De houtkachel thread

voor diegene die hout kopen, waar doen jullie dit? Ik zoek de voordeligste optie 😅
Hier in de regio (Limburg, Genk) worden door de bosgroep houtverkopen georganiseerd. Je kan dan x aantal kuub kopen voor een veel lagere prijs dan online ofzo.

Nadeel is natuurlijk dat je het zelf nog moet verwerken. Maar dat doe ik wel graag.

Hoe lang geleden is 'vroeger'? Met 5kW verwarm je een volledig geïsoleerd huis.

Hebben jullie dan soms geen schuldgevoel dat er in België jaarlijks 10.000 mensen sterven aan de gevolgen van fijn stof? Ongeveer 20% (2.000 doden dus) komt van kachels.

Ook het laatste wat ik er van zeg hoor, maar dat hier nog 'reclame' rond wordt gemaakt vind ik nogal.. weetikveel.

Om eerlijk te zijn …nee .
Maar ik voel mij ook niet schuldig als ik in mijne auto stap of mij douche of sta aan te schuiven aan de kassa met mijn boodschappen of wanneer ik op vakantie ben voor mijn persoonlijk plezier …

Hebben jullie dan soms geen schuldgevoel dat er in België jaarlijks 10.000 mensen sterven aan de gevolgen van fijn stof? Ongeveer 20% (2.000 doden dus) komt van kachels.

Ook het laatste wat ik er van zeg hoor, maar dat hier nog 'reclame' rond wordt gemaakt vind ik nogal.. weetikveel.
Hoeveel percent van jouw electriciteit is effectief gemaakt met 0 percent uitstoot? En als je het zo wil doortrekken, hopelijk heb je een EV want anders geeft jouw auto ook fijn stof!? Alles onder de 15 km ben je dan al moreel verplicht om met de fiets te doen, want weet je hoeveel doden er vallen door fijn stof?🤔 Ik wil gerust mijn steentje bijdragen voor een gezond milieu, maar mijn haar komt recht van zo een opmerkingen.

Welk hout geniet jullie voorkeur?

Er heerst een cult rond eikenhout, maar wij zijn er geen fan van. We verkiezen beuk, berk en kastanje omwille van mooiere vlammen en minder geknetter in onze Barbas inbouwcassette.

Hoeveel percent van jouw electriciteit is effectief gemaakt met 0 percent uitstoot? En als je het zo wil doortrekken, hopelijk heb je een EV want anders geeft jouw auto ook fijn stof!? Alles onder de 15 km ben je dan al moreel verplicht om met de fiets te doen, want weet je hoeveel doden er vallen door fijn stof?🤔 Ik wil gerust mijn steentje bijdragen voor een gezond milieu, maar mijn haar komt recht van zo een opmerkingen.
Akkoord, maar je kan toch niet ontkennen dat houtkachels zeer lokaal voor overlast zorgen, tenzij je de nodige filters hebt steken.
Hier in de nabije omgeving de k ik niet dat 1 iemand een filter heeft en de stank alleen al is zeer onaangenaam.

Er heerst een cult rond eikenhout, maar wij zijn er geen fan van. We verkiezen beuk, berk en kastanje omwille van mooiere vlammen en minder geknetter in onze Barbas inbouwcassette.
Hier is het steevast combinatie eik/beuk. Halfdroog kopen in voorjaar om dan nog een jaartje te stockeren voor volledig uit te drogen.
wij betalen, dacht ik, zo een 300-350 euro voor twee kuub.

Akkoord, maar je kan toch niet ontkennen dat houtkachels zeer lokaal voor overlast zorgen, tenzij je de nodige filters hebt steken.
Hier in de nabije omgeving de k ik niet dat 1 iemand een filter heeft en de stank alleen al is zeer onaangenaam.
Geeft juist de charme dat je op een koude winterdag wandeld en de haard ruikt...
Als je deftig hout stookt valt de rook en geur goed mee hoor. Alleen zie je vaak dat mensen ook echt alles in hun vuur gooien en dat merk je direct. Onlangs was iemand hier paar oude treinbils gratis komen afhalen, die zei vlakaf: wordt weer goedkoop stoken deze winter... Dat hout is pure vettigheid om te stoken!

Enkel ovengedroogd beukenhout hier.

Enkel eik hier, ik hou van de geur :love2:

Bij mij zal het wel de laatste winter zijn. Na de winter wordt alles gestript en ik heb toch maar beslist om de houtkachel niet te behouden, in een EPC A woning lijkt het me toch meer nadelen dan voordelen te hebben.
Wel spijtig want ik ga het gezellige aspect wel missen maar goed, een mens moet keuzes maken. Een gashaard als alternatief heb ik bekeken maar dat was me dan het geld niet waard, het is niet hetzelfde als een klassieke houtkachel.

