De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Iemand eigenlijk enig idee hoe groot het effect van de fiets en wielen zijn in zwift? Dat is iets waar ik eigenlijk weinig tot geen aandacht aan besteed - ik rij gewoon. Maar ik vraag het me wel af nu ik wat vaker groepsritten rij
Navenant dat het echt wel een verschil maakt.
Juiste keuze van materiaal kan ervoor zorgen dat je met iets mindere fysieke prestaties toch een race kan winnen. Een S5 gaat een B-rijder niet doen winnen bij de A’s. Maar met 0,2w/kg minder te trappen kan je wel dezelfde prestaties neerzetten tegenover iemand die gewoon op de standaardfiets zit.

Als je in groep rijdt maakt het amper iets uit, de draft is zo sterk dat je er echt niet wakker van hoeft te liggen.
Rijd je een TT dan is er echt wel verschil te maken, of als je een PR wil zetten op de Alp. Maar voor de rest, rij gewoon met wat je cool vind. Een stalen frame met carbon wielen in bijvoorbeeld :bow:. Als je verliest heb je ook nog eens een uitvlucht waarom je verloren bent.

Jullie weten toch nog dat dit allemaal fake is hé? Je duwt gewoon vermogen en de computer doet je ventje bewegen. Als de programmeur wat zat is en aan de code prutst, rij je aan 1000kmph een berg op.

Laatst bewerkt:
Ik merk eigenlijk geen verschil binnen of buiten. Ik merk een veel groter verschil tussen s'morgens en s'avonds.
S'avonds na het werk nog fietsen en mijn hartslag blijft een pak lager.
Das normaal. Je spierkracht is in principe maximaal in de vooravond. Dit heeft met een aantal factoren te maken waaronder uitdroging. Schiet mij niet dood als de cijfers niet 100% kloppen maar als ik me niet vergis leidt 2% vochtverlies tot een prestatieverlies van 10 tot 15% of iets in die trend, das gigantisch. Ik weet dat een gemiddelde mens geen 2% vocht verliest 's nachts maar toch.
Als je in groep rijdt maakt het amper iets uit, de draft is zo sterk dat je er echt niet wakker van hoeft te liggen.
Rijd je een TT dan is er echt wel verschil te maken, of als je een PR wil zetten op de Alp. Maar voor de rest, rij gewoon met wat je cool vind. Een stalen frame met carbon wielen in bijvoorbeeld :bow:. Als je verliest heb je ook nog eens een uitvlucht waarom je verloren bent.
Maakt het echt zo weinig uit? Ik heb toch het gevoel dat je harder moet duwen in groep als je rondtoert op een setje Meilensteins VS met een setje Discs of iets dergelijks. En sowieso, als je op het einde de sprint wil winnen is het dubbel belangrijk, als je wil winnen moet je namelijk wel eens met je neus in de wind komen.

Jullie weten toch nog dat dit allemaal fake is hé? Je duwt gewoon vermogen en de computer doet je ventje bewegen. Als de programmeur wat zat is en aan de code prutst, rij je aan 1000kmph een berg op.
Wat een onzin…

Het enige wat telt zijn uw resultaten op zwift, hoeveel koersen je wint op zwift, hoeveel uw FTP is op zwift en hoeveel snel je de alpe du zwift oprijdt.
Al de rest is van geen belang.

Als ik na een zwift sessie van de fiets stap en ver door mijn benen ga en de aders bijna uit mijn benen springen dan heb ik alvast niet het gevoel dat het fake is!

Nog 500m omhoog rijden en ik heb een Tron bike! :woohoo:
Wat is dit? Pre-brag om ons op te warmen voor het echte werk??? Gelieve ons niet lastig te vallen tot er effectief iets is om over te stoefen :unsure: :hug:
2x raden wie dacht dat het vandaag de offroad rit was in Tour De Zwift en met dus met de foute fiets gereden heeft?
Altijd lachen... elke keer je zo'n 1500 man event hebt zitten der altijd een paar knuppels op een TT bike de ziel uit hun lijf te rijden. :laugh:
En uiteraard the odd MTB niet vergeten. Heb er daarstraks op NYC ook weer iemand mee zien rondtoeren.

Volgende rit is offroad btw. Serpentine 8 en jungle loop zijn MTB (A en C denk ik). B is denk ik Chain Chomper en ik heb een flauw vermoeden dat de road bike daar sneller is.

Heb een Tacx Flux S maar krijg mijn fiets maar niet afgesteld hierop, heb al een nieuwe cassette gekocht.

Ben nu aan het twijfelen om de Tacx + fiets te verkopen en een fitbike aan te schaffen om deze icl zwift te laten draaien. Zijn er nog mensen die zwiften met een fitbike? Of zijn er argumenten om juist niet voor een fitbike te kiezen?

Aanraders ivm welke fitbike te nemen ook altijd welkom. Budget +-1000€.

Heb een Tacx Flux S maar krijg mijn fiets maar niet afgesteld hierop, heb al een nieuwe cassette gekocht.

Ben nu aan het twijfelen om de Tacx + fiets te verkopen en een fitbike aan te schaffen om deze icl zwift te laten draaien. Zijn er nog mensen die zwiften met een fitbike? Of zijn er argumenten om juist niet voor een fitbike te kiezen?

Aanraders ivm welke fitbike te nemen ook altijd welkom. Budget +-1000€.
Wat voor groepset heb je?
Niet afgesteld krijgen is raar. Zitten er voldoende spacers op de body? Is de derailleurhanger niet krom? Zijn uw kabels nog goed?
Grootste nadeel aan een fitbike (kende het niet heb het moeten opzoeken) is denk ik moeilijk te integreren via zwift en vooral een totaal andere ergonomie als een racefiets.
Denk naar Road-feel toe dat het ook maar matig zal zijn. Als je een spinbike neemt dan zal het vliegwiel heel zwaar zijn waardoor je lastiger op snelheid komt en veel meer kan inpikken op het vliegen van het wiel.
De betere smart bikes starten rond de 2,5k, met een reden ook natuurlijk.

Gisterenavond gefrustreerd afgestapt ...

Ik had al een tijd niets gedaan, dus ik heb geen lopend abonnement meer (op Systm). Nu goed, toch even opnieuw goesting en 1 uur tijd all-in, daar kan je toch al iets mee doen.

Ik had Fulgaz nog niet geprobeerd en via Tweakers gevonden dan je de code "22IRONMANVC" 90 dagen trial zou kunnen doen, dus waarom niet. De positieve verrassing was dat je niet meteen een account moet maken om het programma te starten - er komt gewoon een generieke 'Fulgazuser' op te staan, ik vermoed met de standaard 14 dagen trial. Het negatieve was dat die geen enkel device kon vinden: geen trainer of hartslag meter en zonder kon je niet verder. PC herstarten hielp niet.

Dan maar even Zwift opgestart om via de gratis 25 km toch iets te doen. Ik koos een soort jungle route van 13km met klimmen. Toffe beelden van de jungle met een wat gravelachtige route én bijhorende stofwolken. Van de 3km runup was niets te merken, na 500m ging het al omhoog en vanaf dan was het percentage-roulette :headshake:: elke 10 - 30 sec veranderde het van 3/5/1/7/-1/6/13/5 ... Uiteraard allemaal zonder nog maar een hint van wat er komt; eens je een ritme hebt gevonden, word je weer verrast met meer of minder weerstand. Na 10 minuten had ik het wel gehad. Als ik dan lees van mensen die een uur of meer zo kunnen rondrijden, dan voel ik mij van een andere planeet. :oink:

Soit volgende keer pak ik dan wel een workout (al is het daar dan weer bizar dat de inspanning niet klopt met wat je ziet) of zo en het abonnementje van Systm zal ook rap vernieuwd worden.

Terug
Bovenaan