De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
De spinnenwebben er eens laten afwaaien!

7IMAJIF.jpeg

Hier zijn in het verleden al discussies over gehoord. Ik ben pro 1x.
Als ik 40x15 rij zit aan 33 a 34 per uur. Dan heb ik dus nog 3 tanden over, 40x11 brengt mij aan 44 per uur.

Als je die fiets ook als halve koersfiets wil gebruiken dan ga je versnellingen te kort komen, als het peloton doortrekt naar 45 per uur of als je in een afdaling aan die snelheden nog wil bij trappen.
Zeker met de huidige generatie 12-speed cassettes, is bereik niet echt een issue (de tussenstapjes blijven uiteraard iets groter dan bij een 2x). Ik heb jaren 11-speed 11-46 gereden met een 34T, ook op de weg met de lokale wielerclub. Nu rijd ik 10-51 (zelfde 34T vooraan), ietsje meer bereik en iets comfortabeler in de bergafs en -ops.
En laten we eerlijk zijn, hoe frequent rijd je aan 40km/u? (tenzij je met het scheldepeloton meerijdt)

Aangezien ik morgen in buurt moet zijn, denk ik om de plugplug Voorkempen eens te rijden. Na de regen van vannacht en vandaag zal het niet proper liggen, maar gelet op de zanderige ondergrond zou het nog moeten meevallen. Iemand die route al eens gereden?

Ik ken de grootste stukken van. Alles hangt af van hoe verzadigd de bodem al was. Sowieso een zanderige bedoeling, wat maakt dat de modder eerder loperig dan kleverig zal zijn

Net Plugplug voorkempen gereden. Aangename rit, geen spektakel of uitdaging maar ideaal om wat rustige kilometers te draaien.

Slijkgehalte viel ook erg goed mee.

En ik plugplug opaalkust enkele dagen terug.
Ik heb weinig vergelijk materiaal maar wow wat een route. Zalig parcours. Redelijk zwaar qua ondergrond en toch een kilometer of 4? single track die moeilijk nog gravel te noemen is maar ik klaag allesinds niet. Gestart in escalles en na 4km eigenlijk al alles meegemaakt. Prachtige klim met uitzicht op de Noordzee en gelijkaardige afdaling, Zeker 5x gestopt voor foto's en 1x lek gereden (nee ik Rij niet tubeless). Daarna niet meer plat gevallen en vooral genieten. Parcours is op te delen en 2 stukken. Open en bloot en bos totaal verschillend en dat is wel leuk. Ik denk dat je daar minstens nog 2x een 100km parcours kan bouwen met telkens maar 20% overlap.

cqVcnyK.jpeg
ZBOs2mt.jpeg
7hhjisH.jpeg
oE9TY3u.jpeg
dYcMN3Y.jpeg
fhQZAhx.jpeg
tuwdTLn.jpeg
R4oIs9B.jpeg

Pløgpløg Thy Nationalpark (ja, ik heb dat net uitgevonden) is anders ook fameus de moeite. In ander goed nieuws, ik terug wat deftig kracht zetten op mijn knie voor langer als 13 seconden!

Sinds enkele dagen eigenaar van de Grizl. Na enkele jaren op een hardtail (Canyon Exceed) qua specs (carbon vs. alu en groupset) een stapje terug gezet, maar rijdt echt geweldig en nog geen seconde beklaagd. Eerste ritten waren heel veelbelovend en smaken naar meer.

Sinds enkele dagen eigenaar van de Grizl. Na enkele jaren op een hardtail (Canyon Exceed) qua specs (carbon vs. alu en groupset) een stapje terug gezet, maar rijdt echt geweldig en nog geen seconde beklaagd. Eerste ritten waren heel veelbelovend en smaken naar meer.
Ik heb ook een exceed maar ben heel hard aan het twijfelen om er toch een grail naast te hebben. Een ht en een grizl lijken me teveel van hetzelfde.

Ik rijd met een Kona Rove LTD en 38mm Vredestein Aventura banden.
Momenteel overweeg ik om voor de herfst/winter over te schakelen naar de Cinturato Mixed Terrain (40mm, zouden 42mm uitvallen op de velg) icm mijn spatborden (deze kunnen max 42mm aan).
Heeft iemand ervaring met deze band?

Ik ben altijd heel tevreden geweest over de Aventura's, naar volgende zomer toe zou ik de 44mm versie durven overwegen :)

Laatst bewerkt:
Ik rijd met een Kona Rove LTD en 38mm Vredestein Aventura banden.
Momenteel overweeg ik om voor de herfst/winter over te schakelen naar de Cinturato Mixed Terrain (40mm, zouden 42mm uitvallen op de velg) icm mijn spatborden (deze kunnen max 42mm aan).
Heeft iemand ervaring met deze band?

Ik ben altijd heel tevreden geweest over de Aventura's, naar volgende zomer toe zou ik de 44mm versie durven overwegen :)
Ik gebruik die Cinturato's in die maat en ben daar zeer tevreden van. Zeer lekbestendig, lage rolweerstand en veel grip in alle omstandigheden.

Ik gebruik die Cinturato's in die maat en ben daar zeer tevreden van. Zeer lekbestendig, lage rolweerstand en veel grip in alle omstandigheden.
Serieus? Waren bij mij echt de slechtste banden ooit op mijn gravelbike. Ik stond daar meer lek mee dan dat er lucht in zat.

Terug
Bovenaan