De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Mensen die Zwift academy finals aan het volgen zijn?
Hoe sommige op hun fiets zitten of in het echt bochten nemen is toch bizar, maar vermogen trappen kunnen ze wel (tenzij puur sprinten bij sommige)

Ik rij op rouvy met mijn smartphone en deze heb ik in een mobiele smartphone houder geplaatst van op Temu, 12€ dacht ik.
Werkt gewoon prima en doet wat het moet doen.

Als je echt aan events wil meedoen heb je toch groter scherm nodig?
Anders kan je het ook gewoon via fietscomputer doen, zaterdag crashte mywhoosh bij mij (eerst wou het zelfs niet starten en daarna na 15min) dus ben dan maar manueel op fietscomputer verdergaan en manueel weerstand hoger/lager gezet :D

Events ga ik skippen.

Na jaren sukkelen van de ene kleine blessure naar de andere om de x aantal maanden met lopen, heb ik voor mezelf beslist dat ik mijn focus ga verdelen over zwemmen en fietsen om nadien lopen er ook bij te integreren.

Geen doelen maar wel proberen x aantal uur per week te sporten.

Kennelijk kan mijn garmin horloge een fietstrainer aansturen, nog makkelijker dan.

Edit

Vandaag geleverd en in elkaar gestoken.
Eerste ritje gedaan op zwift. Was leuk. Ik denk dat ik veel plezier ga hebben aan de ride.

Nu wat spelen met de verschillende apps.

Laatst bewerkt:
Mja.
Wilt niet lukken.

Straks eens proberen op iPad ipv Android telefoon

Inderdaad in Strava als e-bike. Tellen daar ook niet mee in mijn km en zo.

Maar die zitten van de vorige maanden allemaal in Join. Heb ze allemaal gedissmissed voor zover dat ging. Die van wat langer geleden kan ik helemaal niks mee doen.

Edit: eFTP is nu wel gelijk aan FTP (blijkbaar een nacht wachten). Maar hij blijft die FTP test plannen...
Hier even op terugkomen.

Contact opgenomen met JOIN.

Ik had blijkbaar meerdere bugs ontdekt die opgelost zijn ondertussen (en wat ik ook kan bevestigen).

1. FTP Test Reminder: After updating your FTP, the system shouldn’t prompt you for another test so soon. We’ll look into why this happened.
2. eFTP Update: Your eFTP should indeed update to match your FTP after you’ve made changes. We’ll investigate why it didn’t update in your case.

Speedelec ritten mag je gewoon in uw schema opnemen. JOIN kijkt niet naar de snelheid. Enkel naar tijd en ingegeven RPE (en wattage/hartslag als ge dat hebt). Dus als je die altijd ingeeft als RPE 1 bijvoorbeeld houdt hij daar correct rekening mee. En dat merk ik ook want ik krijg nu op de rollen niet meer van die 100% blauwe zone trainingen voorgeschoteld.

Mensen die Zwift academy finals aan het volgen zijn?
Hoe sommige op hun fiets zitten of in het echt bochten nemen is toch bizar, maar vermogen trappen kunnen ze wel (tenzij puur sprinten bij sommige)
Toen ze vroeger live events deden voor Zwift was Lionel Vujasin daar ook bij. Die kerel had een zéér rare manier van sprinten, met zijn bovenlijf bijna kaarsrecht, maar als vermogen het enige is dat telt en luchtweerstand een nul factor is maakt dat weinig uit.
Is vermoedelijk ook wel een deel van de reden dat Christoph Roodhooft al in de eerste aflevering vermelde dat niet alleen puur vermogen of zelfs bike handling belangrijk is maar vooral ook de snelheid die ze ontwikkelen tijdens hun inspanning. Het maakt niet uit of je 100W meer kan trappen dan je concurrent als die 100W volledig verloren gaat door de manier waarop je op een fiets zit.

Tis op zich wel leuke TV, als je voorbij het steenkolenengels kan van Christoph & Kristof :tongue:
Hier even op terugkomen.

Contact opgenomen met JOIN.

Ik had blijkbaar meerdere bugs ontdekt die opgelost zijn ondertussen (en wat ik ook kan bevestigen).

1. FTP Test Reminder: After updating your FTP, the system shouldn’t prompt you for another test so soon. We’ll look into why this happened.
2. eFTP Update: Your eFTP should indeed update to match your FTP after you’ve made changes. We’ll investigate why it didn’t update in your case.

Speedelec ritten mag je gewoon in uw schema opnemen. JOIN kijkt niet naar de snelheid. Enkel naar tijd en ingegeven RPE (en wattage/hartslag als ge dat hebt). Dus als je die altijd ingeeft als RPE 1 bijvoorbeeld houdt hij daar correct rekening mee. En dat merk ik ook want ik krijg nu op de rollen niet meer van die 100% blauwe zone trainingen voorgeschoteld.
Hoe blauw zijn je Speed Pedelec ritten? Want voor mij waren die ritten eerder grijs... of je daar dan veel endurance mee opbouwt is nog maar de vraag :)

Hoe blauw zijn je Speed Pedelec ritten? Want voor mij waren die ritten eerder grijs... of je daar dan veel endurance mee opbouwt is nog maar de vraag :)

Hoe blauw??
Please god verbied… Straks gaan we nog zeggen dat je daar “EcHt WeL mEe TrAiNT hOoR!!!”. Dat is gewoon een bromfiets waarop je met uw benen zit te draaien en waarop mannen met een veel te grote helm en een te strak pakje voor die bierbuik zitten.

Hoe blauw??
Please god verbied… Straks gaan we nog zeggen dat je daar “EcHt WeL mEe TrAiNT hOoR!!!”. Dat is gewoon een bromfiets waarop je met uw benen zit te draaien en waarop mannen met een veel te grote helm en een te strak pakje voor die bierbuik zitten.
Ben je nu over een Pinarello of een Cervelo bezig?

