De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Het is SRAM-etap, dus beide levers zijn al geinstalleerd (je shift met ETAP naar een zwaardere vitesse met de rechter shifter, en naar een lichtere met de linker. Switchen van voorblad is beide levers tegelijk). Als je die in 2x wil, is het "gewoon" kwestie van een 2x crankstel, voorderailleur en andere kooi op je achterderailleur te zetten. Geen hydraulische leidingen bleeden of wat dan ook.

Aha, dat wist ik niet. Ik ging ervan uit dat XPLR ETAP enkel in 1x bestaat, dat het niet om te bouwen valt.
Volgens site van SRAM is het trouwens niet mogelijk (Link)

Die is er toch ook in Shimano Die met dubbel blad?
Maar zoals gezegd, met etap is het allemaal behoorlijk simpel (sram heeft hier toch echt wel een serieuze stap voor op Shimano met compleet draadloos te gaan).
Langs de andere kant, 1x is zo erg niet hoor 😉

De Race Green toch niet?

Ik blijf wel fan van 1x, ook op een gravelbike, dus ik zie het zeker niet als nadeel.

Ik heb wel beide shifters geïnstalleerd, just in case. Of voor als ik een dropper wil

Op een bepaalde manier lijkt me 1x niet zo handig op een gravelbike die geregeld wat asfalt zou zien..

Laatst bewerkt:
Op een bepaalde manier lijkt me 1x niet zo handig op een gravelbike die geregeld wat asfalt zou zien..
Cadence Gear 708090100110Cadence Gear
40x1134.2039.0843.9748.8553.7440x11
40x1328.9433.0737.2041.3445.4740x13
40x1525.0828.6732.2535.8339.4240x15
40x1722.0825.2328.3931.5434.6940x17
40x1919.8222.6525.4928.3231.1540x19
40x2117.8520.4022.9525.5028.0540x21
40x2415.6917.9320.1722.4124.6540x24
40x2813.4315.3517.2719.1921.1140x28
40x3211.7413.4215.1016.7818.4540x32
40x3710.1511.6013.0514.4915.9440x37
40x468.179.3410.5111.6812.8440x46

Qua bereik ik er alleszins geen enkel probleem. Aan de onderkant van de cassette zijn de sprongen natuurlijk wat groter door het ontberen van een 12 en 14, maar doordat de 40 kleiner is dan de 50/52 die je anders gebruikt op die kransen, is dat toch al voor een deel gecompenseerd.

Je bent niet verplicht om XPLR te nemen, alles van ETAP werkt samen met elkaar (je kunt dus een RED-roadshifter probleemloos combineren met een Eagle MTB derailleur).

Dat snap ik, maar dan kan je beter heel die ETAP XPLR waarmee de Race Green geconfigurereerd is verkopen.
De meeste consumenten kopen echter geen 'ready-built' om dan derailleur & crankset te vervangen.

Hangt een beetje af van hoe je rijdt. Ik rijd in mijn fietsclub vaak mee met de mtb, dat is vooraan 34T met een 11-46 cassette. Is dat minder bereik dan mijn koersfiets? Ja, tuurlijk, maar over het algemeen mis ik het niet (tenzij het plots over de 40 km/u gaat - in realiteit, uiterst zelden). Er zijn er bij ons in de clubs wel nog die 1x rijden, en dat blijven doen.
Wil je perfect op cadans kunnen rijden, dan is een compact uiteraard wel beter voor jouw gebruik.
Hangt er ook vanaf waar je meestal rijdt en -vind ik persoonlijk- welke andere fietsen je nog hebt staan....
Ik zou het gewoon niet automatisch afschrijven met als reden "ik ga tekort komen...."

Hangt een beetje af van hoe je rijdt. Ik rijd in mijn fietsclub vaak mee met de mtb, dat is vooraan 34T met een 11-46 cassette. Is dat minder bereik dan mijn koersfiets? Ja, tuurlijk, maar over het algemeen mis ik het niet (tenzij het plots over de 40 km/u gaat - in realiteit, uiterst zelden). Er zijn er bij ons in de clubs wel nog die 1x rijden, en dat blijven doen.
Wil je perfect op cadans kunnen rijden, dan is een compact uiteraard wel beter voor jouw gebruik.
Hangt er ook vanaf waar je meestal rijdt en -vind ik persoonlijk- welke andere fietsen je nog hebt staan....
Ik zou het gewoon niet automatisch afschrijven met als reden "ik ga tekort komen...."
Ik heb dan ook nergens gezegd dat ik 1x tekort vind komen.. Het bereik is zeker niet het probleem, eerder de sprongen.
Maar goed, eigenlijk zou ik eens op een 40 - 10-44 oid moeten rijden om het te voelen.

