De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Zou dat het equivalent van ERG op Zwift kunnen zijn ?

Bij workouts heeft Zwift een 'mode' waarbij hij bv. 5 minuten 200W vraagt. Als je aan een cadence van 70 trapt zal je versnelling automatisch zwaarder gezet worden dan wanneer je cadence 100 trapt. Als je je cadence naar 10 laat zakken staat je versnelling zo zwaar dat je hem niet meer rondgedraaid krijgt.
Dan zou hij geen verschil mogen merken of het nu bergop, vlak of bergaf gaat ;)

Die trainer difficulty past eigenlijk het stijgingspercentage aan dat gesimuleerd wordt. Je zal waarschijnlijk op een 25 of 28 trappen achteraan. Als je in het echte leven dan op een helling van 12% komt zal je het moeilijk hebben om rond te draaien, met het verschil dat je in het echte leven nog je fiets wat kan zwalpen.

Door de trainer difficulty aan te passen van bv. 100 naar 50% halveert het programma de stijgingspercentages. Een 12% volgens de software zal nu dus aanvoelen als 6% maar de snelheid die je ziet zal wel gesimuleerd worden op 12%.

Zou inderdaad dus daaraan kunnen liggen.

Zou dat het equivalent van ERG op Zwift kunnen zijn ?

Bij workouts heeft Zwift een 'mode' waarbij hij bv. 5 minuten 200W vraagt. Als je aan een cadence van 70 trapt zal je versnelling automatisch zwaarder gezet worden dan wanneer je cadence 100 trapt. Als je je cadence naar 10 laat zakken staat je versnelling zo zwaar dat je hem niet meer rondgedraaid krijgt.

Dat werkt niet met versnellingen, maar zuiver op geleverd vermogen.
Vermogen is in feite een maat van energie per seconde. En wat je doet met fietsen is energie leveren door uw crank rond te draaien.
De energie of de arbeid die je levert is afhankelijk van de kracht maal het aantal keren per seconde je die kracht laat ronddraaien. Dus voor hetzelfde vermogen heb je minder kracht nodig als je sneller ronddraait of een hogere cadans aanhoudt.

Dus ook al lever je hetzelfde vermogen de kracht die levert vanuit je benen is hoger als je op 60 cadans draait dan op 100.
Dat is ook de zogeheten spiral of death, je laat uw cadans zakken tot een waarde dat uw benen de kracht niet meer kunnen leveren en je dus de pedalen niet meer rond krijgt en uw trainer dus maximaal de rem erop gooit.

Ik zeg versnellingen maar het zijn eigenlijk magneten die de weerstand regelen.
Er zijn nog systemen maar hoe het juist werkt is in feite van ondergeschikt belang.
Het belangrijkste dat je moet onthouden is dat het ontbreken van kracht in de benen in feite de grote boosdoener is.
Daarom dat ERG zo klote is in feite. Op een klim als je de pedalen niet meer rond krijgt dan schakel je terug en draai je op een hogere cadans, uw vermogen zal misschien quasi hetzelfde blijven maar de kracht die je moet leveren zal kleiner zijn.
In ERG kan je dat dus niet want in welke versnelling ook die weerstand blijft gewoon constant, het enige wat je kan doen is snel terugschakelen en snel uw cadans verhogen voor de trainer bijtrekt. Misbruik maken van de vertraging van uw trainer, maar dit lukt niet zo goed bij elke trainer.

uw vermogen zal misschien quasi hetzelfde blijven maar de kracht die je moet leveren zal kleiner zijn.
Heel goed uitgelegd, maar deze zin heb ik toch 2 keer moeten lezen want uiteindelijk is vermogen en kracht hetzelfde. Maar ik snap wel wat je wilde zeggen. Je hebt het gevoel dat je minder kracht moet leveren om hetzelfde vermogen te trappen. Je moet wel sneller trappen.

In elk geval, in RGT heb je ook een ERG mode en net als in Zwift kan je die aan en uit zetten dus dat kan ook de reden zijn dat mademoiselle KoKo haar pedalen niet meer rond kreeg. ERG moet uit staan wanneer je gewoon wat zit rond te fietsen in RGT en staat best aan wanneer je een trainingssessie doet.

Heel goed uitgelegd, maar deze zin heb ik toch 2 keer moeten lezen want uiteindelijk is vermogen en kracht hetzelfde. Maar ik snap wel wat je wilde zeggen. Je hebt het gevoel dat je minder kracht moet leveren om hetzelfde vermogen te trappen. Je moet wel sneller trappen.
Denk dat hij verwijst naar de Spiral of Death 😉.
Als er een blok aankomt van pakweg 600 watt, moet je eigenlijk al zien dat je de seconde ervoor uw cadans opdrijft, zo niet, rijdt je jezelf al wel eens vast.

GP Lama legt dit heel goed uit:

In heel wat zwift-workouts wordt ook aangegeven vóór een zwaar blok om de cadans te verhogen om niet verrast te worden door de ERG-mode.

In elk geval, in RGT heb je ook een ERG mode en net als in Zwift kan je die aan en uit zetten dus dat kan ook de reden zijn dat mademoiselle KoKo haar pedalen niet meer rond kreeg. ERG moet uit staan wanneer je gewoon wat zit rond te fietsen in RGT en staat best aan wanneer je een trainingssessie doet.
Nee dat is het net in feite :p
Vermogen is in feite niks meer dan de arbeid die je gedurende 1 seconde hebt geleverd.
Het vermogen is de kracht die je zet met je benen maal de krachtarm (lengte van uw crank), waarmee je dus een koppel uitgedrukt in Newton per meter krijgt. Als je deze maal de pi doet en maal 2 (anders heb je geen cirkel) en dan nog eens maal hoeveel keer je per seconde je een volledige cirkel maakt dan kom je op het vermogen uit.
Zo kan je dus 200 watt leveren met 31Nm als je een cadans van 60rpm trapt. Maar je kan ook 200watt leveren met 955Nm als je 2rpm trapt.

Laatst bewerkt:
Je hebt het gevoel dat je minder kracht moet leveren om hetzelfde vermogen te trappen.
Dat lijkt niet alleen zo, dat is ook echt.

Net hetzelfde dat als je een lange moersleutel hebt, je veel minder kracht moet zetten dan met een korte sleutel om uiteindelijk op de moer dezelfde kracht te zetten (hefboom).

Ik zit nu een wekenhalf ver in het Build Me Up programma en gisteren ben ik een muur tegengekomen.

Achtergrondinfo:
FTP = 250W (Behaald door 20 minuten in een race aan 265W te trappen)

Workout: https://whatsonzwift.com/workouts/build-me-up/week-2-what-goes-up-must-come-down

Tijdens de 1e set werd me duidelijk dat dit te zwaar ging worden en heb ik via de companion app 95% aangeduid waardoor hij alles *0,95 doet.
Tijdens de 2e set verder verlaagd naar 90%.

Uiteindelijk heb ik dus de workout op 90% voltooid van mijn FTP.

Is dit oké om het zo te doen ? Als ik er echt alles had uitgeperst had ik het aan 100% kunnen doen maar dan zou ik wel volledig buiten adem geweest zijn. Aan 90% voelde het als een zware workout.

Ik zie 2 opties:

1. FTP verlagen
De schrik dat ik heb is dat ik door mijn FTP te verlagen niet in de juiste zones trap volgens de workout.

2. Doorbijten aan huidige FTP
De schrik dat ik heb is dat mijn huidige FTP niet realistisch is, die is behaald in een 20 minuten race en dan * 0,95 gedaan. Ik vrees dat ik geen 250W kan volhouden een uur lang.

Thanks

Ik zit nu een wekenhalf ver in het Build Me Up programma en gisteren ben ik een muur tegengekomen.

Achtergrondinfo:
FTP = 250W (Behaald door 20 minuten in een race aan 265W te trappen)

Workout: https://whatsonzwift.com/workouts/build-me-up/week-2-what-goes-up-must-come-down

Tijdens de 1e set werd me duidelijk dat dit te zwaar ging worden en heb ik via de companion app 95% aangeduid waardoor hij alles *0,95 doet.
Tijdens de 2e set verder verlaagd naar 90%.

Uiteindelijk heb ik dus de workout op 90% voltooid van mijn FTP.

Is dit oké om het zo te doen ? Als ik er echt alles had uitgeperst had ik het aan 100% kunnen doen maar dan zou ik wel volledig buiten adem geweest zijn. Aan 90% voelde het als een zware workout.

Ik zie 2 opties:

1. FTP verlagen
De schrik dat ik heb is dat ik door mijn FTP te verlagen niet in de juiste zones trap volgens de workout.

2. Doorbijten aan huidige FTP
De schrik dat ik heb is dat mijn huidige FTP niet realistisch is, die is behaald in een 20 minuten race en dan * 0,95 gedaan. Ik vrees dat ik geen 250W kan volhouden een uur lang.

Thanks
Imo is die rust al zeer kort en dan nog eens te hoog (45% is beter)

Je begint zo een trainingen normaal met blokken van 4-5min en dan ook zo lang rust om dat langzaam op te bouwen naar langere blokken en/of minder rust over paar weken. Dit in week 2 is gewoon insane imo

Ik ga vandaag bv 5*6min aan 100%FTP doen met 4 min rust aan 45%

Imo is die rust al zeer kort en dan nog eens te hoog (45% is beter)

Je begint zo een trainingen normaal met blokken van 4-5min en dan ook zo lang rust om dat langzaam op te bouwen naar langere blokken en/of minder rust over paar weken. Dit in week 2 is gewoon insane imo

Ik ga vandaag bv 5*6min aan 100%FTP doen met 4 min rust aan 45%
Ja ik denk dat ze de workouts zo kort & interessant mogelijk willen houden gewoon, ten koste van kwaliteit.

Wel is het zo dat dit programma overal op het internet goeie resultaten oplevert.

Het is me gewoon wat onduidelijk wat ze nu verwachten. Bij een workout van 70 TSS kan het toch niet de bedoeling zijn dat ik dood op de grond lig vermoed ik ?

Terug
Bovenaan