De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Vandaag de eerste kerel gegrommel gekregen van een mede speed pedelecer.

ze vond het onverantwoord dat ik zonder spiegel rij (valt iets over te zeggen). Maar zelf wel mij aankijken (en dus niet kijken naar het verkeer) daarna zo goed als in het gat rijden van de voorligger (want ik kan 45km/h rijden en ik zal dit ten alle tijde doen)

Ik zal nooit snappen, waarom ge mensen zou aanspreken op hun rijgedrag.

Niet alleen onverantwoord, een spiegel is ook wettelijk verplicht op een speedpedelec.

Begin van het nieuwe schooljaar en precies weer veel chauffeurs op de weg die vergeten zijn hoe ze moeten rijden: gisteren 20 minuten mogen omrijden door een ongeval net op de verkeerswisselaar die ik nodig had, vanochtend 15 minuten verloren door file als gevolg van een kop-staart botsing.

Wacht tot de eerste vrieskou ! Dan is het nog erger.

De pamperverkoop voor volwassenen piekt dan ook onder de zondagsrijders.

Niet alleen onverantwoord, een spiegel is ook wettelijk verplicht op een speedpedelec.
Nu ge het zegt, was er mij niet bewust van aangezien die er niet op zat bij aankoop

Edit: de ene zegt wel de andere niet of is er niet duidelijk over.

https://www.politie.be/5418/nieuws/...plichtingen-en-regels-moet-je-rekening-houden

En

https://www.vlaanderen.be/speedpedelec

Deze zetten er niets over in,

https://fietsersbond.be/speedpedelec/

https://www.politie.be/5388/vragen/...=Een speedpedelec is geen rijwiel,tot 45 km/u).

Zet er wel in dat er een achteruitkijkspiegel moet zijn.

@Remake is het nu wel of niet een verplichting voor een achteruitkijkspiegel?

Laatst bewerkt:
Speedpedelec wordt beschouwd als "Brommer Klasse P", dus: Klik

Je speed pedelec moet uitgerust zijn volgens de wettelijke voorschriften. Verplicht zijn:
  • geluidstoestel
  • snelheidsmeter
  • voorlicht
  • verklikkerlicht voor voorlicht
  • nummerplaat + nummerplaatverlichting achteraan
  • achterlicht
  • stoplicht
  • voor-, achter en zijreflectoren
  • pedaalreflectoren
  • achteruitkijkspiegel
  • voertuigidentificatienummer (VIN-nummer) op het frame

Nu ge het zegt, was er mij niet bewust van aangezien die er niet op zat bij aankoop

Edit: de ene zegt wel de andere niet of is er niet duidelijk over.

https://www.politie.be/5418/nieuws/...plichtingen-en-regels-moet-je-rekening-houden

En

https://www.vlaanderen.be/speedpedelec

Deze zetten er niets over in,

https://fietsersbond.be/speedpedelec/

https://www.politie.be/5388/vragen/verkeersreglementering/ik-rij-met-een-speedpedelec-welke-regels-moet-ik-in-acht-nemen#:~:text=Een speedpedelec is geen rijwiel,tot 45 km/u).

Zet er wel in dat er een achteruitkijkspiegel moet zijn.

@Remake is het nu wel of niet een verplichting voor een achteruitkijkspiegel?
Even moeten zoeken, want technisch reglement voor tweewielers is niet mijn sterkste punt, maar @Landtlord en @Mr.Fingers hebben dus gelijk, er moet een spiegel op aan de linkerkant.

Ik doe over het algemeen weinig kilometers, en vanwege mijn werkuren is dat ook telkens buiten de spits. Ideaal!

Maar sinds enkele weken een nieuwe madam waarvoor ik pakweg twee keer per week 120km snelweg doe in mijn Aygo´ke van 13 jaar oud.

