Bjorn
Well-known member
Ik luister die ook soms wel hoor, maar dan in mijn podcast appAnders wel geen slechte podcast!
Best vermakelijk om naar te luisteren tijdens het trainen.

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik luister die ook soms wel hoor, maar dan in mijn podcast appAnders wel geen slechte podcast!
Best vermakelijk om naar te luisteren tijdens het trainen.

De app is al zeer basic in feite. Nog minder en er schiet niks meer overIk luister die ook soms wel hoor, maar dan in mijn podcast app![]()

@Bjorn ik ben geen expert maar ik heb het altijd zo begrepen dat je voor een bepaalde Zwift helling op een identieke tijd boven te geraken hetzelfde gemiddelde W/kg moet trappen.
Het verschil met % helling dat je trainer kan simuleren en de trainer difficulty is inderdaad meer hoe hard je gedwongen wordt om te schakelen, hoe hard je 'geremd' wordt in je cadans.
Als je op het vlakke een cadans aanhoudt van 90 en 200W trapt zal je bij een helling serieus moeten terugschakelen om diezelfde cadans van 90 en 200W aan te houden, of je behoudt je versnelling en rijdt een cadans van 90 aan 300W (fictief getal).
Dat gevoel wat je kan regelen met de trainer difficulty, het stijgingspercentage dat je rollen aankunnen geeft aan tot welk % je dit realistisch kan simuleren.
Moest je een trainer hebben die geen % helling kan simuleren dan blijf je op een helling gewoon verder rijden aan een cadans van 90 aan 200W, voor je benen maakt een helling dan geen enkel verschil, enkel je snelheid in Zwift zal worden aangepast.
Een trainer die een hoger percentage aankan zal dus effectief een realistischer gevoel geven als je in die hoge percentages rijdt. De vraag is of je dat effectief wilt...
Zo heb ik het toch juist, right ? Dus heb je nu een trainer die 16% kan simuleren, of 25%, bij beiden is het zo dat de benen nog evenhard moeten werken om omhoog te komen dus je kan perfect ene van 16% aankopen en even 'realistisch' aan het zwift avontuur beginnen.
Duidelijk, thanks !Uw verhaal klopt deels.
Maar dit stuk niet. Als jij een klim omhoog rijdt aan 250w dan bepaalt de steilheid hoe snel jij omhoog rijdt. De trainer difficulty bepaalt hoe realistisch die hellingen zullen aanvoelen. Hoe realistischer hoe meer je zult moeten schakelen want hoe meer weerstand de trainer zal bieden. Zo zal 16% meer weerstand vergen dan 10%.
Dat vliegwiel kan maar bij een bepaald stijgingspercentage een bepaalde snelheid hebben.
Zo zal je op een realistische setting uw 52x19 niet rond krijgen als je 16% omhoog moet rijden. Uw vliegwiel zou dan te snel draaien voor de remkracht die er aangeboden wordt. Daarom zal je dus moeten schakelen naar de 39x32 zodat uw vliegwiel minder snel draait.
En het zou zelfs kunnen dat je gewoon wattages moeten trappen die in uw VO2max liggen om überhaupt de pedalen rond te krijgen.
Pas je uw trainer difficulty aan dan gaat hij de gradiënten aanpassen zodat het voelt alsof je een minder steile helling oprijdt. Op die manier kan je dus met minder vermogen toch de pedalen rond krijgen en kan je misschien in tempozone blijven.
Maar zoals je zegt is de snelheid waarmee je omhoog rijdt gebaseerd op w/kg. Zo in scenario 2 ga je dus trager omhoog rijden. Misschien zelfs aan een snelheid die onrealistisch traag is, 2km/h dat is geen realistische snelheid maar in zwift kan dit wel.
Lage trainer difficulty is minder schakelen bij hellingen. Maar om wattage te ontwikkelen ga je een hoge vliegwielsnelheid moeten ontwikkelen.
