De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik reed gisteren hier in het research park van Zellik: https://www.google.be/maps/@50.8802935,4.2923724,3a,44.5y,102.12h,78.44t/data=!3m7!1e1!3m5!1swBJU9a0El958lWPd8APn8w!2e0!6shttps://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?cb_client=maps_sv.tactile&w=900&h=600&pitch=11.558990846688104&panoid=wBJU9a0El958lWPd8APn8w&yaw=102.12259113692099!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDkwNy4wIKXMDSoASAFQAw==

Komt er van links iemand uit die straat gevlogen zonder mij te zien, en terwijl hij zijn telefoon aan zijn mond houdt op speaker rijdt hij gewoon rechtdoor het fietspad op om links af te slaan. We hebben dan nog een hele tijd parallel gereden, tot hij niet meer verder kon omdat het fietspad te smal werd, waarna hij even lomp terug de weg opreed.

Hoe ook?

Vorige zondag dan met de dochter te voet naar de speeltuin hier. Die ligt in een woonwijk, langs een rustige zone 30-straat. Net waar je moet oversteken een verkeersplateau. Komt daar iemand aangevlamt in een X5 om dan uiteraard vol in de remmen te gaan voor dat plateau, om dan met gierende banden te vertrekken.

Laatst bewerkt:
Ik rij een rond punt op waar geen verkeer op zit, oprit voor mij komt er één aangereden maar er is ruim voldoende marge voor mij. Alleen moet hij dat rondpunt blijkbaar aan zwaar overdreven snelheid opvlammen, bumperkleven en flashen want "meneer heeft voorrang". Heeft nog een kilometer of twee dwaas zitten doen tot hij zijn afslag moest hebben.

Ja, in theorie had hij misschien voorrang. Maar als ge aan zwaar overdreven snelheid een rondpunt op sjeest moet ge niet verwachten dat iedereen uw snelheid correct gaat inschatten en dat rond punt voor u gaat vrijhouden.
Je moet toch enkel voorrang geven aan voertuigen die op het rond punt zijn. Dus in mijn ogen heeft die geen voorrang

Ik rij een rond punt op waar geen verkeer op zit, oprit voor mij komt er één aangereden maar er is ruim voldoende marge voor mij. Alleen moet hij dat rondpunt blijkbaar aan zwaar overdreven snelheid opvlammen, bumperkleven en flashen want "meneer heeft voorrang". Heeft nog een kilometer of twee dwaas zitten doen tot hij zijn afslag moest hebben.

Ja, in theorie had hij misschien voorrang. Maar als ge aan zwaar overdreven snelheid een rondpunt op sjeest moet ge niet verwachten dat iedereen uw snelheid correct gaat inschatten en dat rond punt voor u gaat vrijhouden.
Ik heb dat onlangs ook gehad. Ik kom uit een zijstraat en rij de 'hoofdweg' op. Dorpskern, overal zone 30. Van links komt er ene af maar die zit nog ver. Ik rij de hoofdweg op en merk dat die kerel aan 60+ komt afgevlamd. Om dan vervolgens in m'n gat te plakken en te flikkeren met z'n lichten.

Gisteren van 't zelfde maar dan met de fiets met de kinderen mee. Kerel gaf van ver gas bij omdat ik begon over te steken. No way dat ik die hinderde moest hij de toegelaten snelheid rijden. Altijd gevaarlijk zo'n situatie, voor die mens.

Ik mag me precies nog gelukkig prijzen met mijn parkeer ergernissen, en veel trage slakken. Dat met die traktor was enigste bijna echte serieuze incident in 5 jaar. Den boerenbuiten is veel kalmer van verkeer natuurlijk. Maar hier zie je ook dat fout parkeren en over witte (volle) lijnen gaan etc nooit bestraft wordt, want politie zie je zelden of nooit.

Laatst bewerkt:
Gisterenavond weer een mooie:

E19 oprit vilvoorde richting Antwerpen. Ik voeg in en er passeren mij een SUV en een schamel metertje daarachter een extreem gatplakkende camionette.

