De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Levering van mijn Grizl AL 6 (maat XS) is met een maand uitgesteld tot eind maart - begin april. Ik twijfel nog steeds of het ergonomisch een goede keuze is, maar de gravelbikes zijn toch zo mooi en betaalbaar, meneer. :love2:

Hm. Ik vraag me nu af of die grizl 7 altijd met grx 810 was? Toen ik keek was die volgens mij grx 600..

Voor de 810 is dat idd wel geen geld, maar ik ben bijna zeker dat dit nog maar recent zo is?
Pijnlijk, dan koop je de "juiste" fiets... blijkt het toch wel de verkeerde versie te zijn zeker?
Anders moet we het topic title aanpassen naar "Het grote Grail/Grizl 7+ topic" :unsure:

On a serious note: die 7 was effectief altijd GRX810 maar de upgrade is zo groot dan de beschrijving doet vermoeden. Bij de 6, zogezegd GRX400, zijn er verschillende 600 componenten gebruikt. Bij de 7 zijn eigenlijk enkel de derailleurs geupgrade van 400 naar 810 en de shifters van 400 naar 600. Waar het eigenlijk op neer komt is: je betaald €300 voor een upgrade van 10-speed naar 11-speed. Spaart de volle 80gram uit... als het maar een fiets is voor af en toe eens een follieke dan lijkt mij dat de €300 niet waard.

Vreemd genoeg zijn de upgrades bij de CF SL versies precies dezelfde maar sparen ze daar 300 gram uit :unsure: (tenzij ik iets enorm over het hoofd zie)

Wat wel ambetant is zijn die vijsjes van de stuurpen die zo ver uitsteken. Hierdoor kan ik mijn garmin edge 1030 niet zetten zoals ik het wil. Ik heb die liefst gewoon plat, maar ik moet hem in een schuine hoek zetten, want anders krijg ik hem er niet op gedraaid.

Eens hij er op zit kan ik de houder wel verdraaien naar beneden zodat hij weer plat ligt maar is niet echt de bedoeling natuurlijk.

Ik kan ze er ook niet helemaal indraaien, maar ga het morgen nog eens bekijken. Mss de onderste wat losser draaien ofzo?

XJ1w7G8.jpg
Pro tip: koop een Garmin mount die geschikt is voor een Edge 1030, dan heb je dat probleem niet.

Ik gebruik persoonlijk nooit nog 3rd party Garmin houders. Ik heb ooit voor mijn Edge 800 zo eentje gehad en ik ben 95% zeker dat dat de reden is dat de tandjes achteraan mijn GPS afgebroken zijn mid ride.

Also: Die boutjes moeten idd volledig aangevezen worden.

Is de kans groot op lek rijden met een biba?

Nog geen tijd gehad om tubeless te zetten, maar zou straks toch graag eens 20 km doen om eens te testen met wat gravel en lichte off-road.
't Is niet alsof je met binnenbanden elke dag lek rijdt he. Banden op goede druk, en rijden maar! Een rit uitstellen omdat de banden niet tubeless staan, is te idioot voor woorden.

Pijnlijk, dan koop je de "juiste" fiets... blijkt het toch wel de verkeerde versie te zijn zeker?
Anders moet we het topic title aanpassen naar "Het grote Grail/Grizl 7+ topic" :unsure:

On a serious note: die 7 was effectief altijd GRX810 maar de upgrade is zo groot dan de beschrijving doet vermoeden. Bij de 6, zogezegd GRX400, zijn er verschillende 600 componenten gebruikt. Bij de 7 zijn eigenlijk enkel de derailleurs geupgrade van 400 naar 810 en de shifters van 400 naar 600. Waar het eigenlijk op neer komt is: je betaald €300 voor een upgrade van 10-speed naar 11-speed. Spaart de volle 80gram uit... als het maar een fiets is voor af en toe eens een follieke dan lijkt mij dat de €300 niet waard.

Vreemd genoeg zijn de upgrades bij de CF SL versies precies dezelfde maar sparen ze daar 300 gram uit :unsure: (tenzij ik iets enorm over het hoofd zie)

Pro tip: koop een Garmin mount die geschikt is voor een Edge 1030, dan heb je dat probleem niet.

Ik gebruik persoonlijk nooit nog 3rd party Garmin houders. Ik heb ooit voor mijn Edge 800 zo eentje gehad en ik ben 95% zeker dat dat de reden is dat de tandjes achteraan mijn GPS afgebroken zijn mid ride.