Ergernis 1: mongolen die op het middenvak rijden terwijl er in de verste verte niemand te zien is, het lijkt wel of dat sommigen allergisch zijn aan rechts rijden. Aangezien ik telkens wel 130/140 rij op de teller (het is in de Walen, daar moogt ge sneller rijden :unsure: ) moet ik telkens inhalen door helemaal naar links te gaan en dan terug naar rechts.

Ergernis 2: gsm gebruik achter het stuur. Hoe verdomd veel mensen rijden als ze aan het bellen zijn? Zijn meestal ook dezelfde die heel de tijd in het midden blijven plakken. Ik snap dat het lastig is om mensen hierop te betrappen maar het loopt echt wel de spuigaten uit.

Ergernis 3: de staat van de autostrade in Wallonië. Op sommige momenten zijn er levensgevaarlijke putten en bulten in de weg waarvan ik denk ´als ik hier met de moto over was gereden lag ik op mijn gezicht'.

De laatste tijd 3x gehad dat er iemand waanzinnig van zijn baanvak afwijkt, terwijl ze van de tegenovergestelde richting komen.

Laatste keer was een X7 die aan het smsen was achter het stuur, miljaar.

Ook debiele klojo's die, op een kruispunt waar je afslaat met twee baanvakken, midden in hun bocht van baanvak wisselen. Daar rijdt ge dan naast en ge toetert, zijn die nog kwaad op u. :')

Mensen die in het donker rijden zonder hun lichten.

Ik flits dan een paar keer met mijn grootlichten, maar ik lijk de enige te zijn op de baan?
50/50 kans dat ze het daarna door hebben.

Wisselstrook na de Kennedy (richting A'pen), ik ga naar links. Auto die voor mij reed, rijdt nog 50m door en schiet dan plots (zonder pinken) ook die strook op. Ik claxonneer even en dat werkte uiteraard als een rode lap op een stier. Heeft nog 5 min achter mij gereden, heel de tijd druk aan het gebaren (ik vermoed: kom jong, gij en ik, vechten. Ge zijt bang! etc ...). Deed enorm zotte manoeuvres op de A12 om toch maar net achter mij te kunnen rijden.

Is uiteindelijk afgedropen, maar niet zonder in zijn blinde woede bijna een fietser van het fietspad te maaien bij het afslaan. (Fietser reed (correct) tegen de richting, en hij ging rechtsaf, dus die was meer dan zichtbaar).

Die zal je wel eens in het nieuws tegenkomen.

Een showroomverkoper bij een dealer kan geen onderdelen verkopen/afrekenen ofwat?

Gisteren naar de garage voor een artikel voor de i4
"Niet op stock, te bestellen"

Vandaag sms "bestelling binnen. Afhalen kan ma - vrij van 09:30 tot 12u en van 14u tot 16u"

Iemand die gewoon in dagdienst werkt kan daar toch nooit geraken op die uren 😅

Een showroomverkoper bij een dealer kan geen onderdelen verkopen/afrekenen ofwat?

Gisteren naar de garage voor een artikel voor de i4
"Niet op stock, te bestellen"

Vandaag sms "bestelling binnen. Afhalen kan ma - vrij van 09:30 tot 12u en van 14u tot 16u"

Iemand die gewoon in dagdienst werkt kan daar toch nooit geraken op die uren 😅
Bel gewoon eens, kans is groot dat je dat gewoon kan ophalen tijdens de openingsuren van de showroom.

Ik heb meer en meer moeite met de permanente drukte en overbevolking die aanwezig is op onze wegen en de vele wegpiraten die hier rondrijden. Er heerst gewoon een soort semi-straffeloosheid, alles mag, zolang je maar niet geflitst of betrapt wordt.

*Dit begint vaak al aan de schoolpoort, gewoon even met de wagen op de busstrook of het voetpad stoppen, want zo zijn de kinderen toch veilig, ondertussen wel bijna een ander kind omver maaien.

* Nadat de kinderen zijn afgezet kunnen ze beginnen met gsmen achter het stuur of fietsers inhalen in een fietsstraat.

* Tegen de rijrichting parkeren, waarom niet, dat is toch niet zo erg?

