De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik vraag mij toch af waarom een buschauffeur een camion" over het hoofd ziet. In mijne tijd vond ik de busschauffers in de Westhoek maar ook louche types (continue shortcuts nemen, haltes overslaan, rondrijden met een paar pintjes ,...)

Maar als je links afdraait op een steenweg met een bus tijdens "naar school-uren" en je mist een camion waar je voorrang moet aan verlenen op een kruispunt waar je vrij goed zicht hebt. Dan is het ook wel tijd voor een andere job.
Op dat kruispunt is dat schering en inslag. De zijstraten komen schuin toe aan de buitenkant van een lange bocht en veel bestuurders denken dan dat ze zich maar meteen kunnen lanceren.
Als buschauffeur natuurlijk totaal onvergeeflijk. Bus is er een van een onderaannemer, hopelijk zijn ze daar wat strenger dan bij de Lijn zelf.

Echter als er geen sterk vertraagd verkeer is mag je wettelijk rechts niet inhalen (wat je dan eigenlijk doet door de actie van die andere). Je zou dan eigenlijk al moeten remmen van 120 naar 100 tot 110 km/u wil je wettelijk in de regel zijn.
Wat betreft autosnelwegen:

"9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
..."

"16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°."

Ik vind niks terug over "sterk vertraagd verkeer"?

Wat betreft autosnelwegen:

"9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
..."

"16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°."

Ik vind niks terug over "sterk vertraagd verkeer"?
Ik had dat toch ergens gelezen en tsja .. het is ook een beetje inschattingsvermogen. Maar wettelijk ben je dan bij sterk vertraagd verkeer ook in de fout dan als ik bovenstaande regel correct interpreteer?

Het is gewoon ergerlijk als iemand plots sterk vertraagd links naast u zonder enige reden. Ik probeer sowieso zo weinig mogelijk rechts in te halen maar soms is dat lastig als je zo ne pipo naast u hebt rijden.

Laatst bewerkt:
Ook als je van de E313 komt wordt het verkeer al kunstmatig geremd vaak van in of voor Wommelgem met 90 of 70 borden (ook als het gewoon normaal verkeer is)
FYI er zijn problemen met de bruggen over de Cornelissenlaan en Sterckshoflei. Daarom dat de snelheid tussen de Sterckshoflei en Antwerpen Oost verlaagd is naar 70km/u.

Had me een tijd geleden voorgenomen mij nooit meer druk te maken in het verkeer en als er een ander duidelijke fouten maakt daar gewoon aan toe te geven.

Tot daarnet natuurlijk.

Smalle baan. Aan andere zijde 2 geparkeerde wagens. Tegenligger komt af, maakt inschattingsfout en beseft dat die mij eigenlijk moest doorlaten en remt af. Maar geef hem vlug signaal met de lichten en wacht geduldig tot die gepasseerd is.
In de verte kwam al een nieuwe wagen aangereden die mij duidelijk zag staan (de weg gaat ook wat omhoog, goed overzicht).
Ik rij dus gewoon verder en daar staan we dan neus aan neus.
Duurt hoop en al 10-15” tot ik hem maar in achteruit leg en op dat moment de ander toch ook achteruit rijd.

Bij voorbijrijden een 75-jarige vrouw die mij kushandjes toewerpt…
Snap toch niet goed wat in zo’n mensen hun hoofd omgaat in dit geval. Onwetendheid?

In dit weer links camions etc aan t voorbijsteken tegen 115 a 120, toch nog ene die het nodig vond om is te flikkeren omdat ik toch wel tussen die twee camions had kunnen invoegen zodat hij tegen 125 kon verder tuffen die heeft ondanks de regen toch het privilege gekregen om een fuck you vinger uit het raam te krijgen.

In dit weer links camions etc aan t voorbijsteken tegen 115 a 120, toch nog ene die het nodig vond om is te flikkeren omdat ik toch wel tussen die twee camions had kunnen invoegen zodat hij tegen 125 kon verder tuffen die heeft ondanks de regen toch het privilege gekregen om een fuck you vinger uit het raam te krijgen.
Heel wat linksplakkers vandaag, traject kust Gent Antwerpen Brussel gedaan, en terug naar de kust.

Middenvak leeg, rechts camions en links een rijtje linksplakkers eh... Waren opvallend veel bestelwagens tussen Antwerpen en Brussel.
Ben er gewoon uit miserie achter gebleven.

In Brussel dan weer retetraag verkeer, bang van het beetje wind...

Daarstraks over "iets" gereden op de autostrade.

Totaal niet te zien op de baan, leek achteraf bekeken op zo'n harde karton die rond bepaalde artikelen zit.
Heb het nog in mijn achteruitkijk spiegel zien opvliegen en was geplooid waar ik het geraakt heb met mijn band(en)

Niks aan de auto te zien momenteel en banden zijn nog stevig zonder bulten, serieus verschoten wel en voelde als een diepe put qua knal/slag.

Hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn om uw lading deftig vast te maken? Zeker als men al 2 dagen spreekt over storm weer

Ik had dat toch ergens gelezen en tsja .. het is ook een beetje inschattingsvermogen. Maar wettelijk ben je dan bij sterk vertraagd verkeer ook in de fout dan als ik bovenstaande regel correct interpreteer?
In principe wel, maar er zijn dus ook uitzonderingen, zoals bvb ...

Het is gewoon ergerlijk als iemand plots sterk vertraagd links naast u zonder enige reden. Ik probeer sowieso zo weinig mogelijk rechts in te halen maar soms is dat lastig als je zo ne pipo naast u hebt rijden.
... fileverkeer. Als dan iemand links van mij plots sterk vertraagt, al dan niet met reden, mag je die wel "inhalen, dat niet als inhalen wordt beschouwd".