Ze halen mij in en bijven in die 'formatie'. Ze gaan naar rechts voor mij, SUV remt wat en zet 4 pinkers op, camionette blijft er tegen plakken. Ik haal ze in (ik wil snel weg van dit soort volk) en kijk in camionette: Vrouw die recht vooruit kijkt. Wanneer ik de SUV bijna voorbij ben begint die ineens te versnellen en wil hij me plots precies langs rechts beginnen inhalen? Op zijn vak komt er een vrachtwagen aan, maar ik wil 'm gewoon voorbij dus ik blijf ook versnellen. Wanneer hij dan wel MOET vertragen en ik bij hem geïrriteerd binnenkijk krijg ik een geïrriteerde blik terug. Like... wtf voor mensen zijn dit eigenlijk.

Camionette blijft bij dit hele gebeuren gatplakken bij SUV. Ze vertragen hierna weer en ik zie ze niet meer terug.
Ik heb een vermoeden dat die SUV het ervoor ook zwaar aan 't uithangen was, en de camionette is dan agressief beginnen gatplakken ofzo.

Gisteren iemand in een gewone wagen die in het donker met wat miezerige regen 60 km/u reed op de snelweg.

Ok ik was er snel voorbij maar het frusteerde mij wel want ik moest de afslag iets verderop nemen.

Fair enough dat je dan geen 120 rijdt maar toch geen 60?

ik snap dit niet?

wil dit zeggen dat je met de auto er totaal niet in mag?

of wil dit zeggen dat je er wel in mag, maar slechts tot 150 meter? en dan niet meer?

op het eind van die straat , die uitkomt aan een overweg, staat dan dit bord: https://ibb.co/fG1rKnts
en ja dat is 150 meter verder toevallig.

Daar staat dan duidelijk dat je er met de auto niet verder mag. en de bromfietsers en fietsers moeten voorrang verleden.

maar dus de hoofdvraag: mag je er nu in, tot aan die eind van straat (150 meter) of niet?

Mijn vermoeden: ja dat je er in mag tot die 150 meter. want anders zouden ze toch gewoon een rond rood bord zetten, met een witte streep?

maar dus de hoofdvraag: mag je er nu in, tot aan die eind van straat (150 meter) of niet?
Je mag er in maar binnen 150 meter staat er een verbodsbord waar alleen fietsers en brommers verder mogen.

Moest het "verboden de eerste 150 meter" zijn hadden er pijlen naar boven op dat blauw onderbord gestaan. Dan mag je er dus niet in maar dat zou ook maar een raar en verwarrend bord zijn.

Je mag er in maar binnen 150 meter staat er een verbodsbord waar alleen fietsers en brommers verder mogen.
Zelfs als je in de straat woont en het een doodlopende straat is, dan mag je er (blijkbaar) wettelijk niet in.

Dus stel je bent op reis en plots staat er zo'n bord in je straat, dan moet je eerst bij de gemeente een ontheffing aanvragen vooraleer je je eigen straat mag inrijden. :tongue:

Je mag daar toch in? want bord C3 begint effectief maar 150m verder.

Maar ik vind het wel beetje vreemd, want dit bord is Verkeersbord C3. Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder. (behalve de uitzonderingen eronder)
in de andere richting zie je dit bord niet? Of is puur omdat je anders met bord C1 in de andere richting een blauw bord moet zetten (F19)? link naar wegcode.

Maar ik vind het wel beetje vreemd, want dit bord is Verkeersbord C3. Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder. (behalve de uitzonderingen eronder)
in de andere richting zie je dit bord niet? Of is puur omdat je anders met bord C1 in de andere richting een blauw bord moet zetten (F19)? link naar wegcode.
Nee als je van de andere kant die straat in wil, staan er GEEN borden.

kortom, het lijkt me dus een straat waar je in beide richtingen IN mag rijden, maar slechts in 1 uiteinde van de straat mag je uitrijden met auto's die van beide kanten komen.
het andere uiteinde mag je dus niet uitrijden als je komt van de kant van waar die C3 - 150 meter verkeersbord staat.

Nee als je van de andere kant die straat in wil, staan er GEEN borden.

kortom, het lijkt me dus een straat waar je in beide richtingen IN mag rijden, maar slechts in 1 uiteinde van de straat mag je uitrijden met auto's die van beide kanten komen.
het andere uiteinde mag je dus niet uitrijden als je komt van de kant van waar die C3 - 150 meter verkeersbord staat.

Idd, dat is de bedoeling, maar het gebruik van bord C3 is foutief.
Een voorbeeld van hoe het wel moet vind je in Oostende, bord doodlopende straat en een C1. Aan het volgende kruipunt dan effectief een C1.

