De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Wat zou het beste zijn om in de winter conditie wat te onderhouden:
- 2 keer per week een uur interval training
- 1 keer per week uur interval en 1 keer per week een uur zone 2

Met zo'n laag volume zou ik toch vol voor het eerste kiezen. Met z2 ga je echt snel achteruit gaan als je maar zoveel uur doet.
Z1/Z2 (afhankelijk van het zonesysteem waar je op doelt) past perfect in gepolariseerd trainen, maar onder de 4-5u per week is dat niet de beste manier.

EDIT: ook afhankelijk van welke prikkel je gewend bent natuurlijk. Als je van nergens komt zal scenario 2 wellicht beter verteren. Als je gewend bent van deftig te trainen ga je met dat scenario veel sneller achteruit gaan dan als je 2 kwalitatieve sessies kan doen.

Goh, voor die (lage) volumes kan je best opsplitsen binnen je trainingen, dus bijv. een uur Z2 maar met piekjes erin

Los het eerste. Geen discussie mogelijk.
Reden dat we in zones trainen is om overbelasting te voorkomen. Als je maar 2h hebt op een week dan is recuperatie geen issue.
Zorg dat je zeker eentje als vo2 max doet

Los het eerste. Geen discussie mogelijk.
Reden dat we in zones trainen is om overbelasting te voorkomen. Als je maar 2h hebt op een week dan is recuperatie geen issue.
Zorg dat je zeker eentje als vo2 max doet

Er zit wel nog iets meer achter dan alleen maar overbelasting voorkomen. Uw aerobic capacity is ook een belangrijke factor.
Maar met maar 2h in de week over 2 sessies gesplitst kan je die onmogelijk verbeteren, erger nog hij zal slechter worden.
Met maar 2h focus je u inderdaad beter op het verhogen van uw lactaatdrempel en VO2max. Maar om de x aantal weken toch is puur aeroob trainen of proberen is een sessie van 2-4u te doen is echt geen overbodige luxe.

Er zit wel nog iets meer achter dan alleen maar overbelasting voorkomen. Uw aerobic capacity is ook een belangrijke factor.
Maar met maar 2h in de week over 2 sessies gesplitst kan je die onmogelijk verbeteren, erger nog hij zal slechter worden.
Met maar 2h focus je u inderdaad beter op het verhogen van uw lactaatdrempel en VO2max. Maar om de x aantal weken toch is puur aeroob trainen of proberen is een sessie van 2-4u te doen is echt geen overbodige luxe.
Ik heb de smarttrainer nog maar een paar weken maar na een uur is de fun er wel van af voor mij. Buiten rijd ik uiteraard langer maar in putje winter is het al lastig om 2u te rijden als je snel last hebt van koude handen en voeten. Maar vermoedelijk zal het wel eens lukken om om de x aantal weken eens langer te rijden.

Ben ik 100% mee akkoord maar met slechts 2u per week is zone 2 training out of scope zoals je aangeeft. Vo2 max verhogen zal er ook voor zorgen dat de aerobe drempel stijgt gezien je aan een bepaald percentage van vo2 max zal rijden in zone 2

Zalig ritje gedaan daarnet, 8 rondjes Volcano. Een groepsrit maar er mocht ook geraced worden. Van bij de start waren we met 3 weg (Koreaan en een Spanjaard), een stevig maar stabiel tempo. De Koreaan nam nooit over, en was op een zeker moment ook verdwenen. Dan met z’n twee afgesproken om elk om de beurt een ronde kop te doen, en de laatste lap voor de winst te rijden. Laatste ronde gegokt om m’n feather boost te gebruiken op de korte helling halfweg om trachten een gat te slaan. Maar hij bleef aanhaken, dus samen naar de meet. En daar geklopt met een fietslengte, hij had nog een feather boost en kon op het vals plat vlak voor de finish nog voor blijven. Was ook wel een A, terwijl ik een (lagere) B ben.

3,8w/kg AVG, en een ftp-verhoging gehaald.

Zou ik met deze ook wat kunnen zwiften? Handig omdat ik dan niet steeds fiets op de rollen moet plaatsen
Link
Kan hem via via overkopen voor mooi prijsje

Je kan er mee op zwift, maar je hebt natuurlijk geen versnellingen, geen automatische weerstandsaanpassing (bv voor hellingen), en het is ook niet geheel duidelijk of ie een vermogensmeter heeft.
Je bent m.i. beter af met een eenvoudige direct drive trainer (bv https://www.decathlon.nl/p/fietstrainer-d100-zwift-ready/_/R-p-355194?mc=8883242) en een oude koersfiets.

Zou ik met deze ook wat kunnen zwiften? Handig omdat ik dan niet steeds fiets op de rollen moet plaatsen
Link
Kan hem via via overkopen voor mooi prijsje

Bij specificaties staat ftms, volgens Google kan zwift daarmee overweg.
K zou zeggen pakt u laptop mee, test en indien ja koopt ge hem anders niet?

Terug
Bovenaan