De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Fietsers zijn weer talrijk op de weg tegenwoordig, uiteraard zitten er dan ook een aantal debielen tussen

- Ene met een iets te spannend spandex pakske die precies twijfelde wat het belangrijkste was, zijn strava tijd of zijn gezondheid. Uiteindelijk wijselijk gekozen voor zijn gezondheid want zijn straat had geen voorrang

- Een vrouw met een kind achterop in een fietszitje, gsm in de rechterhand. Als die plots moet remmen met links gaat ge ze ook eens zien gaan

- Een man met een iets "sportievere" bakfiets met ook een kind vanvoor die denkt dat die driehoekjes voor hem op de weg zijn omdat de mannen wat verf over hadden.
Wilt ge u zelf in gevaar brengen is één zaak, maar als ge uw kind bij hebt zou ge toch denken dat men iets voorzichtiger is.

Al verplaatsen sommige zich ook wel met de auto
2 rijvakken, Peugeot zit rechts. Zet zich vlak voor de verkeerslichten dan toch als 2e links.
Licht springt op groen, is hij nie vooruit te krijgen en aan de volgende lichten moet hij terug rechts af
Proficiat u won - 3 plaatsen :wallbash:

Ik heb vorige maand op Kreta rondgereden en daar gingen de mensen bewust aan de kant om zich te laten voorbijsteken. Zelfs tot volledig op de pechstrook/naast het rijvak, wel natuurlijk indien mogelijk.

In begin verschoot ik daarvan en begreep ik daar niks van. Logisch ook als je van België komt. Na verloop van tijd en na enkele herhalingen begon ik wel door te hebben dat ze het de inhalende chauffeur makkelijker wilden maken.

Hier ga je dat nooit zien.

Klopt. In de Emiraten rijden vrachtwagens op wegen die het toelaten standaard op de pechstrook/afslagstrook zodat gewone wagens heel eenvoudig kunnen inhalen. Een 1x1 weg wordt zo meteen een 2x2 weg.

In Oost-Europa gaan tegenliggers opzij wanneer ze zien dat je in wil halen, zodat je elkaar tijdens het inhalen worst case zelfs kan kruisen op een 1x1 weg. In Mexico en de DR net hetzelfde. In België gaan tegenliggers flikkeren met de lichten, ook al heb je ruimte genoeg om in te halen voor de tegenligger er is, laat staan dat ze wat ruimte creëren (door bvb wat gas los te laten) moest het toch wat nipt worden.

Nog zoiets typisch van hier: als er een camionette o.i.d. op de weg staat met dubbele pinkers en die heeft zich speciaal zo ver mogelijk naar rechts gezet zodat er 2 wagens tegelijk nog naast kunnen kruisen, gaan tegenliggers toch nog in het midden van het vak rijden zodat je aan de camionette/ het obstakel moet wachten. In veel landen gaan de tegenliggers dan zo rechts mogelijk rijden zodat je de camionette/het obstakel nog gewoon kan voorbijrijden terwijl je de tegenliggers kruist.

Paar dagen terug reed ik achter een tractor die de kanten aan het maaien was. Die reed letterlijk tegen 5km/h. In plaats van effe aan de kant te gaan/stoppen waar hij kon, heb ik er 10 minuten achter gehangen totdat hij een andere kant opdraaide dan ik uit moest.

Ik heb dikwijls het gevoel dat het doel van vele Belgen is om elkaar zo hard mogelijk te kloten in het verkeer in plaats van het verkeer gewoon vlot te laten verlopen. Onlangs stond er iets in de gazet van "Belgen behoren tot de agressiefste bestuurders van Europa". Wel, dat is ook mijn ervaring dus ik verschiet daar niet van.

Ik heb vorige maand op Kreta rondgereden en daar gingen de mensen bewust aan de kant om zich te laten voorbijsteken. Zelfs tot volledig op de pechstrook/naast het rijvak, wel natuurlijk indien mogelijk.

In begin verschoot ik daarvan en begreep ik daar niks van. Logisch ook als je van België komt. Na verloop van tijd en na enkele herhalingen begon ik wel door te hebben dat ze het de inhalende chauffeur makkelijker wilden maken.

Hier ga je dat nooit zien.

