De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Ik luister die ook soms wel hoor, maar dan in mijn podcast app :)
De app is al zeer basic in feite. Nog minder en er schiet niks meer over :unsure:

Je hebt de hoofdpagina met wat nieuws op en wat meer informatie. Wat je ziet over de podcast is een kleine samenvatting en een link naar YouTube en een vermelding dat hij via podcast kanalen te luisteren is.
Maar in de app kan je er niet naar luisteren hoor.

Er is in feite niks sociaal aan de app. Ja je kan mensen volgen en een team oprichten.
Maar ik denk dat niemand dat doet en het ook totaal niet gepromoot wordt. Er is ook geen meerwaarde buiten dat je elkaars level en FTP kan zien.

Even nog een vraag over de max simulated slopes van de verschillende trainers. Een Kickr Core kan bvb een helling van max 16% simuleren.
Stel dat ik een heuvel van 16% oprijdt met deze trainer, dan zal ik dus een bepaald aantal watt moeten rijden om deze in een bepaalde tijd omhoog te komen. De snelheid waarmee ik de berg omhoog rijdt wordt dan berekend op het aantal watts dat ik trap per kg (w/kg).

Stel dat de heuvel naar 20% gaat en mijn trainer kan maar 16% simuleren, dan zorgt het algoritme ervoor dat mijn snelheid in het spel verlaagd wordt en zal ik dus meer watts moeten trappen om dezelfde snelheid te behouden right ? Dus in feite voelt het wel nog aan als een 20% slope, je rijdt em gewoon in een lagere gear ratio omhoog, wil je dezelfde snelheid behouden zal je dus harder moeten trappen in lagere versnelling, of omhoog schakelen ?

idem voor trainer difficulty in zwift, als deze op max staat gaat de trainer een heleboel weerstand geven en ga je uiteindelijk toch moeten terugschakelen en dus trager rijden als het te zwaar wordt, staat deze op lowest difficulty, dan gaat gewoon je snelheid drastisch naar beneden wat het makkelijker trappen maakt (vergelijkbaar met naar beneden schakelen), maar uiteindelijk zijn het toch de watts per kg die ervoor zullen zorgen hoe snel je boven bent, no matter welke setting je ook ingeeft.

Zo heb ik het toch juist, right ? Dus heb je nu een trainer die 16% kan simuleren, of 25%, bij beiden is het zo dat de benen nog evenhard moeten werken om omhoog te komen dus je kan perfect ene van 16% aankopen en even 'realistisch' aan het zwift avontuur beginnen.

Of je nu een trainer die 25% kan simuleren op 50% difficulty te zetten of een trainer van 16% op max difficulty, het enige verschil is dat je virtuele bereik van je gears groter of kleiner wordt ?

En aansluitend hieraan, indien ik mijn trainer niet op 100% difficulty zet heeft het ook weinig zin om identiek dezelfde cassette te monteren als op mijn fiets voor buiten als ik in dezelfde versnellingen wil rijden ?

Dit zorgt er bvb ook voor dat ik met een 1by op lowest settings die berg op kan rijden en met niet suf trap op een hoge gear op max setting, het geeft me gewoon meer opties qua versnellingen.

Laatst bewerkt:
@Bjorn ik ben geen expert maar ik heb het altijd zo begrepen dat je voor een bepaalde Zwift helling op een identieke tijd boven te geraken hetzelfde gemiddelde W/kg moet trappen.

Het verschil met % helling dat je trainer kan simuleren en de trainer difficulty is inderdaad meer hoe hard je gedwongen wordt om te schakelen, hoe hard je 'geremd' wordt in je cadans.

Als je op het vlakke een cadans aanhoudt van 90 en 200W trapt zal je bij een helling serieus moeten terugschakelen om diezelfde cadans van 90 en 200W aan te houden, of je behoudt je versnelling en rijdt een cadans van 90 aan 300W (fictief getal).

Dat gevoel wat je kan regelen met de trainer difficulty, het stijgingspercentage dat je rollen aankunnen geeft aan tot welk % je dit realistisch kan simuleren.

Moest je een trainer hebben die geen % helling kan simuleren dan blijf je op een helling gewoon verder rijden aan een cadans van 90 aan 200W, voor je benen maakt een helling dan geen enkel verschil, enkel je snelheid in Zwift zal worden aangepast.

Een trainer die een hoger percentage aankan zal dus effectief een realistischer gevoel geven als je in die hoge percentages rijdt. De vraag is of je dat effectief wilt...

@Bjorn ik ben geen expert maar ik heb het altijd zo begrepen dat je voor een bepaalde Zwift helling op een identieke tijd boven te geraken hetzelfde gemiddelde W/kg moet trappen.

Het verschil met % helling dat je trainer kan simuleren en de trainer difficulty is inderdaad meer hoe hard je gedwongen wordt om te schakelen, hoe hard je 'geremd' wordt in je cadans.

Als je op het vlakke een cadans aanhoudt van 90 en 200W trapt zal je bij een helling serieus moeten terugschakelen om diezelfde cadans van 90 en 200W aan te houden, of je behoudt je versnelling en rijdt een cadans van 90 aan 300W (fictief getal).

Dat gevoel wat je kan regelen met de trainer difficulty, het stijgingspercentage dat je rollen aankunnen geeft aan tot welk % je dit realistisch kan simuleren.

Moest je een trainer hebben die geen % helling kan simuleren dan blijf je op een helling gewoon verder rijden aan een cadans van 90 aan 200W, voor je benen maakt een helling dan geen enkel verschil, enkel je snelheid in Zwift zal worden aangepast.

Een trainer die een hoger percentage aankan zal dus effectief een realistischer gevoel geven als je in die hoge percentages rijdt. De vraag is of je dat effectief wilt...

maar als een trainer die geen helling kan simuleren terugvalt van 20 per uur op het vlakke naar 2 per uur op een helling (softwarematig) met dezelfde inspanning, dan ga je toch hoger moeten schakelen om sneller vooruit te komen, dus meer moeite moeten doen om die helling op te komen ? Wat maakt dat de inspanning gelijk is ? In plaats van dat je trainer afremt gaat de snelheid omlaag en moet je zelf harder trappen. Of waar mis ik iets ?

Zo heb ik het toch juist, right ? Dus heb je nu een trainer die 16% kan simuleren, of 25%, bij beiden is het zo dat de benen nog evenhard moeten werken om omhoog te komen dus je kan perfect ene van 16% aankopen en even 'realistisch' aan het zwift avontuur beginnen.

Uw verhaal klopt deels.
Maar dit stuk niet. Als jij een klim omhoog rijdt aan 250w dan bepaalt de steilheid hoe snel jij omhoog rijdt. De trainer difficulty bepaalt hoe realistisch die hellingen zullen aanvoelen. Hoe realistischer hoe meer je zult moeten schakelen want hoe meer weerstand de trainer zal bieden. Zo zal 16% meer weerstand vergen dan 10%.
Dat vliegwiel kan maar bij een bepaald stijgingspercentage een bepaalde snelheid hebben.

Zo zal je op een realistische setting uw 52x19 niet rond krijgen als je 16% omhoog moet rijden. Uw vliegwiel zou dan te snel draaien voor de remkracht die er aangeboden wordt. Daarom zal je dus moeten schakelen naar de 39x32 zodat uw vliegwiel minder snel draait.
En het zou zelfs kunnen dat je gewoon wattages moeten trappen die in uw VO2max liggen om überhaupt de pedalen rond te krijgen.

Pas je uw trainer difficulty aan dan gaat hij de gradiënten aanpassen zodat het voelt alsof je een minder steile helling oprijdt. Op die manier kan je dus met minder vermogen toch de pedalen rond krijgen en kan je misschien in tempozone blijven.

Maar zoals je zegt is de snelheid waarmee je omhoog rijdt gebaseerd op w/kg. Zo in scenario 2 ga je dus trager omhoog rijden. Misschien zelfs aan een snelheid die onrealistisch traag is, 2km/h dat is geen realistische snelheid maar in zwift kan dit wel.

