De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Geen grizl-eigenaar, maar ik neem altijd een binnenbandje mee, en op mijn zadelpen zit een tyre plugger

Eerlijk gezegd, nog geen van beide nodig gehad de voorbije jaren. Een paar kleine gaatjes die onmiddellijk gevuld waren, en een keer of twee dat er een groot gat was en ik heel veel sealant en lucht verloren was, maar alsnog gedicht en gewoon kunnen doorrijden na oppompen. Kwestie dat ik toch altijd thuis geraak.
Toeme, k ga die ook moeten kopen want mijn fiets staat daar op die productfoto.

Ik heb meestal ook beide mee, sowieso een binnenband. Tot nu (hout vasthouden) nog maar 1 keer een plug moeten gebruiken op de mtb voor een scheur vlak naast een nop (en 1 keer te voet naar huis toen ik even snel een klein toertje ging doen en niets bijhad).

Wanneer besteld?

Ik ben nog wachtende. Wel al een mail gehad dat die vroeger klaar staat dan voorzien.
Wat eigenlijk zever is want ze hebben hem eerst vertraagd. In het beste geval komt hij nu aan één week voor initiële datum.

Half januari en levering was toen voorzien tussen 14 en 25 maart.

WELKOM OP DE GRAILTRAIN. CHOOO CHOOOOOO

grailtrain.png

Grizl reeds geleverd.
Heb al een foto genomen, maar mijn pedaalas staat niet loodrecht met de grond en mijn drailleur staat op het kleinste kransje dus ik durf hem hier niet posten, sorry.

Iemand een idee? Heb mijn beide banden Tubeless gezet... Maar beide banden hebben niet "geplopt" maar ze zitten volgens mij wel luchtdicht... kan dit?

Iemand een idee? Heb mijn beide banden Tubeless gezet... Maar beide banden hebben niet "geplopt" maar ze zitten volgens mij wel luchtdicht... kan dit?
Als het lijntje van de band overal even ver van de velg zit dan gaat het wel goed zijn.

Je kan ze altijd weer eens plat laten en terug hard blazen.

Toeme, k ga die ook moeten kopen want mijn fiets staat daar op die productfoto.

Ik heb meestal ook beide mee, sowieso een binnenband. Tot nu (hout vasthouden) nog maar 1 keer een plug moeten gebruiken op de mtb voor een scheur vlak naast een nop (en 1 keer te voet naar huis toen ik even snel een klein toertje ging doen en niets bijhad).
Kona :love:

Al wat woon-werk gereden met mijn Rove met mijn GR531 wielset, bolt toch een pak vlotter dan mijn 650b’s.
De Vredestein Aventura heeft me zeer aangenaam verrast, snel op het asfalt en goeie grip op losse gravel en lichte modderstroken.
Jammer genoeg voor de 38c moeten gaan, de 44c zouden écht krap geweest zijn in mijn frame.
Kan max 42c steken.

Mijn wegfiets is aan vervanging toe. Maar ik rij helemaal niet graag op de weg. Meestal, wanneer ik een wegrit maak zit er ergens wel een stuk veldbaan tussen. Dus, lichtjes aan het zwichten, ben ik ook even aan het kijken naar gravelbikes. De Canyon gravelbikes zijn natuurlijk pareltjes, al ben ik eerder voorstander van de Grail omdat ik de Grizl nogal overkill vind op onze wegen. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening en daar gaat het hier even niet over.

Mijn vraag nu. Ik ben niet al te groot, 1m70 om correct te zijn, en blijkbaar valt Canyon nogal groot uit. Wanneer ik de matentabel invul op de website van Canyon kom ik bij de XS uit. De S begint vanaf 1m72. Maakt op zich niet veel uit, tot ik zag dat in de XS kleinere wielen dan in de grotere maten fietsen. 27.5" in plaats van 28". Aangezien de fiets vooral op de weg gebruikt zal worden lijkt me dit een nadeel, al zal dat niet heel groot zijn. Wat een veel groter nadeel is, is dat de keuze voor die 27.5" banden blijkbaar veel kleiner is. Als ik zo eens rondkijk op het internet is het aanbod maar heel magertjes.
Wat zouden jullie doen in mijn geval ? De XS, met de kleine wielen dus ? de S, die dus eigenlijk te groot is ? Of kijken naar een ander merk waar ze wel een fiets aanbieden in mijn maat met 28" wielen onder ?
Ik heb ondertussen al een heel klein stukje op een grail maat S gereden en, ook al ging het wel, vond ik de top tube enorm lang. Ik zal waarschijnlijk het zadel helemaal naar voor moeten zetten en misschien nog iets moeten uitvinden aan het stuur.

