De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Een budget van rond de 4k voor een gravel via lease. Hoe kies je een fiets? Ik zie elke dag een fiets die ik wel graag zou willen... bij wijze van spreken. Of kwestie van paar winkels te doen en gewoon te gaan kijken?

Superior, Cervelo, Ortea, cube... Precies keuze teveel.

Een budget van rond de 4k voor een gravel via lease. Hoe kies je een fiets? Ik zie elke dag een fiets die ik wel graag zou willen... bij wijze van spreken. Of kwestie van paar winkels te doen en gewoon te gaan kijken?

Eerste vraag zou dan zijn, wat zoek je in een gravel fiets?

Comfort en lange ritten met eventueel bikepacking. Of eerder kortere snellere stukken? Technischer, minder technische stukken? Liever over of under biking?...

Eerste iets specifieker weten wat je wilt.

Cervelo is veel duurder
Cube is een idiote importeur

Superior en ortea ken ik niet
Ik zou dus voor orbea gaan :unsure: (ofte zie @phate_13)

Volgens de poll is de Grizl het enige juiste antwoord. En als Canyon geen optie is in de fietslease, best van werk veranderen.

Onlangs een Lauf Seigla voorbij zien vlammen. Interessante fiets, iemand ervaring mee?

Eerste vraag zou dan zijn, wat zoek je in een gravel fiets?

Comfort en lange ritten met eventueel bikepacking. Of eerder kortere snellere stukken? Technischer, minder technische stukken? Liever over of under biking?...

Eerste iets specifieker weten wat je wilt.
Allesinds geen Bikepack. En comfort en lange ritten. Maakt dat zoveel uit?

Ja half het forum vlamt op een grizl ja, maar als ik er enen kan leasen... Zou hem dan wel allround gebruiken, voor weg en off-road.

Rij nu met Cube en content van. Sta wel open voor andere merken. Had ik zelf gekocht Wss canyon of terug Cube.

Mooie les pseudo-fysica, maar je legt eigenlijk voor geen meter uit waarom SPD dus minder goed zou zijn dan SPD SL. Mooi dat je opnieuw zo arrogant moet antwoorden. De stijfheid van de zool en de pedaal bepaalt alles. Als het verschil echt zo belangrijk zou zijn, zou je op de XC-wedstrijden toch ook enkel SPD-SL zien?

Ik zeg duidelijk dat het in feite draait om hoe groot totaal pedaaloppervlak is.
Dat is bepalend voor de drukverdeling resulterend uit de kracht die je op de pedalen uitoefent.
En dat is bepalend voor het comfort. En daarom dat een systeem met een groter oppervlak vaak als, ook om andere redenen is een road systeem dat maar dat even daar gelaten, comfortabeler ervaren. Ik heb niks gezegd over efficiëntie of verlies van kracht door het gebruik van SPD, ik weet niet waarvan je dat haalt.

Vergeet ook niet dat uw schoen dan wel heel stijf mag zijn, het is uiteindelijk nog altijd uw voet met die zijn spieren in die schoen die drukt. En dat is in feite heel de moraal van het verhaal, die schoenen hebben geen pijn het zijn uw voeten. En het is in die zin dat je spreekt over comfort.

Bij XC wordt er af en toe wel eens uitgelikt om te corrigeren. Dan is het nuttig om een schoen te hebben met toch wat grip door de noppen en een pedaalsysteem te hebben dat minder last heeft van vervuiling.

In het licht van de profs die op gravel met wegschoenen reden lijkt het mij ook niet zo onlogisch dat men gaat voor een schoen waarmee ze altijd rijden en een pedaal waarmee ze altijd rijden als het geen nadeel oplevert want er moet niet uitgeklikt worden.
Stuyven reed op MTB gear dat is een keuze die hij maakte, die niet perse nadelig hoeft te zijn. Al was het maar om zijn witte schoenen niet te hoeven kuisen.

Mijn eerste gravelevent ondertussen achter de rug (BK). Quali niet gehaald door te rijden gelijk een bange kip maar wat een machtige ervaring.
Denk dat ik dit meer ga doen komend jaar ipv koersen op de weg.
Dacht even om zonder ervaring makkelijk met de betere mee te doen maar nee dat doe je dus niet 😆

Mijn eerste gravelevent ondertussen achter de rug (BK). Quali niet gehaald door te rijden gelijk een bange kip maar wat een machtige ervaring.
Denk dat ik dit meer ga doen komend jaar ipv koersen op de weg.
Dacht even om zonder ervaring makkelijk met de betere mee te doen maar nee dat doe je dus niet 😆
Had het gezien op Strava, chapeau om zonder ervaring daar direct te gaan starten! Volgend jaar wil ik toch ook wel eens een gravelkoerske meepikken, wel nog serieus werk aan men techniek :unsure:

Deze ochtend eens de gravelrit van Back to the Origine met start in Antoing gedaan. Leuk ritje maar die fabriek van Origine ben ik wel niet tegengekomen? Het jachtseizoen is ook begonnen dus hier en daar was het precies meer de Gazastrook dan een gravelstrook. :unsure: Gelukkig kon je wel overal door.

Tof ritje en is maar 25min rijden voor mij maar kzou hier nu bijv. geen uur voor in de auto kruipen.

Direct ook volle gas klagen en zagen en kwaad maken... in een rando facebook groep. En voor wat eigenlijk? :unsure:

In de tijd dat hij hier zit te ranten op facebook had hij net zo goed ook een mailtje naar Canyon kunnen sturen en had zijn nieuw achterwiel waarschijnlijk al op de post geweest... een beetje een blaam voor Canyon QA maar missen is menselijk.

Finally, it arrived!
Besteld eind januari en na veel uitstel uiteindelijk geleverd:

O_400_61710_580205_O_00.jpg

Vandaag een heerlijke rit gereden richting Vlaamse Ardennen. Bos Ter Rijst, Muziekbos, Brakelbos, Livierenbos... het ligt er allemaal om ter mooist bij. Herfstkleuren met zomerse temperaturen, ik klaag niet :coolbrows: .

hsSYyPMl.jpg

06krWP3l.jpg

EckVnbNl.jpg

q6Vv0tkl.jpg

Gisteren de PlugPlug 't Zwin gereden. Dikke aanrader! Bolt zeer goed en veel afwisseling. Prachtig weer, waardoor het wel wat druk kon zijn langs de kustlijn.

Tip: Start niet aan het officiële begin, want dit is een betalende parking tem november. 2euro per uur is wat vervelend als je ook elders langs de route kan starten en gratis parkeren mogelijk is.

Laatst bewerkt:
Deze ochtend eens de gravelrit van Back to the Origine met start in Antoing gedaan. Leuk ritje maar die fabriek van Origine ben ik wel niet tegengekomen? Het jachtseizoen is ook begonnen dus hier en daar was het precies meer de Gazastrook dan een gravelstrook. :unsure: Gelukkig kon je wel overal door.

Tof ritje en is maar 25min rijden voor mij maar kzou hier nu bijv. geen uur voor in de auto kruipen.
Ik heb toen meegedaan aan het event en voor ons was het wel een serieus stukje rijden. Op zich vonden wij het wel eens een leuke tocht in een streek waar we met ons groepje nog nooit geweest waren. Maar om nu te zeggen dat het een regio is waar je eens moet gaan rijden...

Die Fabriek van Origine valt ook totaal niet op. Wij hadden er bevoorrading en waren er eerst voorbij gereden. Op zich is die fabriek ook zeer klein maar wel eens de moeite om te zien.

Ik dit weekend voor t eerst eens de mountainbike route (die ik in de winter regelmatig reed) met de gravel gereden. Phoe de bandjes die nu opliggen 35mm aan 3bar toch serieus oncomfortabel, en dan is het nog niet zo een technische route, maar de vele kleine oneffenheden schudden u lekker door elkaar. Zal toch meer de andere paadjes (echte gravelstroken) moeten gaan opzoeken, of tegen volgend najaar andere wielen en wat bredere banden aanschaffen als ik die routes nog wil rijden. In het losse zand wel nog geen problemen ondervonden.

Terug
Bovenaan