Lage trainer difficulty is minder schakelen bij hellingen. Maar om wattage te ontwikkelen ga je een hoge vliegwielsnelheid moeten ontwikkelen.
Hoge difficulty is meer schakelen en uw cassette is leidend, lage vliegwielsnelheid en wattage ontwikkelen om de pedalen überhaupt rond te krijgen.
Bij beide ga je de alpe du zwift in 50min kunnen oprijden.

Uw verhaal klopt deels.
Maar dit stuk niet. Als jij een klim omhoog rijdt aan 250w dan bepaalt de steilheid hoe snel jij omhoog rijdt. De trainer difficulty bepaalt hoe realistisch die hellingen zullen aanvoelen. Hoe realistischer hoe meer je zult moeten schakelen want hoe meer weerstand de trainer zal bieden. Zo zal 16% meer weerstand vergen dan 10%.
Dat vliegwiel kan maar bij een bepaald stijgingspercentage een bepaalde snelheid hebben.

Zo zal je op een realistische setting uw 52x19 niet rond krijgen als je 16% omhoog moet rijden. Uw vliegwiel zou dan te snel draaien voor de remkracht die er aangeboden wordt. Daarom zal je dus moeten schakelen naar de 39x32 zodat uw vliegwiel minder snel draait.
En het zou zelfs kunnen dat je gewoon wattages moeten trappen die in uw VO2max liggen om überhaupt de pedalen rond te krijgen.

Pas je uw trainer difficulty aan dan gaat hij de gradiënten aanpassen zodat het voelt alsof je een minder steile helling oprijdt. Op die manier kan je dus met minder vermogen toch de pedalen rond krijgen en kan je misschien in tempozone blijven.

Maar zoals je zegt is de snelheid waarmee je omhoog rijdt gebaseerd op w/kg. Zo in scenario 2 ga je dus trager omhoog rijden. Misschien zelfs aan een snelheid die onrealistisch traag is, 2km/h dat is geen realistische snelheid maar in zwift kan dit wel.

Lage trainer difficulty is minder schakelen bij hellingen. Maar om wattage te ontwikkelen ga je een hoge vliegwielsnelheid moeten ontwikkelen.
Hoge difficulty is meer schakelen en uw cassette is leidend, lage vliegwielsnelheid en wattage ontwikkelen om de pedalen überhaupt rond te krijgen.
Bij beide ga je de alpe du zwift in 50min kunnen oprijden.
Duidelijk, thanks !

maar als een trainer die geen helling kan simuleren terugvalt van 20 per uur op het vlakke naar 2 per uur op een helling (softwarematig) met dezelfde inspanning, dan ga je toch hoger moeten schakelen om sneller vooruit te komen, dus meer moeite moeten doen om die helling op te komen ? Wat maakt dat de inspanning gelijk is ? In plaats van dat je trainer afremt gaat de snelheid omlaag en moet je zelf harder trappen. Of waar mis ik iets ?
Het klopt dat je om een helling even snel op te rijden finaal even hard zal moeten rijden, hoe je daar geraakt is wel totaal anders. Gedwongen worden om te schakelen omdat je anders je versnelling niet meer rond krijgt = realistisch, gedwongen worden om te schakelen omdat je snelheid anders te hard terugvalt = playstation.

Langs de andere kant heel veel goeie tijden op klimmen zijn gereden met lage difficulty :P
De beste racers rijden ook op een lage difficulty.

Allemaal niet zo gek aangezien het makkelijker is om een constanter wattage te trappen. Niet alleen bergop maar ook bergaf.

Vooral bergaf verlies je gigantisch veel op high difficulty
Dit... bergop moet je toch wel het vermogen leveren los van cadance issues.
Bergaf kan je op low difficulty altijd doortrappen waar je op 100% in sommige afdalingen gewoon zot trapt. Zeker in early days Zwift toen Smart Trainer alles behalve de standaard waren kwam daar vaak commentaar op als zijnde competitievervalsing.