Laatst bewerkt:
Mijn wegfiets is aan vervanging toe. Maar ik rij helemaal niet graag op de weg. Meestal, wanneer ik een wegrit maak zit er ergens wel een stuk veldbaan tussen. Dus, lichtjes aan het zwichten, ben ik ook even aan het kijken naar gravelbikes. De Canyon gravelbikes zijn natuurlijk pareltjes, al ben ik eerder voorstander van de Grail omdat ik de Grizl nogal overkill vind op onze wegen. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening en daar gaat het hier even niet over.

Mijn vraag nu. Ik ben niet al te groot, 1m70 om correct te zijn, en blijkbaar valt Canyon nogal groot uit. Wanneer ik de matentabel invul op de website van Canyon kom ik bij de XS uit. De S begint vanaf 1m72. Maakt op zich niet veel uit, tot ik zag dat in de XS kleinere wielen dan in de grotere maten fietsen. 27.5" in plaats van 28". Aangezien de fiets vooral op de weg gebruikt zal worden lijkt me dit een nadeel, al zal dat niet heel groot zijn. Wat een veel groter nadeel is, is dat de keuze voor die 27.5" banden blijkbaar veel kleiner is. Als ik zo eens rondkijk op het internet is het aanbod maar heel magertjes.
Wat zouden jullie doen in mijn geval ? De XS, met de kleine wielen dus ? de S, die dus eigenlijk te groot is ? Of kijken naar een ander merk waar ze wel een fiets aanbieden in mijn maat met 28" wielen onder ?
Ik heb ondertussen al een heel klein stukje op een grail maat S gereden en, ook al ging het wel, vond ik de top tube enorm lang. Ik zal waarschijnlijk het zadel helemaal naar voor moeten zetten en misschien nog iets moeten uitvinden aan het stuur.

Ik zou zeker geen te grote fiets kopen, en al zeker niet als je er al mee gereden hebt en het niet comfortabel vond.

Mja... ik heb uiteindelijk helemaal niet veel gereden. Een paar honderd meter misschien. Gewoon het zadel een stukje lager gezet en eens de straat op en af. Ik voelde direct dat het zadel te veel naar achter stond voor mij en dat het te veel omhoog gekanteld was naar mijn goesting. Maar het is natuurlijk ook gewoon mogelijk dat die toptube gewoon te lang is voor mij.
Eigenlijk idioot dat ze bij Canyon kleinere wielen in de kleinere maat fiets zetten. Dat begrijp ik helemaal niet en ik heb geen goesting om dat te kopen eerlijk gezegd. En een ander merk is natuurlijk zowiezo een probleem met levering. Bij Canyon kan je het een beetje volgen op de website, bij een ander merk moet je bij een fietsenmaker zijn. Ik ben eens bij een Cube verdeler geweest maar die wist mij niet te vertellen wanneer er terug fietsen binnen kwamen. Ten vroegste september, en dan nog niet echt het type dat ik eigenlijk wilde. Maar hij vertelde er wel bij dat de kans heel groot was dat zelfs september niet gehaald zou worden. Ook daar heb ik bijgevolg heel weinig zin in.

Zadelhoogte/inseam is de dominante maat, dus als je qua zadelhoogte op een S past, zou ik durven opschalen (en 28" wielen hebben). Voor een gravelbike maakt het niet uit (er zijn veel 650B formaat banden voor gravel), maar inderdaad, voor wegfietsen is het aanbod aan 27.5" banden beperkt.

Echter! Een 27.5" Canyon gravelbike kan probleemloos een 28" wegwiel met 28mm band kwijt, omdat die er de tire-clearance voor hebben. De Inflite niet, maar de Grizl & Grail wel.
75wx64bj51c71.jpg

7KdV5Eu.jpg

Laatst bewerkt:
Zadelhoogte/inseam is de dominante maat, dus als je qua zadelhoogte op een S past, zou ik durven opschalen (en 28" wielen hebben). Voor een gravelbike maakt het niet uit (er zijn veel 650B formaat banden voor gravel), maar inderdaad, voor wegfietsen is het aanbod aan 27.5" banden beperkt.
Zadelhoogte was geen enkel probleem. Die stond zelfs nog niet helemaal beneden. Maar hij stond te ver naar achter en ik had het gevoel dat die achterover gekanteld stond alhoewel dat niet het geval was. De fiets wad niet te hoog, maar te lang had ik de indruk.

Ik ben niet van plan wegbanden op die fiets te leggen, maar ik vond eigenlijk niet veel gravelbanden ook niet dacht ik.

Zadelhoogte was geen enkel probleem. Die stond zelfs nog niet helemaal beneden. Maar hij stond te ver naar achter en ik had het gevoel dat die achterover gekanteld stond alhoewel dat niet het geval was. De fiets wad niet te hoog, maar te lang had ik de indruk.

Ik ben niet van plan wegbanden op die fiets te leggen, maar ik vond eigenlijk niet veel gravelbanden ook niet dacht ik.
Wat is uw binnenbeenlengte?
Want dat is wel doorslaggevend.

Terug
Bovenaan