De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

mss dit weekend eens opnieuw proberen, in de uitleg staat er dat hij niet mag verbonden zijn met andere apps en het kan wel dat zwift nog op stond.
OnePlus 5T + Wahoo Kickr Core hier en updaten ging zonder problemen
Mijn vorige was ook een 5T en kon hem nooit updaten daarmee. Raar..

Kickr Smart en Tacx Neo worden pretty much algemeen als dé beste smart trainers gezien.
€699 is alleszins een mooie prijs, kunde denk ik nooit mee gekloot zijn. Er zijn overigens geen waarneembare verschillen tussen de V4 en de huidige V5 als ik de review van DCrainmaker snel verticaal doorlees...

Zelfs als eerste indoor trainer zou ik niet twijfelen... de prijs is sowieso goed EN je hebt een Wahoo trainer in huis. Moest nadien blijken dat het echt niet je ding is geraak je die trainer in 1-2-3 kwijt, waarschijnlijk zonder groot verlies zelfs gezien de €699 prijs. Als je een goedkopere trainer van Saris of Elite of iets dergelijks koopt en het blijkt je ding niet dan zou het wel eens kunnen dat je die moeilijker terug kwijt geraakt, toch niet voor een goeie prijs.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Zal normaal wel mijn ding zijn, ben al een tijdje bezig met spinning in groep waarbij we rond onze FTP-waarde trainen (op StagesFlight fietsen).
De reden waarom ik wil overschakelen naar indoor is voor het competitieve (via bv Zwift). Wil graag zien waar mijn limieten liggen en mij kunnen meten met andere renners. Momenteel ligt mijn FTP-waarde rond de 4w/kg met max 2 trainingen per week.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Zal normaal wel mijn ding zijn, ben al een tijdje bezig met spinning in groep waarbij we rond onze FTP-waarde trainen (op StagesFlight fietsen).
De reden waarom ik wil overschakelen naar indoor is voor het competitieve (via bv Zwift). Wil graag zien waar mijn limieten liggen en mij kunnen meten met andere renners. Momenteel ligt mijn FTP-waarde rond de 4w/kg met max 2 trainingen per week.
4w/kg dat is al zeer verdienstelijk!
Welke fiets wil je op die rollen zetten?

Zo een V4 vs een core zal qua performance wel zeer gelijk op gaan. Voor 75€ heb je dan wel de betere bouwvorm van de smart.
De V5 is wel beter hoor, accurater en kalibreert zichzelf.
Iemand ervaring met de xplova noza one trainer?

geen ervaring mee. Maar een trainer die 2% maximale simulatie heeft en 800w max afkan dat is geen vette.
Concreet wil dat zeggen dat als je echt vol vol zou sprinten je die gewoon doortrapt.

Zo een V4 vs een core zal qua performance wel zeer gelijk op gaan. Voor 75€ heb je dan wel de betere bouwvorm van de smart.

geen ervaring mee. Maar een trainer die 2% maximale simulatie heeft en 800w max afkan dat is geen vette.
Concreet wil dat zeggen dat als je echt vol vol zou sprinten je die gewoon doortrapt.
Ook niet vergeten dat die 800w en 3% bij een hoge snelheid van het vliegwiel is gemeten. Als je op uw groot blad ligt achteraan bvb is dit direct stukken minder.
Hoe zwaar je weegt bepaalt ook nog eens welke helling hij kan simuleren.

Mij lukt het dus niet om een deftige FTP test af te leggen met de Tacx. Ik kom onder de 200 Watt uit, ik heb niet zolang geleden een inspanningsproef gedaan bij de cardioloog en daar kwam ik tijdens een test volgens BLOSO richtlijnen (10’ opwarming aan 100 Watt + 40 Watt per 3’ ) aan een max vermogen van 308 Watt en een vermogen bij mijn omslagpunt van 260 Watt.
Ook mijn maximaal vermogen over 20 minuten tijdens een virtuele rit van 72 km op zondag ligt gewoon flink wat hoger dan mijn behaalde FTP score terwijl ik in die rit echt niet diep ben gegaan. Ik kan voor één of andere reden geen mooi constant vermogen aanhouden op de tacx...

Mij lukt het dus niet om een deftige FTP test af te leggen met de Tacx. Ik kom onder de 200 Watt uit, ik heb niet zolang geleden een inspanningsproef gedaan bij de cardioloog en daar kwam ik tijdens een test volgens BLOSO richtlijnen (10’ opwarming aan 100 Watt + 40 Watt per 3’ ) aan een max vermogen van 308 Watt en een vermogen bij mijn omslagpunt van 260 Watt.
Ook mijn maximaal vermogen over 20 minuten tijdens een virtuele rit van 72 km op zondag ligt gewoon flink wat hoger dan mijn behaalde FTP score terwijl ik in die rit echt niet diep ben gegaan. Ik kan voor één of andere reden geen mooi constant vermogen aanhouden op de tacx...
Maar het lukt u wel om op een virtuele rit van 72km een betere 20min wattage te trappen?

En bij de cardioloog heb je een ramp test gedaan, dat is qua gevoel toch nog iets anders dan een 20min FTP test.

Uw ERG staat toch af als je de FTP-test doet? Wat is uw behaalde FTP nu misschien? Hoeveel W/kg is dit?

Uw max vermogen van 308 watt is dan ook niet uw FTP hé.
Als je de ramp test op Zwift doet en eindigt tijdens blokje van 320watt zal uw FTP ook geen 200 zijn hoor.

Deze week me toevallig ook nog eens gewaagd aan een ramp test. Tijdens het blok van 420watt moeten opgeven. FTP van 298.
Aangezien ik slechts enkele weken in gang aan het geraken ben na 3 kalmere maanden was ik vrij tevreden. Ik zou er graag een doel van maken om zo dicht mogelijk bij FTP 350 te geraken tegen het voorjaar. Ofdat dit haalbaar is weet ik niet, en vrees ik zelfs... Maar laten we proberen :-D

Mijn fiets is een Isaac Graviton (Shimano 105 groepset; wielen 700x25C). Volgens wat ik las is dit ideaal om aan te sluiten.
Ik vroeg mij af of je uw w/kg sterk kan verbeteren. Is 4,5w/kg bv. haalbaar als je start van 4 mits frequentere training?
En is 4w/kg een FTP waarbij je een beetje competitief kan zijn? Of wordt in wedstrijden een stuk meer getrapt?

Houdt dat kalibreren veel in (ik lees dat je dat wekelijks moet doen)?
Want het verschil tussen 1% (op de V5) of 2% (op de V4) afwijking lijkt mij nu niet echt 380€ verschil waard (goedkoopste V5 die ik vind is 1079€ tegenover de 699€ voor de refurbished V4).

Dat had ik ook vorig jaar op een ramp test. Mijn hartslag zat nog verre van op het max en plots niks meer in de benen.

En erna nog een uur doorgefietst aan 2,8w/kg.. Dat is toch ook niet normaal dat je dat nog kan na een ramp test ?

En is 4w/kg een FTP waarbij je een beetje competitief kan zijn? Of wordt in wedstrijden een stuk meer getrapt?
Doe gerust eens mee aan een race op Zwift :)
Met 4w/kg zou je eigenlijk al in de A categorie moeten rijden. Ikzelf kies nog steeds voor de B-categorie, en eindig rond de 4 a 4,2w/kg.
En winnen zit er nog niet in voor mij. Die verdomde sprints altijd :scream:
Ik kan altijd goed volgen en tempo maken. Maar op het eind van een race krijg ik mijn sprint moeilijk boven de 600w, terwijl ik anders tegen de 1000w aan trap.
M.a.w. alles hangt af hoe goed uw sprint nog is na een half uurtje 4w/kg te trappen.

Mijn fiets is een Isaac Graviton (Shimano 105 groepset; wielen 700x25C). Volgens wat ik las is dit ideaal om aan te sluiten.
Ik vroeg mij af of je uw w/kg sterk kan verbeteren. Is 4,5w/kg bv. haalbaar als je start van 4 mits frequentere training?

Houdt dat kalibreren veel in (ik lees dat je dat wekelijks moet doen)?
Want het verschil tussen 1% (op de V5) of 2% (op de V4) afwijking lijkt mij nu niet echt 380€ verschil waard (goedkoopste V5 die ik vind is 1079€ tegenover de 699€ voor de refurbished V4).
Ja dat gaat wel werken daarop, dat zal geen probleem zijn.

Of je al dan niet uw FTP kan verbeteren hangt val veel factoren af. Maar 4w/kg is vrij stevig, zeker voor maar 2x in de week te rijden.
Dan kan je wel spreken van aanleg.
In principe zou je met een verdubbeling en gerichte training nog hoger moeten geraken, hoe hoog dat is af te wachten.

Met 4w/kg kan je al mee in de hoogste klasse van het racen in zwift zonder echt uit het wiel gereden te worden.
Winnen zal afhangen van hoe goed uw sprint is. Maar je kan ook racen op hellingen, dan speelt die sprint minder een rol en is het puur vermogen maken. Geen draft of andere ongein, gewoon die ketting laten knarsen.

Kalibreren houdt niet veel in. Gewoon 10min de trainer opwarmen en kalibreren. Neemt 11min in beslag.

Sprinten op rollen doe ik niet graag, schrik dat ik fiets beschadig + zonder te kunnen 'zwiepen' is dat lastig

En op de weg heb ik schrik :D

Valt ook te zien hoeveel je weegt. Een jaar of 3 geleden woog ik 62 a 63kg. Tov nu rond de 69. Met 280w is dat dus het verschil tussen 4w en 4,5w/kg (al zal je bij het afvallen ook wel watts verliezen).
Alleen reed ik toen ik de praktijk niet bepaald sneller als nu. We leven nu eenmaal in een vlak land hé. Puur wattage is nuttiger als w/kg. Tenzij je ambities hebt voor de 3 ballons ofzo.

Wat is jullie max sprintwattage vs ftp? Ik moet echt geen sprintbenen hebben. Bon, ook nog nooit gedaan maar toch...

Op zwift vandaag eens geprobeerd en kwam 3 maal net boven de 1000 watt uit. Toch wel erg laag voor FTP van 315-320?

Wat is jullie max sprintwattage vs ftp? Ik moet echt geen sprintbenen hebben. Bon, ook nog nooit gedaan maar toch...

Op zwift vandaag eens geprobeerd en kwam 3 maal net boven de 1000 watt uit. Toch wel erg laag voor FTP van 315-320?
Misschien nog gewicht/lengte erbij vermelden …
Iemand met ftp van 320 van 80Kg/1m70 lijkt me eenvoudiger 1000w te halen dan iemand van 65kg/1m89 die 320ftp haalt.
Sprinters zijn op zich al iets steviger gebouwd. Ik zie een Froome bijvoorbeeld moeilijk 1200w halen, terwijl een ewan 1600 haalt.

Hier is die 1000w sprint ook m’n limiet. Ftp300 met 70kg 1m83. Ik moet wel zeggen dat ik geen klikpedalen heb (krijg m’n oude gewone pedalen voor geen meter los van crank op mijn zwift-fietsje). Maar met klikpedalen haal ik misschien 100w meer? Dunno

Iemand met ftp van 320 van 80Kg/1m70 lijkt me eenvoudiger 1000w te halen dan iemand van 65kg/1m89 die 320ftp haalt.
Sprinters zijn op zich al iets steviger gebouwd. Ik zie een Froome bijvoorbeeld moeilijk 1200w halen, terwijl een ewan 1600 haalt.

Hier is die 1000w sprint ook m’n limiet. Ftp300 met 70kg 1m83. Ik moet wel zeggen dat ik geen klikpedalen heb (krijg m’n oude gewone pedalen voor geen meter los van crank op mijn zwift-fietsje). Maar met klikpedalen haal ik misschien 100w meer? Dunno
1m90 en 80 kg en heb nog nooit de 1000 watt gehaald. Maar ik ben totaal geen sprinter. Ik kan veel beter langere tijd een hoger wattage blijven trappen.

Vorig jaar 20sec test na conditietest zat ik aan 1200w gemiddelde (80kg als ik in vorm ben, 1m96).
Buiten amper boven de 1000 geraakt
Zwift die 1400? Badge gehaald maar was fout in software :D

Hier +/-800w voor 15 seconden (69kg).
Bij een kleine b-race op Zwift is dat vaak genoeg om 2e of 3e te worden, er is quasi altijd wel iemand die me klopt 🙈. Ben ook eerder puncheur als sprinteur.

Een sprint is ook wel iets dat je mits training gemakkelijk wat hoger krijgt. (en waar ik dus nooit op train)

Ja, goed punt. 1m79 en 83kg. Maar 6 maanden aant fietsen nu.

Moet ook wel zeggen dat ik die sprintjes aanving bij startwattage van 250w van 15min en hartslag van 133-135.

Dus goed te horen dat het alleszins binnen de normale normen valt. Voel zelf wel dat ik geen sprinter ben maar vanaf het 2min of meer is, wel mooie wattages kan duwen. Wellicht idd omdat ik dat gewoon veel meer train.

Terug
Bovenaan