De grote TTRPG-thread

recipe4hate

Well-known member
Crowdfunder FE
Toch nog eens een moedige poging wagen om dit van de grond te krijgen.

Geen idee wat het inhoudt of heb je vragen over iets?

Zijn er hier RPG fanaten? Wat/wanneer spelen jullie.
Heel lang geleden heb ik op 9L nog een groepje kunnen oppikken om mee te spelen.

Wat zijn jullie favoriete systems / settings / momenten / ...

Naar welke nieuwe uitgaven kijken jullie uit?

Om zelf even van start te gaan:
Ik speel redelijk veel D&D 5th edition (de klassieker dus) en maak gebruik van een hoop 3rd party boeken. Ik heb een heuse verzameling van Kobold Press en DMsGuild hardcopies.

Met de pandemic en voor de andere groep afstand (spelers van UK, Portugal, Canada en Israel) maken we gebruik van Roll20, Discord, Watch2Gether en Kanka.io

Momenteel een forever-dm, maar dat geeft niet. Ik doe dat wel graag en mijn parties zijn toch altijd gemotiveerd om er in te vliegen.

Ik zit ook wel veel op kickstarter. Daar kom je soms echt pareltjes tegen.
Zo wacht ik vol ongeduld op mijn boeken van Carbon 2185, Broken Compass, Heckna, Svilland, etc.

Voor de rest heb ik ook SWRPG, Ten Candles en heb ik net de boeken van Tales From The Loop en Things From The Flood binnengekregen.
Superexcited om die deze week te gaan spelen!

Nu jullie...

Ik al een paar jaar D&D. Gestart met 4e en nu 5e, 5 is veel leuker dan 4 imo.

Normaal spelen we irl maar vanwege de pandemie online beginnen spelen.
Ook via roll20 en discord. Die andere sites zal ik eens checken!
Onlangs voor onze DM zijn verjaardag ook een mappack gekocht met een paar honderd maps, toekomstige games gegarandeerd :D

Huidige campaign is al een dikke 2.5 jaar bezig, al veel epische momenten mogen meemaken: verrader die achter onze rug samenwerkte met de evil guys, party whipe maar DM heeft ons terug gehaald met een resurrection curse..
Onlangs dreigde onze paladin in de handen te vallen van de evil guys, als last stand heeft die zichzelf dan maar opgeblazen.

Ik al een paar jaar D&D. Gestart met 4e en nu 5e, 5 is veel leuker dan 4 imo.

Normaal spelen we irl maar vanwege de pandemie online beginnen spelen.
Ook via roll20 en discord. Die andere sites zal ik eens checken!
Onlangs voor onze DM zijn verjaardag ook een mappack gekocht met een paar honderd maps, toekomstige games gegarandeerd :D

Huidige campaign is al een dikke 2.5 jaar bezig, al veel epische momenten mogen meemaken: verrader die achter onze rug samenwerkte met de evil guys, party whipe maar DM heeft ons terug gehaald met een resurrection curse..
Onlangs dreigde onze paladin in de handen te vallen van de evil guys, als last stand heeft die zichzelf dan maar opgeblazen.
4 wordt dan ook vaak gezien als de slechtste iteratie op DnD. 5 is mijlenver vooruit gegaan. 3.5 is wat technischer, maar ook meer crunch. Ik ben fan van de editie hoe ze nu is.

2.5 jaar in dezelfde campaign. Dan zitten jullie toch echt tegen lvl20 te schoppen?
Spelen jullie een module of homebrewt de DM gewoon alles?

3.5 staat ook hoog aangeschreven. Onze DM zijn interesse is toen opgewekt maar tegen dat hij een groep had, kwam 4 uit en zijn we daar mee gestart. Op zich ook wel goed mee geamuseerd maar 5 is zoveel leuker imo.

Qua level valt het wel mee: we zitten nu op 13. Op die 2.5 jaar 40 sessies gedaan; dus qua levelling valt het wel mee.
Omgerekend is dat om de 3 weken een sessie wat wel goed meevalt. Iets frequenter mag maar er is op de 2.5 jaar veel gebeurd: kindjes bijgekomen, één van de mannen heeft een huis gebouwd, onze DM is avondschool begonnen.. Dus 3 weken is een mooi gemiddelde.

