De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Gisteren op de E17 richting Antwerpen zag ik een Kangoo die nogal asociaal reed: niet pinken, kort voor iemand invoegen, gatplakken, ...

Toen ik hem voorbij stak zag ik waarom, die had gewoon een tablet voor zijn tellers gezet en was naar Sons of Anarchy aan het kijken.

Net niet, als de afrit vol is moet je doorrijden tot de volgende afrit.
Bron? Zoiets ben ik nooit tegen gekomen in de wegcode en ik heb daar al een paar keer in zitten neuzen, maar ik ken het nu ook weer niet vanbuiten dus ben benieuwd 😉

Heb jij dan een bron die zegt dat jij stil mag staan op de autostrade waar een minimumsnelheid geldt van 70km/u omdat de afrit vol is?

Heb jij dan een bron die zegt dat jij stil mag staan op de autostrade waar een minimumsnelheid geldt van 70km/u omdat de afrit vol is?
Dat is filerijden, waarbij de minimumsnelheid niet geldt.

Ik weet dat het gevaarlijk is en verder rijden is zeker de verstandige keuze, maar waar staat het in de wegcode dat je op een snelweg niet mag aanschuiven in een file omdat die aan een afrit begint?

Dat is filerijden, waarbij de minimumsnelheid niet geldt.

Ik weet dat het gevaarlijk is en verder rijden is zeker de verstandige keuze, maar waar staat het in de wegcode dat je op een snelweg niet mag aanschuiven in een file omdat die aan een afrit begint?
Wie is er dan in fout als je erop knalt?
Serieuze vraag trouwens, aangezien het niet in de wegcode staat dat het niet mag.

Wie is er dan in fout als je erop knalt?
Serieuze vraag trouwens, aangezien het niet in de wegcode staat dat het niet mag.
Diezelfde die in fout is als je achterin een gewone file botst.

Het is eens gepasseerd in een aflevering van Alloo en de wegpolitie. Ze reden toen voorbij een rij die aan het aanschuiven was op de pechstrook. Ze zeiden toen dat ze daar niet voor beboeten omdat ze weten dat het veiliger is dan gewoon aanschuiven maar dat het eigenlijk niet mag.

valt dit niet onder

21.4. Op autosnelwegen is het verboden :

de dwarsverbindingen te gebruiken;
te keren;
achteruit te rijden of te rijden in de tegenovergestelde rijrichting;
4° een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E9a;
voertuigen te slepen met een nood- of hulpkoppeling.

E9A.png
E9a

Op de autosnelweg is er geen file hé.
Op de afrit is er een file maar dat is op zich een aparte rijstrook.

valt dit niet onder

21.4. Op autosnelwegen is het verboden :

de dwarsverbindingen te gebruiken;
te keren;
achteruit te rijden of te rijden in de tegenovergestelde rijrichting;
4° een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E9a;
voertuigen te slepen met een nood- of hulpkoppeling.

E9A.png
E9a

Neen, parkeren en stilstaan is in de wegcode niet hetzelfde als (moeten) stoppen voor een file / zebrapad / obstakel / rood licht etc. ...

Op de autosnelweg is er geen file hé.
Op de afrit is er een file maar dat is op zich een aparte rijstrook.
Voor elk ander kruispunt met file wacht je toch ook gewoon tot jouw richting vrij is ipv een andere richting te moeten nemen?

Laatst bewerkt:
Neen, parkeren en stilstaan is in de wegcode niet hetzelfde als (moeten) stoppen voor een file / zebrapad / obstakel / rood licht etc. ...

in hoeverre is het moeten die afrit nemen en kiezen om aan te schuiven?
Waarom niet de volgende afrit nemen als het veiliger kan. Als de autosnelweg zelf niet in file staat dan is het toch veiliger om door te rijden?

Als ik op een dubbele rotonde niet m'n afslag kan nemen omdat ik niet naar buitenste ring kan gaan rij ik ook gewoon een toertje extra en stop ik niet midden op de rotonde.

in hoeverre is het moeten die afrit nemen en kiezen om aan te schuiven?
Staat niet in de wegcode, maar mag je dan ook geen oprit nemen als er file staat op de snelweg? Want dan kies je er voor om trager dan 70 te rijden en stil te staan, in hoeverre is het dan nog van moeten?
Waarom niet de volgende afrit nemen als het veiliger kan. Als de autosnelweg zelf niet in file staat dan is het toch veiliger om door te rijden?
Ik ga zeker niet ontkennen dat dit de betere en veiligere optie is.

Verschrikkelijk om die kinderspulletjes te zien vliegen, hopelijk zat die niet in de auto.
Volgens het artikel toen niet nee
Het 25-jarige slachtoffer uit Kalken brak enkel haar bovenste twee nekwervels en verbrijzelde haar hand. Ze werd wakker uit een coma en revalideert nu volop.

Volgens het artikel toen niet nee
Het 25-jarige slachtoffer uit Kalken brak enkel haar bovenste twee nekwervels en verbrijzelde haar hand. Ze werd wakker uit een coma en revalideert nu volop.
Dat meisje lag op hetzelfde moment in de revalidatie als mij.
Heeft zeer veel geluk gehad en de nekwervels waren niet verschoven , mocht wel een jaar geen schokken krijgen. Anders kwam ze in een rolstoel terecht.

Ze houdt er niks aan over uiteindelijk

Dat filmpje heeft mij echt doen beseffen hoe gevaarlijk het daar wel niet is.
Door die gigantische muur aan vrachtwagens dat je daar soms had, kon je op die momenten echt heel moeilijk op voorhand inschatten hoe veel volk er stond.

Kou gehad op de motor want sjaal vergeten.
Vrachtwagens die vinden dat snelheidsbeperkingen van 50 of 70 (tijdens spits) niet voor hen gelden en dus wat in uw gat komen duwen.
Ne nagel in mijne achterband van de motor.

Ik hoop dat ze er niets aan overgehouden heeft.
Echter, ik vind wel dat zo'n personen terug naar de rijschool moeten.
Die horen niet op de baan thuis.

En neen. Niet afkomen met "vergissen is menselijk". Of "dat had ze verkeerd ingeschat" of "ze was afgeleid" of "vermoeid".
Op de baan moet je je bezig houden met autorijden en vooruit denken met het verkeer en niet zomaar ervan uitgaan dat die afrit leeg is..

Kan je dat niet opbrengen, dan neem je het openbaar vervoer, de taxi of de fiets.

Gisteren op de E17 richting Antwerpen zag ik een Kangoo die nogal asociaal reed: niet pinken, kort voor iemand invoegen, gatplakken, ...

Toen ik hem voorbij stak zag ik waarom, die had gewoon een tablet voor zijn tellers gezet en was naar Sons of Anarchy aan het kijken.
Kan je die persoon niet echt kwalijk nemen gezien hoe goed die serie is.

Moest het nu voor FC de kampioenen zijn...

Terug
Bovenaan