De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

code geel voor mist, zichtbaarheid bij momenten 50m ver op de snelweg, maar minstens de helft zet zijn mistlicht niet op (zelfs een paar zonder licht at all) en iedereen rijdt rond alsof hij sonar heeft. Snelheid aanpassen? Nah, niet nodig. Afstand houden? Nah, niet nodig.

Twee uurtjes gaan wandelen. Misschien uit gewoonte omdat het zo lang geleden is maar de meerderheid van de auto's reed zonder lichten rond. Idem voor fietsers.

code geel voor mist, zichtbaarheid bij momenten 50m ver op de snelweg, maar minstens de helft zet zijn mistlicht niet op (zelfs een paar zonder licht at all) en iedereen rijdt rond alsof hij sonar heeft. Snelheid aanpassen? Nah, niet nodig. Afstand houden? Nah, niet nodig.

Aan de andere kant ook een heel deel die bij zeer lichte mist ineens met volle "fahren" vooraan rondreden.

De toegenomen drukte op de baan het laatste jaar.
Ik werk nu iets korter bij huis dan mijn vorig werk (het dik half jaar dat ik naar As heb zitten rijden niet mee gerekend) en ik zit nu langer op de baan.
Vroeger 26 km op 20 minuten, max 25 minuten.
Nu 20 km op 30 minuten (soms langer).
Ik kan bijna beter een speedpedelec kopen, dan ben ik er even snel of misschien zelfs sneller.

Vandaag 45 minuten onder weg.
Als dat zo blijft zie ik maar 2 opties, ander vervoer (speedpedelec ipv auto, brengt me ook nog eens geld op) of ander werk zoeken.

Als dat zo blijft zie ik maar 2 opties, ander vervoer (speedpedelec ipv auto, brengt me ook nog eens geld op) of ander werk zoeken.
Is een gewone e-bike ook geen optie? Voor 20 km zou dat imo wel te doen moeten zijn. Ikzelf doe er 17,5 km met een e-bike. Financieel ook wat minder zwaar. Tenzij je echt veel sneller wil of moet zijn natuurlijk.

Zelf vandaag weer een pipo in zijn VW Golf mogen ervaren die op het rechtse rijvak stond te wachten in de rij aan de lichten. Ik stond er een beetje achter op het linkse rijvak. Wanneer het groen wordt en zijn rij nog maar beetje opschuift, schiet hij meteen voor mijn neus op het linkse rijvak. Ik moest meteen weer goed in de remmen gaan. Een beetje verder rijdt hij nog altijd op het linkse rijvak, steekt hij iemand langs rechts voorbij. Om dan uiteindelijk 2 kruispunten verder weer 2 wagens verder achter mij te staan aan de lichten. Al die (gevaarlijke) manoeuvres en onnozel gedoe voor niks dus.

Laatst bewerkt:
Nu 20 km op 30 minuten (soms langer).
Ik kan bijna beter een speedpedelec kopen, dan ben ik er even snel of misschien zelfs sneller.
+
Is een gewone e-bike ook geen optie? Voor 20 km zou dat imo wel te doen moeten zijn. Ikzelf doe er 17,5 km met een e-bike. Financieel ook wat minder zwaar. Tenzij je echt veel sneller wil of moet zijn natuurlijk.
En hoe zou hij er even snel of sneller zijn met een elektrische fiets? Die zijn begrensd op 25km/u. Zijn traject is 20 km. Als je het volledige traject op topsnelheid rijdt zonder ook maar iets van onderbreking, doe je er al 48 minuten over. Terwijl hij sneller wilt zijn dan de nu uitzonderlijke 45min of zelfs even snel als de normale 30min :p

+

En hoe zou hij er even snel of sneller zijn met een elektrische fiets? Die zijn begrensd op 25km/u. Zijn traject is 20 km. Als je het volledige traject op topsnelheid rijdt zonder ook maar iets van onderbreking, doe je er al 48 minuten over. Terwijl hij sneller wilt zijn dan de nu uitzonderlijke 45min of zelfs even snel als de normale 30min :p
Ja, wat slecht gelezen :wallbash:. Daarom ook mijn laatste zin erbij gezet.

Ik was gisteren net blij dat de mensen rondom mij op de autostrade in volle spits hun mistlichten niet aan hadden. Ja er was dichte mist maar zeker in de spits zie je duidelijk nog de gewone achterlichten van je voorliggers. Zo zie je het tenminste direct wanneer er remlichten aangaan.
Met de achterlichten van moderne wagens vind ik het aantal situaties waarbij mistlichten meer goed dan kwaad doen zéér beperkt.
Over wat extra afstand houden heb je natuurlijk wel volledig gelijk.

Ik was gisteren net blij dat de mensen rondom mij op de autostrade in volle spits hun mistlichten niet aan hadden. Ja er was dichte mist maar zeker in de spits zie je duidelijk nog de gewone achterlichten van je voorliggers. Zo zie je het tenminste direct wanneer er remlichten aangaan.
Met de achterlichten van moderne wagens vind ik het aantal situaties waarbij mistlichten meer goed dan kwaad doen zéér beperkt.
Over wat extra afstand houden heb je natuurlijk wel volledig gelijk.
Ik heb mijn auto nu 11 jaar en als de mistlichten al 5x gebruikt zijn, zal het veel zijn. In een dichte mistbank zonder achterliggers leg ik die aan om sneller zichtbaar te zijn, maar zodra ik een achterligger dicht zie komen, leg ik ze terug uit om niet te storen. Mss niet geheel volgens de voorschriften, maar imo wel veiliger. Ik heb ook nog eens twee mistlichten achteraan, wat de verwarring met de remlichten nog doet toenemen, met 1 centraal mistlicht in de bumper heb je dat niet of nauwelijks.