Daar was het bij de oude groep fout gelopen: 2 man reageerde amper wanneer er data moeten worden vastgelegd. Uiteindelijk besloten om opnieuw te starten met nieuwe (en gemotiveerde mensen).

Compleet homebrew campaign afaik. Hij zal wel eens elementen lenen van premade's.
Als je wil kan ik je wel eens de journal (lees warrige samenvatting :) ) doorsturen.

Speel jij frequent? En is het als DM soms niet moeilijk om mensen overtuigd te krijgen?
Ik probeer op't werk iets te organiseren want wel wat interesse maar dan zien sommigen het sheet en zeggen ze meteen dat het te ingewikkeld is..

Speel jij frequent? En is het als DM soms niet moeilijk om mensen overtuigd te krijgen?
Ik probeer op't werk iets te organiseren want wel wat interesse maar dan zien sommigen het sheet en zeggen ze meteen dat het te ingewikkeld is..
Ik speel met beide groepen wekelijks (sessie van 3 a 4u). Als je minder speelt, is het imo heel moeilijk om die drive er in te houden.
Een week is ideaal voor de groep om er thuis wat over na te denken en het te laten bezinken.
Langer en je vergeet al een hoop dingen, die misschien wel interessant zijn voor het plot. (zowel DM als spelers)
Uiteindelijk is het een beetje als elke andere (sport)vereniging: wekelijks tijd maken voor de hobby en de ploeg niet laten vallen.
Het helpt wel dat ik de DM ben en wekelijks dubbel de tijd er in stop om te preppen. Ik ben sowieso gemotiveerd en kijk er naar uit om wekelijks te spelen.

Het komt wel eens voor dat een speler niet kan...life gets in the way. Maar dan neem ik de gelegenheid om een andere setting of een nieuw systeem te proberen. De meeste spelers staan daar wel achter, zolang het een one-shot blijft.
Dingen als Humblewood (5e), Heckna (5e) of Svilland (5e) kan ik dan heel gemakkelijk met een pregen character introduceren. En dan spelen we die en kijken we of het een leuke setting is om later nog eens op te pakken,
Of, zoals komende vrijdag, spelen we voor de eerste keer Tales From The Loop omdat er een speler niet kan. Het is voor iedereen nieuw, dus het gaat wat stuntelig beginnen, maar we zien dat gewoon als een gamenight en we amuseren ons sowieso.

Ik geeft mijn spelers dan ook de kans om zelf eens in de DM-schoenen te staan, als ze willen. Soms wil er wel eens iemand een keertje proberen te DMen, dus dan is zo een avond ideaal.

Als ik met nieuwe spelers start, zorg ik voor pregenerated characters. Ze kunnen dan kiezen uit wat coole prentjes en dat prentje een naam geven. Daarna krijgen ze een ingevulde sheet en zeg ik hun in de eerste sessies waar ze naar moeten kijken.
Zo krijgen ze tenminste een feel van de gameplay.

Als de character sheet te moeilijk is, maar je krijgt ze toch warm voor eens een RPG te proberen, kan je ook gewoon een andere, simpele game proberen. Zo is Ten Candles bijvoorbeeld compleet zonder character sheet of battlemaps.

En de journal mag je zeker wel eens doorsturen.

Inmiddels een keer Tales from the Loop gespeeld met mijn DnD groep.
Heel plezant om een keer geen combat te hebben en gewoon een groep kinderen te zijn met typische jeugdproblemen.
Aja en cyborgs enzo
Die gaan we nog wel eens one-shotten!

Ook Broken Compass pdfs van de kickstarter al binnen gekregen. Lijkt hard dezelfde regels te volgen, alleen in een Tomb Raider/Indiana Jones/Uncharted setting. Ook exciting!

Ja, soms komt er wel eens iets tussen, al valt dat wel mee: eenmaal een datum vast ligt dan spelen we quasi altijd wel. Mocht er toch iets tussen komen dan boardgamen we meestal met de overige spelers.

Het is het plannen dat soms wat moeilijk is, mede door zaken die ik al aanhaalde en bv iemand die in ploegen werkt.
Maar we spelen wel genoeg, meer mag altijd wel uiteraard :p

Goeie tips om de collega's wat warm te krijgen. Hopelijk komt er post corona wat van. Als je goeie one shots hebt mag je die altijd delen btw.

Ja, soms komt er wel eens iets tussen, al valt dat wel mee: eenmaal een datum vast ligt dan spelen we quasi altijd wel. Mocht er toch iets tussen komen dan boardgamen we meestal met de overige spelers.

Het is het plannen dat soms wat moeilijk is, mede door zaken die ik al aanhaalde en bv iemand die in ploegen werkt.
Maar we spelen wel genoeg, meer mag altijd wel uiteraard :p

Goeie tips om de collega's wat warm te krijgen. Hopelijk komt er post corona wat van. Als je goeie one shots hebt mag je die altijd delen btw.
Ik heb laatst gewoon ne discord bot geschreven die ons iedere week een doodle op de channel zet. Dan kan je gewoon aanvinken welke dagen je kan spelen en dan zetten we via de bot een datum.
Ook erin gestopt dat iedere speler zijn timezone kan aangeven, zodat die dan voor iedere speler steeds opgelijst worden om geen verwarring te veroorzaken.
Eigen stoef stinkt 🙄

Grappig om jouw journal te lezen trouwens. Ik neem aan dat jullie in het Nederlands spelen?
Ik heb dat een tijdje geprobeerd, maar dat voelt zo onnatuurlijk tussen alle begrippen, benamingen, plaatsnamen etc.
Of vertaal je zaken als "the dark woods", "the spine of the world", "hook horror", "wisdom saving throw", "intellect devourer" en "hit points" ook?

Ik heb ondertussen in mijn beide groepen wel buitenlanders (spelers uit UK, Portugal, Frankrijk, Canada, Israel, Duitsland), zodat we sowieso naar Engels overschakelen, maar voordien vertelde ik ook gewoon alles in het Engels. Soms antwoordden spelers dan in het Nederlands, maar die wisselwerking ging op zich wel goed.

Ah, dat van die bot klinkt wel handig. Meer info? :)

En yep: we spelen in't Nederlands of eerder een mengeling. Namen, abilities, HP dat wordt niet vertaald, de rest wordt gewoon in't NL gespeeld.
Da's kwestie van gewoonte denk ik. Ook met een meertalige groep meegedaan vroeger, dus logischerwijs die campaign in't Engels gespeeld en dat voelde even goed aan.

Btw: doet er bij jullie iemand aangepaste stemmetjes? Moet zeggen dat ik dat wel leuk vind om te doen :unsure:

Edit: zit hier niemand anders die rpg's speelt?

Simpel botje hoor, gewoon geschreven omdat ik wou bewijzen dat ik het kan. En ik had het gevoel dat deze functionaliteit niet direct bestond (of toch niet op zo een simpele manier).
Draait op een NodeJS server op Heroku en praat met een MongoDB database. Super lightweight.

Ik vraag em om te voten en dan geeft ie 2 reactions, waar de speler gewoon op kunnen klikken

pmM2lHP.png

Timezones kan je gewoon per user setten.
wZSd63R.png

En natuurlijk moet je hem koppelen aan een DadJoke API
BTpj3qx.png

Btw: doet er bij jullie iemand aangepaste stemmetjes? Moet zeggen dat ik dat wel leuk vind om te doen :unsure:
Ja, ik probeer dat wel te doen. Is leuk voor mezelf en voor de spelers die anders steeds dezelfde NPC tegenkomen.
Ik ben niet goed in accenten, of kan niet onthouden wie welk accent had, dus daar zitten enkel de stereotiepe gevallen :')

Ik focus me vaak meer op hoe ze iets zeggen. Een zenuwachtige NPC zegt bijna na iedere zin 'you know', tot het net niet irritant wordt.
Maar zo een gimmicks worden wel gemakkelijk onthouden door spelers en geven de NPCs wat leven.

Edit: zit hier niemand anders die rpg's speelt?
Hoe langer topics als deze in leven blijven, hoe gemakkelijker anderen het oppikken en wat mee komen lullen.

