De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Mijn passie ligt bij lopen. We hebben een zwift ride gekocht omdat ik precies blessure gevoelig ben een de vrouw ook thuis wat wilt fietsen. Dus ik heb me voorgenomen om zwemmen, fietsen en lopen te combineren.

Ik heb geen koersfiets een ga voorlopig die investering ook niet doen.
Wie weet op een dag...
Je kan die ook buiten zetten 💡

De zoon wil graag koersen, maar wij vinden dat iets minder. Compromis is dus dat we voor een Zwift alike ding zouden willen gaan.

Setup zou een goedkope koersfiets zijn + iets zwifts alike voor totaalbudget van 900 (heeft hij LAAAAANG voor gespaard). Koersfiets kunnen we voor 400 euro op de kop tikken, wat kan ik voor 500 euro kopen (mag natuurlijk minder) dat voldoende ok is?
Wat zou het beste zijn zonder teveel kans op miserie?

(zwift of alike abo gaan wij betalen, dus daar moet hij niet naar kijken).

Wie iets tweedehands heeft die hij kwijt wil (en nog in goeie staat is), mag gerust ook een seintje geven.

De zoon wil graag koersen, maar wij vinden dat iets minder. Compromis is dus dat we voor een Zwift alike ding zouden willen gaan.

Setup zou een goedkope koersfiets zijn + iets zwifts alike voor totaalbudget van 900 (heeft hij LAAAAANG voor gespaard). Koersfiets kunnen we voor 400 euro op de kop tikken, wat kan ik voor 500 euro kopen (mag natuurlijk minder) dat voldoende ok is?
Wat zou het beste zijn zonder teveel kans op miserie?

(zwift of alike abo gaan wij betalen, dus daar moet hij niet naar kijken).

Wie iets tweedehands heeft die hij kwijt wil (en nog in goeie staat is), mag gerust ook een seintje geven.

Waarom zien jullie dat minder zitten als ik vragen mag?
Hoe oud is de zoon nu?

Ik vind het moeilijk om advies te geven omdat de factor graag doen wel meespeelt.
Een indoor trainer wordt vaak gekocht door mensen die al geïnteresseerd zijn in fietsen en het gebruik willen uitbreiden door beter te kunnen trainen en ook te kunnen trainen als het slecht weer is.

Maar goed qua indoor trainer zou ik altijd een kickr core aanraden. Qua prijs/kwaliteit geen miskoop.

Of de jetblack victory.

Goedkoper kan altijd. Maar als het ook nog een beetje tof mag zijn dan zou ik wel altijd een direct drive trainer aanraden.

Waarom zien jullie dat minder zitten als ik vragen mag?
Hoe oud is de zoon nu?
Zoon is 11 jaar oud, speelt al 3-4 dagen per week basket en doet 2 dagen per week (tenzij het samenvalt met basket) atletiek. Hij gaat straks naar eerste middelbaar, dus veel extra tijd heeft hij niet om urenlang weg te zitten.

Vrouw is totaal geen fan om hem op de weg te sturen omdat hij best dromerig/onaandachtig is en ze geen fan is van het koerswereldje met de geschiedenis van doping/preparaten en ongevallen (ik kan daar inkomen, zeker hij al eens iets aan zijn hart heeft gehad, die wel medisch onder controle is).

Die wahoo is idd wat ik in gedachten had. Da's dan toch een direct drive, he?

Zoon is 11 jaar oud, speelt al 3-4 dagen per week basket en doet 2 dagen per week (tenzij het samenvalt met basket) atletiek. Hij gaat straks naar eerste middelbaar, dus veel extra tijd heeft hij niet om urenlang weg te zitten.

Vrouw is totaal geen fan om hem op de weg te sturen omdat hij best dromerig/onaandachtig is en ze geen fan is van het koerswereldje met de geschiedenis van doping/preparaten en ongevallen (ik kan daar inkomen, zeker hij al eens iets aan zijn hart heeft gehad, die wel medisch onder controle is).

Begrijpelijk natuurlijk.
Maar anderzijds fietsen/ wielrennen is zo een mooie sport en zo iets schitterend om u in te ontplooien. Maar 11 jaar is misschien wel nog wat te vroeg om echt daar al super actief mee bezig te zijn. Zeker als hij dat alleen zou doen.
Dan is atletiek en basket veel meer afgebakend en duidelijker natuurlijk.

Doping is een non-argument in mijn ogen. Gevaarlijk snap ik wel wat je bedoelt als je op de openbare weg moet.
Qua gevaarlijk voor het hart is atletiek en basket niet beter, ik zou zelfs zeggen met de ervaring van atletiek die ik heb zelfs slechter :P

De kickr is inderdaad direct drive. En wel of niet met cog is beetje persoonlijke keuze.
Virtueel schakelen voelt minder echt aan, maar heeft wel voordelen.
Gezien de leeftijd en beoogd doel lijkt mij virtueel schakelen misschien wel de betere keuze.

Is dit dan trouwens niet interessanter als ik toch nog een cassette moet kopen?

