De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Hebben jullie tips voor een 'voorspatbord' voor de Grizl? Ik heb die fender set gekocht, maar krijg die precies niet top afgesteld en moet daarbij af en toe bij woon-werk licht bijstellen omdat die sleept. Ik ben zelf ook grotere fan van clip-on spatborden, die sluiten dan iets minder strak aan maar dan beslis ik 's ochtends op basis van het weer of ze er al dan niet op gaan. In het weekend ga ik er vaak mee rijden en heb ik ze in theorie toch niet nodig gezien ik niet vertrek bij regen.

Op de MTB had ik zo'n plastieken flapje dat rond de voorvork ging en voldoende beschermde, maar zoek dus iets gelijkaardigs voor de gravelbike.
Op mijn scott speedster, die ik ook voor woon-werk gebruik, heb ik deze: https://www.sks-germany.com/nl/producten/s-board/. Maar volgens de specs maar geschikt tot 38mm (al zal een 40mm ook nog wel lukken, afhankelijk van de band). Ik laat die het jaar rond zitten, je merkt toch niet dat het er zit. Je krijgt wel nog altijd spray op uw voeten en schenen natuurlijk met zo'n korter spatbord.

Op de winter commuter heb ik deze https://www.sks-germany.com/nl/producten/speedrocker/, geschikt tot 42mm en super stabiel. Voorste spatbord is ook een stuk langer, en biedt dus meer bescherming.

Hier ook al jaren een tevreden gebruiker van de Speedrockers.
Ik heb voor het achterste spatbord dat extra 'flapje' er nog bijgekocht en het spatbord ook voorzien van wat high-visibility tape.

Nieuwe route van de Parcoursbouwer. Blijkbaar woon ik in een ‘gravelwalhalla’ aldus PlugPlug :unsure:. Route lijkt me cava maar ze laten wel een paar mooie gravelstroken en onverharde stukken liggen imo.

Nieuwe route van de Parcoursbouwer. Blijkbaar woon ik in een ‘gravelwalhalla’ aldus PlugPlug :unsure:. Route lijkt me cava maar ze laten wel een paar mooie gravelstroken en onverharde stukken liggen imo.

Veel toffe strookjes hier in de buurt dat klopt.
Maar je moet ze aan elkaar rijgen en dat is de kunst, ik ben er niet zo heel goed in :P
Ben wel eens benieuwd naar de effectieve route. Momenteel nog te jong, maar binnenkort wel te vinden via de gekende kanalen zeker :unsure:

Maar je moet ze aan elkaar rijgen en dat is de kunst, ik ben er niet zo heel goed in :p
Ben wel eens benieuwd naar de effectieve route. Momenteel nog te jong, maar binnenkort wel te vinden via de gekende kanalen zeker :unsure:
Gewoon de toertochten van Ronde vh Waasland rijden met de gravel. Morgen in Moerbeke, ideale gravelrit van 100km (t is dat ik niet kan, anders reed ik die weer).

Maar je moet ze aan elkaar rijgen en dat is de kunst, ik ben er niet zo heel goed in :p

Heb hem daarnet gereden. Buiten het stukje rond linkeroever was er natuurlijk niets onbekend bij voor mij. Al bij al degelijke route, helemaal niet technisch en buiten wat rare verbindingswegen op LO waren de stukken op de 'gewone weg' best ok. Nog een extra bedenking de passages door Hof Ter Saxen, Cortewalle en Wissekerke zijn allemaal goed en wel op een dag in de week maar nu stikte het daar van het volk, kinderen, honden... Dan heb je daar weinig te zoeken vind ik.

Ik heb wel niet het gevoel dat ik 75% offroad gereden heb maar goed dat kan aan mij liggen :p

Laatst bewerkt:
. Nog een extra bedenking de passages door Hof Ter Saxen, Cortewalle en Wissekerke zijn allemaal goed en wel op een dag in de week maar nu stikte het daar van het volk, kinderen, honden... Dan heb je daar weinig te zoeken vind ik.

Kan het mij zo al voorstellen… Wat een horror.
Dat is wel het algemeen probleem hier. Veel paadjes zijn overwoekerd met wandelaars en mensen met honden die niet bezig zijn met mogelijke fietsers. Gevaarlijk zelfs met momenten.

Is ook zo bij de fiets-o-strades of stukken specifiek voor niet gemotoriseerd verkeer. Veel niet oplettende wandelaars en veel fietsers die half het pad rijden waardoor voorbijsteken ofwel onmogelijk ofwel gevaarlijk is.
Ook veel mensen die doof zijn voor een bel.

Ik heb wel niet het gevoel dat ik 75% offroad gereden heb maar goed dat kan aan mij liggen :p

Heb je hem gekocht?
Ik vermoed wel dat die 75% zal kloppen hoor. Maar misschien is de parcoursbouwer van offroad anders dan de uwe :P

Heb je hem gekocht?
Ik vermoed wel dat die 75% zal kloppen hoor. Maar misschien is de parcoursbouwer van offroad anders dan de uwe :p

Nee van Garmin geplukt, niet dat ik de heren niet wil steunen voor hun werk maar de route is voor 80% de streek waar ik altijd ga rijden. Dan is €7,5 wel veel voor een stukje Sint-Annabos :P

Vandaag heb ik mijn carbon wielen met zomerbandjes ingewisseld voor de alu set met grof profiel. Toch wel onder de indruk van de levensduur van de Cinturato H banden. Na 6601km (om exact te zijn) ziet de voorband (links) er uit alsof er amper mee gereden is, de achterband is goed gebruikt maar nu ook nog niet op de draad versleten.

IMG-20241009-150129.jpg

Vandaag heb ik mijn carbon wielen met zomerbandjes ingewisseld voor de alu set met grof profiel. Toch wel onder de indruk van de levensduur van de Cinturato H banden. Na 6601km (om exact te zijn) ziet de voorband (links) er uit alsof er amper mee gereden is, de achterband is goed gebruikt maar nu ook nog niet op de draad versleten.

IMG-20241009-150129.jpg
indrukwekkend idd... ik heb dezelfde (net ff gekeken, 3800km op de klok) en die zien er eigenlijk allebei quasi uit als jouw linkerband.

Ik was met het idee aan het spelen op voor de winter een paar andere banden te leggen. Van zodra het wat nat en modderig wordt zijn de 38mm Terreno Dry wat ontoereikend (lees: vooral mijn stuurmanskunsten). Ik dacht om eens naar 45mm te gaan, lijkt me een heel populaire breedte in de gravelwereld.

Wat rijden jullie in de winter?

Wat rijden jullie in de winter?
Ik rij met Pirelli Cinturato Gravel M. Net zoals mijn H's in 45mm, ik heb nooit met smaller gereden.
Ik heb weleens getwijfeld over 40mm maar als ik dan over een pad met veel losse stenen rij is die gedachte er al snel uitgeschud.

Ik rij met Pirelli Cinturato Gravel M. Net zoals mijn H's in 45mm, ik heb nooit met smaller gereden.
Ik heb weleens getwijfeld over 40mm maar als ik dan over een pad met veel losse stenen rij is die gedachte er al snel uitgeschud.

Nog iets of wat redelijk op asfalt? Hier in de streek zijn de gravelstroken nogal verspreid dus er komt altijd asfalt aan te pas.

Iemand van de regio Maasmechelen?
Zou deze zaterdag een rit doen door het Nationaal Park Hoge Kempen en zou willen weten hoe het gesteld is met de ondergrond.
Zet ik best m'n 45mm ultrabites op of ga ik er wel komen met de 38mm Pathfinders :p

Iemand al eens gravelroute gedaan in de buurt van Namen (de stad Namen, niet de provincie)? Zoek nog iets om te rijden op 14 november in de buurt.

Ik vind op RouteYou alleen maar ritten van 120km en meer tot een ritje van 2000km van Namen tot Barcelona 😂

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan