De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Na 3 maanden op zwift heb ik zin om eens een race te rijden. Nu al veel 'grouprides' gereden die wel halve wedstrijden leken en dit doe ik toch enorm graag.
Ik heb mijn oog laten vallen op een race overmorgen van 20km anti sandbagging. Ik heb momenteel een ftp van 270w, 3.5w/kg maar wel nog nooit een ftp test gedaan wel al meerdere +1u ritten gedaan aan +-260W en goed verteert. Dus te goed voor C en ik ga me bij de B's inschrijven. Wat denken jullie zal ik er daar direct afgeknald worden of zie je met deze waardes wel potentieel om het in het peloton uit te zingen? 20km aan 3.9w/kg ofwel 300W is max een half uur. Maar het zal afhangen hoe hard die start is denk ik.
De kans is reëel dat je er 'meteen' afgeknald gaat worden, gewoon omdat je nog geen voeling hebt met hoe zo'n race gereden wordt.
Wanneer en hoe hard er geknald wordt (elke start, elke helling) en wanneer je kan chillen.

Rijden in groep moet je ook wat kunnen aanvoelen hoe het werkt. Als je één keer echte aansluiting verliest, is het vaak gedaan en kan je niet meer terugkeren naar de groep.

Na 3 maanden op zwift heb ik zin om eens een race te rijden. Nu al veel 'grouprides' gereden die wel halve wedstrijden leken en dit doe ik toch enorm graag.
Ik heb mijn oog laten vallen op een race overmorgen van 20km anti sandbagging. Ik heb momenteel een ftp van 270w, 3.5w/kg maar wel nog nooit een ftp test gedaan wel al meerdere +1u ritten gedaan aan +-260W en goed verteert. Dus te goed voor C en ik ga me bij de B's inschrijven. Wat denken jullie zal ik er daar direct afgeknald worden of zie je met deze waardes wel potentieel om het in het peloton uit te zingen? 20km aan 3.9w/kg ofwel 300W is max een half uur. Maar het zal afhangen hoe hard die start is denk ik.
Je FTP zal wel hoger liggen van 270 als je 1u rit doet aan 260. FTP kan je meestal alleen bereiken in wedstrijdsituatie en als je getapered bent.

Om de quarantaine Festive 500 draaglijker te maken ging ik mijn eerste group ride doen op Zwift, zo passeren de kilometers toch wat sneller.

5 min in crashed Zwift (geluid blijft in een loop lopen maar scherm wordt eerst zwart en nadien wit) waarna ik het programma geforceerd moet afsluiten. Shit happens, ik log terug in, ga terug naar de group ride, heb wel de eerste ronde gemist maar no biggy. 30 min in gebeurt exact hetzelfde...

Iemand enig idee hoe dit komt?

Eergisteren 2u40 min solo, gisteren 1u40min solo, beiden zonder enig probleem.

In Windows gezien dat er bij beide crashes iets gelogd staat, maar wat het wil zeggen... Chinees voor mij, en kan het ook niet onmiddellijk terugvinden.

Bron
Windows

Overzicht
Hardwarefout

Datum
‎26/‎12/‎2021 8:38

Status
Niet gerapporteerd

Beschrijving
Een probleem met de hardware heeft ervoor gezorgd dat Windows niet meer goed werkt.

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: LiveKernelEvent
Code: 141
Parameter 1: ffff870f9f4c8010
Parameter 2: fffff8023aa36340
Parameter 3: 0
Parameter 4: 41b0
Versie besturingssysteem: 10_0_19044
Servicepack: 0_0
Product: 256_1
Versie van besturingssysteem: 10.0.19044.2.0.0.256.48
Landinstelling-id: 2067

Crit city inderdaad. Net enkele filmpjes bekeken van B races op crit en ik zie het helemaal zitten en ik zal iedere ronde keihard doodgaan. Ik breng wel verslag uit hier.
Beloofd is beloofd dus hier een verslag van mijn eerste zwift race.
Korte intro: ik ben 35 jaar en in oktober begonnen met zwift en redelijk kort nadien 10dagen half/half ziek geweest en niet gereden al de rest ongeveer altijd 2x+-1u en 1x+-2u per week. Gestart in oktober met praktisch 0.0 fietsen in 4 maanden en maanden/jaar voordien misschien 1000km. Net als de 3 jaar ervoor ongeveer. Ik heb wel altijd een basisconditie gehad en weinig training nodig om een redelijk niveau te halen (lees: meerijden met de A's in de club)

De avond voordien bij schoonmoeder nog 4 chouffekes, gourmet en kerstbuche genuttigd.
De race zelf was reeds om 8u30. De B's waren 8 ronden en dus kleine 16km. We waren met 24 en mij snel aangemeld om vooraan te staan. Direct vol gas gegeven bij de start en we waren weg met 3 maar ons natuurlijk laten inlopen en goed de meters en seconden in oog houden en anticiperen want zo zou je ingehaald en direct gelost worden als peloton over je komt. Nu so far so good 1ste ronde overleefd en er vormt een peloton ik ben mee en voel me goed. Iedere ronde zelfde scenario, knallen op de helling tot ongeveer aan de start en dan wat verademing. Iedere ronde doet wat extra pijn. Al had ik wel het gevoel dat er na iedere snelle ronde de volgende wat trager gereden werd en dat deed deugd. In ronde 5 wat minder aandachtig en er wordt aangevallen op de helling. Peloton direct op een lint en ik moet 2 meter laten. Dus volle inspanning doortrekken na de helling en die vervelende 'bubbels' tot aan de start met 2 man in mijn wiel constant aan +-500w. Daar kom ik er weer bij maar toen zat ik op mijn limiet met nog 3 ronden te gaan. Ik kreeg pijn en een ongemakkelijk gevoel in de borststreek tijdens het zwaar inademen. Ik kon niet meer recupereren en wist dat sprinten er zeker niet meer inzat. Nu telkens de helling op de limiet maar ik was altijd goed mee. Laatste ronde opnieuw en mijn inspanning nog kunnen doortrekken en goed mee in het peloton maar toen er werd gesprint kon ik niet meer. 16de geëindigd van de 18 man nog in het peloton. Zeer tevreden en meer had ik zeker niet gehoopt.
Het werd een interval ftp test want de wedstrijd duurde een goeie 20min.
Ik eindigde met een wattage van 309 (4W/kg)en een ftp verbetering naar 292W (3.8W/kg). Niemand werd afgevlagd voor sandbagging maar ik heb toch het gevoel dat er tussen zitten die de limiet goed kennen.

Elke winter is die eerste Zwift race toch wel een schok voor het lichaam. Ik heb altijd wel een koers of 3 nodig om er wat ik te geraken.

Zo s'morgens racen is echt niks voor mij. Zelfs een koers om 11u is nog te vroeg 🙈

Vroeger tijdens mijn voetbalperiode altijd opgevallen dat ik de snelste sprinter was maar uithoudingsvermogen was altijd net genoeg. Nu tijdens het fietsen haal ik ongeveer 250W FTP voor 69KG (3.63w/kg). Een B-rider dus.

Mijn sprint wattages liggen echter relatief extreem veel hoger, 1450W voor 69kg peak (21w/kg), 925W voor 15s effort (13,4w/kg) volgens zwiftpower vaak hoger dan de beste A rider in de race.

Zou graag wat sprintwattages inruilen voor langeafstand wattages, kan ik me beter toeleggen op meer uren maken en minder high intensity ?

Amai, jij moet in de echte wereld wel wat KOM’s kunnen pakken!

Je wordt beter in wat je traint, al is er ook natuurlijke aanleg. Cavendish zal nooit een bergrit winnen, net zoals Tim Declercq nooit een sprint zal winnen.

Sinds enkele weken ook een Wahoo Kickr V4 refurb aangekocht via Wahoo zelf.
Gebruik deze met de mtb erop, dit voor de conditie wat op peil te houden als we niet kunnen gaan fietsen.
Moesten er mensen zijn die eens samen willen rijden/trainen laat maar iets weten :).

Gebruik voorlopig Zwift, maar andere wil ik ook wel eens testen :)

Amai, jij moet in de echte wereld wel wat KOM’s kunnen pakken!

Je wordt beter in wat je traint, al is er ook natuurlijke aanleg. Cavendish zal nooit een bergrit winnen, net zoals Tim Declercq nooit een sprint zal winnen.
Ik zet eerlijk gezegd zo goed als niets op Strava. Ik kan wel enkele seconden hard trappen maar die KOMs zijn toch vaak gepakt in groepsopzetten lijkt me, ik kom daar alleszins niet in de buurt van.

Ik vrees inderdaad dat ik wat meer kilometers moet maken.

Ik ben Zwift trouwens ondertussen wat beu geraakt na een jarenhalf, is me ook wat te duur geworden voor wat het is.
Binnenkort ook eens op zoek gaan naar alternatieven om het nieuw te houden, indien er aanraders zijn, laat maar weten (vooral gericht op trainingen, al is dat niet het enige dat belangrijk is)

Vroeger tijdens mijn voetbalperiode altijd opgevallen dat ik de snelste sprinter was maar uithoudingsvermogen was altijd net genoeg. Nu tijdens het fietsen haal ik ongeveer 250W FTP voor 69KG (3.63w/kg). Een B-rider dus.

Mijn sprint wattages liggen echter relatief extreem veel hoger, 1450W voor 69kg peak (21w/kg), 925W voor 15s effort (13,4w/kg) volgens zwiftpower vaak hoger dan de beste A rider in de race.

Zou graag wat sprintwattages inruilen voor langeafstand wattages, kan ik me beter toeleggen op meer uren maken en minder high intensity ?
Mooie sprint in de benen. Zwift racen moet ge doen!
Zoals Iangun zowat zegt: anders trainen zal zorgen voor de oplossing. Volg eens een 4weken schema FTP builder ofzo.
Mijn broer is deze momenteel aan het volgen, en ik zie hem zienderogen verbeteren.

Mooie sprint in de benen. Zwift racen moet ge doen!
Zoals Iangun zowat zegt: anders trainen zal zorgen voor de oplossing. Volg eens een 4weken schema FTP builder ofzo.
Mijn broer is deze momenteel aan het volgen, en ik zie hem zienderogen verbeteren.
Heb een zestal races in de benen, resultaat is steeds dat ik niet mee kan met de mannen die 4wkg FTP hebben maar wel de sprint van de 2e groep win.

Ik doe graag de trainingen op zwift maar kan me precies niet langer dan een uur op de fiets zetten binnen. Moet wel zeggen dat ik heel hard zweet binnen, heb wel een raam achter me en een goedkope ventilator voor me maar voelt toch niet perfect aan.

Daarom toch eens polsen naar zwift alternatieven om het leuk te houden.

Heb een zestal races in de benen, resultaat is steeds dat ik niet mee kan met de mannen die 4wkg FTP hebben maar wel de sprint van de 2e groep win.

Ik doe graag de trainingen op zwift maar kan me precies niet langer dan een uur op de fiets zetten binnen. Moet wel zeggen dat ik heel hard zweet binnen, heb wel een raam achter me en een goedkope ventilator voor me maar voelt toch niet perfect aan.

Daarom toch eens polsen naar zwift alternatieven om het leuk te houden.
Je moet duurtraining ook doen he en die zijn eenvoudiger buiten te doen :)

Ik gebruik momenteel een Wahoo Snap. Is de upgrade naar een Kickr echt een hemels verschil?
Zou eventueel willen upgraden, maar een kickr is minder praktisch weg te bergen lijkt mij (Ik woon klein dus moet die ergens weg kunnen steken als ik die niet gebruik)

Het verschil tussen wheel-on en directdrive is echt waanzinnig...
De Kickr is ook echt wel makkelijk op te bergen met die inklapbare poten.
Zoals hierboven reeds gemeld, ik rij persoonlijk liever op de Tacx Neo dan op de Wahoo Kickr maar die is ook een pak groter en zwaarder.

Die doe ik inderdaad buiten maar de verdeling ligt een beetje scheef, ik doe maar 1 duurtraining per 2 weken denk ik.
En wat voor training doe je dan? Want duur is echt wel basis bij het fietsen.
Allez die 20minuten wedstrijden op zwift zijn tof eh, maar dat is pure spielerei.
Daar kan je echt niks van afleiden, wedstrijden van drie kwartier en meer dan wordt het serieus.

En wat voor training doe je dan? Want duur is echt wel basis bij het fietsen.
Allez die 20minuten wedstrijden op zwift zijn tof eh, maar dat is pure spielerei.
Daar kan je echt niks van afleiden, wedstrijden van drie kwartier en meer dan wordt het serieus.
Meestal van die losstaande trainingen op Zwift tussen 30 & 60 minuten.

Ik heb niet als doel om een A rijder te worden of wedstrijden te winnen hoor.

Als ik al een doel heb dan is het misschien de Ronde rijden begin april.

Meestal van die losstaande trainingen op Zwift tussen 30 & 60 minuten.

Ik heb niet als doel om een A rijder te worden of wedstrijden te winnen hoor.

Als ik al een doel heb dan is het misschien de Ronde rijden begin april.
Beetje training zit je toch al rap aan +60min? Tenzij je amper opwarming en cooldown doet natuurlijk.

Maar voor de ronde ga je toch stuk meer duur moeten doen :p

Als je alle badges wil halen moet je voorbij de PRL Full, dat is 175km. Dat was goed voor 1x maar ik zit niet meteen te wachten op een herhaling 🙃

Terug
Bovenaan