Hoge difficulty is meer schakelen en uw cassette is leidend, lage vliegwielsnelheid en wattage ontwikkelen om de pedalen überhaupt rond te krijgen.
Bij beide ga je de alpe du zwift in 50min kunnen oprijden.
Het klopt dat je om een helling even snel op te rijden finaal even hard zal moeten rijden, hoe je daar geraakt is wel totaal anders. Gedwongen worden om te schakelen omdat je anders je versnelling niet meer rond krijgt = realistisch, gedwongen worden om te schakelen omdat je snelheid anders te hard terugvalt = playstation.maar als een trainer die geen helling kan simuleren terugvalt van 20 per uur op het vlakke naar 2 per uur op een helling (softwarematig) met dezelfde inspanning, dan ga je toch hoger moeten schakelen om sneller vooruit te komen, dus meer moeite moeten doen om die helling op te komen ? Wat maakt dat de inspanning gelijk is ? In plaats van dat je trainer afremt gaat de snelheid omlaag en moet je zelf harder trappen. Of waar mis ik iets ?
Vooral bergaf verlies je gigantisch veel op high difficulty. Niet alleen bergop maar ook bergaf.
Dit... bergop moet je toch wel het vermogen leveren los van cadance issues.Vooral bergaf verlies je gigantisch veel op high difficulty
Dat is toch echt wel interessant lijkt me. De vraag is alleen hoe lang gaat zo’n cog mee…De nieuwe (?) Zwift Hub One ziet er wel zeer interessant uit, vooral voor mensen met meerdere fietsen of huizen waar beide partners gebruik maken van de trainer. Niet langer een vaste cassette, maar een eigen shifter van de trainer zelf die toelaat om verschillende fietsen en verschillende x-speeds te gebruiken.
Wisselstuk kost wel 'maar' 60 EUR, dus als je met meerdere fietsen rijdt lijkt me dat hoe dan ook de beste optie.Dat is toch echt wel interessant lijkt me. De vraag is alleen hoe lang gaat zo’n cog mee…
Ik was al van plan een triathlon bike aan te schaffen en vanwege uitwisseling van wielen met de racefiets had ik die graag beide op dezelfde groepset gehad. Zou dus nu minder hard nodig zijn
Die €60 is tijdelijk, maar het tandwiel zelf is ook vervangbaar. Dat zou echt niet veel mogen kosten.Wisselstuk kost wel 'maar' 60 EUR, dus als je met meerdere fietsen rijdt lijkt me dat hoe dan ook de beste optie.
Ook interessant, voor wie de Zwift Hub al heeft kan je ook gewoon upgraden met deze set.
![]()
Zwift Cog + Click Upgrade Kit
Upgrade Zwift Hub with Zwift Cog and Click. You'll unlock quiet, smooth virtual shifting by removing your Zwift Hub cassette, replacing it with the single Zwift Cog, and mounting Zwift Click remote on your handlebars.eu.zwift.com
Is geen nieuwe trainer pure software updateDe nieuwe (?) Zwift Hub One ziet er wel zeer interessant uit, vooral voor mensen met meerdere fietsen of huizen waar beide partners gebruik maken van de trainer. Niet langer een vaste cassette, maar een eigen shifter van de trainer zelf die toelaat om verschillende fietsen en verschillende x-speeds te gebruiken.
Die cog is niet verplicht, je kan ook gewoon uw cassete blijven gebruiken.Wisselstuk kost wel 'maar' 60 EUR, dus als je met meerdere fietsen rijdt lijkt me dat hoe dan ook de beste optie.
Ook interessant, voor wie de Zwift Hub al heeft kan je ook gewoon upgraden met deze set.
![]()
Zwift Cog + Click Upgrade Kit
Upgrade Zwift Hub with Zwift Cog and Click. You'll unlock quiet, smooth virtual shifting by removing your Zwift Hub cassette, replacing it with the single Zwift Cog, and mounting Zwift Click remote on your handlebars.eu.zwift.com