De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Hebt gij ooit een accident meegemaakt met enen die in uw gat zat door te weinig volgafstand? Geestig ze. Ge zijt dan wel in uw recht, maar uwen auto is naar de kloten, ge zijt de rest van den dag er niet goed van, ge moogt weer van hier naar daar lopen om alles te regelen, uwe nek doet een week zeer,... En da's als het relatief goed afloopt.

Ge zijt bij bumperkleven continu afgeleid. Ahja ge moet er nog enen achter u in de gaten houden ook, dus ge zijt constant in uw spiegels aan't zien ipv voor u te kijken. En bij elke bocht of voorligger moet ge er ook nog eens mee rekening houden en tijdig vertragen/remmen zodat dienen achter u ook op tijd kan reageren. Vermoeiend om zo te rijden ze.

Gatplakkers zijn echt damned if you do, damned if you don't. Ge hebt 4 keuzes (veronderstellende dat er geen mogelijkheid is om in te halen):
  1. Zelf versnellen en hopen dat hij wat meer afstand houdt. Kans is groot dat 'm gaat blijven duwen in uw gat. Gevolg: groter risico op accident (ge zijt meer afgeleid + minder afstand om te remmen), risico op boetes.
  2. Zelfde snelheid houden. Gevolg: ge zit nog altijd met een onveilige situatie die ge zelf niet veroorzaakt hebt.
  3. Vertragen. Gevolg: de situatie wordt veiliger door uw lagere snelheid, maar als ge pech hebt is dat een opgefokt gastje die boel zoekt.
  4. Brake check om de gatplakker "een lesje te leren". Dit doe ik nooit. Is niet alleen strafbaar, maar enorm gevaarlijk én heeft een groot risico op escalerende agressie.
Ik begrijp wat ge wilt zeggen met het verhaal van uw broer. Ge moet het inderdaad niet expres uitlokken, beter dat ge aan de kant gaat en er vanaf zijt. En dat doe ik meestal ook; ik ben er liever direct vanaf dan kilometers lang gespannen te moeten rijden. Maar dat gaat niet in elke situatie. Tis de bumperklever die een gevaarlijke situatie creëert met z'n gedrag — damned if you do, damned if you don't.

En het klopt wat ge zegt: ge zit allebei in uwe metalen cocon. Ge kunt niet gewoon even rustig de situatie uitpraten en als goeie vrienden uw baan vervolgen. Neen, we beginnen ons op te fokken en ons in te beelden dat de ander ons expres de duvel wil aandoen. Af en toe is er toevallig oogcontact via de spiegels en dat lijkt het alleen maar erger te maken. Achteraf denken we dan: waarom deed ik dat eigenlijk? Maar dan is het vaak al te laat.

Ter info: ik reed aanvankelijk 65 (op de teller), vertraagd naar 50, daarna naar 40 en dit aangehouden tot we weer op een steenweg waren en hij kon inhalen.
Je vergat:
5. Ga gewoon naar rechts en laat die passeren. Ik weet dat het zeer vervelend is, maar ooit wreekt dat zich wel eens bij die persoon en dat kan beter gebeuren wanneer jij niet de andere partij bent.

Je vergat:
5. Ga gewoon naar rechts en laat die passeren. Ik weet dat het zeer vervelend is, maar ooit wreekt dat zich wel eens bij die persoon en dat kan beter gebeuren wanneer jij niet de andere partij bent.
Lezen is uw sterkste kant niet zeker?

Bon, kzal mijzelf citeren:

smal binnenbaantje

Ge hebt 4 keuzes (veronderstellende dat er geen mogelijkheid is om in te halen):

Voor alle duidelijkheid: het ging om een smal binnenbaantje met grachten langs beide kanten.

Van de week 3 jonge gastjes op straat aan't fietsen naast elkaar terwijl er een perfect onderhouden fietspad ligt.

Aangezien ik niet voorbij kon steken (straat waar in de andere rijrichting auto's langs de weg mogen parkeren) claxonneerde ik zachtjes, gebeurde niks...opnieuw claxon, iets langer deze keer en plots draait de middelste zich naar achter en rochelde richting mijne auto en stak zijn middelvinger omhoog.

Volgende straat moesten ze naar links dus heb ze aan het kruispunt toch maar even de weg afgesneden en voorbijgestoken en net niet geraakt.
Die gasten hebben chance dat jij geen agent in burger bent dan. Want een agent kan die gasten daarvoor gewoon beboeten hé.
Ze kunnen dan zelfs twee boetes krijgen: Eentje voor het beledigen van een agent + een andere voor het niet gebruiken van het fietspad.

Make that the cat wise. :thinking:

En hoeveel trager rijd ge dan ongeveer? 10km/h trager dan de snelheidslimiet?
Ik kan u enkel vanuit eigen ervaring vertellen dat zoiets een compleet averechts effect kan hebben op de persoon achter u.
Kom de verkeerde tegen en de frustratie kan daardoor escaleren tot echte kwaadheid en zelfs geweld.
xx
Mijn vader heeft dat ook eens voorgehad. Hij ging bumperkleven. De bestuurder voor hem, begon dan te vertragen waarop mijn vader dan naast die andere wagen ging rijden. De andere bestuurder stak dan zijn middelvinger op. Toen ontplofte mijn vader helemaal en ging hij verhaal halen.

Die andere wagen doet teken, van kom laten we dit uitpraten op de pechstrook. Zo gezegd zo gedaan. Vaderlief gaat al brullend naar die gast dat het ne dikke kloot was. Bleek het een agent in burger te zijn. En naast die agent zat een andere agent als getuige. Ouch!

Ge moet u toch nx aantrekken van het verkeer achter u. Laat staan daardoor afgeleid zijn.
Dit kan ik oprecht niet begrijpen. Er zijn talloze situaties waar je rekening moet houden met de situatie achter je.
Je moet ten alle tijden bewust zijn van de situatie rondom je. Zeker wanneer je een manoeuvre uitvoert.

Typische voorbeelden:
  • Prioritaire voertuigen
  • Achteraan aansluiten in een file
  • Stopplaatsen (zebrapaden, lichten, stopborden etc.)
  • Hardrijders (bv. slalommend door het verkeer)
  • Fietsers
  • Achteruitrijden
  • Etc.

Heel de week ook enorm last gehad van gatplakkers en bijna allemaal camionetten.
Gaande van gewone gatplakkers tot zeer agressieve plakkers die iets vertragen en dan heel fel optrekken tot vlak tegen uw bumper opnieuw en opnieuw om dan 3 km verder een oprit op te rijden.
Ik ben deze week 7x aan de kant gaan staan om er door te laten omdat ik het gewoon zo kots-en kotsmoe ben.
Het ergste is dan nog soms straten wat lange stukken rechtdoor zijn en er geen tegenliggers te zien zijn maar niet voorbij steken.
Ik rij overal de maximum snelheid, ni meer-ni minder, 3 snelheidsboetes afgelopen maand is meer dan genoeg voor mij part.

Heel de week ook enorm last gehad van gatplakkers en bijna allemaal camionetten.
Gaande van gewone gatplakkers tot zeer agressieve plakkers die iets vertragen en dan heel fel optrekken tot vlak tegen uw bumper opnieuw en opnieuw om dan 3 km verder een oprit op te rijden.
Ik ben deze week 7x aan de kant gaan staan om er door te laten omdat ik het gewoon zo kots-en kotsmoe ben.
Het ergste is dan nog soms straten wat lange stukken rechtdoor zijn en er geen tegenliggers te zien zijn maar niet voorbij steken.
Ik rij overal de maximum snelheid, ni meer-ni minder, 3 snelheidsboetes afgelopen maand is meer dan genoeg voor mij part.
Met wat voor wagen rijd je misschien? Wanneer ik met de mini van de madam rijd merk ik toch meer gatplakkers dan wanneer ik in de beemer zit van het werk. :unsure:

Dit kan ik oprecht niet begrijpen. Er zijn talloze situaties waar je rekening moet houden met de situatie achter je.
Je moet ten alle tijden bewust zijn van de situatie rondom je. Zeker wanneer je een manoeuvre uitvoert.

Typische voorbeelden:
  • Prioritaire voertuigen
  • Achteraan aansluiten in een file
  • Stopplaatsen (zebrapaden, lichten, stopborden etc.)
  • Hardrijders (bv. slalommend door het verkeer)
  • Fietsers
  • Achteruitrijden
  • Etc.
Prioritaire voertuigen en aan verkeerslichten heb ik ook gezegd.
- Maar aan een zebrapad of een stopbord? Zal ik ff de voetganger omrijden of de baan oprijden omdat er iemand achter me komt? Denk het niet.
- een fietser achter mij, aangezien ik niet op het fietspad rij zal hij dus op de rijbaan rijden moet eveneens achter mij blijven als ik bv wil afslaan. En anders zijt ge hem was net voorbij gereden dus weet ge dat die er is.
- een hardrijder achter u? Who cares?
- achteruitrijden is een manouvre dus lijkt me wel evident natuurlijk.
- achteraan aansluiten in de file, wat heeft mijn achterligger daarmee te maken? Behalve 4pinkers aan kan je nie veel doen en hopen dat hij ook stopt hè

Natuurlijk moet je rond je kijken en in je spiegel, maar echt je rijstijl aanpassen voor die achter je.

Ge moet u toch nx aantrekken van het verkeer achter u. Laat staan daardoor afgeleid zijn.