Also: Die boutjes moeten idd volledig aangevezen worden.
Klopt idd dat de meeste delen van de GRX 600 zijn. Crankstel komt ook van de 600.

Ah ik zal eens kijken voor zo een edge 1030 mount. Thx voor de tip. Deze zat bij mijn edge 1000 toen ik hem 2dehands gekocht heb. Werkte op mijn bmc, maar met deze niet echt zoals het zou moeten dus.

Heb hem nog niet gewogen, maar hij voelt wel lichter aan dan als ik dacht wat het ging zijn.

Ja maar mss de onderste iets teveel vast gedraaid in het begin, ga ze morgen eens alle 4 terug lossen en dan telkens 1 keer draaien per vijs.
Canyon schrijft voor dat je eerst de twee bovenste boutjes moet aandraaien, totdat het afdekplaatje volledig tegen de stuurpen komt, nadien de onderste aandraaien.

Zo heb je 0.0 gap - prachtig!

Klopt idd dat de meeste delen van de GRX 600 zijn. Crankstel komt ook van de 600.

Ah ik zal eens kijken voor zo een edge 1030 mount. Thx voor de tip. Deze zat bij mijn edge 1000 toen ik hem 2dehands gekocht heb. Werkte op mijn bmc, maar met deze niet echt zoals het zou moeten dus.

Heb hem nog niet gewogen, maar hij voelt wel lichter aan dan als ik dacht wat het ging zijn.
De "arm" van een 1030 front mount is langer waardoor je dus wel de ruimte hebt om de GPS in de bracket te draaien.

Grail 7 gekocht als eerste koersfiets (levertijd eind maart), omdat ik het o.a. voor woon-werk wil gebruiken en ik ook tijdens herfst/winter wil fietsen. Daar ik een beginner ben, heb ik echter nog niets qua pedalen, schoenen etc. Gezien het gebruik, voor MTB setup gaan? Zijn die standaard banden OK?

Is de kans groot op lek rijden met een biba?
Kans is even groot. Maar met een Biba loopt die 9/10 volledig leeg, met tubeless is de kans veel groter dat je gewoon kunt doorrijden zonder dat je merkt dat je in iets gereden bent.

Grootste voordeel is wel dat je op lagere druk kunt rijden (meer grip/comfort offroad)

Kans is even groot. Maar met een Biba loopt die 9/10 volledig leeg, met tubeless is de kans veel groter dat je gewoon kunt doorrijden zonder dat je merkt dat je in iets gereden bent.

Grootste voordeel is wel dat je op lagere druk kunt rijden (meer grip/comfort offroad)
Klopt toch niet 100%? Tubeless heeft geen snakebites?

Eentje in zijn natuurlijk habitat. Nog maar gewoon eens wat in de buurt rondgecrossed maar damn ik ga me daar mee amuseren 😍.

Gaat ook nog wel vlot over asfalt, veel beter dan wat ik verwacht had.

QnDTrAV.jpg

Was nog eens aan het kijken of ik alles had tegen dat mijn Grizl AL 7 toekomt.
Ik zou hem meteen tubeless (proberen te) zetten. De meegeleverde binnenbanden kan ik dan gewoon meenemen voor onderweg moest ik toch helemaal plat rijden, vermoed ik?

Voor de rest andere aanraders qua binnenbanden + waarop letten qua maatvoering?

Was nog eens aan het kijken of ik alles had tegen dat mijn Grizl AL 7 toekomt.
Ik zou hem meteen tubeless (proberen te) zetten. De meegeleverde binnenbanden kan ik dan gewoon meenemen voor onderweg moest ik toch helemaal plat rijden, vermoed ik?

Voor de rest andere aanraders qua binnenbanden + waarop letten qua maatvoering?
Dus je wilt hem tubeless maken waardoor je al 2 reservebanden hebt en er nog bijkopen :unsure:

Gewoon de meegeleverde binnenbanden als reserve houden idd. Ik weet niet of er tubeless ventielen meegeleverd worden, anders ga je die nog moeten kopen...

Vroeger waren er tubeless ventielen bij. Nu moet je die zelf kopen. Ga er morgen ook eens werk van maken.

Heb van die tubeless melk van muc off gekocht maar natuurlijk zit er daar geen zo een spuit bij. Wel vanalles van flashy gadgets, maar ze zouden die beter achterwege laten en er zo een spuit bij steken.

Terug
Bovenaan