De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Idem, denk dat ik een 50mm noppenband ga steken en dan een carbon wielsetje ernaast met 35mm gravelband voor de baan/droge gravel
Dit beschrijft eigenlijk een beetje waarom ik spijt heb van een grail in plaats van een Grizl. Ik kan maar tot 40mm.

Nu goed, kan mezelf niks verwijten, er bestond nog geen grizl toen ik mijn grail kocht…

Dit beschrijft eigenlijk een beetje waarom ik spijt heb van een grail in plaats van een Grizl. Ik kan maar tot 40mm.

Nu goed, kan mezelf niks verwijten, er bestond nog geen grizl toen ik mijn grail kocht…
In combinatie met een MTB lijkt me de frail nog steeds een goede keuze.
Zonder MTB misschien soms limiterend.

In combinatie met een MTB lijkt me de frail nog steeds een goede keuze.
Zonder MTB misschien soms limiterend.
Het meest storende aan de grail is het dubbeldekker stuur. Ziet er tof uit, werkt weldegelijk om veel kleine bobbels eruit te filteren, maar niks aanpasbaarheid.

FYI ik heb 175km gravel (allez, eigenlijk meer modderige boerenwegen) gedaan met banden van 30mm :coolbrows: :oi22:

Ik heb al spijt van men bestelling waar ik nog op aant wachten ben (Ridley Kanzo Adventure 1.0). Ondertussen een nieuwe Origine Graxx uit die ik wel fancy. (Zou tjans mooi zijn om interrne bekabeling in het stuur te hebben + kleursetting Jeep Earl Grey voor praktisch hetzelfde budget)
images
:love2:
Goh ja. Leren content zijn met wat je “nog niet” hebt zeker :)

Laatst bewerkt:
Met heel wat vertraging toch eens aan het beeldmateriaal geraakt van mijn 3rde grote bikepacking trip: Montañas vacías in Spanje. Momenteel niet echt de tijd & goesting om een lang verslag uit te schrijven, het is ondertussen ook al van april geleden, maar heb deze week een kleine montage gemaakt van onze reis. Enjoy! :)

Ik denk dat dit hier ook wel thuis hoort :)

Machtig!
Merkte je grote verschillen qua beleving tussen jezelf (gravel) en je compagnon (hardtail MTB)?
Ja ik vind dat er toch wel een groot verschil op zit. Het zijn echt totaal andere fietsen (geen vering & 40mm banden t.o.v. vering & 50 a 60mm tractorbanden?). Op zich was de route wel 80 a 90% goed te doen met de gravel, een paar stukken wel goed moeten baggeren, maar uiteindelijk overal wel boven & beneden geraakt. Bij het klimmen is er niet zo veel verschil, vooral in het bergaf rijden is met de MTB een veel relaxtere beleving. Op de gravel komt ge soms wel redelijk gebroken beneden. Op de stukken vlak, lichte gravel & asfalt is een gravelbike wss wel sneller, maar 't is niet dat ge gaat beginnen koersen tijdens zo een bikepack dus dat maakt op zich niet veel uit.

Aangenamer aan de gravel tov mijn vorige ervaring op een Mtb is dat ik door de tassen aan de zijkant niet moest rondrijden met twee gigantische saucissen aan stuur & zadel (daar zaten nu enkel slaapzak & matje) en ik veel gemakkelijker kon in & uitpakken.

Iemand goesting om deze te rijden (mits goed weer want slijkgevoelige regio)?
Ik kan helaas niet die dag, ziet er wel interessant uit.

Afgelopen verlengd weekend deze bikepacking trip gedaan samen met mijn broer:

De Eifel is echt wel een schitterende regio om door te rijden, dagen 2 en 3 waren dan ook met voorsprong de mooiste 2 dagen, 1 en 4 waren ook in orde maar daar kon het al eens wat meer richting MTB of simpelweg hike a bike gaan.

Achteraf gezien de tocht toch wat onderschat, vooral gefocust op de afstanden, die beperkt zijn. De hoogtemeters en de ondergrond zorgden echter voor lange dagen.

In totaal 25u15min op de fiets gezeten in 4 dagen, vandaag gaat vooral rusten zijn 😅

Dag 1
Dag-1-2.jpg

Dag-1-1.jpg

Dag-1-3.jpg

Dag 2

Dag-2-2.jpg

Dag-2-3.jpg

Dag-2-1.jpg

Dag 3

Dag-3-7.jpg

Dag-3-1.jpg

Dag-3-5.jpg

Dag-3-6.jpg

Dag-3-2.jpg

Dag-3-4.jpg

Dag-3-3.jpg

Dag 4

Dag-4-1.jpg

Dag-4-2.jpg

Die foto met die pizza’s is zalig :D

Slim gezien, na een hele dag in het zonnetje fietsen zijn ze klaar om te verorberen ;)
Eerder een gebrek aan mogelijkheden om te eten rond onze slaapplaats, gelukkig was daar een uitgeruste keuken. Het plan was om naar de winkel te gaan die we tegenkwamen 6km voor de verblijfplaats, die ging wel toe om 17:00. Serieus gas mogen geven, we komen er nipt op tijd toe, blijkt dat geen winkel te zijn maar een distributeur, zonder mogelijkheid om als particulier iets te kopen...

Dichtste winkel was 12km verder, aan de andere kant van onze verblijfplaats, aka 12km extra, maar het was dat of avondeten op een restje cornflakes en koeken.

4km voor ons verblijf kwamen we nog een Total tegen, uit wanhoop daar nog eens binnen gekeken en die bleken diepvriespizza's te hebben :D

Terug
Bovenaan