Hier een 2de hands Zwift bike met trainer. Valt min of meer binnen budget en je hebt meteen een fiets die met uw zoon kan meegroeien.

Het is wel een lap geld om te leggen voor iemand die misschien geïnteresseerd is in de 'saaiste' vorm van fietsen. Zou het geen idee zijn om je zoon eerst wat te laten proberen op een trainingsfiets in een fitness of iets dergelijks?

Hier een 2de hands Zwift bike met trainer. Valt min of meer binnen budget en je hebt meteen een fiets die met uw zoon kan meegroeien.
Gezien het nog maar van vandaag online staat en er al heel wat oplopende biedingen zijn, zal het vermoedelijk wel wat duurder verkocht worden. Maar k hou het in de gaten en even bespreken met de vrouw.
Het is wel een lap geld om te leggen voor iemand die misschien geïnteresseerd is in de 'saaiste' vorm van fietsen. Zou het geen idee zijn om je zoon eerst wat te laten proberen op een trainingsfiets in een fitness of iets dergelijks?
hij heeft al een spinningfiets (die we dan gaan wegdoen), waar hij regelmatig op zit.

Laatst bewerkt:
Alvast nog een vraag: hij zou een simpele decathlon racefiest kopen (gezien toch maar voor binnen, lijkt me dat niet erg): https://www.decathlon.fr/p/velo-route-edr-easy-van-rysel-blanc/_/R-p-301919?mc=8784834&c=violet

hoe vind ik welke adapters daar eventueel opmoeten voor zo'n wahoo? of is dat niet nodig?

(ik ga er vanuit dat die van Selten niet voor ons budget zal zijn, bovendien zal hij wss lievere een "echte" fiets hebben)
Als het enkel voor binnen is, maak zoiets.

Je hebt geen wielen nodig, geen shifters, geen derailleurs (enkel voor de ketting op spanning te houden), geen remmen. En omdat het niet goed moet sturen kan je onbeperkt spelen met stuurpenlengte en hoogte.

Dat van mij op onderstaande foto mag je hebben voor €75 😆 Bij mij komt er binnenkort een TT bike op, dus heb dit niet meer nodig.

- btwin framepje, maat 54-56 (ik rijd met een lange stuurpen en ben 185cm)
- 3x9 crankset SRAM elita
- 12 speed NX shifter
- 12 speed NX achterderailleur
- generieke remgrepen, puur voor de handpositie
- Canyon stuur
- voorwielsteun
- 2 stuurpennen
- zadelpen
- 1 bottle cage

- geen pedalen
- geen ligstuur

1744871894345.jpeg

Perfecte indoorsetup, maar ik heb al mijn racer, gravel, mtb, bakfiets, “fiets” en binnenkort TT bike 🫨

Ik weet niet wat het aan zijn hand was met zijn hart maar als je effectief doorzet met dit indoor fiets plan voorzie dan zeker ook een goeie ventilator. Active ventilatie is iets wat door veel beginners compleet vergeten of genegeerd wordt maar is eigenlijk super belangrijk om u lichaam te koelen indoor.
U lichaam koelt af omdat de omgeving temperatuur lager is. Als je buiten loopt/fiets heb je automatisch luchtverplaatsing, al was het maar door u eigen beweging. Binnen zit je echter stationair waardoor u lichaam de lucht rondom opwarmt en zonder ventilatie blijft die warme lucht daar hangen en wordt het voor u lichaam steeds moeilijker om overtollige warmte kwijt te geraken. Meer warmte = hogere core temperatuur = meer stress op het lichaam.

In sommige gevallen kan je misschien 2 overstaande ramen open zetten om een natuurlijke tocht te creëren wat soms heel goed kan werken (1 raam open zetten op zich gaat niet veel doen, sorry @Valyra :tongue:) maar de meest betrouwbare manier is een goeie fan (én een raam open zetten).

Naast die Vacmaster die hier eerder gepasseerd is, is/was de Honeywell HT-900E ook een zeer populaire optie. Heel wat mensen die er zo 2 of 3 plaatsen en dan via smart sockets de ventilatoren aanzetten die ze nodig hebben op dat moment. Het moet wel gezegd, tot een paar jaar geleden kosten die dingen €20 oid op amazon, nu tikken ze €30 aan.

De allergoedkoopste optie is wrs van via 2dehands 2 of 3 van die tafelventilatoren te kopen, met een beetje chance heb je er zo eentje voor €5-10 en die kan je dan rondom plaatsen zodat je van overal ventilatie hebt. Maar dan maak je er natuurlijk wel een serieus rommelkot van. 1 stevige ventilator zoals de Vacmaster is wel cleaner :)

Laatst bewerkt:
Is dit dan trouwens niet interessanter als ik toch nog een cassette moet kopen?

Als het nog nodig zou zijn, ik heb hier nog een wahoo kickr core staan met Ultegra 11speed casette op die ik weg ga doen omdat ik 'm niet meer gebruik.