Ja, ik probeer dat wel te doen. Is leuk voor mezelf en voor de spelers die anders steeds dezelfde NPC tegenkomen.
Ik ben niet goed in accenten, of kan niet onthouden wie welk accent had, dus daar zitten enkel de stereotiepe gevallen :')

Ik focus me vaak meer op hoe ze iets zeggen. Een zenuwachtige NPC zegt bijna na iedere zin 'you know', tot het net niet irritant wordt.
Maar zo een gimmicks worden wel gemakkelijk onthouden door spelers en geven de NPCs wat leven.
Ja, onze DM doet ook wel goed. Zelf ben ik de enige speler die dat doet want ik vind dat ook wel fun.
Geeft uw character meteen wat body imo. En NPC's ook: er zijn er een paar die ik me kan herinneren puur omwille door hoe ze neergezet zijn.

Hoe langer topics als deze in leven blijven, hoe gemakkelijker anderen het oppikken en wat mee komen lullen.

True.
Om het eens over iets anders te hebben: ervaring met Star Wars RPG?

True.
Om het eens over iets anders te hebben: ervaring met Star Wars RPG?
Een klein beetje. Ik heb een collectie van hardcopies. Ik ben ze echter net beginnen verzamelen voor het nieuws dat FFG hun RPG-sectie van de hand ging doen, waardoor er plots geen reprints meer waren. Gelukkig had ik op dat moment al een grote speelbare set + dice. Ik zou nog graag de Force And Destiny core hebben.

We zijn net voor de pandemie begonnen met een groep, maar na de 1e sessie, moest er plots al een speler naar de USA (getrouwd) omdat Trump de grenzen ging sluiten. Na de 2e sessie moest iedereen in quarantaine.
De groep waar ik mee speelde was niet echt geïnteresseerd om alles te verhuizen naar een online ecosysteem.

Ik wil er graag nog een keer mee aan de slag, want de mechanics vind ik heel erg gaaf, maar momenteel staat dat op een laag pitje.

Inmiddels ook mijn kickstarter pdf's ontvangen van Broken Compass.
De core boeken zijn echt enorm slecht geschreven (super elaborate met weinig inhoud + regels zijn all over the place), maar de mechanics zijn wel heel erg vet!
Ook de adventures en hooks zijn wel cool om te gebruiken.

Naast Tales From The Loop, wordt dit zeker een game die ik een paar keer ga oneshotten met mijn groepje Indiana Jones, Uncharted en Tomb Raider fanaten!

Iemand ervaring met Mörk Borg?
‘T is een beetje de black metal RPG tussen alle lichtere fantasy themes.

Supervette artwork, layout en design, iets wat ik als gfx designer wel kan appreciëren.
Daarnaast simpele regels om er gewoon snel in te vliegen!

Deze komt hier wel in huis, denk ik. :love:

Zowel Broken Compass als Mörk Borg zien er goed uit!
Eens voorstellen aan de groep om eens te bekijken, als er dan wat veel tijd tussen 2 D&D sessies zit, kunnen we er daar eentje van spelen.

Als ge er eentje runt, wil ik wel eens komen observen! Of meespelen.

Misschien kunnen we ook met wat BeyondGamers (@Loser wat is eigenlijk de nieuwe term voor een 9liver?) wat oneshots proberen?
Dan hoeven we niet te committen voor langere periode, gewoon die wat deze keer mee wil spelen, speelt mee!
Allez, als het hier wat meer vol loopt he :unsure:

Ik wil wel eens virtueel mee aanschuiven gewoon om te weten wat het is... Maar zal wel serieus wat uitleg nodig hebben. Of is't in echt te doen? Ik ben wel mensenschuw hoor.
En niet boos zijn als ik het na 1 keer niet zo leuk vind hé. Niets zo erg als een boze nerd 😐 :LOL:

Lijkt me wel cool: ne oneshot met wat volk van hier. Misschien wat van die verstokte boardgamers overtuigen :)
Mensen pushen is wel nooit een goed idee. Zo van die geforceerde groepen waarbij vrienden moeten meedoen van de rest ofzo, die vallen vaak heel snel af. Dat maakt het ook best awkward voor de rest van de spelers, die er wel serieus in willen vliegen.

Terug
Bovenaan