven, Genk mooie bossen, terril van Beringen. Allemaal op fietsafstand. Met de auto op 40 minuten staat ge in de Ardennen

Je kan heel chauvinistisch zijn en in België kan je wel leuk fietsen.
Maar ik zou elke dag van de week voor zuid-Frankrijk kiezen hoor. De terrils en Genk kunnen dan mooi de pot op!

Bij ons (Cronos) is dat ook van de eindejaarspremie.

Concreet het Flexible Income Plan van SD Worx, waar je tot 50% van de eindejaarspremie kan aanwenden voor de lease van een fiets. Met een eenvoudige regel van 3 kan je nu ook berekenen hoeveel @poeperman verdient. Disclaimer: te weinig

Bij ons kan er geen rechtstreeks loon of vaste looncomponenten ingezet worden zoals de eindejaarspremie.
Enkel maar de zaken die bovenop het loon uitgereikt worden zoals premies. En ook iets vreemd dat je uw bovenwettelijke vakantiedagen kan inruilen voor budget, maar geen kat doet dit.

Ik heb mijn fiets zo met nog geen 1,5 jaar premies betaald, laat ons zeggen dat we bovenop ons loon nog kunnen genieten van mooie extra’s :unsure:
Maar goed als je gewoon het laat uitbetalen kan je 53,5% aan vadertje staat afgeven. Liever daar dan een mooie fiets voor nemen.

Je kan heel chauvinistisch zijn en in België kan je wel leuk fietsen.
Maar ik zou elke dag van de week voor zuid-Frankrijk kiezen hoor. De terrils en Genk kunnen dan mooi de pot op!

Bij ons kan er geen rechtstreeks loon of vaste looncomponenten ingezet worden zoals de eindejaarspremie.
Enkel maar de zaken die bovenop het loon uitgereikt worden zoals premies. En ook iets vreemd dat je uw bovenwettelijke vakantiedagen kan inruilen voor budget, maar geen kat doet dit.

Ik heb mijn fiets zo met nog geen 1,5 jaar premies betaald, laat ons zeggen dat we bovenop ons loon nog kunnen genieten van mooie extra’s :unsure:
Maar goed als je gewoon het laat uitbetalen kan je 53,5% aan vadertje staat afgeven. Liever daar dan een mooie fiets voor nemen.
Als ik dit zo lees zou ik denken: jammer dat een leasingcontract 3 jaar lang is? :laugh:

Ik kies toch ook Frankrijk (of bv de Eifel) boven Vlaanderen hoor, zeker kwa off-road. In een Vlaanderen moet je op de meeste plaatsen met veel knutselwerk de stukjes off-road aan elkaar lijmen, vaak met nen hoop boerenpadjes die je liever niet zonder vering rijdt om dan finaal nog 1 of 2 keer ergens een veel te lang stuk asfalt te moeten doen om 2 secties aan elkaar te lijmen. Liever 80-90% double track met fijne gravel dan hakken over de sloot 55% off-road met padjes die bestaan uit de overschot van een afgebroken schuur of den overschot van ne pot mosselen :unsure:

Over Frankrijk gesproken, zijn er mensen die hier ooit die PlugPlug Opaalkust route al gereden hebben? Ben daar een jaar of 10 geleden eens op fietsweekend gewenst met de gewone fiets en vond dat een zeer mooie streek, maar zijn de off-road stukken de moeite? :unsure:

Laatst bewerkt:
Over Frankrijk gesproken, zijn er mensen die hier ooit die PlugPlug Opaalkust route al gereden hebben? Ben daar een jaar of 10 geleden eens op fietsweekend gewenst met de gewone fiets en vond dat een zeer mooie streek, maar zijn de off-road stukken de moeite? :unsure:

Zou 1 van de mooiste maar ook pittigste plugplug routes zijn naar het schijnt.

Je zou het niet verwachten maar het is daar constant heuvel op, heuvel af. Erg mooie streek.

Vandaag nog eens een toertocht gereden in het Waasland (Kemzeke), heel mooie gravelrit! En veel onverhard (104km).

Vorige week in het meetjesland (Lievegem-waarschoot) maar daar was het meer verhard...

Is dit al het nieuwe model Grizl?
Geen idee wat je bedoelt met nieuwe model. Het is deze:

Terug
Bovenaan