De nieuwe (?) Zwift Hub One ziet er wel zeer interessant uit, vooral voor mensen met meerdere fietsen of huizen waar beide partners gebruik maken van de trainer. Niet langer een vaste cassette, maar een eigen shifter van de trainer zelf die toelaat om verschillende fietsen en verschillende x-speeds te gebruiken.

De nieuwe (?) Zwift Hub One ziet er wel zeer interessant uit, vooral voor mensen met meerdere fietsen of huizen waar beide partners gebruik maken van de trainer. Niet langer een vaste cassette, maar een eigen shifter van de trainer zelf die toelaat om verschillende fietsen en verschillende x-speeds te gebruiken.

Dat is toch echt wel interessant lijkt me. De vraag is alleen hoe lang gaat zo’n cog mee…
Ik was al van plan een triathlon bike aan te schaffen en vanwege uitwisseling van wielen met de racefiets had ik die graag beide op dezelfde groepset gehad. Zou dus nu minder hard nodig zijn

Dat is toch echt wel interessant lijkt me. De vraag is alleen hoe lang gaat zo’n cog mee…
Ik was al van plan een triathlon bike aan te schaffen en vanwege uitwisseling van wielen met de racefiets had ik die graag beide op dezelfde groepset gehad. Zou dus nu minder hard nodig zijn
Wisselstuk kost wel 'maar' 60 EUR, dus als je met meerdere fietsen rijdt lijkt me dat hoe dan ook de beste optie.
Ook interessant, voor wie de Zwift Hub al heeft kan je ook gewoon upgraden met deze set.

Wisselstuk kost wel 'maar' 60 EUR, dus als je met meerdere fietsen rijdt lijkt me dat hoe dan ook de beste optie.
Ook interessant, voor wie de Zwift Hub al heeft kan je ook gewoon upgraden met deze set.

Die €60 is tijdelijk, maar het tandwiel zelf is ook vervangbaar. Dat zou echt niet veel mogen kosten.

Is geen nieuwe trainer pure software update

Die cog is niet verplicht, je kan ook gewoon uw cassete blijven gebruiken.

Als je natuurlijk 11 en 12 speed fietsen afwisselend wil gebruiken kan die nuttig zijn.

Als je uw fiets proper op de rollen zet zal slijtage geen probleem zijn.

Wat mij vooral opviel is dat bij elke video die ik ervan gezien heb de opstelling wel echt veel lawaai maakt.
Maar echt van het niveau dat ik denk “dit is toch allesbehalve meer een stille trainer”.
Het beste vond ik de video van smart bike trainers waar hij op de hub one rijdt en daarna op de kickr. De hub is precies een koffiemolen terwijl de kickr fluisterstil is.

Ik zag als voordeel dat een dedicated fiets voor de rollen nu echt wel niks meer moet hebben.

- frame
- zadelpen
- zadel
- voorvork
- stuurpen
- stuur
- 1x crankset
- ketting
- pedalen

Geen:
- wielen (vooraan maak je makkelijk iets)
- remmen
- brifters
- kabels
- derailleurs
- afstelling

Een oude stalen “randonneur” van 100 euro die een beetje een vergelijkbare geometrie heeft is voldoende

Ik denk dat het ook wel belangrijk is om mee te geven dat als je uw fiets met een SRAM vlakke ketting op deze cog monteert je er alle baat bij hebt de ketting te wisselen voor een 12 speed KMC of shimano ketting. Anders ga je rap door uw vlakke ketting heen vreten.
Iets wat trouwens opgaat voor elke cassette die niet van SRAM is trouwens.

Even een domme vraag misschien maar ik merkte volgende op tijdens het rijden in ERG mode in Join.

Ik haal heel moeilijk het aangegeven wattages als ik gewoon in aangegeven rpm rijdt (85). Ik zit dan altijd tussen de 15 en 20 watt onder het vooropgesteld aantal watt. Alleen als ik dan mijn rpm verlaag naar 75-80 rpm dan pas gaan mijn watts omhoog. Is dat normaal ? Ligt dit aan de trainer ? Tis een Technogym Ride van bijna 5.000€. Ik verwacht toch dat die goed presteert. Mss een calibreren ?

Terug
Bovenaan