De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Wa is da me mensen die zomaar de straat op komen wandelen om in hun auto te stappen, zonder te kijken of er geen verkeer afkomt?
Op weg naar huis daarnet 2 zo'n pipo's... En natuurlijk net in de straten waar ge weinig uitwijkruimte hebt als 't druk is.
Da's idd precies iets van de laatste tijd. Dat of ze kijken wel, maar "meh, die gaat wel remmen". Als het zou stortregenen kan ik daar nog inkomen, maar zomaar de auto's laten remmen omdat je geen drie seconden kan wachten is gewoon arrogant.

Mensen maken soms nu eenmaal fouten in het verkeer he, toch niets mis mee als ze die fout gewoon durven erkennen door even hun hand op te steken als sorry-gebaar?
Nee, tuurlijk niet maar dat was hier niet het geval, aangezien dit bewust was.

Je kent dat toch? Snel nog rap ff u er tussen smijten/wringen/gooien/weetikwat, terwijl je dondersgoed weet dat je daar mensen mee hindert. Dat is een groot verschil met iemand die onbewust een verkeerd manoeuvre uitvoert. Je ziet duidelijk het verschil wat betreft de intenties. Bij dat laatste kan ik een handje absoluut appreciëren, maar bij dat eerste kunnen ze hun hand steken waar de zon niet schijnt.

Mensen die op overvolle parkings erin slagen met hun wielen en/of neus buiten hun vak te staan, terwijl ze in de breedte tientallen centimeters over hebben en in de lengte een goeie meter - als ze een beetje kunnen parkeren.
Als je dat ziet bij het uitstappen, verzet je je toch zodat de plaatsen naast of voor je deftig kunnen gebruikt worden?

Soms denk ik toch dat een rijbewijs voor fietsen nog niet zo een slecht idee is. Toch vaak fratsen voor en dan vooral met mensen met een stadsfiets. Ook als ik met mijn fiets naar het werk ga, zijn het ongeleide projectielen. Als die het woord "verkeersregels" horen, dan denken die dat is toch enkel maar geldig voor autobestuurders.

Bij wielrenners valt het goed mee, die zijn meer met het verkeer bezig (tenzij ze in peloton fietsen).
Stadsfietsen doen precies maar wat ze willen en houden geen enkel rekening met het verkeer en de regels. Ik bewonder soms wel hun "balls of steel", ik zou bij sommige manoeuvres dat die doen een stempel in mijn onderbroek zetten.

Gisteren ook weer. ik rij op een voorrangsbaan en ineens zonder te kijken vlammen er 2 fietsers op die baan. Volledig in de rem moeten gaan, want ik kon niet uitwijken door een tegenligger. Ze hebben mij zelfs niet aangekeken, terwijl ik alles dichtgooide. Blijven die doodleuk in midden van de baan fietsen, want ze moesten over 200 meter naar links gaan. Iedereen moet uitwijken want wij zijn de "zwakke weggebruiker". Het woord zwakke vergeten ze precies wel vaak.

Rij je wat verder op een baan van 70 (buiten bebouwde kom is). Rijden er weer 2 fietsers naast mekaar en hinderen het verkeer (terwijl de wet zegt dat ze achter mekaar moeten fietsten). parallel loopt daar een fiets-o-strade, waar ze veilig en ongehinderd kunnen fietsen. Als er dan auto's toch konden voorbij steken (moest dan snel gebeuren) keken ze steeds dwaas en schudde ze met hun hoofd.

Dan bijna thuis. Maar dan werd ik bijna aangereden door iemand van de post. Die stond op een berm met zijn vier pinkers en ging net instappen (ik zat in een treintje van 3 auto's.) De eerste 2 passeren en dan ineens voegt die in, net wanneer ik er langs rij. Weer een serieus uithaal beweging moeten doen. Ik zag in mijn achteruitkijk spiegel dat hij wel serieus verschoot. Maar dan denk ik van echt waar man, hoe kun je mij nu niet hebben gezien. Je zag tijdens het instappen dat er 3 wagens aankomen, als je dan wilt invoegen zie je mij toch ook aankomen in u spiegel.

Ik rij dan nog met een flashy kleur rond. Zelfs dat is op een "debiele" dag niet meer voldoende, helaas vallen die dagen nu meer op een jaar. Ik zal al maar een andere uitlaat bestellen en wat zwaailampen op mijn auto plaatsen, zodat ze me zeker steeds zien.

Voor de rest nog ne kerel op zijne velo die blijkbaar nie door heeft da de Beukenhofstraat in Vichte al zeker 6 maanden geen fietsstraat meer is.
Eerst stond hij hier in 't midden van 't rijvak om rechtdoor te gaan. (Is zijn goed recht!) Om dan stoïcijns in 't midden te blijven rijden terwijl hij 't kruispunt oversteekt, zoda der zeker niemand hem kan inhalen in dienen tijd.
En maar teken doen da ik achter zijne velo moest blijven rijden...

Zolang er in deze straat tegenliggers afkomen, is het ook niet mogelijk om fietsers hier veilig voorbij te rijden natuurlijk.
Dan rijd ik als fietser soms ook liever meer in het midden van de weg dan helemaal rechts waardoor sommige wagens u rakelings voorbij zouden durven rijden...

Zolang er in deze straat tegenliggers afkomen, is het ook niet mogelijk om fietsers hier veilig voorbij te rijden natuurlijk.
Dan rijd ik als fietser soms ook liever meer in het midden van de weg dan helemaal rechts waardoor sommige wagens u rakelings voorbij zouden durven rijden...
In die straat staan er nochtans fietssuggestiestroken op de rijbaan. Lijkt me logisch dat je als fietser daar rekening mee moet houden en niet zomaar in 't midden van de baan moogt bollen.
En dat de auto's te dicht bij de fietsers passeren, is de fout van de gemeente. Ze moeten maar geen architecten inhuren die straten hertekenen zodat er te weinig ruimte is.

In die straat staan er nochtans fietssuggestiestroken op de rijbaan. Lijkt me logisch dat je als fietser daar rekening mee moet houden en niet zomaar in 't midden van de baan moogt bollen.
En dat de auto's te dicht bij de fietsers passeren, is de fout van de gemeente. Ze moeten maar geen architecten inhuren die straten hertekenen zodat er te weinig ruimte is.
Fietssuggestiestroken hebben geen enkele wettelijke waarde. Een fietser mag daar gerust in 't midden rijden als hij vindt dat het onveilig is om ingehaald te worden.

Dat auto's te dicht inhalen is niet de fout van de gemeente of de inrichting, maar van de automobilist. Haast, spoed, snel en ongeduld moeten we echt niet normaal gaan vinden als je er een ander mee in gevaar brengt. Is de baan te smal om in te halen? Blijf er achter.

Vertrek 2 minuten vroeger, rij normaal en rustig, volg de regels en blijf achter een fietser als je er niet op wettelijke manier (1.5m en geen tegenligger) voorbij kan. Zo moeilijk is het niet.

Uw post is wel een schoolvoorbeeld van foute mentaliteit bij automobilisten.

Vandaag in Maastricht ook ene met meer klote aan zijn lijf dan verstand.

70 (80km?) weg, tamelijk druk. Komen aan een zijstraat, daar staat een auto die rechts wil uitdraaien. Die moet wachten voor aankomend verkeer (2autos), die 2e wilt rechts die straat in.
Paar auto's voor mij ook ene die die straat (links) in wilt.
Er staan ook nog 2 fietsers te wachten om die straat uit te rijden, maar dan naar links.
M.a.w. vrij druk punt om dat moment

Op het moment dat die auto in de zij straat aanzet om te vertrekken, en die andere rechts wilt inslaan rijdt er opeens een fietser voorbij.
Volgens mij zat die in de dode hoek van die afslaande auto en werd de uitrijnde auto gehinderd door die 2 wachtende fietsers in zijn zicht.

Die fietser heeft zich eerst naar rechts gesmeten om ene te ontwijken, en dan naar links om nie in die andere zijn flank te knallen.

En ja mijnheer dat daar voorrang, maar als ge ziet dat het toch druk is en vrij hectisch hou dan even in, en misschien goh knijp ff uw rem in om wat te vertragen ?
Nee gewoon doortrappen want ik kom eraan en ik pak mijn voorrang aan volle snelheid.

Dat kan niet blijven duren hoor

Sorry, maar het is de bedoeling dat je als fietser gewoon zo rechts mogelijk blijft fietsen.

Ik begrijp dat het niet plezant is als een auto u rakelings passeert, maar om dan in het midden te gaan rijden om dat te voorkomen vind ik een no go. Het is niet omdat een één idioot zo rijdt, dat je daarom tientallen anderen moet hinderen die u wel op een deftige manier willen en kunnen passeren.

Sorry, maar het is de bedoeling dat je als fietser gewoon zo rechts mogelijk blijft fietsen.

Ik begrijp dat het niet plezant is als een auto u rakelings passeert, maar om dan in het midden te gaan rijden om dat te voorkomen vind ik een no go. Het is niet omdat een één idioot zo rijdt, dat je daarom tientallen anderen moet hinderen die u wel op een deftige manier willen en kunnen passeren.
Toen ik met de fiets naar mijn werk ging waren de automobilisten die op wettelijke manier (1.5m tussen laten) inhaalden echt wel een uitzondering. Ook met de auto zie ik het genoeg: tegenliggers die een fiets rakelings inhalen terwijl om toch maar te kunnen kruisen met een auto uit de andere richting. Zo werkt het niet. Je haalt niet in als er een tegenligger is. Is het nu een fiets, een auto, een tractor of een camion die je wil inhalen: je doet dat niet als er tegenliggers zijn.
Dat je dan als fietser op een bepaald moment iets hebt van: ik rij in het midden zodat ze mij niet rakelings voorbij gaan, daar kan ik echt niets tegen hebben. Het is vaak een gevolg van gevaarlijk gedrag van automobilisten.

Wij als automobilist zien vaak de fouten van een fietser, en die zijn er uiteraard, ik erger me er ook aan, maar dat neemt niet weg dat de fietser die zich aan de regels houdt, vaak in gevaar gebracht wordt door de automobilist die er geen rekening mee houdt.

Toen ik met de fiets naar mijn werk ging waren de automobilisten die op wettelijke manier (1.5m tussen laten) inhaalden echt wel een uitzondering. Ook met de auto zie ik het genoeg: tegenliggers die een fiets rakelings inhalen terwijl om toch maar te kunnen kruisen met een auto uit de andere richting. Zo werkt het niet. Je haalt niet in als er een tegenligger is. Is het nu een fiets, een auto, een tractor of een camion die je wil inhalen: je doet dat niet als er tegenliggers zijn.
Dat je dan als fietser op een bepaald moment iets hebt van: ik rij in het midden zodat ze mij niet rakelings voorbij gaan, daar kan ik echt niets tegen hebben. Het is vaak een gevolg van gevaarlijk gedrag van automobilisten.

Wij als automobilist zien vaak de fouten van een fietser, en die zijn er uiteraard, ik erger me er ook aan, maar dat neemt niet weg dat de fietser die zich aan de regels houdt, vaak in gevaar gebracht wordt door de automobilist die er geen rekening mee houdt.
Ben akkoord hoor, maar binnen bebouwde kom is het 1meter afstand dat gehouden moet worden minstens. Buiten bebouwde kom is het wel anderhalve meter.
Veel automobilisten die niet aan die minima geraken idd.

Vandaag in Maastricht ook ene met meer klote aan zijn lijf dan verstand.

70 (80km?) weg, tamelijk druk. Komen aan een zijstraat, daar staat een auto die rechts wil uitdraaien. Die moet wachten voor aankomend verkeer (2autos), die 2e wilt rechts die straat in.
Paar auto's voor mij ook ene die die straat (links) in wilt.
Er staan ook nog 2 fietsers te wachten om die straat uit te rijden, maar dan naar links.
M.a.w. vrij druk punt om dat moment

Op het moment dat die auto in de zij straat aanzet om te vertrekken, en die andere rechts wilt inslaan rijdt er opeens een fietser voorbij.
Volgens mij zat die in de dode hoek van die afslaande auto en werd de uitrijnde auto gehinderd door die 2 wachtende fietsers in zijn zicht.

Die fietser heeft zich eerst naar rechts gesmeten om ene te ontwijken, en dan naar links om nie in die andere zijn flank te knallen.

En ja mijnheer dat daar voorrang, maar als ge ziet dat het toch druk is en vrij hectisch hou dan even in, en misschien goh knijp ff uw rem in om wat te vertragen ?
Nee gewoon doortrappen want ik kom eraan en ik pak mijn voorrang aan volle snelheid.

Dat kan niet blijven duren hoor
Die afslaande auto moet die fietser altijd gezien hebben, daar is geen enkele excuus voor. Zelfs al zit die op het moment van afslaan in de dode hoek, dan nog is hij die enkele seconden ervoor voorbij gereden.

Die afslaande auto moet die fietser altijd gezien hebben, daar is geen enkele excuus voor. Zelfs al zit die op het moment van afslaan in de dode hoek, dan nog is hij die enkele seconden ervoor voorbij gereden.
Dat is een afzonderlijk fietspad. Dat ligt een stuk van de weg met grasland tussen en komt bepaald moment terug naar dat kruispunt

Geld voor een elektrische fiets maar zonder kinderzitje in gedachten. Misselijkmakend.

20220604-201127.jpg

Laatst bewerkt:
Het regent eindelijk nog eens wat in België en dan voelen ze de nood om met matrixborden de max snelheid op snelwegen te gaan verlagen naar 90 zodat zelfs iemand met kale banden en geen rijervaring "veilig" de weg opkan.

En dan zijn er natuurlijk de mensen die tegen 90 links gaan plakken omdat rechts wat meer water op de baan staat of omdat daar minder mensen rijden en ze dus geen water op hun voorruit krijgen van hun voorligger. Dat ze gewoon moeten zorgen dat hun banden voldoende profiel hebben en wat afstand moeten houden van hun voorligger komt niet in hen op blijkbaar.

Dat de overheid eens gewoon investeert in ZOAB in plaats van matrixborden. Dan kan zelfs de slechtste chauffeur met kale banden 120 blijven rijden of op z'n minst rechts blijven zodat de rest er voorbij kan.

Ik heb ZOAB toch even moeten opzoeken, had die term nog nooit gehoord.

Bekijk bijlage 10137
Fluisterasfalt in feite. Ik denk dat bijna niemand de term zoab gebruikt :p .

Maar het heeft blijkbaar ook wel wat nadelen. Langere remafstand, snellere slijtage (en onze wegen slijten al zo hard) en in de winter kan je er niet op strooien wat het merendeel verdwijnt in de poreuze gaten.

Ik ben ook wel fan van de voordelen (stiller en minder opspattend water), maar ik snap de keuze wel om het niet te doen.

Fluisterasfalt in feite. Ik denk dat bijna niemand de term zoab gebruikt :p .

Maar het heeft blijkbaar ook wel wat nadelen. Langere remafstand, snellere slijtage (en onze wegen slijten al zo hard) en in de winter kan je er niet op strooien wat het merendeel verdwijnt in de poreuze gaten.

Ik ben ook wel fan van de voordelen (stiller en minder opspattend water), maar ik snap de keuze wel om het niet te doen.
In schrijftaal gebruikt men toch regelmatig ZOAB hoor, maar zit meer op Nederlandse forums dus mss daarmee.

Ze doen hier alles onder het mom van "veiligheid", maar wanneer het dan echt een verschil kan maken voor de veiligheid doen ze het niet. Ik begrijp dat echt niet hoor (allez, eigenlijk wel, dat maakt nog maar eens duidelijk dat het hier allemaal om geld draait ipv veiligheid :p). In Nederland gebruikt men al tientallen jaren ZOAB zonder al te veel problemen, dus de nadelen zullen best wel meevallen denk ik dan? De wegen liggen er daar meestal beter bij dan hier, zowel qua staat als wanneer het vriest en er gestrooid moet worden.

Vandaag kreeg madam Greny het fantastische idee om naar een rommel/brocantemarkt in Maaseik te gaan.
Aldus neem ik de wagen en heb ik van de oprit Heusden-Zolder tot net over de grens in Nederland in een treintje gehangen tegen 90 à 100km/h.
Op de linkerstrook welteverstaan.
Woehoe , dolle pret. Enkele keren bijna langst rechts voorbij gegaan maar uiteindelijk toch maar niet gedaan.
Mensen die links willen hangen aan 100km/h. Blijf thuis !

En in Nederland was de spitsstrook open. Maar rijdt men daar dan ook op ? Nee hoor. We blijven lekker in het midden zwalpen.
En 't valt toch steeds op dat het meestal sleurhutten , auto's met 3 tot 4 fietsen achterop en camionetten zijn.

Ne mens kan beter thuisblijven of ne valium nemen voor je vertrekt.

Mensen die zo elke dag op de baan moeten zijn. Chapeau zulle.

In schrijftaal gebruikt men toch regelmatig ZOAB hoor, maar zit meer op Nederlandse forums dus mss daarmee.

Ze doen hier alles onder het mom van "veiligheid", maar wanneer het dan echt een verschil kan maken voor de veiligheid doen ze het niet. Ik begrijp dat echt niet hoor (allez, eigenlijk wel, dat maakt nog maar eens duidelijk dat het hier allemaal om geld draait ipv veiligheid :p). In Nederland gebruikt men al tientallen jaren ZOAB zonder al te veel problemen, dus de nadelen zullen best wel meevallen denk ik dan? De wegen liggen er daar meestal beter bij dan hier, zowel qua staat als wanneer het vriest en er gestrooid moet worden.
Toch niet allemaal zo positief. En blijkbaar nog maar 15 jaar, geen tientallen jaren :p
Trouwens dat de wegen daar beter liggen dan hier heeft niet zozeer met het type wegdek te maken volgens mij.

En in Nederland was de spitsstrook open. Maar rijdt men daar dan ook op ? Nee hoor. We blijven lekker in het midden zwalpen.
En 't valt toch steeds op dat het meestal sleurhutten , auto's met 3 tot 4 fietsen achterop en camionetten zijn.
Moet zalig zijn dat er maar zo'n kleine groep in het midden zwalpt. In België gebruikt bijna niemand de spitsstrook :(

Terug
Bovenaan