Nee hoor, je gaat wel spijt krijgen dat je hier leest 😀.
Haha,

Zal ontopic blijven. Nu al 2 ritjes gedaan met de zwift ride.

Eentje met zwift zelf en de andere met mywoosh.

Bevalt heel goed allebei. Mijn tablet is echter wat te verouderd precies om ze te draaien. Straks eens proberen zwift op de tablet. En mywoosh vereist min android 10.

Hoe blauw??
De meesten fietsen daar inderdaad op max power op, en constant het zwaarste verzet aan 40 omwentelingen per minuut aan 50W zelf duwen ofzo.

Maar ge kunt dat effectief lager zetten, mee schakelen en zo instellen dat ge om boven de 35 te raken echt wel moet duwen (of zelfs boven de 20 als ge hem laag genoeg zet) en aan 80rpm zit of hoger.

Ik kan ook gewoon elke dag dag met de auto gaan, zoals de meeste mensen.

(ik stel die ritten overigens op het allerlaagste RPE -> dus grijs en niet blauw)

Als ge overigens terug leest wou ik die ritten net verwijderen uit mijn JOIN geschiedenis en niet opnemen, dus ik zie die niet als training. 't Is die mens van JOIN die heeft gezegd van ze wel op te nemen.

De meesten fietsen daar inderdaad op max power op, en constant het zwaarste verzet aan 40 omwentelingen per minuut aan 50W zelf duwen ofzo.

Maar ge kunt dat effectief lager zetten, mee schakelen en zo instellen dat ge om boven de 35 te raken echt wel moet duwen (of zelfs boven de 20 als ge hem laag genoeg zet) en aan 80rpm zit of hoger.

Ik kan ook gewoon elke dag dag met de auto gaan, zoals de meeste mensen.

(ik stel die ritten overigens op het allerlaagste RPE -> dus grijs en niet blauw)

Als ge overigens terug leest wou ik die ritten net verwijderen uit mijn JOIN geschiedenis en niet opnemen, dus ik zie die niet als training. 't Is die mens van JOIN die heeft gezegd van ze wel op te nemen.
In een ideale wereld zou ik het liefst met de gravelfiets naar het werk rijden, maar vanwege tijdsgebrek gebruik ik ook een speedpedelec voor mijn woon-werkverkeer. Ik moet mijn kind namelijk op tijd afzetten en ophalen bij de crèche. Tijdens deze ritten zorg ik ervoor dat mijn hartslag ongeveer in zone 2 blijft. De training is misschien niet perfect, maar extra volume is beter dan niets. Mijn FTP ligt rond de 5 W/kg (wel bij een lichaamsgewicht van maar 65 kg), en deze ritten maken de helft van mijn totale trainingsvolume uit. Helemaal nutteloos lijkt het me dus niet.

In een ideale wereld zou ik het liefst met de gravelfiets naar het werk rijden, maar vanwege tijdsgebrek gebruik ik ook een speedpedelec voor mijn woon-werkverkeer. Ik moet mijn kind namelijk op tijd afzetten en ophalen bij de crèche. Tijdens deze ritten zorg ik ervoor dat mijn hartslag ongeveer in zone 2 blijft. De training is misschien niet perfect, maar extra volume is beter dan niets. Mijn FTP ligt rond de 5 W/kg (wel bij een lichaamsgewicht van maar 65 kg), en deze ritten maken de helft van mijn totale trainingsvolume uit. Helemaal nutteloos lijkt het me dus niet.
Tuurlijk is dat niet nutteloos. Als het dat is of commuten met de wagen moet je er niet aan twijfelen wat beter is, zelfs al kom je niet echt in je endurance zone.

Ook effe casually verontschuldigen dat ge maar 65kg weegt om u 5w/kg te downplayen, heerlijk :laugh: Das nog altijd 325W, das zelfs in absolute getallen nog altijd een pak meer dan de gemiddelde wielertoerist van 90kg. :tongue:

Tuurlijk is dat niet nutteloos. Als het dat is of commuten met de wagen moet je er niet aan twijfelen wat beter is, zelfs al kom je niet echt in je endurance zone.

Ook effe casually verontschuldigen dat ge maar 65kg weegt om u 5w/kg te downplayen, heerlijk :laugh: Das nog altijd 325W, das zelfs in absolute getallen nog altijd een pak meer dan de gemiddelde wielertoerist van 90kg. :tongue:
Natuurlijk besef ik dat 5 W/kg bovengemiddeld is, maar met 65 kg zit je daarmee op het niveau van een goed getrainde amateur. Bij 80 kg en 5 W/kg spreek je echter al over het niveau van een sterke kermiscoureur. Die nuance is toch wel belangrijk om te maken.

Natuurlijk besef ik dat 5 W/kg bovengemiddeld is, maar met 65 kg zit je daarmee op het niveau van een goed getrainde amateur. Bij 80 kg en 5 W/kg spreek je echter al over het niveau van een sterke kermiscoureur. Die nuance is toch wel belangrijk om te maken.

Het vermogen dat uwe klever/ pussybike produceert telt niet mee voor uw W/kg eh.

Alle gekheid op een stokje met 5w/kg ben je los van uw gewicht wel meer dan een goed getrainde amateur. Daarmee kan je al met ambitie aan de slag in wedstrijdverband.
Zeker als je dan nog eens de factor time and energy invested in rekening brengt. Met andere woorden haal je dat zonder moeite en met 10u per week te fietsen dan is het niet ondenkbaar dat daar nog een lel bijkan en je dus ineens wel op een niveau komt waar het broodwinning kan worden.

Terug
Bovenaan