Middenvaksplakker aan minder dan 100 km/u op de autostrade waardoor ze erin slaagde zelfs een touring car op te houden achter haar. En zich vooral niets aantrekken dat die met zijn lichten flashte - geen idee of ze zo blind was voor het verkeer rondom haar of zich er gewoon geen bal van aantrok.
Resultaat: in haar eentje veroorzaakte ze een halve file met remgolven, 2 km ervoor en vlak erna was het op alle 3 de vakken vlot verkeer. Maar als natuurlijk alle verkeer van 3 op 1 rijvak moet...

Middenvaksplakker aan minder dan 100 km/u op de autostrade waardoor ze erin slaagde zelfs een touring car op te houden achter haar. En zich vooral niets aantrekken dat die met zijn lichten flashte - geen idee of ze zo blind was voor het verkeer rondom haar of zich er gewoon geen bal van aantrok.
Resultaat: in haar eentje veroorzaakte ze een halve file met remgolven, 2 km ervoor en vlak erna was het op alle 3 de vakken vlot verkeer. Maar als natuurlijk alle verkeer van 3 op 1 rijvak moet...
En voor zo'n mensen zou een medische proef best wel eens handig kunnen zijn. Of een refresh van de wegcode.

Vreselijk irritant.

En voor zo'n mensen zou een medische proef best wel eens handig kunnen zijn. Of een refresh van de wegcode.

Vreselijk irritant.
Een medische proef zoals professionele bestuurders moeten doen zou eenmalig niet verkeerd zijn. Die oogtest bij het theoretisch examen is om mee te lachen.
Je moet het zelfs niet om de 5 jaar laten opnieuw doen, maar op z'n minst al eens bij het begin.
Tegenwoordig moet je om de 10 jaar je rijbewijs vernieuwen, dus dan een mini-versie van de medische proef nog eens toepassen kan ook geen kwaad.

Gisteren de Fiesta van mijn vriendin gepakt naar het werk omdat we momenteel maar 1 isofix basis hebben en ik geen tijd en zin had om die nog te versteken.

0 - 100km/u: ja, toch als het niet al te hard bergop gaat
Android auto: nee
Cruise control: nee
Turbo: nee, wel 3 jankende cilinders

Het stak toch nogal hard tegen op de snelweg in het opgaan :unsure: Ik denk dus dat ik nog maar een isofix basis ga bijkopen...

Op de terugweg dan nog een klein half uur wortel geschoten op de R0 van Jette tot aansluiting op A12 door een ongevalletje op de linkse rijstrook ... in de tegenovergestelde richting. Kijkfile (was zelfs amper iets te zien) en gans de wisselaar in Strombeek die muurvast stond. Daar sta je dan leuk te koekeloeren omdat die "verkeerswisselaar" met de A12 niet veel meer dan een veredeld rond punt is. Minste file op de buitenring heb je een ganse sliert die er in Strombeek af gaan om langs dat rond punt en de parallelweg er in Wemmel terug op te komen waardoor het wisselend verkeer van de binnenring ook vast komt te staan. :sop: Diezelfde helden moeten nadien ook terug invoegen op de buitenring waardoor ze de file eigenlijk alleen maar erger maken, maar zij hebben toch een minuutje of 2 gewonnen hé 🤷‍♂️

Laatst bewerkt:
Gisteren zat er een Johnny achter het stuur van een camion op de E40 richting Brussel. Op 2km bij beetje vertraagd verkeer is die 7 keer van rijvak gewisseld in de hoop zo iets sneller te zijn.
Hij was precies wel vergeten dat hij nog een oplegger achter zich had hangen want hij deed het ook als er geen ruimte was, auto's en vrachtwagens op de rijbaan waar hij naar toe wou, moesten letterlijk in de remmen om een botsing te vermijden.

Laatst bewerkt:
Wekelijkse kost hier: de slagboom aan spoorweg die 10-20 minuten dicht is, geen trein en dan uiteindelijk open gaat.

Nutteloze file van auto's en steeds meer en meer fietsers en voetgangers die gewoon oversteken na minuten wachten.
Ooit komt er eens echt een trein aan....

Wekelijkse kost hier: de slagboom aan spoorweg die 10-20 minuten dicht is, geen trein en dan uiteindelijk open gaat.

Nutteloze file van auto's en steeds meer en meer fietsers en voetgangers die gewoon oversteken na minuten wachten.
Ooit komt er eens echt een trein aan....
Kan je dat niet aangeven bij Infrabel of de gemeente?

Terug
Bovenaan