De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Vandaag eerste langere rit kunnen doen (85km)
Ik heb het gevoel dat grx 825 nog sneller schakelt dan Ultegra Di2
Ligt dat aan mij of is dit een bewuste keuze van Shimano?

De "gratis" Shimano pedalen zullen snel vervangen zijn door mijn normale time pedalen. Blijf bij Shimano het gevoel hebben dat mijn voet geblokkeerd zit en het tegenwringt.

Je kan bij Shimano in de app de snelheid van het schakelen instellen. Misschien dat jouw ultegra op normaal of traag staat en je GRX op snel?

En je kan ook plaatjes kopen met meer float voor Shimano. Voordeel is dan ook dat je op meerdere manieren kan uitklikken.
Ik zou niet weten of MTB time pedalen in feite meer float hebben.

Je kan bij Shimano in de app de snelheid van het schakelen instellen. Misschien dat jouw ultegra op normaal of traag staat en je GRX op snel?

En je kan ook plaatjes kopen met meer float voor Shimano. Voordeel is dan ook dat je op meerdere manieren kan uitklikken.
Ik zou niet weten of MTB time pedalen in feite meer float hebben.
Niet aan gedacht dit te vergelijken in de app, goed punt.

Het is geen gebrek aan float maar de weerstand die je krijgt bij de aanwezige float.

Op de mtb rijd ik al met time maar gaf Shimano nog eens een kans aangezien de nieuwe time pedalen met paarse accenten zijn :-/

Op de weg rijd ik voor dezelfde reden met time pedalen, gebruiksgemak van Shimano SPD SL, look maar toch lage float weerstand. Speedplay heb ik geprobeerd maar was me te veel gepruts en op Northwave schoenen na ben je dan verplicht een gigantische adapter op uw schoenen te plaatsen.

Eerste keer een rit gedaan met de grizl. Uurtje gereden door bos, modder en plassen. Toch wel regelmatig achterwiel dat geen grip had, maar zal wel normaal zijn in deze omstandigheden zeker? Of zijn die Schwalbe G-One Bite Performance niet zo goed?

Volgende vraag, dan meer voor in de zomer, velg is 25mm. Hoe smal kan ik dan gaan komende van een 45 mm band?

Is eigenlijk ook de eerste fiets waar ik niets van last heb na een uur, meestal is er altijd wel iets ( nek / rug / ... ), Als dit zo blijft, ga ik de andere verkopen en nog een canyon erbij.

Volgende vraag, dan meer voor in de zomer, velg is 25mm. Hoe smal kan ik dan gaan komende van een 45 mm band?

28mm is het minimum dat je daarop mag leggen.
Keuze genoeg dus als je toch smaller wilt gaan. Al lijkt het mij toch niet de bedoeling smaller te gaan dan 32?

Aangezien het deze week vrij droog zou blijven, overweeg ik dit weekend eens een langere graveltocht te maken. Heeft iemand Wild Boar van GRIT al gereden? Link
Is dit een aanrader en ligt de streek rond Evergem er in deze periode goed bij, of stel ik dit beter uit naar een later moment? Voor mij is het toch ongeveer een halfuur rijden met de auto.

Aangezien het deze week vrij droog zou blijven, overweeg ik dit weekend eens een langere graveltocht te maken. Heeft iemand Wild Boar van GRIT al gereden? Link
Is dit een aanrader en ligt de streek rond Evergem er in deze periode goed bij, of stel ik dit beter uit naar een later moment? Voor mij is het toch ongeveer een halfuur rijden met de auto.
Heb donderdag in de omgeving gefietst, meeste stroken liggen goed, hier en daar een vettig stuk. (Rode lus Evergem)

Ik denk ook dat het daar nog goed meevalt. Enkel rond langerbrugge kan het wat vettige liggen.

Gisteren eerste mtb toertocht gereden, in Beernem en heel weinig modder voor de wielen gekregen!

Vandaag de grond van wat dichterbij bestudeerd dan gepland. (Lees gevallen)
Terreno dry op vettige wegels is geen slimme combo, slipper van het achterwiel kunnen opvangen om een paar seconden later het voorwiel te verliezen.

Ga morgen een ferm stijve schouder hebben en kleine schaafwonde op de elleboog dus ben er nog goedkoop vanaf gekomen.

Trui en 2u oude onderlaag hebben het niet zonder gaten overleefd. Helm heeft de grond ook goed geraakt dus ga hem ook moeten vervangen. Hopelijk verstopt de splinternieuwe broek geen schade onder de laag modder.

Voor de liefhebbers er is beeldmateriaal, het gaat mij dan tenminste wat views op tiktok opleveren 🥲
link

Ge had daar die middenstrook niet mogen dwarsen é. Ben zo ook al lelijk neer gegaan. Hopelijk is de fiets ok!
Heb juist de video zelf nog eens bekeken. Dat dwarsen was al een reactie doordat het achterwiel wegschoof en ik recht probeerde te blijven.

Is gelukt voor een goeie 2m :unsure:

Gisteren van de zon genoten en de nieuwe banden getest. Wat is gravel met een zon en droge gravelstroken toch leuk.

ui6gVan.jpeg

Opnieuw de karton wielen geïnstalleerd met zomerbanden. Vooraan de Pirelli RC gestoken, wat meer nopjes voor extra grip. Owé als we een kurkdroge zomer krijgen hé!

IMG20250324115928.jpg

Opnieuw de karton wielen geïnstalleerd met zomerbanden. Vooraan de Pirelli RC gestoken, wat meer nopjes voor extra grip. Owé als we een kurkdroge zomer krijgen hé!

IMG20250324115928.jpg
Ik verwacht een zeer droge zomer aangezien ik challenge gravine banden heb geplaatst :unsure:

Mijn Terra is er, helaas wel met foute Orbea-logo kleur (fout in fabriek gemaakt, komt ef van als je custom doet :lol:).
Met goede weer wou ik er toch al eens op rijden maar met het nogal snel snel ontvetten en waxen mijn missing-link niet goed dichtgedaan met als gevolg dat ik al een nieuwe mag kopen (en dus na 100m te voet stond zonder ketting) :laugh:
Testritje is dus voor later, ga wel al vrij snel terug naar FM gaan voor minder spacers denk ik (maar ze hadden er geen ronde binnen voor erbovenop en enige alternatief is dan meteen afzagen zeker?)

Terug
Bovenaan