De grote snooker/biljart/pool thread

Nog 3 te gaan… We weten wel

Als je tikker nu al last heeft, wat zou dat zijn mocht het 13-12 gestaan hebben ? :p
Op dit moment is het toch nog altijd niet bepaald spannend. Ok, bij elke moeilijke shot is het wel telkens hopen dat hij zit, maar toch... Het is duidelijk dat Selby meer last van zenuwen heeft dan Luca. Maar no way toch dat de stress vanavond niet zal toeslaan bij Luca nu hij er zo dicht bij is ?

De snookerzalen in België wrijven zich ook al in de handen, denk ik :). Ik was recent nog op een zaterdag namiddag in Airport Bowl in Oostende waar er 3 tafels staan, er was daar gewoon niemand aan het spelen. In mijne studententijd (paar decennia terug :p) was dat toch nog anders. Er gaan een hoop would-be's zich hierbij ook zwaar mispakken aan hoe moeilijk snooker wel niet is :D.
Dat laatste is het wel he, snooker is echt niet "gebruiksvriendelijk" in het begin, iets wat darts of padel bv wel zijn (of toch op zijn minst meer zijn, k zeg niet dat je van in t begin de 180's aan elkaar rijgt ofzo).

Ik geloof ook niet dat snooker evenveel potentieel heeft als sport voor het grote publiek als bv darts.

Al zou ik graag mis zijn natuurlijk, vind snooker al jaren fantastisch om naar te kijken :) . Het vraagt alleen iets meer de eerste keren wanneer je kijkt om het spelletje te doorgronden.

Amerikaanse biljart ? Je bedoelt pool (8-ball, 9-ball...) ? :p
Ja, groot verschil. Tafel is een heel pak groter en de ballen zijn kleiner. Eens je zelf zo een long pot probeert (en de pocket met 10cm mist), besef je pas hoe straf die mannen zijn. Idem voor safety escapes via meerdere banden.
Pool was ik nog vrij goed in (bvb toch verschillende 1-visit clearances) maar snooker was geheel andere koek (hoogste break ooit was 16 lol).
Ja, poolen wou ik zeggen hé.
Ja, de ballen van Snooker zijn groter, zwaarder, het is veel technischer dan pool, de tafel is veel groter, dus je moet al goed kunnen mikken en de gewenste kracht op de bal zetten. Vergeleken met Snooker is poolen een cafésport hé.

Nog 3 te gaan… We weten wel

Als je tikker nu al last heeft, wat zou dat zijn mocht het 13-12 gestaan hebben ? :p
Op dit moment is het toch nog altijd niet bepaald spannend. Ok, bij elke moeilijke shot is het wel telkens hopen dat hij zit, maar toch... Het is duidelijk dat Selby meer last van zenuwen heeft dan Luca. Maar no way toch dat de stress vanavond niet zal toeslaan bij Luca nu hij er zo dicht bij is ?

De snookerzalen in België wrijven zich ook al in de handen, denk ik :). Ik was recent nog op een zaterdag namiddag in Airport Bowl in Oostende waar er 3 tafels staan, er was daar gewoon niemand aan het spelen. In mijne studententijd (paar decennia terug :p) was dat toch nog anders. Er gaan een hoop would-be's zich hierbij ook zwaar mispakken aan hoe moeilijk snooker wel niet is :D.
Is al 10 of meer jaar geleden bij mij (ook vaak tijdens de lessen in het hoger onderwijs gaan spelen :p.)

Maar je moet maar een paar keren gespeeld hebben om deze toppers echt te appreciëren... Ik weet nog dat we tijdens een wk gingen naar de plaatselijke snooker zaal (met 7 tafels, ondertussen ook al jaren dicht). Manman, als ik er 3 op een rij deed was ik al content. Ik was de man die meerdere banden deed, perfect op de volgende bal landde, om die daarna royaal te missen. De kopjes gingen even snel omlaag dan dat ze naarboven gingen, lmfao...

Op die momenten, net na in de snooker zaal gespeeld te hebben, dan een match volgen... Jaw dropping deze toppers. Het lijkt zo simpel voor een leek, maar is het helemaal niet...

100% respect voor Luca, zijn volledige arsenaal komt aan bod tijdens dit WK, en waarschijnlijk nog helemaal niet eens alles van zijn kunnen getoond.

Hij is gewoon een aanvallende speler, kan soms minder uitdraaien tegen een master tactician, maar hij staat toch maar mooi 5 frames op voorsprong tegen een 4-voudig wereldkampioen in de finale van het wereldkampioenschap.

'He makes it look so easy' komt letterlijk om de 5 minuten langs tijdens zijn break building door de mannen van de BBC.

Ik hoop maar dat er door deze win ook jeugd begint deze sport te ontdekken. En ik hoop op een nieuwe zaak bij ons in de buurt, vroeger dus in Dilbeek die zaal, en nu moeten we al afzakken richting Ninove, in Brussel bijna niks meer.

Fingers crossed, geweldige ambassadeur voor de sport, buiten zijn nogal speciale voorbereidingen dan wel :p (maar voor hem werkt het dus om te ontspannen)

Maar de jonge/nieuwe spelers moeten ook weten dat dit talloze sessies oefenen vereist om de cue ball zo te laten werken.

Wat de uitkomst ook mogen wezen, dit is absolute geschiedenis voor het Belgisch snooker. Het zit hem ook in het feit dat dit geen wedstrijd is van de ene die een zwakke dag heeft en de andere een topdag, en zo een win wegkaapt, Luca staat er gewoon, en verbaast iedereen, inclusief mezelf. Ik moet maar enkele dagen teruggaan in deze thread om mijn uitspraak te vinden dat ik er geen cent voor overhad om in te zetten dat Luca dit jaar WK zou worden.

Hij geeft alle criticasters lik op stuk. Ik dacht persoonlijk dat hij er nog niet klaar voor was, (alhoewel ik weet wat voor een natuurtalent Luca is), zijn niveau gaat gewoon in crescendo naar het einde van deze finale toe. Je zou zeggen dat hij op een bepaald plafond komt van niveau, maar hij kan er telkens nog een vleugje magie aan toevoegen.

Ik weet dat dit een grote uitspraak is, maar ik vind hem bij momenten een prime O'Sullivan evenaren. Ronnie geeft ook niet elke match zijn hele kunnen, maar die magie die ik vroeger bij Ronnie zag zie ik nu ook bij Luca. So proud te be Belgian right now...

Zoals altijd lijkt het op tv inderdaad een stuk makkelijker.
Enkele jaren geleden voor de eerste keer snooker gespeeld en ik was echt onder de indruk hoe moeilijk dat is. Zoals @Sneeuwstorm zegt: die tafel is zo groot, de ballen klein en de afronding aan de gaten maakt het zo moeilijk een bal te potten.

Zalig om te volgen dit WK. En in het algemeen.

Ik ben het ook de afgelopen 2 dagen aan het volgen. Vind het wel leuk om te volgen en naar te kijken, kijk al uit naar sebiet 👀

buiten zijn nogal speciale voorbereidingen dan wel :p

Dat vind ik overigens wel een beetje zonde. Want zeker als hij WK wordt, gaat hij ook hier in talkshows, interviews, e.d. wel lopen 'pronken' met het feit dat hij zich na de match tegen Williams bezat heeft, en hij naar aanloop van het WK vooral darts en FIFA gespeeld had ipv te oefenen. Gaat bij het grote publiek vooral het gevoel van 'cafésport' versterken ipv wegnemen. Maar snooker vind ik echt op een veel hoger niveau staan dan darts (wat ik wel een café-sport vind - kijk al gewoon naar hoe die top-darters lichamelijk eruit zien :p).

Dat vind ik overigens wel een beetje zonde. Want zeker als hij WK wordt, gaat hij ook hier in talkshows, interviews, e.d. wel lopen 'pronken' met het feit dat hij zich na de match tegen Williams bezat heeft, en hij naar aanloop van het WK vooral darts en FIFA gespeeld had ipv te oefenen. Gaat bij het grote publiek vooral het gevoel van 'cafésport' versterken ipv wegnemen. Maar snooker vind ik echt op een veel hoger niveau staan dan darts (wat ik wel een café-sport vind - kijk al gewoon naar hoe die top-darters lichamelijk eruit zien :p).
Elk zijn sport en inzet daarin om de top te kunnen bereiken, wil je aan de top geraken moet je eindeloos veel traingsuren erin steken, zelf al is het maar een café sport, zoals je darts zo oneerbiedig noemt. Geen verwijt ofzo, just trying to prove my point...

Terwijl dat ik darts toch ook behoorlijk moeilijk vind. 't Is geen fysieke sport, 't is gewoon kunnen mikken.

En snooker moet je toch enige lenigheid voor hebben toch, als je ziet hoe die mannen zich over de tafel leggen soms (zonder met hun lijf de ballen te raken, iets dat bij mij minder goed zou lukken denk ik)

Terwijl dat ik darts toch ook behoorlijk moeilijk vind. 't Is geen fysieke sport, 't is gewoon kunnen mikken.

En snooker moet je toch enige lenigheid voor hebben toch, als je ziet hoe die mannen zich over de tafel leggen soms (zonder met hun lijf de ballen te raken, iets dat bij mij minder goed zou lukken denk ik)
Darters zien er fysiek op het eerste zicht niet fit uit, met een hangend buikje vaak, maar ik daag iedereen hier uit om zoveel uren gewoon recht te staan al die tijd tijdens al die trainingsarbeid... Rechtstaan en constant in beweging zijn, niet te onderschatten, echt niet!

Wie zo denkt, snapt er niks van, en daar trek je je best niks van aan.

Dit is een gevolg van al van kindsbeen af dagelijks uren te snookeren. Op een toernooi moet je dan vooral nog de juiste feel te pakken hebben. Die mannen kunnen allemaal een potje snookeren. Zolang die een minimum aan ritme behouden sinds hun laatste wedstrijden, is het vooral een kwestie van mentaal fris te zijn.

Analoog hieraan: Als Messi er vooral voor zorgt dat die fysiek topfit is en in de maand voor een WK slechts een half uur per dag met de bal traint en 2 wedstrijden speelt, verschieten we er ook niet van als die alsnog de ster van het toernooi wordt ondanks dat die de maand voor het WK nauwelijks een bal heeft aangeraakt.

Gohja, mensen die dat denken weten niet wat sport is.
Iedere beetje sporter of kenner weet dat hier duizenden uren training/matchen aan vooraf gaan.
Beetje onorthodox zo'n voorbereiding maar je moet vooral zaken vinden die werken voor jezelf. Wrm extra trainen als je weet dat je daar geen deugd van hebt?

Is toch ook vooral een mentale sport net zoals darts, 147 en 9-darters genoeg op training wrs, tot je daar staat en het voor echt is...

Edit: wat @Eland dus zegt 😜

Inderdaad zeer leuke sport om te volgen. Vroeger nog veel gevolgd toen ik klein was vond ik het al fascinerend (Stephen Henry herinner ik mij van toen nog zeer goed, Higgins), ook al op Eurosport. Laatste jaren wegens geen tijd meer sporadisch eens een frame of 2 al zappen. Tijdens mijn studietijd veel tapbiljart, pool en snooker gespeeld maar dat is ook al 15 jaar geleden. Op TV ziet het er zo makkelijk uit maar eens je aan die grote tafel staat, de grote (of kleinte) van die pockets ziet, de kleine ballen, dan is het toch wat anders. En dan moet je nog uw bal zo op de kant raken dat hij tenminste in de richting van de pocket gaat en niet ergens de andere kant van de tafel uitkomt omdat je hem net iets te veel op de kant gespeeld had :rofl:
Hoogste Break ooit was 27. Dat was feestje die avond, nooit zoveel ballen na mekaar niet meer gespeeld.
Ooit nog op café gezeten bij een Belgisch kampioen tapbiljart. Die liep rond met een plateau glazen op 1 hand en in het passeren speelde hem met een keu in zijn andere hand een bal de andere kant van de tafel in. Ook niet normaal om te zien gebeuren.

Het verhaal van Luca is ook maar deels waar he. Volgens veel snookerkenners (oa Bjorn Haneveer) heeft hij in maart juist héél hard liggen trainen. Om dan daarna inderdaad zo'n 3-4 weken voor het WK de keu even op te bergen en dan weinig tot niet gespeeld te hebben. Dit om fris aan het toernooi te beginnen.

En zoals Eland zegt, van eventjes een maandje de keu zo goed als volledig op te bergen gaat een groot talent zoals Luca géén millimeter slechter spelen.

En om daarna te zeggen dat hij een beetje 'murg' was na de match tegen Williams (dronken zoals hij beweert is onzin want dan zat hij de volgende ochtend nog steeds op de WC pot se) ... een beetje opschepperij, op een lacherige manier.

Het was wel niet slim om daarmee op te scheppen.

Hij gaat wel terug een beetje moeten vermageren. Maar goed, Murphy heeft daar ook last van, daar staat soms toch ook een tonnetje op zijn buik.

Laatst bewerkt:

Maar darts is qua ‘inhoud’ toch vrij saai in vgl met snooker. Uiteindelijk is het idd maar gooien en zorgen dat je sneller uitgooit dan je tegenspeler. Maar het is niet dat je de dart op verschillende manieren gaat gooien afhankelijk van wat je wil doen. De techniek blijft gewoon dezelfde. En het is niet dat jouw acties rechtstreeks de moeilijkheid voor de tegenspeler bepalen (enkel mentaal als jij bvb hoog gooit en druk bij de andere legt).

In snooker heb je niet alleen de verschillende technieken van stoten (stun, top/back spin, side…) maar het positioneel inzicht. De keuzes van shot type… De safeties die wél rechtstreeks bepalen hoe moeilijk/makkelijk je tegenspeler het heeft, enz…

Ik heb overigens in mijn leven meer darts dan snooker gespeeld en ja, die 180s of checkouts gooien, is ook allesbehalve gemakkelijk, maar uiteindelijk is darts toch zeer simplistisch vergeleken met snooker. En toch heb ik zelfs zin om weer te beginnen darten. Snooker niet, zelfs na dit WK, gewoon omdat ik weet hoe moeilijk het is (zelfs al heb ik nog mijn keu).

Vrienden van mij kunnen centuries spelen of makkelijk 180 gooien. Maar de weg naar topsport is nog immens ver.

Vrienden van mij kunnen centuries spelen of makkelijk 180 gooien. Maar de weg naar topsport is nog immens ver.

Is dat zo? Want volgens mij zijn er niet veel Belgen die al centuries gescoord hebben (zelfs niet op training). Dat moet je met darts eerder vergelijken met een 12-darter of zo. 180s heb ik ook gegooid (ok, eens om het jaar of zo :)).

Heb me altijd al afgevraagd. Wat zou het moeilijkst zijn. Een 147, een 300 score bij bowling of een 9-darter. Zullen vast wel statistieken over bestaan.

Is dat zo? Want volgens mij zijn er niet veel Belgen die al centuries gescoord hebben (zelfs niet op training). Dat moet je met darts eerder vergelijken met een 12-darter of zo. 180s heb ik ook gegooid (ok, eens om het jaar of zo :)).
Bij ons op café is er iemand die altijd als hij komt die avond een 180 gooit. Iedereen zet zijn naam en datum dan naast op het bord. Als hij 7x komt per maand, staat hij er 7x op 😎

Terug
Bovenaan