De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Daarstraks een onnozele val gemaakt toen ik vanaf het wegdek het fietspad opreed. Vraag me nog steeds af hoe dat is kunnen gebeuren, mijn voorwiel slipte weg of zo en ik viel vervolgens voorover op beide handen en knieën. Was nochtans een fietspad dat relatief mooi aanlijnde met het wegdek, misschien daardoor juist iets te snel genomen waar ik normaliter wat meer voorzichtigheid inbouw.

Soit, de nodige schaafwonden tot gevolg, maar wat me nu het meest zorgen baart is mijn stuur. Ik had het nog niet eens direct gezien, maar mijn linkerhandvat is naar binnen gebogen door de val.

Ik mag hopen dat dit te fixen valt? Zo niet, valt dit onder garantie? :unsure:

"linkerhandvat"; dat noemen ze shifter, of remhendel of schakelhendel in het Nederlands.
Verder kan je dit met behulp van een inbus sleutel zelf perfect terug recht zetten als je dat wil; daarvoor hoef je die echt niet binnen te brengen bij de fietsenmaker. Maar zoals reeds gesuggereerd zou ik de linkse gewoon laten staan (wel even vastzetten) en de rechtse meer naar binnen zetten.

Vandaag gravelrit gereden van de ghostbikers in Sleidinge, richting Aalter en Beernem (Drongengoed, Vagevuurbossen, Bulskampveld). Mss wel de beste gravelstroken uit de ruime regio. Ook bekend van de legendarische eerste BGGB.
Met de fiets heen en terug toch een 175km gedaan, en op weg naar huis een stevig onweer over me heen gekregen. Gietende regen, bliksem en stevige rukwinden (leuk met hoge velgen 😀). Maar weer een erg fijne dag op de fiets.

Serieus? Het is een gravelfiets, om op onverharde wegen te rijden. Als je er dan niet tegen kan dat tijdens een rit de ketting wat vuil zal worden, moet je maar gaan wandelen é.
Maar dan worden mijn schoenen vuil :unsure:
Een vuile ketting is keiveeel verlies ik watts eh man!

Nee viel me gewoon op en ik vermoed dat het gebruik van olie hier wel voor een stuk tussenzit :P

@MrKend54l €2200

Er hing nog de plakboel op waar ze af fabriek mee komen. Ik had mijn wielen gewisseld, smaller stuur, ander zadel, powermeter, alles een beetje goed gezet qua maten ... en de goesting ontbrak mij om nog te beginnen ontvetten, ik wou rijden :D. Ondertussen wel goed ontvet en gewaxt. Die rit was voor een groot stuk langs de Dijle, daar is het héél fijne gravel, zoals je ook op de velgen ziet pak je daar immens veel stof mee.

Dankzij wat dagen verlof heb ik al 380km op de teller, de eerste impressie van de Cross Kings 2.20.
Zoals uiteraard te verwachten maakt de bredere band (55mm gemeten) hem meer capabel op de zwaardere stukken. Voor de fun had ik een stuk van een TT nagereden en dat ging eigenlijk verrassend goed. Waar je met smallere banden toch vaker eens moet rechtstaan en laveren tussen stenen kan je nu meer blijven zitten en doortrappen. In de afdalingen merk je wel dat je met meer vertrouwen naar beneden kan, waar je met smallere banden soms toch wel het gevoel hebt dat je met de verkeerde fiets onderweg bent. Het had de laatste week soms ook wat geregend, op dat vlak waren de zwaardere noppen ook wel een pluspunt! Mijn eerste keuze waren de Thunder Burt's maar die waren niet snel te krijgen, misschien dat ik die ooit nog wel eens probeer in 2.10. Qua levensduur en lekbestendigheid zijn de CK's wel beter.

Het is nog wat zoeken naar de juiste druk, ik zou me eens een elektronisch pompje moeten aanschaffen want op een gewone pomp proberen zien wat 1,5 of 1,6 bar is is quasi onbegonnen werk. Met wat smallere (en hardere) banden heb je wat meer dat gevoel van stijfheid en snelheid (op betere ondergronden), het zal altijd een trade off zijn zeker.

Jammer genoeg kan ik wel geen vaste spatborden meer monteren met die dikke banden. Dus straks in oktober gaan die wielen er weer uit en ga ik de winter door met de alu wielen en wat dunnere banden. Hopelijk wordt 2026 qua weer eerder een kopie van 2025 en niet van 2024 :p

Zoem zoem

ZWInnXm.jpeg

DpmvH6J.jpeg

Mooie bak!
De thunder burts verraden dat je het serieus neemt :p
De fiets is wss overkill voor wat ik ga doen, maar gezien de laatste trends leek het mij gewoon verstandig om maximaal te gaan :). De eerste stukken tarmac met deze banden bevestigde dat het echt niet traag bolt. Moet juist nog wat zoeken naar de juiste druk, gisteren 1.6 maar voelde nog te hard op ruwer gravel.

Gewicht zit op 8.4 met pedalen, 2x garmin houder (achter voor radar) & bottle cages. Best wel onder de indruk van dat gewicht.