Het mag van mij wel wat sneller gaan dan een gewone e-bike.
Ik zit op het werk ook al hele dagen met een gewone elektrische fiets rond te rijden (als we post hebben, anders moeten we meedraaien met de groenploegen)
+

Inderdaad ja, voor woon-werkverkeer mag dat wel wat sneller gaan.

Mijn huidige auto word begin volgend jaar 9 jaar en ik was eigenlijk al een beetje aan het rondkijken voor iets anders. Maar als er een speedpedelec of zo zou komen, dan blijft de auto wel wat langer.

Het zou dan een speedpedelec of een motorscooter (125cc of meer indien genre piaggio mp3 (B rijbewijs)) is ook nog een optie.
Voordeel van de speedpedelec is wel de fietsvergoeding.

Vrachtwagenbestuurders die het knopje van hun cruise control niet meer kunnen vinden wanneer het verkeer op de autosnelweg vertraagt en dan maar gaan bumperkleven en met hun grootlichten knipperen bij personenwagens die "in de weg" rijden.
Of in de Liefkenshoektunnel als snelheid beperkt is tot 70 is ook zo een typische plek.

Ik rij op een baan nabij de school waar je 30 mag. Op een gegeven moment moet ik links inslaan. Aan mijn linkerkant, overkant van de straat dus, kan je evenwijdig met de baan parkeren.

Moeilijk om uit te leggen, but here it goes: aan de overkant, net na de straat waar ik wil inslaan, staat een wagen geparkeerd met zijn neus in mijn richting.

Op het moment ik al halverwege aan het indraaien ben, schiet die wagen vooruit de baan op. Ik schrik mij een bult. Mevrouw flikkert eens met haar lichten en het heeft niet veel gescheeld of we zaten op elkaar.

Ik steek mijn hand omgedraaid in de lucht en maak een gebaar van: wtf?! Mevrouw begint te lachen en te zwaaien gelijk ne kleuter op een manier van: rustig manneke.

Dat is nu de 2de keer dat ik dat daar voor heb. De baan gaat op die plaats lichtjes gebogen waardoor je vanaf die parkeerplek eigenlijk gewoon vooruit moet rijden en lichtjes bijsturen om op de baan te komen. Echter snappen die mensen niet dat je nooit voorrang hebt als je vanaf een parkeerplek de baan op gaat en 't is gewoon logisch dat de chaffeurs op de baan onmogelijk kunnen anticiperen op iemand die plots beslist deel te nemen aan het verkeer en vooruit vliegt.

Dan zat die onnozele geit nog eens te grijnzen vanuit haar aftandse camionette waardoor ik zo'n goesting had om die door haar vooruit los in haar gezicht te dropkicken.

giphy.gif

geen idee wat die daar stond te doen. Zoals ze staat komt ze precies links van dat rond punt en staat dan gewoon wat op het midden van die kruising wat te koekeloeren. Echt, sommigen hebben toch 0 besef van wat ze aan het doen zijn, he. Pas doordat ik claxonneerde kwam ze in beweging.

Het zou dan een speedpedelec of een motorscooter (125cc of meer indien genre piaggio mp3 (B rijbewijs)) is ook nog een optie.
Voordeel van de speedpedelec is wel de fietsvergoeding.
Hier zie: de Ultraviolette F77, elektrisch equivalent van een 125cc maar met het vermogen van 400cc en het koppel van een 1000cc :eek:
Ik zou toch eerst wa rijlessen volgen als ge nog nooit op een moto hebt gezeten :coolbrows:

Daar zit toch wat fout met de wetgeving, maar ja, ge kunt er maar van profiteren zolang het kan

Hier zie: de Ultraviolette F77, elektrisch equivalent van een 125cc maar met het vermogen van 400cc en het koppel van een 1000cc :eek:
Ik zou toch eerst wa rijlessen volgen als ge nog nooit op een moto hebt gezeten :coolbrows:

Daar zit toch wat fout met de wetgeving, maar ja, ge kunt er maar van profiteren zolang het kan
Best wel nog een interessante optie, eigenlijk. Ik heb zelf altijd gezegd dat ik nooit een elektrische motor zou overwegen, maar na nu al 6 maanden met een elektrische auto rond te rijden en daar de voordelen en (gebrek aan) nadelen van te ervaren, zie ik er eigenlijk geen graten meer in.

Enkel spijtig van de prijs. Rond de 10k is natuurlijk wel heel veel geld voor een motor die nog niet aan de vermogenslimiet van het A2-rijbewijs komt... En dan een continu vermogen van 9,5 kw, ik vraag me dan toch af of je daar langere tijd een kruissnelheid van meer dan 110 km/u mee kan aanhouden.

Goedkoop is het zeker niet maar als je voor je rijbewijs wilt gaan, ben je ook al rap 2k€ of meer kwijt. Dan nog een motor van 6k en samen lig je toch ook al 8000€.
Om dat rijbewijs te halen, ben je ook al rap een paar maanden bezig.
Dus veel mensen zullen zich dat willen besparen en onmiddellijk voor die '125cc' gaan.

Andere '125cc's' zoals van Zero zijn een paar duizend € duurder. Aan de andere kant is de kans ook groot dat je wordt gebeten door het motor virus en je toch voor dat rijbewijs gaat 😁

Terug
Bovenaan