De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Check eens Tufo Thundero

Scoren bijna zo goed als G-One RS op het vlakke en toch wat meer grip. Ik verkoop een setje G-One RS banden 40mm omdat ik liever op die Tufo's wil rijden. Mocht er iemand interesse hebben :laugh:

Interessante opties!
Die Thundero ziet er wel een ferm bandje uit. Meer noppen en toch een betere rolweerstand als de H.

De M komt ook vrij goed uit de testen, een beetje een zware band voor mijn gebruik, maar als hij toch vlot bolt... Voordeel is dan dat ik binnen hetzelfde merk blijf, kan ik mijn h nog verder oprijden en combineren met een m.
@dummy maar doet die het goed op fijne gravel?

De gewone g-one heb ik op mijn woonwerkfiets staan. Heb er niet te klagen over.

Hmmm, ik zal er nog eens over moeten slapen 😄.

Interessante opties!
Die Thundero ziet er wel een ferm bandje uit. Meer noppen en toch een betere rolweerstand als de H.

De M komt ook vrij goed uit de testen, een beetje een zware band voor mijn gebruik, maar als hij toch vlot bolt... Voordeel is dan dat ik binnen hetzelfde merk blijf, kan ik mijn h nog verder oprijden en combineren met een m.
@dummy maar doet die het goed op fijne gravel?

De gewone g-one heb ik op mijn woonwerkfiets staan. Heb er niet te klagen over.

Hmmm, ik zal er nog eens over moeten slapen 😄.

Nog geen problemen mee ondervonden, maar zijn ook nog maar de enigste banden waar ik echt ervaring mee heb. Heb vorig jaar de standaard banden er na 1 rit afgegooid, en ondertussen 1500 km op de pirelli's gereden zonder problemen

Roze of grijs?
Ze hebben inderdaad precies wat vernieuwingen gedaan aan de Grizl CF. De CF SL 7 was alleen in geel, nu alleen in grijs bv.
Er was zo een oranje kleur?

full_2023_3474_grizl-cf-sl-7-etap_P06_P5.jpg

vs
vs

Wat zijn jullie ervaringen? Alu vs carbon? Grizl vs nieuwe Grail?
one piece handlebar klinkt leuk maar staan weer super brede sturen op, deze zou je op de grizl nog makkelijk kunnen aanpassen.

vs
vs

Wat zijn jullie ervaringen? Alu vs carbon? Grizl vs nieuwe Grail?
one piece handlebar klinkt leuk maar staan weer super brede sturen op, deze zou je op de grizl nog makkelijk kunnen aanpassen.
Wat is je doel? En natuurlijk ook, budget.

De alu mechanische grizl of carbon elektronische grizl, zal wel merkbaar verschil zijn. Waarom gaan we op een wegfiets voor carbon of elektronisch schakelen? Is dat een must? Nee. Is dat fijn? Ja. Genoeg meerwaarde voor zijn geld? Veel ruimte voor persoonlijke meningen en naargelang de portefeuille zeker? 😀

Laat ons zeggen dat de duurste ongeveer het budget is wat ik wil uitgeven? Doel is om tussen de wegfiets & mtb een mooie tussenweg te hebben :). Bij de Grizl al is er ntl nog budget voor een mooie upgrade in wielset, waardoor het gewicht wss gelijk komt.

Laat ons zeggen dat de duurste ongeveer het budget is wat ik wil uitgeven? Doel is om tussen de wegfiets & mtb een mooie tussenweg te hebben :). Bij de Grizl al is er ntl nog budget voor een mooie upgrade in wielset, waardoor het gewicht wss gelijk komt.
Als het iets moet zijn wat ook moet dienen op de weg zou ik, persoonlijk, kijken naar iets met 2by vanvoor. Ik rij op mijn grail vaak op beide tandwielen moet ik zeggen. Al is dat natuurlijk een aparte discussie.

Als het iets moet zijn wat ook moet dienen op de weg zou ik, persoonlijk, kijken naar iets met 2by vanvoor. Ik rij op mijn grail vaak op beide tandwielen moet ik zeggen. Al is dat natuurlijk een aparte discussie.
Ik ging inderdaad redelijk snel uit van one by, maar vanwaar ik moet vertrekken zal er wss ook wel heel wat asfalt bij zitten. Groter blad vanvoor leggen is natuurlijk ook niet super moeilijk. De 2by opties zijn wel beperkter.

Laat je niet afschrikken van 1x setups. Ik rij persoonlijk vooraan met 42 en kan toch op de weg mee rijden tot makkelijk 50km/u.
Achteraan geraak ik hier overal op met 11-42 maar je kan nog groter gaan ook als je wil.

Ik ging inderdaad redelijk snel uit van one by, maar vanwaar ik moet vertrekken zal er wss ook wel heel wat asfalt bij zitten. Groter blad vanvoor leggen is natuurlijk ook niet super moeilijk. De 2by opties zijn wel beperkter.
Je vergelijkt ook wel een beetje appelen met peren.
Die grizl alu is een goed fietsje. Maar het blijft de instapper in de reeks natuurlijk. Ja met een full carbon licht wielsetje komt je gelijk qua gewicht, maar dat setje of de CF SL is ineens ook een fameuze upgrade.

Onderschat ook de meerwaarde niet van de etap groepset. Dat is echt een fameus verschil tegenover de mechanische.
Ik heb zelf mechanische GRX en je kan dat 100% goed afstellen dat schakelt toch niet altijd 100% perfect maar heeft soms een extra wiggle met de kabel nodig.

Grizl tegenover grail is een beetje persoonlijke voorkeur. Frail is meer de echte racefiets maar hij beperkt u in maximale breedte waardoor je niet elk parcours gaat aankunnen, of je dat überhaupt wilt is een andere zaak.
Grizl is de do-it-all bike waar je breed kan gaan en uitgerust is om zeer veel gekkigheid aan te bevestigen. Of je er ooit meer dan een zadeltas en top tube bag opzet is een andere kwestie.

Laat je niet afschrikken van 1x setups. Ik rij persoonlijk vooraan met 42 en kan toch op de weg mee rijden tot makkelijk 50km/u.
Achteraan geraak ik hier overal op met 11-42 maar je kan nog groter gaan ook als je wil.
En met de nieuwe 12speed GRX heb je een 10 vanachter, idem als bij de rival. Met een 40-10 zit je tussen 50-12 en 50-13 in van een subcompact.
Het grotere verschil zal gewoon de sprongen zijn tussen de verzetjes.

Als je vaker in groep op de weg zou willen rijden, dan zou alvast direct de grail met 2by aanraden.
Als je meer alleen op avontuur trekt met minder aandacht op de snelheid, dan al veel sneller de grizl 1by.

En met de nieuwe 12speed GRX heb je een 10 vanachter, idem als bij de rival. Met een 40-10 zit je tussen 50-12 en 50-13 in van een subcompact.
Het grotere verschil zal gewoon de sprongen zijn tussen de verzetjes.

Als je vaker in groep op de weg zou willen rijden, dan zou alvast direct de grail met 2by aanraden.
Als je meer alleen op avontuur trekt met minder aandacht op de snelheid, dan al veel sneller de grizl 1by.
Hangt ook een beetje van de groep af. Ik rijd zowel met 2x als 1x mee in een ploegje, en ik ben zeker niet de enige. Op zich, met een 10-44 12-speed zijn de stapjes niet te groot ook (of een 11-42 11-speed). Hangt er allemaal een beetje vanaf :)
Je kan altijd eens vergelijken via ritzelreichner, vergelijk met een fiets die je al hebt.
Als je al een gewone koersfiets hebt, zou ik eerder een 1x aanraden. Als je 'ploegje' een scheldepeloton bedoelt waarmee je ook constant de Ardennen intrekt, is een 2x mss flexibeler. Ga je ook modderploeteren? Vind ik een 1x dan weer betrouwbaarder/makkelijker

Hangt ook een beetje van de groep af.
Dit is correct op twee manieren. Het hangt van de groepset af, alsook van de groep waar je in meefietst.
Ik rijd zowel met 2x als 1x mee in een ploegje, en ik ben zeker niet de enige. Op zich, met een 10-44 12-speed zijn de stapjes niet te groot ook (of een 11-42 11-speed). Hangt er allemaal een beetje vanaf :)
Je kan altijd eens vergelijken via ritzelreichner, vergelijk met een fiets die je al hebt.
Als je al een gewone koersfiets hebt, zou ik eerder een 1x aanraden. Als je 'ploegje' een scheldepeloton bedoelt waarmee je ook constant de Ardennen intrekt, is een 2x mss flexibeler. Ga je ook modderploeteren? Vind ik een 1x dan weer betrouwbaarder/makkelijker

Waar ik vooral op doelde was dat je op de weg de grotere sprongen harder gaat opmerken, en je gaat het nog harder opmerken als je vaker in groep rijdt, aangezien je dan niet je eigen tempo kan kiezen. En als er dan ook nog eens hard gereden wordt bij momenten, dan is het soms nog vervelender als je je cadans niet vindt. Als je meer op de limiet ziet, dan is op een niet-ideale cadans fietsen meer irritant naar mijn mening.

Voor alle duidelijkheid, akkoord met alles wat je zegt. :)

Terug
Bovenaan