Verder echt magnifieke fiets :love2:

Bijna fietsleasing. In oktober gaan we al kunnen bestellen.

Optie 1: alle bestaande fietsen weg, nieuwe aeroad leasen en nieuwe gravelbike kopen, tenslotte al kleine 10000 km met die Aeroad, dus al goed gesleten.

optie 2: aeroad houden en gravelbike leasen, maar misschien leasebudget overkill voor een gravel.

Ik zoek een oplossing voor woon-werkverkeer in natter weer en om de wintermaanden goed door te fietsen buiten. Vorige week natte vuile wegen, boerenkarren, mais op de baan, wegenwerken, dus maar met de mtb gegaan. Deze week droog, natuurlijk met de Aeroad.

Wat zijn de opties voor een snelle gravelracer? Dit mag gerust een agressievere bike zijn.

Is de grail een deftige fiets? Heb gezien dat daar goed spatborden oppassen, wat al een pluspunt is. Is Rose deftig van kwaliteit? Ik vind die backroad FF ook wel de moeite. Ook de Orbea Terra Race vind ik nog een mooie fiets.

Hoe bolt een gravelfiets op asfalt en betonbaantjes met een snelle gravelband? Ik heb nog nooit met een gravel gereden, dus geen idee wat ik mag verwachten?

Ook de Orbea Terra Race vind ik nog een mooie fiets.

Hoe bolt een gravelfiets op asfalt en betonbaantjes met een snelle gravelband? Ik heb nog nooit met een gravel gereden, dus geen idee wat ik mag verwachten?

Inderdaad knappe fiets. Redelijk wat merken die gravelracers hebben: cervéloaspero, 3T Racemax,..

Ik heb die laatste en met wegbanden/snelle gravelband knalt die echt op asfalt (uiteraard niet zo strak als een aeroad).

Ik heb die laatste en met wegbanden/snelle gravelband knalt die echt op asfalt (uiteraard niet zo strak als een aeroad).
Zo snel als een aeroad hoeft natuurlijk niet, daarvoor hebben we die aeroad. Zolang het maar vlotter gaat dan een mtb. Die gravel zal of zou gebruikt worden voor vuile banen (lees nat, moddersporen , natte bladeren) en kerkewegels, eventueel wat zandpaden hier aan de kust, maar heb het echt gehad met die singletracks en wil ik ze toch doen dan heb ik nog altijd een MTB staan.

Bedoel je dan zo een band?

Zo snel als een aeroad hoeft natuurlijk niet, daarvoor hebben we die aeroad. Zolang het maar vlotter gaat dan een mtb. Die gravel zal of zou gebruikt worden voor vuile banen (lees nat, moddersporen , natte bladeren) en kerkewegels, eventueel wat zandpaden hier aan de kust, maar heb het echt gehad met die singletracks en wil ik ze toch doen dan heb ik nog altijd een MTB staan.

Bedoel je dan zo een band?

Ik zou zelf iets met wat meer profiel nemen gelet het beoogde gebruik. Daarmee kunt ge nog altijd 35/u knallen he.

Als het voornamelijk is om verhard te rijden, dan gaat een band met profiel wel heel snel slijten. Het voordeel van een grof profiel op gewoon vuile wegen lijkt mij ook relatief beperkt (noppen dienen om zich in te graven in de ondergrond om grip te bieden, op een harde ondergrond heb je dan net minder contactoppervlak). Een snelle gravelband (schwalbe g-one, hutchinson override,...) of een all-season koersband in een bredere uitvoering (ik rij bv met schwalbe one in 32mm) volstaat volgens mij.

Ik heb ook gedacht aan een echte race gravel. Maar uiteindelijk toch opnieuw gekozen voor de veelzijdigheid van eentje waar gemakkelijk vaste spatborden op kunnen en dikkere banden. En waar ik minder hartzeer van heb als ik er mee in het vuil zit.

In de winter gebruik in quasi uitsluitend mijn gravel, dus ook geregeld voor ritten met alleen maar asfalt. Waar ik op een vlak rondje met de race rond de 30 per uur zit zal dat met de gravel toch nog steeds +/- 28 zijn. En dat is dan met 45mm gravel banden, geen halve straatbanden. En vermoedelijk enorm non-aero spatborden 😂

Ik heb ook gedacht aan een echte race gravel. Maar uiteindelijk toch opnieuw gekozen voor de veelzijdigheid van eentje waar gemakkelijk vaste spatborden op kunnen en dikkere banden. En waar ik minder hartzeer van heb als ik er mee in het vuil zit.

In de winter gebruik in quasi uitsluitend mijn gravel, dus ook geregeld voor ritten met alleen maar asfalt. Waar ik op een vlak rondje met de race rond de 30 per uur zit zal dat met de gravel toch nog steeds +/- 28 zijn. En dat is dan met 45mm gravel banden, geen halve straatbanden. En vermoedelijk enorm non-aero spatborden 😂
spatborden zijn inderdaad een must, en liefst volledige spatborden, dan kom ik bijna automatisch bij een gravel uit.

Terug
Bovenaan