Moest vandaag even in Nederland zijn en via E314 er zo naartoe. Nog maar eens bewezen hoe erbarmelijk onze (snel)wegen erbij liggen vergeleken met Nederland. Je zag bij ons amper hand voor de ogen door opspattende mist van het water/regen. Je rijdt letterlijk de grens over en dat is gedaan. Haast niks opspattend water, mooi zicht in de verte, lekker rijden.

Op de terugweg van hetzelfde laken een broek, maar dan omgekeerd. Bah.

Moest vandaag even in Nederland zijn en via E314 er zo naartoe. Nog maar eens bewezen hoe erbarmelijk onze (snel)wegen erbij liggen vergeleken met Nederland. Je zag bij ons amper hand voor de ogen door opspattende mist van het water/regen. Je rijdt letterlijk de grens over en dat is gedaan. Haast niks opspattend water, mooi zicht in de verte, lekker rijden.

Op de terugweg van hetzelfde laken een broek, maar dan omgekeerd. Bah.
Het is toch al wat verbeterd tov een jaar of 15-20 geleden hoor (in het algemeen).
Ik ken iemand die toen hij op terugrit uit Zweden België weer binnen reed via Nederland (E34), er van overtuigd was dat er iets stuk was aan zijn auto omdat die plots zoveel lawaai maakte. Hij dus stoppen op de pechstrook en even rond zijn auto lopen, maar uiteraard niets aan de hand...

Maar goed, het kan inderdaad nog wel beter. Toen ik deze zomer terugkwam van vakantie en over de E411 richting Brussel reed, dacht ik toch ook in een apenland terecht gekomen te zijn met al die putten in de weg.

Mijn vrouw heeft weer een aanrijding gehad, hier deze keer. Ze gaf voorrang aan de fietser op het fietspad op de Drongensesteenweg en haar achterligger rijdt zonder te vertragen (zichtbaar op de dashcambeelden) in haar gat. Waarschijnlijk weer iemand die de smartphone belangrijker vond dan het verkeer. Andere bestuurder had dan nog eens het lef om aan mijn vrouw te vragen waarom ze stopte voor een fietser.

Was nu al de derde keer op anderhalf jaar dat er iemand tegen onze auto rijdt, het mag echt gaan stoppen.

Mijn vrouw heeft weer een aanrijding gehad, hier deze keer. Ze gaf voorrang aan de fietser op het fietspad op de Drongensesteenweg en haar achterligger rijdt zonder te vertragen (zichtbaar op de dashcambeelden) in haar gat. Waarschijnlijk weer iemand die de smartphone belangrijker vond dan het verkeer. Andere bestuurder had dan nog eens het lef om aan mijn vrouw te vragen waarom ze stopte voor een fietser.

Was nu al de derde keer op anderhalf jaar dat er iemand tegen onze auto rijdt, het mag echt gaan stoppen.
Dat is zo een typisch gevaarlijk punt lijkt me.
Lange rechte strook waar mensen al snelheid maken om in te voegen. Maar eigenlijk moet je daar altijd sterk vertragen om zeker te zijn dat je geen fietser van de baan maait.

Ja idd, dat vraagt om problemen. Fietsers ga je niet zien in je zijspiegel, dus ge moe je hoofd al ferm draaien om een fietser te kunnen zien, en die zijn dan ook nog eens niet volledig zichtbaar door die boompjes en het hoge gras. Zonder die kun je vanaf het bord "Gent" al een goed zicht hebben op de fietsstrook en moet je niet vertragen om te checken.

En die andere bestuurder is het epitome van domheid. Als die zelf nooit stopt voor fietsers...

En die andere bestuurder is het epitome van domheid. Als die zelf nooit stopt voor fietsers...
Het was eerder in de zin van: de fietser was nog te veraf, maar dat kan je zoals @Li1quid vaststelt nooit deftig inschatten zonder daar sterk te vertragen. Zal verder niet veel uitmaken, de naderende fietser is duidelijk zichtbaar op de beelden en heeft gegevens achtergelaten.

Daar zijn ook al effectief fietsers omver gereden, gevaarlijk punt.

Nu, soms kan het gebeuren dat je zelf ook al wil kijken of er niets afkomt, en je voor jezelf uitmaakt dat alles veilig is, om dan te zien dat je voorligger toch op de rem gaat staan en jij er zo bijna tegen zit.
Dan ben je toch nog altijd zelf in fout uiteraard!

Weer verschillende leden van de we-rijden-overal-60-club tegengekomen vandaag. Eentje op een 70 baan voor mij, we komen aan een flitspaal en wat doen we dan? Natuurlijk eens goed op de rem gaan staan. En zo werkten we weer allemaal mee aan een veiliger verkeer voor iedereen!

Net een lekke band gereden op de autosnelweg in Frankrijk.
Uiteraard geen reservewiel bij en minimum 1,5 u wachttijd tot de depanneur komt, hopelijk ter plaatse te herstellen, nog 230km te gaan tot m’n eindbestemming in Zwitserland …

Ze hadden beter dat linker fietspad niet doorgetrokken en een stuk terug die kreekstraat dwars oversneden.
Om dan samen te komen op dat rechter fietspad. Lijkt me veel veiliger.

Ze hadden beter dat linker fietspad niet doorgetrokken en een stuk terug die kreekstraat dwars oversneden.
Om dan samen te komen op dat rechter fietspad. Lijkt me veel veiliger.
Niet akkoord. Dan heb je veel meer conflicten op het kruispunt kreekstraat-paddestraat waar het ook soms hemeltergend is om te passeren.

Terug
Bovenaan