De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Zoals verschillende anderen hier ook MyWoosh geïnstalleerd en dinsdag effe getest... dit is gewoon Road Grand Tours 2.0.

Ik selecteerde een event "De Muur": 60 deelnemers, not bad denk je dan, tot je 2 minuten aan het rijden bent en beseft dat het eigenlijk gewoon 50-55 bots zijn. Die bots rijden aan verschillende snelheden rond in groepjes van 5-6 wat er voor zorgt dat je in principe dus altijd wel een groepje hebt om in te rijden dus dat lijkt op zich goed geregeld. Tot je dan na veel onherkenbare kilometers éindelijk aan de muur komt en die groepjes op de klim allemaal plots 0,3-0,4wkg tráger gaan rijden bergop :unsure:. De draft ziet er random tot niet bestaande uit en het hele gebeuren voelt gewoon enorm houterig aan. Als je stuurt gaat je mannetjes plots 30% schuin op zen fiets hangen om op een recht stuk van links naar rechts te sturen :confused: Tuurlijk dat MyWoosh gratis is... je zit gewoon beta software te testen imo.

Ik heb zaterdag 2u op Zwift gereden, dat was voorbij voor ik het goed en wel besefte. Dat event op MyWoosh waren 2 rondjes van 15km... ik heb na de eerste ronde gewoon de handdoek gegooid. Dat half uur duurde precies een eeuwigheid.

Ik kan iedereen aanraden van het zelf te testen... het is gratis, wat heb je uiteindelijk te verliezen? Voor een aantal mensen zal dit perfect volstaan maar de overgrote meerderheid gaat hier zijn Zwift sub niet opzeggen, zelfs niet aan €20/maand.

Zoals verschillende anderen hier ook MyWoosh geïnstalleerd en dinsdag effe getest... dit is gewoon Road Grand Tours 2.0.

Ik selecteerde een event "De Muur": 60 deelnemers, not bad denk je dan, tot je 2 minuten aan het rijden bent en beseft dat het eigenlijk gewoon 50-55 bots zijn. Die bots rijden aan verschillende snelheden rond in groepjes van 5-6 wat er voor zorgt dat je in principe dus altijd wel een groepje hebt om in te rijden dus dat lijkt op zich goed geregeld. Tot je dan na veel onherkenbare kilometers éindelijk aan de muur komt en die groepjes op de klim allemaal plots 0,3-0,4wkg tráger gaan rijden bergop :unsure:. De draft ziet er random tot niet bestaande uit en het hele gebeuren voelt gewoon enorm houterig aan. Als je stuurt gaat je mannetjes plots 30% schuin op zen fiets hangen om op een recht stuk van links naar rechts te sturen :confused: Tuurlijk dat MyWoosh gratis is... je zit gewoon beta software te testen imo.

Ik heb zaterdag 2u op Zwift gereden, dat was voorbij voor ik het goed en wel besefte. Dat event op MyWoosh waren 2 rondjes van 15km... ik heb na de eerste ronde gewoon de handdoek gegooid. Dat half uur duurde precies een eeuwigheid.

Ik kan iedereen aanraden van het zelf te testen... het is gratis, wat heb je uiteindelijk te verliezen? Voor een aantal mensen zal dit perfect volstaan maar de overgrote meerderheid gaat hier zijn Zwift sub niet opzeggen, zelfs niet aan €20/maand.
ja dat vond ik ook, al heb ik dat met zwift ook als ik niet in een groepsrit of race bezig ben. Met Rouvy heb ik dat niet omdat je met die mooie landschappen zit.

Rouvy blokkeerde bij mij steeds na 1 uur fietsen, dan bleef het beeld gewoon stil staan dus ben ik maar naar zwift overgestapt

Wel niet te vergelijken.
De zwift bike is een kickr core met daarop een stalen frame met zwift controllers. Je kan ook gewoon een kickr core kopen en daarop een oud frame zetten en misschien goedkoper en beter af zijn.
hmm, wat is dan het verschl met die andere smartbikes precies?

Ik vond hun vorige die nooit uitgekomen is veel interessanter en zag er ook cool uit. Was precies de Tron bike. En kon je gewoon bevestigen op je kickr dat je al had.

Het belangrijkste verschil is dat je (op dit moment) enkel kan schakelen in Zwift, op andere platformen gaat het niet.

Als je enkel in ERG rijdt of niet denkt iets anders te gebruiken dan Zwift maakt dat niet zoveel uit.

Bouwkwaliteit, geen overbrenging meer met ketting, kan hoogte simuleren door de fiets te kantelen en het vliegwiel en de rijbeleving zijn realistischer.
Allez laat ons zeggen het is meer een volledig pakket is.
Dit is effectief gewoon een kickr core met daarbij een stalen frame geleverd. Het heeft dezelfde nadelen als de oplossing met de gewone fiets erop te zetten, plus dat je hiermee dan enkel nog maar in zwift kan schakelen.

