De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Voor het geval in Aalter is dat zo omdat daardoor een heel stuk lege afrit gemist werd. Eerder afslaan en 100 perc zeker geen ongeval, daar heb je gelijk.
Maar het laat naar rechts komen is niet 100 perc van het foute rijgedrag hier. Soms staan afritten weldegelijk helemaal vol, zelfs incl een stuk pechstrook. Het enige wat dan helpt is zien wat je doet, en dus niet te kort achter brede voorgangers hangen. Dat respecteren, en het te laat naar rechts komen had in het geval van Aalter misschien zonder zware gevolgen geweest.
Volledig akkoord in de meeste gevallen. In dit specifieke niet. :p

Volledig akkoord in de meeste gevallen. In dit specifieke niet. :p
Eens op het eerste vak aangekomen, was eerst een beetje remmen om wa meer zicht te hebben toch een optie? (De peer pressure van de camion erachter buiten beschouwing, maar het was geen bmw of audi, dus het zouden toch maar faren ipv claxon geweest zijn 😆)

Eens op het eerste vak aangekomen, was eerst een beetje remmen om wa meer zicht te hebben toch een optie? (De peer pressure van de camion erachter buiten beschouwing, maar het was geen bmw of audi, dus het zouden toch maar faren ipv claxon geweest zijn 😆)
Dat wel, maar ze zat gewoon veel te laat rechts, dus dat is imo nog steeds de oorzaak van alles. Ze was gewoon fout in zowat alles eigenlijk. Op zich wat was afremmen eigenlijk nog mogelijk, want die camion die filmt reed niet dicht op zijn voorligger en die voorligger liep zelfs uit.

Beetje remmen om meer zicht te creeren is natuurlijk beter dan wat nu gebeurd is, maar als je van vak veranderd en dan direct moet remmen om zicht te creeren ben je ook al verkeerd bezig he.

Het is zo dat die camion-muren bij afritten ontstaan: auto wurmt zich naar rechtse vak, remt wat om ruimte te creeren, camion erachter moet mee en harder remmen, zelfde voor de camion daarachter, andere auto links ziet zijn gat om naar rechts te schuiven verdwijnen en gaat ook verkeerde dingen doen, etc ...

Met voldoende verkeersinzicht en geen plotse files of manoevers van anderen hoef je eigenlijk quasi nooit te remmen op de snelweg.

Al eens bekeken hoe dicht auto's op elkaar rijden? In de tussenafstand van 2 camions die 90 rijden, kan je op de strook er naast vaak 4-5 auto's tellen die 120 rijden. En hun gewicht of stopafstand heeft daar niets mee te maken he, het gaat om reactietijd.
Inderdaad ja, maar probleem is ook dat wanneer je voldoende plaats laat, dat er altijd wel mensen denken ah daar is nog een gaatje en ze voegen er tussen in en dan lag je weer gas lossen/afremmen om opnieuw voldoende plaats te hebben en heel het spelletje kan opnieuw beginnen.
Resultaat is dat uiteindelijk bijna niemand voldoende afstand houd.

Inderdaad ja, maar probleem is ook dat wanneer je voldoende plaats laat, dat er altijd wel mensen denken ah daar is nog een gaatje en ze voegen er tussen in en dan lag je weer gas lossen/afremmen om opnieuw voldoende plaats te hebben en heel het spelletje kan opnieuw beginnen.
Resultaat is dat uiteindelijk bijna niemand voldoende afstand houd.
Dat kan best wel zijn, maar dat heeft nog minder te maken met vrachtwagens eigenlijk. Automobilisten staan altijd op de eerste rij om een vrachtwagenchauffeur te beschuldigen van te weinig afstand te houden, maar zelf houden ze nog veel minder afstand, en blijkbaar hebben ze er nog een uitleg voor ook: er zou maar eens iemand tussen moeten komen.

Dat kan best wel zijn, maar dat heeft nog minder te maken met vrachtwagens eigenlijk. Automobilisten staan altijd op de eerste rij om een vrachtwagenchauffeur te beschuldigen van te weinig afstand te houden, maar zelf houden ze nog veel minder afstand, en blijkbaar hebben ze er nog een uitleg voor ook: er zou maar eens iemand tussen moeten komen.
Hela, nu moet ge mij ook niet aanvallen he. Ik ben de persoon die afstand houd, hoe dan ook, ik kijk in de eerste plaats naar mijn eigen veiligheid.
Ik kan ook op mijn dashboard zien of ik voldoende afstand hou. (Meer dan 2 seconden groen, tussen 1 en 2 seconden oranje en minder dan 1 seconde rood en zelfs de seconden staan erbij)
Ik wissel heel vaak tussen rood en groen iedere keer er weer eentje tussen voegt.