Als je interesse hebt kunnen we wel even pmen :)

Ik zoek een extreem stil cardio toestel. Zijn er toevallig smart bikes voor een budget van €1000 die geruisloos zijn?
Het moet extreem stil zijn gezien ik het ook laat op de avond gebruik, wanneer in de kamers ernaast m'n vriendin en/of kind liggen te slapen. Een direct drive smart trainer, lijkt mij geen optie gezien ik zelf vind dat die ketting te veel lawaai maakt. Dat de powermeter niet 100% accuraat is, maakt mij werkelijk niets uit, dus het mag gerust aangedreven worden met een riem.

Indien het niet bestaat, dan is het maar zo en koop ik wel iets anders à la elliptical of een spinningfiets. Idealiter wil ik iets waarmee ik in de winter ook af en toe kan Zwiften, maar dat hoeft niet per se. Ik heb de laatste jaren mijn goedkope elliptical zo hard gebruikt dat hij ondertussen versleten is en ik zoek een waardige vervanger die als het even kan iets meer kan.

Ik zoek een extreem stil cardio toestel. Zijn er toevallig smart bikes voor een budget van €1000 die geruisloos zijn?
Het moet extreem stil zijn gezien ik het ook laat op de avond gebruik, wanneer in de kamers ernaast m'n vriendin en/of kind liggen te slapen. Een direct drive smart trainer, lijkt mij geen optie gezien ik zelf vind dat die ketting te veel lawaai maakt. Dat de powermeter niet 100% accuraat is, maakt mij werkelijk niets uit, dus het mag gerust aangedreven worden met een riem.

Indien het niet bestaat, dan is het maar zo en koop ik wel iets anders à la elliptical of een spinningfiets. Idealiter wil ik iets waarmee ik in de winter ook af en toe kan Zwiften, maar dat hoeft niet per se. Ik heb de laatste jaren mijn goedkope elliptical zo hard gebruikt dat hij ondertussen versleten is en ik zoek een waardige vervanger die als het even kan iets meer kan.
enige goedkope volledige smartbike is de zwift ride die rond dat budget zit. Is ook geruisloos.

Als het nog nodig zou zijn, ik heb hier nog een wahoo kickr core staan met Ultegra 11speed casette op die ik weg ga doen omdat ik 'm niet meer gebruik.

Als je interesse hebt kunnen we wel even pmen :)
merci, maar hij heeft er net een. Waar vroeger zijn playmobil stond, staat nu zijn nieuwste speelgoed :). Woensdag de Alpe D'Huez beklommen, hij vindt het zalig :).
2025-05-14 14.37.02.jpg

enige goedkope volledige smartbike is de zwift ride die rond dat budget zit. Is ook geruisloos.
Da's toch verre van geruisloos? Een ketting + aandrijving maakt geluid hé.
Je zou wel gewoon een Kicr Core kunnen kopen en ipv een cassette een Gates ring monteren. Dat icm een Zwift Click en een compatibel frame en je hebt nagenoeg geen geluid.

1747395888759.png

Een gewone hometrainer lijkt me de goedkoopste manier, eentje met een ingebouwde powermeter.
Hij zal dan wel uw weerstand niet aanpassen, maar dat moet je er bij nemen.

De Stages en Kickr Bike zijn ook veel stiller dan een Zwift Ride, maar natuurlijk pakken duurder.

Da's toch verre van geruisloos? Een ketting + aandrijving maakt geluid hé.
Je zou wel gewoon een Kicr Core kunnen kopen en ipv een cassette een Gates ring monteren. Dat icm een Zwift Click en een compatibel frame en je hebt nagenoeg geen geluid.

Bekijk bijlage 40830

Een gewone hometrainer lijkt me de goedkoopste manier, eentje met een ingebouwde powermeter.
Hij zal dan wel uw weerstand niet aanpassen, maar dat moet je er bij nemen.

De Stages en Kickr Bike zijn ook veel stiller dan een Zwift Ride, maar natuurlijk pakken duurder.
Ik las net het verhaal van iemand die een goedkope spinningbike had met pedalen met een vermogensmeter erop gemonteerd. Dan zit je binnen het budget en kan je op momenten waarop je de spinningfiets (of iig de vermogensmeter binnen) niet wil gebruiken de pedalen op je racfiets monteren. Dubbele win. Zie ik het te simpel?

En dan nog twijfel ik of ik niet beter meer geld tegen de fiets aan gooi i.p.v. te investeren in goedkoper materiaal waarmee ik vooral kan Zwiften. :p Ik ga wat winkelbezoekjes doen om materiaal te testen, zal op basis daarvan beslissen want ik koop zulke dingen niet graag zonder ze getest te hebben.

Weerstand hoeft ook niet automatisch aangepast te worden als je dat ook manueel kan doen. Dat lijkt me enkel relevant voor wedstrijden. Als ik ooit al races wil rijden, ga ik met mijn bijna 90 kg toch niet veel plezier beleven aan racen op al te heuvelachtige omlopen. :laugh:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan