De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Ik ben daar eens naartoe gereden met de auto om die rit te doen.
En dan gemerkt dat ik mijn steekas niet bij had....

200km auto gereden...
Toen ik net mijn Canyon Lux had, heeft die dagen in de garage gestaan zonder dat ik hem kon testen. Het was zo gigantisch druk thuis met de verbouwingen dat ik er maar niet toe kwam.

En dan, op een dag zei ik: “Fuck it, ik rij naar Ronse!” Fietsrek erop, bidons, sandwiches gesmeerd, zonnecreme aan, GPX’je gemaakt. Ik had er zoveel zin in.

Alles bij elkaar kom ik, dik 2u later, aan aan het Hotond sporthotel. Ik laad alles uit, helmpje op, rugzakje aan, schoenen aan… mij van geen kwaad bewust. Ik sluit de auto, wil aanzetten: ik geraak maar niet ingeklikt. Ik kijk naar beneden: ik had mijn wegschoenen aan ipv mijn mtb schoenen.

Bleiten. Echt bleiten

Ah, daar was ik gisteren ook, te voet dan wel met de missuhs en de hond. Aan het kasteel van Terhulpen toch een paar mensen met een dropbarMTB gezien.
Ik was de idioot zonder helm.... eenmaal daar, gemerkt dat ik die thuis vergeten was. En ik ging niet eens extra over-en-weer naar Gent om die op te halen. Dus toch iets rustiger geweest in de bergafs dan gewoonlijk

Ik ben aan het rondkijken naar een "beginner" gravelbike. Hierbij valt mijn oog op de Bergamont Grandurance 4.
Prijs-kwaliteit een goede keuze (zie specificaties hieronder)? Of toch andere tips voor een "beginner" gravelbike?
Bedankt!

Niet verkeerd, maar voor dat geld heb je ook een Triban 520 bij Decathlon die significant beter uitgerust is (105 groep tegenover Sora, wat 2 levels lager is, Hydromechanische schijfremmen ipv puur mechanische schijfremmen,...).

Andere optie is de tweedehandsmarkt in de gaten houden voor bvb een Canyon Grail AL 6.

Laatst bewerkt:
Met zo'n droog voorjaar mochten de spatlappen er wel af... Wat een tank is het toch! Juist mijn banden zijn wat versleten, dus ik ga mij eens een setje Pirelli Cinturato Gravel 45mm banden zoeken.

v1hdwon.jpeg

Complimenten dat ik al gehad heb op de grizl. Meerdere keren iemand die me voorbij steekt met een koersfiets en zeggen dat het een mooie fiets is.

Op het werk ook al verschillende. 1 ervan staat iedere dag zijn sigaret te roken en te kijken naar mijn fiets. 😂. Heeft ook al gevraagd om er eens mee te rijden want hij wil nu ook 1 kopen.

Heb ik met mijn grail (al) ook.

"Mag ik daar ne foto van maken".
Op wegtoertocht staan er fietsen van 5x zo duur langs. Alle aandacht naar de grail.

Denk dat de opvallende kleuren er ook wel mee te maken hebben (sand bij mij). Zal bij zo ne saaie grijze wel minder zijn 😀

Ik heb ook de indruk dat sommige wandelaars heel verbaasd kijken: ne koersfiets in de bos???
Maar iedereen kent toch cyclocross?

Met zo'n droog voorjaar mochten de spatlappen er wel af... Wat een tank is het toch! Juist mijn banden zijn wat versleten, dus ik ga mij eens een setje Pirelli Cinturato Gravel 45mm banden zoeken.

Voor mij zijn het toch die wielen die het 'm doen, geeft toch dat tikkeltje meer racy look :drool:
Nog iemand een setje carbon wielen voor onder een racer met velgrem liggen? :unsure:

Ja, ook al gehad.

"Amai, dikke vélo, en voor zo'n tractorbanden te hebben gaat dat precies nog fameus goed vooruit ook!" :ROFLMAO:
Daar heb ik wel van geschrokken dat het wel echt een snelle fiets is.

Ik dacht dat het een zwaar log ding ging zijn die geen snelheid kon vasthouden, maar als er me iemand voorbij steekt met de koersfiets aan 32 gemiddeld kan ik wel vlotjes het wiel houden.

In het optrekken na een bocht is het wel meer afzien om mee te zijn, maar in het lopen bolt die echt wel heel goed.

Vandaag een mtb toertocht gereden met de gravel (in het Waasland, dus ideaal). Op ruwere single tracks was ik in het nadeel (gebrek aan demping = verlies aan snelheid) maar op grind en asfalt is het knallen.
Nu en dan breekt mijn achterwiel ook eens goed uit (ik rij met een licht profiel), maar altijd controleerbaar. Dat maakt de saaiere omlopen meteen weer wat interessanter :coolbrows:.

Stilaan mss toch eens kijken voor een fiets met wat meer clearance (nu max 38mm)

Ik ga mij eens een zadeltasje aanschaffen zodat ik op mijn gravel ook altijd depannage materiaal meeneem. Iemand voorstel? is de eerste keer dat ik zoiets moet kopen :unsure: Ik neem aan een bommeke of twee, nen binnenband en bandenlichters is voldoende? Pomp kan ik aan men drinkbus vastmaken dus die moet er niet noodzakelijk in (en ik heb bommekes bij).

Ik ga mij eens een zadeltasje aanschaffen zodat ik op mijn gravel ook altijd depannage materiaal meeneem. Iemand voorstel? is de eerste keer dat ik zoiets moet kopen :unsure: Ik neem aan een bommeke of twee, nen binnenband en bandenlichters is voldoende? Pomp kan ik aan men drinkbus vastmaken dus die moet er niet noodzakelijk in (en ik heb bommekes bij).
ik zou gaan voor een basistasje, eentje dat met velcro rond de zadelrails zit. Op een gravelbike/MTB heb ik daar veel betere ervaringen mee naar rammelen toe.

Ik heb een aantal "dure" maar dit van scIcon is het beste. Muurvast, strak. Natuurlijk minder handig als je er vaak dingen moet uithalen.

https://www.tradeinn.com/bikeinn/en...cjQ9ouFD3-xF6Vd5A0hoCRGoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Terug
Bovenaan