Ik rijd zelf 32 - 10/51 op de MTB - en daar zou ik nooit nog 2x willen.

Met al die Grails en Grizls hier zou je haast vergeten dat er nog andere gravelbikes bestaan… en maar 1 BGamer die volgens road.cc de juiste keuze heeft gemaakt.

Hier op 650B - veel vetter eigenlijk - ik rij hem met 28”

5-FC2571-C-8-FF1-46-B1-B59-A-0-C5235-FBEDD1.jpg

Met al die Grails en Grizls hier zou je haast vergeten dat er nog andere gravelbikes bestaan… en maar 1 BGamer die volgens road.cc de juiste keuze heeft gemaakt.

Hier op 650B - veel vetter eigenlijk - ik rij hem met 28”

5-FC2571-C-8-FF1-46-B1-B59-A-0-C5235-FBEDD1.jpg
Vette fiets!

Ik heb nog een soortgelijk kader liggen (Bombtrack Hook ext 2020) om iets soortgelijk van te bouwen.

Laatst bewerkt:
Welke binnenbanden steken er eigenlijk in een Grail?
MTB 29"? Of koersfiets band?

En kan ik daar gewoon koersbandjes (buitenbanden dus, en dan ook koersfiets binnenbanden uiteraard) opleggen? Of welke maat minimum?

Welke binnenbanden steken er eigenlijk in een Grail?
MTB 29"? Of koersfiets band?

En kan ik daar gewoon koersbandjes (buitenbanden dus, en dan ook koersfiets binnenbanden uiteraard) opleggen? Of welke maat minimum?
Gravelbanden met 622 binnendiameter :) Dus zowel 28” als 29” passen. De binnenbanden hebben dus ook dezelfde omtrek en pas je aan naargelang de breedte van de buitenband die je kiest.

Als ik kijk naar mijn eigen DT swiss velgen met 24 interne velgbreedte wordt geadviseerd om niet smaller te gaan dan 30mm. Sweetspot op zo’n velgen ligt op 40mm, maar je kan daar natuurlijk probleemloos van afwijken, zowel met racefiets- als MTB banden. Die laatste vereisen natuurlijk ook voldoende clearance in frame en vork, en daar is een Grizl wat veelzijdiger in.

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de meegeleverde 45mm banden van de Grizl meteen vervang of niet. Lijkt me qua breedte toch eerder voorzien voor ruwer terrein en modder, terwijl ik elke route wel een pak asfalt zal moeten doen.
Dan maar overschakelen naar 40mm voor lichtere gravel en nat weer?

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de meegeleverde 45mm banden van de Grizl meteen vervang of niet. Lijkt me qua breedte toch eerder voorzien voor ruwer terrein en modder, terwijl ik elke route wel een pak asfalt zal moeten doen.
Ik rijd zelf met 40mm rond (vond op dat moment de bredere die ik zocht niet en had geen tijd) en die kunnen nog altijd goed uit de voeten op vrij stevige gravel, dus goed geschikt voor lichte gravel en nat weer.

Gravelbanden met 622 binnendiameter :) Dus zowel 28” als 29” passen. De binnenbanden hebben dus ook dezelfde omtrek en pas je aan naargelang de breedte van de buitenband die je kiest.

Als ik kijk naar mijn eigen DT swiss velgen met 24 interne velgbreedte wordt geadviseerd om niet smaller te gaan dan 30mm. Sweetspot op zo’n velgen ligt op 40mm, maar je kan daar natuurlijk probleemloos van afwijken, zowel met racefiets- als MTB banden. Die laatste vereisen natuurlijk ook voldoende clearance in frame en vork, en daar is een Grizl wat veelzijdiger in.
Schwalbe SV19 lijkt me geschikt te zijn als ik op de Canyon website zoek.

Zal eens op het oog kijken straks hoe breed die banden zijn en zien of ik hier nog ergens een MTB binnenband heb rondslingeren... Dan heb ik toch iets om te depanneren onderweg. Denk dat dat wel lukt.

Ik zou ze niet afschrijven omwille van de breedte hoor. Het profiel, de samenstelling en vooral de druk bepalen de weerstand.

Breder is in principe zelfs minder rolweerstand (bij gelijke druk). En aan Grizl snelheden is het verschil in luchtweerstand tussen een 45 of 40mm wellicht ook nihil.

Ik klok 10kg zwaarder af, maar ik zou ook perfect met 3.5 bar wegkomen. Als het puur asfalt is (en geen andere wielset), dan is het 4.25 vooraan en 4.5 achteraan.

Terug
Bovenaan