Ik heb ooit een ongeluk gehad omdat ik moest stoppen voor een vrachtwagen die wou inparkeren. Mijnheer achter mij had de vrachtwagen wel gezien, maar mij blijkbaar niet. Er kan altijd iets gebeuren.
Jama vriend, waarvoor dienen die drie spiegels dan? :p

Edit: amai ik zie dat er intussen wat posts zijn bijgekomen die ik gemist heb. Maar pak nu jouw voorbeeld hier: "een fietser achter mij, aangezien ik niet op het fietspad rij zal hij dus op de rijbaan rijden moet eveneens achter mij blijven als ik bv wil afslaan. En anders zijt ge hem was net voorbij gereden dus weet ge dat die er is."

Wat als je een fietspad hebt naast de rijbaan en jij moet rechts afslaan? Dan moet je toch achter u kijken om te zien of die rechtdoor gaat, want gij moet die eerst laten passeren he. Allez, ja je weet dat die er is, maar ge moet altijd extra checken toch voor ge afslaat?

Heeft er IMO ook mee te maken dat ge in een camionette hoger zit, en uwe voorkant is korter. Dan lijkt het alsof ge meer plek hebt dan er in feite is.

Maar camionettes zijn vaak enorme asociale chauffeurs. Van die werkmannen die gans den dag op de baan zijn en geen geduld hebben om er langer over te doen dan nodig.

Jama vriend, waarvoor dienen die drie spiegels dan? :p

Edit: amai ik zie dat er intussen wat posts zijn bijgekomen die ik gemist heb. Maar pak nu jouw voorbeeld hier: "een fietser achter mij, aangezien ik niet op het fietspad rij zal hij dus op de rijbaan rijden moet eveneens achter mij blijven als ik bv wil afslaan. En anders zijt ge hem was net voorbij gereden dus weet ge dat die er is."

Wat als je een fietspad hebt naast de rijbaan en jij moet rechts afslaan? Dan moet je toch achter u kijken om te zien of die rechtdoor gaat, want gij moet die eerst laten passeren he. Allez, ja je weet dat die er is, maar ge moet altijd extra checken toch voor ge afslaat?
Je bent die fietser op het fietspad dan toch net voorbij gereden 9/10 keer. Die is daar niet opeens hè. Dus je weet toch al dat die daar zit. Maar nogmaals dan doe je een manouvre (afslaan) dus logisch dat je in je spiegels kijkt.

Maar op een Dorpsweg of gewestweg aan 50/70/90 (of zelfs de autostrade) bij gewoon doorgaand verkeer. Moet je je toch niet opjagen of je rijstijl aanpassen aan die achter je (daar ging het in eerste instantie over 🙂)

Prioritaire voertuigen en aan verkeerslichten heb ik ook gezegd.
- Maar aan een zebrapad of een stopbord? Zal ik ff de voetganger omrijden of de baan oprijden omdat er iemand achter me komt? Denk het niet.
- een fietser achter mij, aangezien ik niet op het fietspad rij zal hij dus op de rijbaan rijden moet eveneens achter mij blijven als ik bv wil afslaan. En anders zijt ge hem was net voorbij gereden dus weet ge dat die er is.
- een hardrijder achter u? Who cares?
- achteruitrijden is een manouvre dus lijkt me wel evident natuurlijk.
- achteraan aansluiten in de file, wat heeft mijn achterligger daarmee te maken? Behalve 4pinkers aan kan je nie veel doen en hopen dat hij ook stopt hè

Natuurlijk moet je rond je kijken en in je spiegel, maar echt je rijstijl aanpassen voor die achter je.
Kijk je doet niets verkeerd door de juiste snelheid aan te houden tot aan de staart van een file, een stopbord of voor een rood verkeerslicht.
Ik kijk in zo'n situaties altijd of er iemand tegen een hoge snelheid achter mij wel door heeft wat de situatie voor mij is.

Bv. op de snelweg zie ik een 2tal km voor mij een file met enkelen voor mij hun 4 pinkers op. Mijn reactie? Gas lossen en 4 pinkers opzetten en in mijn achteruitkijkspiegel kijken. Ik ga op een manier vertragen zodat ik zeker mijn achterligger mee veilig tot stilstand achter mij heb gekregen (een beetje zoals de politie een andere wagen veilig tot stilstand krijgt).

Ik ga dus NOOIT doorrijden tot aan de file en op het laatste moment remmen en achteraan aansluiten. Ik ben mijn leven nog niet beu.
Ik zorg dus altijd voor ontsnappingsmogelijkheden. Ik weiger platgedrukt te worden door een camion/camionette/wagen.

Ik denk met het verkeer mee en ik vertrouw zeker niet op anderen hun reactievermogen. Ondertussen rijd ik al 12 jaar ongevalvrij rond en ik plan dat zo te houden. En daarvoor is het gebruik van je spiegels essentieel.

Terug
Bovenaan