De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Vreemd eigenlijk. Ik ben dus 170 en op die S had ik helemaal niet het gevoel dat ik te klein was voor het zadel, maar mijn reach was te kort. Ik had echt het gevoel dat mijn bovenlichaam te kort was.
Dus dan zijt ge te klein hé :)

Voor het zadel niet. Maar iemand van 1m50 kan ook nog op die fiets en toch met zijn voeten aan de pedalen als ge die zadel op het laagste zet.
Als ge op de website van Canyon 10cm moet bijklikken, dan zou ik die echt niet kopen.

Als het nu 1cm was valt het nog te proberen.

Da had ik ondertussen al door :)

Maar ik begrijp niet hoe het werkt. Mijn benen waren niet te kort, want het zadel stond nog niet helemaal beneden. Mijn bovenlichaam was te kort want de reach was veel te groot. Die topbuis van zo een grail vind ik ook ongelooflijk lang eerlijk gezegd.
En wat blijkt volgens da ding op de Canyon website ? Wanneer mijn benen 10 cm langer zouden zijn, dan is de S mijn maat. Maar wanneer mijn totale lengte hetzelfde blijft en mijn benen worden 10 cm langer, dan lijkt het me logisch dat mijn bovenlichaam 10 cm korter wordt. En volgens mij was het al te kort voor ne S.
Heeft uiteindelijk niks te maken hé, maar dit is iets wat ik me echt afvroeg lol.

Over het verschil tussen Grail 6 en 7. Blijkbaar zit het vooral in de groepsets. De Grail 7 gebruikt GRX810 wat vergelijkbaar is met SLX/XT, de 6 GRX400 wat vergelijkbaar is met Deore/Tiagra. Althans volgens het tekeningske da gij gepost hebt. Als je de tekst er bij leest lijkt het mij dat de 7 een cluctch heeft. Of de 6 dat heeft weet ik niet. Dat 1 versnellingske gaat het echt niet maken denk ik. De kwaliteit van de groepset misschien wel.

Mogelijks door daar bij te klikken dat ge in 'onrealistisch' gebied komt hé.
Ik weet niet wat dat doet als ge 1m50 geeft, en een binnenbeenlengte van 90. Dat kan in realiteit gewoon niet hé.

De 7 heeft inderdaad een clutch.
De 6 heb ik geen idee van.

Ik heb de 7 omdat die in stock was. Anders had ik de 6...

Op zich ook wel soms zin om er ene aan te schaffen ( of een cube ) maar geen zin in de zoektocht om er enen te vinden...
Hopelijk volgende week eens tijd om een ritje te doen, ze geven zonnig maar koud weer.

Tgohja zoals altijd bij fietsmateriaal is bij -lichte- twijfel (10 of 11 speed) gewoon de vuistregel te volgen hé: Duurder is altijd beter dus als ge het kunt betalen sowieso voor de duurste gaan

Mogelijks door daar bij te klikken dat ge in 'onrealistisch' gebied komt hé.
Ik weet niet wat dat doet als ge 1m50 geeft, en een binnenbeenlengte van 90. Dat kan in realiteit gewoon niet hé
Van het moment ge in onrealistisch gebied komt zegt de website : "Oops, something went wrong". Nu, om eerlijk te zijn, er zijn maar 2 afmetingen dat Canyon je een grail maat S aanraadt wanneer je maar 1m70 meet. En dat is met heel lange benen. Net voor het onrealistische eigenlijk. En dat vind ik dus vreemd. Ik heb net de indruk dat de maat S beter zal passen wanneer je een langer bovenlijf, en dus kortere benen hebt.
Maar zoals ik eerder al zei, maakt allemaal niet uit. De S is gewoon te groot voor mij.
Tgohja zoals altijd bij fietsmateriaal is bij -lichte- twijfel (10 of 11 speed) gewoon de vuistregel te volgen hé: Duurder is altijd beter dus als ge het kunt betalen sowieso voor de duurste gaan
Dat is een eigenschap waarvan ik gelukkig geen last heb. Ge zult niet lang het duurste kunnen betalen :laugh: .
Over het algemeen ben ik zelfs eerder van mening dat het duurste meestal niet het beste is. Het goedkoopste ook niet hé, dat is prul. Maar van het duurste wordt dikwijls gewoon geprofiteerd. Ik ga meestal voor de gulden middenweg.
Op zich ook wel soms zin om er ene aan te schaffen ( of een cube ) maar geen zin in de zoektocht om er enen te vinden...
Ik ben bij een Cube verdeler geweest. Daar was het huilen met de pet op. Ik had interesse in de Nuroad race of de Nuroad EX. Als die 2 niet verkrijgbaar waren zou ik nog wel kunnen leven met de Nuroad Pro ook, maar liever niet. Awel, zo een Nuroad Pro was het enige dat dit jaar nog binnen zou komen. Maar dan wel niet in mijn maat. Een maatje groter geloof ik. En normaal gezien zou die in september binnen komen maar de fm wist mij te vertellen dat hij daar helemaal geen garantie op durfde te geven. Hij gaf zelfs eerlijk toe dat het hem zou verwonderen moest dat gebeuren.
Dan is het bij Canyon toch makkelijker. Gewoon in de gaten houden wanneer ze verkrijgbaar zijn en er dan snel bij zijn en bestellen. En dan is het dik 2 maanden wachten.

Jij moet toch echt eens stoppen met meningen te verkondigen als feiten. Straks gaan mensen die jou en/of fietsen niet kennen je nog beginnen geloven. 10W, absurd gewoon...

SLX weegt meer dan XT(R) omdat er meer staal gebruikt wordt ipv aluminium, ze hebben allemaal hyperglide+, ze hebben allemaal een BEAM-spider constructie, ze hebben allemaal microspline body.

Op vlak van kwaliteit zijn ze nagenoeg identiek, SLX zal langer meegaan omdat staal minder snel slijt, XTR zal marginaal sneller zijn omdat aluminium minder weegt.
Volgens Shimano zit er wel een verschil in de stijfheid van de cassettes, wat zou resulteren in iets meer rendement. Vraag mij nu niet hoeveel. :unsure:

Natuurlijk zegt shimano dat je meer rendement uit een duurdere shimano cassette krijgt.
Op zich ga ik er van uit dat hun bewering klopt, maar tegelijkertijd ga ik er van uit dat zoiets op vlak van prijs versus rendement ruim voorbij het punt van diminishing return is. Qua ketting - aangezien daar ook meer onafhankelijke tests gedaan zijn - zou ik zelf wel nog voor duurder materiaal durven opteren, maar da's dan enkel waar het zichzelf terugbetaalt door langere levensduur.

Qua kettingen moet ik wel zeggen dat ik uit een ultegra echt een serieus pak meer kms haal dan uit een 105 ketting.

Ja, alsook de "officiële". Wel wat zwaarder dan de Shimano-ketting, maar ik ben (zelf) geen weight-weenie, dus...

Normaal deed ik met een ultegra ketting +-3000km, sinds ik mijn nieuwe fiets heb (die ik een pak beter onderhoud) zit ik aan 9000km en die is volgens mijn kettingmeter nog altijd in orde :crazy: .
In tegenstelling tot de Grizl waar de ketting na 4 ritten al oranje zag van de roest :shy:

Normaal deed ik met een ultegra ketting +-3000km, sinds ik mijn nieuwe fiets heb (die ik een pak beter onderhoud) zit ik aan 9000km en die is volgens mijn kettingmeter nog altijd in orde :crazy: .
In tegenstelling tot de Grizl waar de ketting na 4 ritten al oranje zag van de roest :shy:
Idem met mijn ketting, maar aan 8000 (meestal voor het nieuw seizoen) leg ik toch een nieuwe.

Ik wissel vaak al op 7k, liever iets te vroeg dan kapotte ketting onderweg.
Goed artikel ook nog eens posten.

5 watt verliezen door uw ketting, het kan dus :P

eINgQwn.jpg

Tam gedoe maar in Zuidelijk-Antwerpen (Kontich), maar het was wel fijn om eens proper terug thuis aan te komen.

Terug
Bovenaan