De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

- Desktop is geen optie, vermits deze niet in dezelfde ruimte zal staan als de Zwift. Laptop zou eventueel nog kunnen, maar is echt een oud beestje (zelfs niet full hd), dat ik niet eens weet of deze het wel zal draaien.
Ik gebruik mijn smartphone om op de rollen te trainen (geen wedstrijden wel) dus eventueel kan je zo starten.

Lukt gewoon fietsen wel met je rug?

Op een degelijke smartphone draait zwift inderdaad wel naar behoren.
Als je het dan echt leuk vindt, kun je nog kijken naar een upgrade. Ik zou het alleszins zo goedkoop mogelijk proberen te houden tot dat je weet of je het wel leuk vindt.

Zwift draait ook op Apple TV, moest je dat hebben.

Voor de rest denk ik dat het moeilijk te zeggen is of iemand het graag gaat doen. Ik ken er inderdaad die rollen gekocht hebben en daar amper op rijden. Anderzijds ken ik genoeg mensen in mijn Zwift ploeg die enkel binnen rijden, van de vaste kern rijd zeker de helft nooit buiten.

Zoals bij buiten rijden is samen rijden en vaste afspraken maken motiverend. Op de pc is het dan discord aan en wat lullen. Het is dus maar te zien met wie je je laat omringen. Tijdens de werkweek rij ik ook nog zelden buiten. Zwift heeft echt wel zijn voordelen qua gebruiksgemak en qua als trainingstool.

ik heb altijd met Apple TV gereden maar sinds ik de zwift ride heb doe ik het met de iPad en de houder voor de zwift ride en is echt wel zalig. Ik zie er ook veel minder tegenop om op de rollen te rijden met de zwift ride. 1 van mijn beste fietsaankopen ooit.

Ik zou toch zeggen ieder zijn ding.
Indoor rijden is ideaal voor als buiten niet lukt om talloze redenen. Maar ik rij toch vooral binnen zodat ik kan presteren buiten.
In het begin als het nieuw is allemaal leuk. Maar eenmaal je elke cm op zwift al 30x gezien hebt is het ook wel gedaan. Races zijn leuk, maar hangt van zoveel variabelen af dat het ook niet zoveel voorstelt.

Enkel maar indoor rijden zou voor mij alvast niet werken. Zelfs te veel indoor rijden werkt al niet.
Langer dan 3u indoor rijden is ook vechten. Ik begrijp zeer goed waarom mensen hun rollen niet gebruiken, zeker als je niet doelgericht traint.

Ik rij zelf op Rouvy, dit jaar zal ik aan 3000km komen en eigenlijk zit ik er niks mee in.
Gebruik deze vooral voor interval en vo2 max blokken te doen en af en toe wedstrijden.
Voor mij persoonlijk is het de perfecte training of trainingsprikkel in combinatie met mijn mtb en racefiets.

Ik voel persoonlijk dat ik bergop sterk ben als ik veel op mijn rollen heb gereden, wel moet ik er op letten van niet teveel en te intensief op te trainen.

En ik maar denken dat het nen échte/imperial century was... ge stelt me teleur! :unsure: :hug:
8UppDbm.jpeg

Hier vandaag ook 4u45 op Zwift gezeten 😬

Was jaren geleden dat ik nog zo'n lange rit gedaan heb maar ik had de Uber Pretzel nog nooit gereden en ik had voor de rest vandaag toch niet veel te doen. Epic kom, radio tower, volcano en finish op de Alpe. Bijna 2400hm's. Alleen kreeg ik op de Alpe serieus last aan mijn knie, de reden waarom ik dit soort exploten eigenlijk nooit meer doe. De laatste 6 bochten vooral op mijn linkerbeen omhoog gesukkeld 🙈. Hopelijk niks geforceerd en morgen voor de zekerheid een dagje skippen.

Hier vandaag ook 4u45 op Zwift gezeten 😬

Was jaren geleden dat ik nog zo'n lange rit gedaan heb maar ik had de Uber Pretzel nog nooit gereden en ik had voor de rest vandaag toch niet veel te doen. Epic kom, radio tower, volcano en finish op de Alpe. Bijna 2400hm's. Alleen kreeg ik op de Alpe serieus last aan mijn knie, de reden waarom ik dit soort exploten eigenlijk nooit meer doe. De laatste 6 bochten vooral op mijn linkerbeen omhoog gesukkeld 🙈. Hopelijk niks geforceerd en morgen voor de zekerheid een dagje skippen.
Het levende bewijs dat het gezegde "zot zijn doet geen zeer" een dikke leugen is.

ik heb altijd met Apple TV gereden maar sinds ik de zwift ride heb doe ik het met de iPad en de houder voor de zwift ride en is echt wel zalig. Ik zie er ook veel minder tegenop om op de rollen te rijden met de zwift ride. 1 van mijn beste fietsaankopen ooit.
Wat had je voordien? Gewoon een reservefiets? Zoja, wat maakt dat de zwift ride zoveel beter/aangenamer is dan een fiets op rollen?

Wat had je voordien? Gewoon een reservefiets? Zoja, wat maakt dat de zwift ride zoveel beter/aangenamer is dan een fiets op rollen?
Ja ik had gewoon een reservefiets.
Het schakelen is echt zalig met die zwift ride, ook kun je hem helemaal afstellen hoe je wil. Ik zit op de rollen iets anders dan op mijn fiets voor buiten, beetje meer rechtop aangezien aero niet van toepassing is. Ook kun je instellen welke groep, aantal versnellingen,... Sturen is ook echt de max, had ik nooit verwacht maar je haalt enorm veel voordeel eruit met altijd de binnenkant bocht te kunnen nemen. Je haalt daarmee echt tien anderen in per bocht.

❌ Failed

6858 kilometer na net nog een uurtje te hebben gereden.
Morgen als ik karakter genoeg heb, het jaar afsluiten met een ramp test.

288 uur en 70.116 hoogtemeters
283 estimated FTP
Teleurstelling wel, zeker omdat ik in zwift races op bepaalde hellingen toch enkele PR's gereden heb.

Ik zal het op de fully mountainbike steken (wel locked natuurlijk) waar de watts verloren gaan
edit: volgens chatGPT is het verlies verwaarloosbaar. Die zal wel weer aan't hallucineren geweest zijn!

Laatst bewerkt:
Zonet nog eens een race op zwift gereden. Laatste van het jaar, van de weinige in totaliteit.
Racing score aan de lage kant, maar ook niet extreem naar mijn gevoel. Dus gewoon gestart en heel de koers vooraan gezeten en heel veel op kop gereden, waarschijnlijk 85% van de tijd.
Constant schifting gevoerd maar 7 man kreeg ik er toch niet af. Dan op 3km van de meet gewoon cartouche ingezet en na 1km iedereen losgereden. Dus solo naar en over de meet en zelfs geen sprint moeten inzetten.

Maar nu is mijn racing score wel ineens gestegen naar een hoger niveau…
Dus goed nu weer terug naar er vooraan niet aan te pas komen.

283 estimated FTP
Teleurstelling wel, zeker omdat ik in zwift races op bepaalde hellingen toch enkele PR's gereden heb.

Redelijk goed toch? Op een gewicht van 68kg als ik mij niet vergis?
Daarop kan je wel bouwen hoor.

Zonet nog eens een race op zwift gereden. Laatste van het jaar, van de weinige in totaliteit.
Racing score aan de lage kant, maar ook niet extreem naar mijn gevoel. Dus gewoon gestart en heel de koers vooraan gezeten en heel veel op kop gereden, waarschijnlijk 85% van de tijd.
Constant schifting gevoerd maar 7 man kreeg ik er toch niet af. Dan op 3km van de meet gewoon cartouche ingezet en na 1km iedereen losgereden. Dus solo naar en over de meet en zelfs geen sprint moeten inzetten.

Maar nu is mijn racing score wel ineens gestegen naar een hoger niveau…
Dus goed nu weer terug naar er vooraan niet aan te pas komen.

Redelijk goed toch? Op een gewicht van 68kg als ik mij niet vergis?
Daarop kan je wel bouwen hoor.
70 kg.
In vorige jaren altijd net boven 300 getest wanneer ik in vorm was. En dat gevoel heb ik nu ook. Toen zat ik wel vaker op de trainer.

Veel opbouwen zal er niet inzitten de komende tijd met de baby die elk moment geboren kan worden =]

70 kg.
In vorige jaren altijd net boven 300 getest wanneer ik in vorm was. En dat gevoel heb ik nu ook. Toen zat ik wel vaker op de trainer.

Veel opbouwen zal er niet inzitten de komende tijd met de baby die elk moment geboren kan worden =]
Ik had u ook hoger ingeschat op basis van uw races. Ofwel ben je meer een doorzettter dan een anaeroob kanon?

Mijn FTP zit ook aan de lagere kant voor wat ik op de weg presteer. In januari nog eens een FTP test doen maar ik duw de wattages precies tien keer makkelijker weg op de baan dan op de rollen.

Terug
Bovenaan