Daarstraks ook een goei: ik rijd hier Melsbroek binnen om naar Brucargo te gaan. Ik rijd achter een camion en het rechterrijvak is voor de bussen. Opeens worden wij daar langs rechts voorbijgestoken vlak voor het opdraaien van een rondpunt. Levensgevaarlijke om dat bij een camion te doen.
Niet helemaal te vergelijken. In Belgie heb je voortdurend inhaalmogelijkheden, in Kreta zit je soms in berggebied waar je 20 minuten lang geen enkele inhaalmogelijkheid hebt, dus dan vind ik het maar normaal dat je even langs de kant gaat rijden als het duidelijk is dat je iemand reeds lange tijd ophoudt.

Ik heb al in heel veel landen gereden. In Belgie is men zeker niet agressiever/minder vriendelijk dan elders naar mijn mening, maar het is natuurlijk populair om te klagen over Belgie/de Belg.

Niet helemaal te vergelijken. In Belgie heb je voortdurend inhaalmogelijkheden, in Kreta zit je soms in berggebied waar je 20 minuten lang geen enkele inhaalmogelijkheid hebt, dus dan vind ik het maar normaal dat je even langs de kant gaat rijden als het duidelijk is dat je iemand reeds lange tijd ophoudt.

Ik heb al in heel veel landen gereden. In Belgie is men zeker niet agressiever/minder vriendelijk dan elders naar mijn mening, maar het is natuurlijk populair om te klagen over Belgie/de Belg.
Vergelijkbaar dus met die tractor waar ik 10 min achtergehangen heb en het vertikte om me door te laten. Het is echt de verkeersmentaliteit hier dat het probleem is.

Klopt. In de Emiraten rijden vrachtwagens op wegen die het toelaten standaard op de pechstrook/afslagstrook zodat gewone wagens heel eenvoudig kunnen inhalen. Een 1x1 weg wordt zo meteen een 2x2 weg.

In Oost-Europa gaan tegenliggers opzij wanneer ze zien dat je in wil halen, zodat je elkaar tijdens het inhalen worst case zelfs kan kruisen op een 1x1 weg. In Mexico en de DR net hetzelfde. In België gaan tegenliggers flikkeren met de lichten, ook al heb je ruimte genoeg om in te halen voor de tegenligger er is, laat staan dat ze wat ruimte creëren (door bvb wat gas los te laten) moest het toch wat nipt worden.

Nog zoiets typisch van hier: als er een camionette o.i.d. op de weg staat met dubbele pinkers en die heeft zich speciaal zo ver mogelijk naar rechts gezet zodat er 2 wagens tegelijk nog naast kunnen kruisen, gaan tegenliggers toch nog in het midden van het vak rijden zodat je aan de camionette/ het obstakel moet wachten. In veel landen gaan de tegenliggers dan zo rechts mogelijk rijden zodat je de camionette/het obstakel nog gewoon kan voorbijrijden terwijl je de tegenliggers kruist.

Paar dagen terug reed ik achter een tractor die de kanten aan het maaien was. Die reed letterlijk tegen 5km/h. In plaats van effe aan de kant te gaan/stoppen waar hij kon, heb ik er 10 minuten achter gehangen totdat hij een andere kant opdraaide dan ik uit moest.

Ik heb dikwijls het gevoel dat het doel van vele Belgen is om elkaar zo hard mogelijk te kloten in het verkeer in plaats van het verkeer gewoon vlot te laten verlopen. Onlangs stond er iets in de gazet van "Belgen behoren tot de agressiefste bestuurders van Europa". Wel, dat is ook mijn ervaring dus ik verschiet daar niet van.
Ik ervaar dat ook als ik in Brussel rondrijd, daar gunt niemand mekaar een duimbreed. En ik merk dat ik zelf die mentaliteit overneem omdat er zoveel asocialen rondrijden die enkel aan hun eigen plaatsje denken ipv. de verkeersflow.
Da's toch een andere ervaring dan het "dorpsverkeer" hier waar er spontaan geritst wordt, of je een handgebaar krijgt als je voor een zebrapad stopt.

Dat gebeurde ook gewoon op de snel-/hoofdwegen hoor. Op plaatsen waar het in theorie niet eens hoeft, maar ze het uit hoffelijkheid toch doen. Op zulke wegen heb ik dat hier in België werkelijk nog nooit gezien.

Tis gewoon zoals utolor zegt: hier maken sommige er een sport van om het u zo moeilijk mogelijk te maken.

Daarnet mij serieus moeten inhouden om iemand niet uit z'n auto te sleuren. Zo goed als van de baan geramd tijdens een (imo meer dan gerechtvaardigd) inhaalmanoeuvre.

Vooraf: Zwarte Yaris 2 auto's voor mij rijdt tergend traag. 40km/h waar je 70km/h mag. Om aan een bord "verboden +3,5ton" te remmen tot 30km/h.

De "actie" is op 1:13.

Zone 70? Waar is dat dan? Ziet er mij bebouwde kom uit. Je bent een school voorbijgereden. Je begint je inhaalmanoeuvre ook nog op een plaats waar fietssuggestiestroken zijn. Het is mij wel duidelijk wie de lul hier is zeker met nog wat van die stoere ruige praat erbij. Misschien gewoon een second of twee geduld hebben ofzo. 😈

Daarnet mij serieus moeten inhouden om iemand niet uit z'n auto te sleuren. Zo goed als van de baan geramd tijdens een (imo meer dan gerechtvaardigd) inhaalmanoeuvre.

Vooraf: Zwarte Yaris 2 auto's voor mij rijdt tergend traag. 40km/h waar je 70km/h mag. Om aan een bord "verboden +3,5ton" te remmen tot 30km/h.

De "actie" is op 1:13.

Hier ben jij toch in de fout ze, dat ziet er mij geen zone 70 uit. Logisch dat ze je de pas proberen af te snijden, zou ik ook doen in zo'n geval.

Zone 70? Waar is dat dan? Ziet er mij bebouwde kom uit. Je bent een school voorbijgereden. Je begint je inhaalmanoeuvre ook nog op een plaats waar fietssuggestiestroken zijn. Het is mij wel duidelijk wie de lul hier is zeker met nog wat van die stoere ruige praat erbij. Misschien gewoon een second of twee geduld hebben ofzo. 😈
Je mag gewoon inhalen in de bebouwde kom hoor en aan een school lopen er nu niet veel kinderen rond in de vakantie... En wat hebben fietssuggestiestroken te maken met het feit of je mag inhalen of niet? Die hebben wettelijk geen enkele betekenis. Ik zie hier vooral iemand die het van de baan rijden van iemand probeert goed te praten.

Hier ben jij toch in de fout ze, dat ziet er mij geen zone 70 uit. Logisch dat ze je de pas proberen af te snijden, zou ik ook doen in zo'n geval.
Mag ik vragen wat jou het recht geeft om iemand van de baan te proberen rijden in eender welk geval?

Laatst bewerkt:
Je mag gewoon inhalen in de bebouwde kom hoor en aan een school lopen er nu niet veel kinderen rond in de vakantie... En wat hebben fietssuggestiestroken te maken met het feit of je mag inhalen of niet? Die hebben wettelijk geen enkele betekenis. Ik zie hier vooral iemand die het van de baan rijden van iemand probeert goed te praten.

Mag ik vragen wat jou het recht geeft om iemand van de baan te proberen rijden in eender welk geval?
Zodat em schrik krijgt en het niet snel opnieuw zal proberen.

Zo'n gasten hebben dikwijls ne micropiemel en willen dat op een of andere manier compenseren, den dezen doet dat door express traag te rijden en achterliggers te baiten om in te halen, om ze dan vervolgens de pas af te snijden. Zo voelen ze zich de baas: "ik controleer uw snelheid en laat u pas voorbij als ik dat wil".

Zulke idioten zijn hoogstwaarschijnlijk sociopaten en/of psychisch gestoord imo.

Ik heb dit ooit ook eens gedaan maar weet niet of het in zelfde rijtje past.
Ik reed in een fietsstraat achter fietsers en auto achter mij in gat aan het plakken en wou me voorbij steken. De straat was nu niet heel breed. Ben dan toch ook wat opgeschoven zodat hij niet voorbij mij kon. Vond het toch onverantwoord op die plaats en in die omstandigheden om voorbij te steken…

Einde zone 30 bord op 0:48. Dus ik veronderstel 50 ( want bebouwde kom).

Zodat em schrik krijgt en het niet snel opnieuw zal proberen.
Ik zie het probleem niet. Netjes inhalen. Wat is daar mis mee? Ook al rijdt die persoon even te snel tijdens het inhaalmanoeuvre, dat is mijn probleem niet. Iemand die in mijn gat komt hangen op 2 meter afstand daarentegen.

Als er iemand mij zo de pas afsnijdt, stop ik en kom ik verhaal halen. Zodat hem schrik krijgt en het niet snel opnieuw zal proberen.

zoals aangehaald, tis duidelijk zone 50
ben niet zeker over het inhalen an sich, maar 2 auto's gelijktijdig inhalen is al verboden

Godverdomme, die haalt mij hier in! Levensgevaarlijk! Ik zal hem de pas afsnijden en mogelijks een ongeluk veroorzaken.

Of wat gaat er dan precies in de hersenen om?

Terug
Bovenaan