Afgelopen dinsdag op de N80, dat is dan nog maar een expressweg, geen snelweg, tot 20 keer mogen afremmen voor een auto die invoegde.
20 keer op een stuk van amper 10 km.

Hela, nu moet ge mij ook niet aanvallen he. Ik ben de persoon die afstand houd, hoe dan ook, ik kijk in de eerste plaats naar mijn eigen veiligheid.
Ik kan ook op mijn dashboard zien of ik voldoende afstand hou. (Meer dan 2 seconden groen, tussen 1 en 2 seconden oranje en minder dan 1 seconde rood en zelfs de seconden staan erbij)
Ik wissel heel vaak tussen rood en groen iedere keer er weer eentje tussen voegt.

Afgelopen dinsdag op de N80, dat is dan nog maar een expressweg, geen snelweg, tot 20 keer mogen afremmen voor een auto die invoegde.
20 keer op een stuk van amper 10 km.
Ik val u toch nergens aan? :unsure:
Ik ken uw rijstijl niet, dus kan daar niets op zeggen. Mijn post heeft dan ook niets met uw persoon te maken he. Je moet mijn post zien als een algemene reactie.

Tussenafstand heeft niets met grootte van het voertuig te maken, niets. Dat het er zo uitziet kan wel zijn door de grootte, maar qua veiligheid is dat niets waard.
Zou het ook niet kunnen dat de kop-staart aanrijdingen die in veelvoud voorvallen met auto's, niet allemaal in de media verschijnen wegens niet spectaculair?
Grootte ~ gewicht ergo afstand nodig om tot stilstand te komen.
De kinetische energie van een vrachtwagen is vele malen groter dan deze van een auto waardoor de gevolgen als het misgaat veelal groter zijn.
Als je spectaculair gelijk stelt aan dodelijker, ja dan heb je gelijk...

Grootte ~ gewicht ergo afstand nodig om tot stilstand te komen.
De kinetische energie van een vrachtwagen is vele malen groter dan deze van een auto waardoor de gevolgen als het misgaat veelal groter zijn.
Als je spectaculair gelijk stelt aan dodelijker, ja dan heb je gelijk...
Tussenafstand heeft te maken met reactietijd. Als je op 2sec van je voorligger rijdt en die remt plots, kan jij nog remmen, maakt niet uit met wat je op baan bent, want ook je voorligger staat niet plots stil he. Die heeft ook een remafstand.
Een auto heeft een kortere remafstand, maar dat doet er niet toe. Als een auto op 2 seconden van een andere auto rijdt, en beiden moeten een noodstop maken, zal dat dezelfde gevolgen hebben als 2 vrachtwagens op dezelfde afstand van elkaar die een noodstop maken.
Auto's rijden dan ook nog eens aan een hogere snelheid waardoor de reactietijd nog belangrijker wordt.

Dat laatste zinnetje: "spectaculair=dodelijker" is ook volkomen onzin. Je mag me altijd eens cijfers tonen waaruit blijkt dat vrachtwagens veel vaker dodelijke ongevallen veroorzaken hoor. Vrij zeker dat je die nergens vindt.

Eigenlijk absurd dat er nog mensen zijn die vinden dat te dicht rijden met de auto normaal is, maar als ze het een vrachtwagen zien doen, is dat onverantwoord.

Tussenafstand heeft te maken met reactietijd. Als je op 2sec van je voorligger rijdt en die remt plots, kan jij nog remmen, maakt niet uit met wat je op baan bent, want ook je voorligger staat niet plots stil he. Die heeft ook een remafstand.
Een auto heeft een kortere remafstand, maar dat doet er niet toe. Als een auto op 2 seconden van een andere auto rijdt, en beiden moeten een noodstop maken, zal dat dezelfde gevolgen hebben als 2 vrachtwagens op dezelfde afstand van elkaar die een noodstop maken.
Auto's rijden dan ook nog eens aan een hogere snelheid waardoor de reactietijd nog belangrijker wordt.