*zone 30, zolang we geen 60 rijden kunnen we ons rijbewijs niet kwijt geraken.

Ik heb meer en meer moeite met de permanente drukte en overbevolking die aanwezig is op onze wegen en de vele wegpiraten die hier rondrijden. Er heerst gewoon een soort semi-straffeloosheid, alles mag, zolang je maar niet geflitst of betrapt wordt.

*Dit begint vaak al aan de schoolpoort, gewoon even met de wagen op de busstrook of het voetpad stoppen, want zo zijn de kinderen toch veilig, ondertussen wel bijna een ander kind omver maaien.

* Nadat de kinderen zijn afgezet kunnen ze beginnen met gsmen achter het stuur of fietsers inhalen in een fietsstraat.

Ik weet niet precies van waar je bent, maar je woont aan de kust dichter bij De Panne dan bij Knokke dacht ik?
Ik weet niet meer wie het hier was die een tijdje geleden het rijgedrag van die regio als "crapuleus" benoemde. Zwaar woord, maar het komt niet uit het niets imo. Groot-Ieper, de hele IJzervallei en bijkomend de kust aan Franse grens ben ik precies ook altijd de enige die de snelheidslimieten volgt en afstand houdt. Aangezien ik daar zelf ook woon, is het rijplezier niet meer wat het ooit was.
Deze namiddag nog op de N8 richting Veurne, ongeveer ter hoogte van het Fedasil-gebouw in Alveringem, je mag daar sowieso al niet inhalen, maar tegenligger vond het toch nodig om een tractor in te halen en de auto voor mij moest maar het fietspad op. Ook een tafereel dat zich daar regelmatig afspeelt eigenlijk.

ben daarstraks hier ook een half uurtje gaan wandelen en net hetzelfde:
- zone 30: bijna niemand die het opvolgt en bij sommigen denk ik dat het zelfs harder dan 50 was. En de enkeling die wel 30 reed, had een speedelec die in zijn gat zat te duwen en luidop van zijn tak zat te maken. Speedelecs die zich niks van de 30 limiet aantrekken en in uw gat komen duwen, heb ik hier trouwens persoonlijk ook al een paar keer meegemaakt. Die trekken zich ook niets aan van voorrang van rechts want dan zouden ze een kruispunt voorzichtig moeten naderen en afremmen. Het niet trager willen rijden dan hun max is precies zowat de rode draad bij die mannen.
- het was rond 16h en opvallend veel jonge gasten in dure auto's. Op zich niks mis mee, maar de regels gelden precies niet voor hen. Gewoon in midden van de baan staan om met een kameraad op het voetpad te praten moet kunnen.
- en echt heel veel mensen gewoon met hun gsm bezig achter het stuur. Daar was ook geen leeftijd op te plakken, zowel jongere als oudere mensen.

Ik weet niet precies van waar je bent, maar je woont aan de kust dichter bij De Panne dan bij Knokke dacht ik?
Ik weet niet meer wie het hier was die een tijdje geleden het rijgedrag van die regio als "crapuleus" benoemde. Zwaar woord, maar het komt niet uit het niets imo. Groot-Ieper, de hele IJzervallei en bijkomend de kust aan Franse grens ben ik precies ook altijd de enige die de snelheidslimieten volgt en afstand houdt. Aangezien ik daar zelf ook woon, is het rijplezier niet meer wat het ooit was.

Ik waarschijnlijk. Ik vind het rijgedrag in de Westhoek stukken erger dan Gent bijvoorbeeld. Wel nog niet zo erg als Brussel maar dat is "hors categorie" wat je daar ziet. Maar over heel Vlaanderen heen, vind ik Zuid-West-Vlaanderen wel één van de ergere plekken qua rijgedrag. Misschien dat omstreken Brugge niet beter is maar ik rij daar te weinig om daar een mening over te hebben.

Bumperkleven, inhalen aan 60-70 per uur in 30 zones, Doorrazen in woonwijken als sluipweg aan onaangepaste snelheid, veel te gewaagde inhaalpogingen omdat ze gefrustreerd zijn door een trage vrachtwagen of tractor (baan Veurne-Ieper of baan Diksmuide-Ieper kom ik dat teveel tegen.), Inhalen voor blinde bochten, bochten afsnijden, gedrogeerde mensen, blind kruispunten oprijden, ongelooflijk veel van de oude generatie die zat rondrijdt (zelfs zat rondrijden met een +10ton truck.), vroeger reed de politie zelfs zat rond (Ik spreek hier over periode 1990-2010), politie die zijn werk gewoonweg niet deed (zaten te zuipen op café in plaats van controles uit te voeren.), influx van buitenlandse vrachtwagenchauffers die niet geschikt zijn, meer en meer drugs, wegeninfrastruur die onaangepast is waardoor iedereen met een licht lontje gefrusteerd rondrijdt (kuch, Diksmuide, kuch.)

Westhoek had altijd een cultuur van de regels te negeren en dat was bij iedereen zo (als burger of als "autoriteit".) En dat zit er nog altijd in. Dat duurt nog 30 jaar tegendat dat echt eruit is daar. Ik denk niet dat huidige politie nog zo'n stunts doet maar bij de oudere bevolking steekt dat er nog te ferm in. (En West-Vlaanderen heeft een oude bevolking :p.) En de jongere generaties, die pakken dat deels over.

Ik denk dat ze deels in Gent het opgelost kregen door de knipzones en "supercamera's" in te voeren waardoor het krapul niet meer met de auto wou naar Gent. (Of ze denken dat ze niet meer binnenkunnen en ze hebben 0% goesting om uit te zoeken hoe het marcheert.) Je hebt wel nog de koeriers die complete psychopaten zijn, de Franse nummerplaten natuurlijk want die zijn op zoek naar hoertjes en die rijden met het principe "fuck the rules" En de gepersonaliseerde nummerplaten die braketestjes uitvoeren om mensen op een zebrapad te terroriseren.

Laatst bewerkt:

Dit. Zelf rijd ik quasi 90% van de keren me de fiets van en naar het werk. Voor het werk zelf doe ik dagelijks minstens 1 rit. En op alle vlakken in het verkeer, van voetgangers en fietsers tot automobilisten is de mentaliteit gewoon rot. Als je wil, kan je iedere keer dat je in het verkeer komt wel een ongeval hebben. Al is het maar in uw eigen straat.

Een heel simpel voorbeeld: enkele weken geleden iemand aan het station moeten gaan oppikken wat op 5 minuten van bij mij thuis is. Ik rij van mijn oprit en nog geen 20 meter verder mocht ik vol in de remmen. Iemand kwam met zijn terreinwagen volop achteruit van zijn oprit gereden. Ik kon dat onmogelijk zien en omgekeerd hij mij ook niet want tussen zijn oprit en die van zijn buur is een volle haag waar je niets doorziet. Ik was gewoon te verbouwereerd om te claxonneren. Moest maar eens een kind zijn dat daar toevallig wat dichterbij liep. Kon die nooit gezien hebben.

Deze namiddag nog op de N8 richting Veurne, ongeveer ter hoogte van het Fedasil-gebouw in Alveringem, je mag daar sowieso al niet inhalen, maar tegenligger vond het toch nodig om een tractor in te halen en de auto voor mij moest maar het fietspad op. Ook een tafereel dat zich daar regelmatig afspeelt eigenlijk.
Toevallig reed ik daar vorige zaterdag ook en exact hetzelfde meegemaakt :D. Voor mij 2 auto's en achter ons helemaal niks. Toch vond een tegenligger het nog nodig om nog voor onze neus een tractor in te halen. Die voor mij moest nu niet het fietspad op maar het scheelde toch niet heel veel meer.

Edit: vandaag dagje in Sluis doorgebracht. Het is altijd een serieuze ergernis als je bij de terugrit weer op de Belgische wegen komt. Meteen weer dat heerlijke gevoel van die slecht aangelegde wegen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan