De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Is het raar om te zeggen dat ik graag een bikepacking trip zou doen waar het bijna allemaal ongeveer zo'n paadjes zijn? :shy:

Is het raar om te zeggen dat ik graag een bikepacking trip zou doen waar het bijna allemaal ongeveer zo'n paadjes zijn? :shy:
Totaal niet raar. Er is niks te winnen met u volledig den bol af te rijden.
Het is vooral de ervaring en de uitzichten die belangrijk is, niet hoe zwaar of hoeveel HM's je overwonnen hebt.

eINgQwn.jpg

Tam gedoe maar in Zuidelijk-Antwerpen (Kontich), maar het was wel fijn om eens proper terug thuis aan te komen.
Aha, da's in de buurt!
Waar juist gelegen?
En nog andere paden gedaan in de buurt?

"Kontichhof" tussen de Pierstraat en de Groeningenlei. Weinig meer gravel in de buurt, in Aartselaar tussen de Pierstraat en Langlaarsteenweg heb je wel wat, en de oude aftakking van de spoorweg net voorbij Kontich-Kazerne richting Edegem.

Dit is nu wel héél licht, perfect doenbaar met een koersfiets op het eerste zicht maar nee, is niks mis mee. Dit is ook wat ik in gedachte heb als ik aan Gravel denk. Iets ruwer mag nog wel maar zo echt de stenen moeten ontwijken hoeft voor mij al niet echt en technische singletracks/afdalingen al helemaal niet.

Ten zuiden van Leuven, en rond Zandhoven heb je die wegen. Grove, "Amerikaanse" gravel. Het nadeel van de provincie Antwerpen is gewoon dat het echt versnipperde stukken zijn, en heel vaak

- of doodlopend zijn
- of door een voortvarende landbouwer zijn omgevormd in een private weg.

"Einhoven" in Zoersel is wel een lang stuk gravel. In Ravels heb je ook veel onverharde wegen, maar da's daar zanderige heidegrond, dus nogal rul (met 40mm bandjes red je het daar niet, zelfs met 45mm was het sukkelen).

Dit is nu wel héél licht, perfect doenbaar met een koersfiets op het eerste zicht maar nee, is niks mis mee. Dit is ook wat ik in gedachte heb als ik aan Gravel denk. Iets ruwer mag nog wel maar zo echt de stenen moeten ontwijken hoeft voor mij al niet echt en technische singletracks/afdalingen al helemaal niet.
Hier rij ik inderdaad ook gewoon door met de koersfiets, maar ik heb mijn Grizl niet gekocht om echt ruw terrein te rijden. Belangrijkste reden waarvoor ik de Grizl gekocht heb is
  • montagepunten bagage
  • minder problemen met routes maken indien het toch wat ruiger wordt
Mijn bikepack trips vorige zomer vond ik zeer leuk, alleen waren sommige wegen/padden intensiever dan ik voor ogen had met de koersfiets, dan geeft de Grizl wat meer ruimte om andere paden op te zoeken.

Voor mij hoeft het ook niet noodzakelijk grover te zijn dan onderstaande, aangevuld met wat leuke bospaden.
wk-gravel-2021.jpg

Daarnaast is het ook gewoon leuker om hier in de regio (Meetjesland) wat offroad te rijden dan met de MTB, die veelal gewoon zware overkill is.

eINgQwn.jpg

Tam gedoe maar in Zuidelijk-Antwerpen (Kontich), maar het was wel fijn om eens proper terug thuis aan te komen.

Aaaah mijn regio, Kontichhof stond ook op mijn lijstje.
Ik vraag me af of park zandbergen ook geen paden heeft die te doen zijn met de gravelbike.
Je mag mij altijd de GPX eens delen als je wilt

Zandbergen ben ik door gereden, het "hoofdpad" is wel te doen met een gravelbike. Het zwarte MTB-parcours niet. 't was gisteren een "hybride rit", gewoon kilometers malen op het asfalt, met af en toe een strookje grind voor de lol. Mijn conditie is ruk, dus ik had geen zin om mij meer dubbel te plooien dan nodig.

Als je wat wilt gravellen in België moet je echt in Limburg zijn jammer genoeg. Of net over de grens in de contreien van Maastricht.
Zo eens een strookje van maximaal 1km daar wordt je niet vrolijk van.

Rond het Mechelse kan je ook redelijk wat offroad rijden(Hofstade, Mechels Broek, jaagpad Zenne en Dijle, de grote vijver in Walem, ...)

In Kontich heb je ook nog enkele gravelstroken tussen de Drabstraat en de N1/Mechelsesteenweg, en dan kan je tegelijk ook nog de volgens mij langste kasseistrook van de Zuidrand meepikken in de Reepkenslei.

Achter de Albertheijn ligt ook nog de oude spoorwegberm, maar ben niet zeker of dat te doen is met een (gravel)fiets.

'k Heb hier nog wel ergens een paar gpx'en van gravelritten die vanuit Antwerpen vertrekken, heb ze helaas zelf nog niet kunnen rijden. Gaan wel allemaal richting noord-oosten, waar ik inderdaad begin deze week op goed geluk wel wat gravel ontdekt heb.

'k Heb hier nog wel ergens een paar gpx'en van gravelritten die vanuit Antwerpen vertrekken, heb ze helaas zelf nog niet kunnen rijden. Gaan wel allemaal richting noord-oosten, waar ik inderdaad begin deze week op goed geluk wel wat gravel ontdekt heb.
Delen mag altijd, of mag ook in het rittentopic.
Kanten van Herentals (Wout Van Aert regio) moet ik ook nog eens ontdekken.

Eind juni organiseer cycling Vlaanderen Flanders Gravel Fields. 3 ritten die vertrekken en eindigen in Diksmuide.

Ben eens benieuwd naar de gpxen.

Delen mag altijd, of mag ook in het rittentopic.
Kanten van Herentals (Wout Van Aert regio) moet ik ook nog eens ontdekken.

Breek mijn mond niet open over Wout Van Aert... Die heeft hier in september zowat elke KOM gepakt op de Antwerpse Ventoux(Bosstraat).

Wat een egoïst!

Breek mijn mond niet open over Wout Van Aert... Die heeft hier in september zowat elke KOM gepakt op de Antwerpse Ventoux(Bosstraat).

Wat een egoïst!
Hij heeft het er ook met om gedaan natuurlijk. Specifiek gaan rijden om daar de KOM te pakken :P

Toen ik met Strava begon in 2013 kon je nog wat KOM’s pakken. Maar anno 2022 moet je dat echt niet meer proberen hoor.

Terug
Bovenaan