Behalve voor twee gebruikers onder hetzelfde dak (want enigszins verstelbaar - die inbus vind ik wel een let-down tov quick release) zijn hier idd weinig voordelen tov een los frame (evt met zwift hub en zwift controls)

Bouwkwaliteit, geen overbrenging meer met ketting, kan hoogte simuleren door de fiets te kantelen en het vliegwiel en de rijbeleving zijn realistischer.
Allez laat ons zeggen het is meer een volledig pakket is.
Dit is effectief gewoon een kickr core met daarbij een stalen frame geleverd. Het heeft dezelfde nadelen als de oplossing met de gewone fiets erop te zetten, plus dat je hiermee dan enkel nog maar in zwift kan schakelen.
Enige smartbike die omhoog en omlaag gaat is de kickr bike. De kickr shft, tackx, stages smartbikes hebben deze functie ook niet. Dus is eerder een uitzondering dan de regel.

Een frame vinden die je kan regelen voor mensen met een lengteverschil zal ook een uitdaging zijn tov de nieuwe zwift fiets.

Ik veronderstel dat de meeste mensen ondertussen hun Zwift abo's hebben gestopt/gepauzeerd maar ze hebben vrijdag "The Grade" gereleased.
Zijn er nog mensen die de "ingebouwde FTP test" al getest hebben? Ik heb em vrijdag vol op gereden en hij lijkt zijn FTP nogal conservatief te berekenen. Intervals gaf voor dezelfde inspanning een FTP van 10W meer... en dat getal lijkt mij toch dichter te liggen bij mijn huidige vorm (of gebrek eraan :unsure: ).

Ik ben er vandaag bij een groepsrit voor het eerst naar boven gereden. 206w voor 20'30", 196w gaf ie aan. Voor een 20' test pakken ze meestal 95% dus dan lijkt het wel te kloppen. Misschien dat ik hem komende week weleens vol doe.
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom er halfweg een vlak stuk is, dat breekt je ritme toch.

Speciaal voor @Reverz "The Grade" eens vol op gefietst (en ook omdat het een goeie training was). 323w voor 11'59", ftp 285w. Intervals geeft 295w ftp op 324w.

Als ik naar mijn laatste races kijk.
283w NP voor 59'
290w NP voor 46'
289w NP voor 48'

Op een goeie dag zal 295w wel lukken. Een steady effort op een alpe du Zwift bijvoorbeeld. In die race van 59' had ik op het eind echt geen sprint meer over, dus dan lijkt me 295w weer krap.

Naargelang hoe je het meet zal de waarheid ergens tussen 285 en 295w liggen...

Vandaag lanceert Zwift onder het Zwift Labs label (beta programma) de nieuwe Racing Score. Dat nieuwe systeem zal op lange termijn hoogstwaarschijnlijk de doodsteek betekenen voor het w/kg based cat systeem dat tot nu altijd gebruikt werd. Het Racing Score systeem is het geen 1:1 kopie maar zal wel dicht aanleunen bij het vELO systeem van https://www.zwiftracing.app/ .

Voorlopig wordt het systeem getest in een beperkt aantal evenst waaronder 4 time slots van de zRacing series (populairste races op Zwift): 10:10, 13:10, 19:10 en 00:10 CET. 3/4 worden opgesplitst in 5 categorien volgens racing scores, het event van de 19:10 wordt zelfs opgesplitst in 2 aparte events (high & low) goed voor in totaal 10 categorien, hoogstwaarschijnlijk omdat dit het absolute prime time event is en 19:10 zeker op maandag en dinsdag bij C & B cats vaak 200+ fields trekt.

Ben wel eens benieuwd naar de impact op de racing scene. Imo is dit, alvast op papier, een gigantische stap in de juiste richting. In theorie is dit DE manier bij uitstek om komaf te maken met al het sandbagging wat bij de C's (en wrs ook de B's) zeker de laatste 2 jaar stilaan scene killing proporties begon aan te nemen. Alles van race series en zeker ZRL/WTRL events waren gewoon te mijden als de pest voor die reden alleen al.

Vrijdag overigens nog solo gewonnen na 10 laps Crit City. Aangevallen bij de start van de voorlaatste ronde op het moment dat het stil viel en kunnen wegblijven omdat er niemand echt wou rijden. Ik probeer het vaak, tegen beter weten in want vaak is er altijd wel eentje die toch wel gaat rijden maar dit keer dus niet. Ik hoop dat de racing score er mee voor gaat zorgen dat niet alles zo zwaar top heavy is en dat er toch vaker tactisch kan gereden worden dan die cookie cutter sit-in & sprint races die je veel te vaak hebt.

Terug
Bovenaan