Dat laatste zinnetje: "spectaculair=dodelijker" is ook volkomen onzin. Je mag me altijd eens cijfers tonen waaruit blijkt dat vrachtwagens veel vaker dodelijke ongevallen veroorzaken hoor. Vrij zeker dat je die nergens vindt.

Eigenlijk absurd dat er nog mensen zijn die vinden dat te dicht rijden met de auto normaal is, maar als ze het een vrachtwagen zien doen, is dat onverantwoord.
Alles hangt aan elkaar vast hé. Reactietijd, kinetische energie van het voertuig, wegomstandigheden en afstand bepalen allemaal of je tijdig kan stoppen/remmen of niet.
Hiervan zijn gewoon vele factoren die in het nadeel van de vrachtwagens spelen:
  • reactietijd is over het algemeen lager 1,3s vs 0,83 vanwege remmen op perslucht
  • remafstand is aanzienlijk langer door het hogere gewicht: +43% bij 80km/u volgens ADAC studie
Uw situatie met '2 seconden' is ook maar simplistisch want je bekijkt enkel situatie auto-auto en vrachtwagen-vrachtwagen en vergeet vrachtwagen-auto. Daarnaast kan (niet altijd uiteraard) je als auto wel verder kijken dan je voorligger. Vrachtwagens kunnen in 99% van de gevallen niet verder kijken dan de achterkant van de voorligger (in het geval van vrachtwagen-vrachtwagen).

Er zijn wel degelijk cijfers beschikbaar over dodelijke ongevallen. Citaat uit een onderzoek van het Observatorium voor de verkeersveiligheid:
Daaruit blijkt dat ongevallen met vrachtwagens en bussen minder vaak voorkomen. Het aantal ongevallen per miljard afgelegde kilometers blijkt voor vrachtwagen maar half zo hoog dan voor alle voertuigen samen. Daarentegen zijn ongevallen met vrachtwagens en bussen wel dodelijker. Liefst in 12% van alle dodelijke ongevallen is een vrachtwagen betrokken. In 2007 ging het om 156 van de 1.305 ongevallen met doden. De slachtoffers zijn daarbij vaak niet de inzittenden van de vrachtwagen, maar wel de bestuurders en passagiers van personenauto’s of zwakke weggebruikers (84% van de verkeersdoden met vrachtwagens).
Dus de vlieger dat ongevallen met vrachtwagens verhoudingsgewijs dodelijker zijn, gaat wel op hoe je het ook draait of keert.

Uw laatste zin houdt helemaal geen steek gezien het wel duidelijk is dat de gevolgen van te weinig afstand houden door vrachtwagens erger zijn dan bij auto's. Hierbij wil ik evenwel niet beweren dat bumperkleven geoorloofd is als autobestuurder.

daarnet tijdens het ritsen bekan tegen iemand aangereden omdat die het niet nodig vond mij er tussen te laten.
totaal niet als ne marginaal een file voorbij gereden om dan absoluut als 1e in te voegen, nee gewoon normale ritssituatie..
kerel claxoneerde dan nog als ik men plek probeerde te pakken.
mooi voorbeeld voor zijne kleine dat naast hem zat.

Vorige vrijdag een jong gastje in een AR Mito met een vrij bizarre rijstijl. Smeet zich als het ware op elke rijstrook van de autostrade. Eerst op de A12, gooit zich gewoon voor andere wagens om dan amper te versnellen. Dan wat verder aan Strombeek-Bever, om van de A12 naar de ring richting viaduct van Vilvoorde te gaan wil ik van strook wisselen. Terwijl mijn pinker aanstaat en ik dus naar links ga zie ik hem zich plots op dat vak gooien en vol gas geven, mijn manoeuvre dus maar zo gelaten. Wat verder op de ring zelf reed ik dan in het midden, en hij rechts. Tussen mij en mijn voorligger echt amper ruimte, zie ik die gewoon naar links komen. Mooi concert gegeven, en uiteraard zag ik hem dan een hoop gebaren maken alsof je voorrang hebt wanneer je van rijstrook verandert. Iets zegt mij dat het niet lang gaat duren voor die kerel een ongeluk heeft.

Op een 90-weg in een treintje aan het rijden aan 60 ofzo. Soms 70, dan weer remmen ... Vooraan een vrachtwagen die 60 reed, zijn volste recht, want die mag maar 60 en het is een gekende baan voor snelheidscontrole's. Waar ik me dan aan erger is dat er niemand aanstalten maakt om in te halen, en tegelijkertijd veel te dicht op hun voorligger rijden. Ik begin dan 3-4 auto's per keer in te halen, maar moet dan weer naar rechts, wegens tegenligger, om dan opnieuw hetzelfde te doen, tot je de camion voorbij bent. Door dat de mensen dan zo dicht op elkaar zitten, moet je soms "asociaal" er tussen gaan en krijg je nog eens faren of een claxon van diegene die je net inhaalde. Moest men echter eens op een normale manier afstand houden OF zelf inhalen zou het allemaal lukken zonder dat er iemand last van heeft.

Goh, veel van die banen (de befaamde N-wegen) zijn intussen ook versierd met een volle witte meet, dus je mag er vaak niet eens inhalen... En daar waar het nog wel mag, staat de verkeerssituatie het vaak niet toe (onoverzichtelijke bochten, zijstraten,...)

Goh, veel van die banen (de befaamde N-wegen) zijn intussen ook versierd met een volle witte meet, dus je mag er vaak niet eens inhalen... En daar waar het nog wel mag, staat de verkeerssituatie het vaak niet toe (onoverzichtelijke bochten, zijstraten,...)
Dat klopt volledig. Maar dat is ook geen reden om te dicht op elkaar te hangen.
En op die plek is het wel degelijk overzichtelijk, stippellijn en borden van 90! Bepaald stuk van de N369 voor diegenen die er interesse in hebben.

daarnet tijdens het ritsen bekan tegen iemand aangereden omdat die het niet nodig vond mij er tussen te laten.
totaal niet als ne marginaal een file voorbij gereden om dan absoluut als 1e in te voegen, nee gewoon normale ritssituatie..
kerel claxoneerde dan nog als ik men plek probeerde te pakken.
mooi voorbeeld voor zijne kleine dat naast hem zat.
Waarom is dit marginaal? Het is toch de bedoeling dat je tot het einde van de rijweg rijdt en dan ritst? Alleen op die manier heb je toch maar een optimale benutting van het beschikbare wegdek?

Anders kunnen ze die weg beter afbreken hè als hij toch niet mag gebruikt worden.

Niet trots geweest op mezelf daarnet :unsure:

Voorafgaand: Kindjes gaan halen op school en ganse rit waren ze aan het roepen en op elkaar aan het kloppen om dan te zagen dat de andere van hen moest blijven.

We rijden op een bochtige klotebaan van 50 met elke paar honderd meter een wegversmalling. Beurtelings voorrang (dus de ene keer onze richting, de volgende de andere richting).

2 auto's voor mij rijdt een bompa aan 40km/u max (schommelde tssn 30 en 40). Op het eerste iet of wat recht stuk steekt mijn voorganger hem voorbij. Ik kon niet volgen omdat het nogal kort was tot de eerstvolgende versmalling.

Dan komen we aan een versmalling met voorrang voor de andere kant. Bompa stopt om tegenligger voor te laten, maar blijft staan omdat er in de verte nog een auto afkomt. Er was meer dan tijd genoeg voor ons beiden om door te rijden, zelfs nog een 3e auto zou mogelijk geweest zijn.

Na deze versmalling gaat hij terug naar rechts, en schiet ik me er voorbij. Bompa toetert en geeft mij een ironische thumbs up.
Net er voorbij is een straat met voorrang van rechts, dus ben ik even gestopt tot stilstand, en hem een thumbs up teruggegeven.

Waarom is dit marginaal? Het is toch de bedoeling dat je tot het einde van de rijweg rijdt en dan ritst? Alleen op die manier heb je toch maar een optimale benutting van het beschikbare wegdek?

Anders kunnen ze die weg beter afbreken hè als hij toch niet mag gebruikt worden.
Ge kunt dat ook op een marginale manier doen: als er 200 meter verder een wegversmalling is en ge rijdt al rechts toch nog naar links gaan, de motor naar de rode lijn sturen en op 't einde bijna op ABS moeten remmen om er u dan uiteindelijk 10 auto's verder tussen te gooien.

Ik vermoed dus dat Pompi dat niet gedaan heeft :).
Bompa toetert en geeft mij een ironische thumbs up.
Dat was niet voor uw rijgedrag, dat was omdat ge in een Peugeot Partner rijdt :p.

Terug
Bovenaan