Mijn haar komt recht van mensen die zaken door elkaar slaan.

Hij spreekt over fijn stof en jij over "uitstoot", wat dus alles is. Ik vermoed dat de fijnstofproductie van onze elektriciteitsproductie wel meevalt hoor, als je dat vergelijkt met de hoeveelheid geleverde energie, vooral omdat er amper met iets gestookt wordt dat fijn stof oplevert.

Fijn stof is een plaatselijk probleem met de luchtkwaliteit. Ja, wagens genereren dat ook, en EV trouwens ook door slijtige van de banden, maar de grootste bron is gewoon stoken met hout hoor. En dan hebben we nog niets gezegd over stoken met vervuild hout.

Met hout stoken is iets voor in een boshut, niet voor het dichtbevolkte Vlaanderen. En dan zit je nog met het gebrek aan verantwoordelijkheidszin en algemene scholing waardoor mensen restafval beginnen opstoken.

Geeft juist de charme dat je op een koude winterdag wandeld en de haard ruikt...
Als je deftig hout stookt valt de rook en geur goed mee hoor. Alleen zie je vaak dat mensen ook echt alles in hun vuur gooien en dat merk je direct. Onlangs was iemand hier paar oude treinbils gratis komen afhalen, die zei vlakaf: wordt weer goedkoop stoken deze winter... Dat hout is pure vettigheid om te stoken!
En je bevestigd net mijn punt, dank je.

edit: voor veel mensen is het gratis verwarming en smijten ze maar op wat ze hebben.
Ik rij mijn straat in na een werkdag en de stank komt u tegemoet.
Gezellig is het zeker wel, maar de schade kan je niet blijven negeren

btw zie post boven mij ivm schadelijkheid.

Is 1 op de...

Nu veralgemeen je wel hard hoor. Is hetzelfde dat ik hier regelmatig een zak zwerfafval gedumpt zie liggen. Is een minderheid die het doet, 90% van de rest doet het goed...

Met 5kW 24/24 wel ja. Het was een zachte winter afgelopen winter en het grootste verbruik was 80kWh output over 24h (-11 graden 's nachts). En dat is vertrekkende van een woning die op temperatuur is. Niet eentje die reeds afgekoeld is tot 16-18 graden.
Niemand gaat 24h zijn stoof brandend kunnen houden denk ik, want je wil ook slapen.

Dit in de veronderstelling dat je een woning met S24 schil goed geïsoleerd noemt natuurlijk.

En je bevestigd net mijn punt, dank je.

edit: voor veel mensen is het gratis verwarming en smijten ze maar op wat ze hebben.
Ik rij mijn straat in na een werkdag en de stank komt u tegemoet.
Gezellig is het zeker wel, maar de schade kan je niet blijven negeren

btw zie post boven mij ivm schadelijkheid.

Voel jij je schuldig voor de verkeersslachtoffers telkens als je met de auto rijdt?
Nee toch. Mensen hebben recht op warmte, de meeste gebruiken dat voor de gezelligheid met deftig hout of pellets.

Laatst bewerkt:
Voel jij je schuldig voor de verkeersslachtoffers telkens als je met de auto rijdt?
Nee toch.
Wat een manke vergelijking.
Ga er verder niet op ingaan, is al genoeg over geschreven.
Maar slaat gewoon nergens op.

Het komt eigenlijk neer op iets wat we de laatste jaren veel meer zien.
Mensen hebben het gevoel dat er niets meer mag en gaan daarom als tegenreactie meer neigen en vasthouden naar het “vroeger was alles beter” standpunt.
We weten allemaal best dat een houtkachel veel te veel fijn stof uitstoot om te verwarmen. Er zijn ondertussen alternatieven genoeg voor 99% vd bevolking dus is er ook geen enkele noodzaak meer om dit nog te gebruiken.
Dat we overlast veroorzaken is niet mijn probleem denkt de egoistische gebruiker.
(zwarte piet-roet piet discussie. Niet mijn probleem dat de ander gekwetst is)

Vergelijken met auto/verkeersslachtoffers staat daar heel ver vanaf.

(Toch nog meer geschreven dan ik wou)

Laatst bewerkt:
Vergelijken met auto/verkeersslachtoffers staat daar heel ver vanaf.

Ale dan, voel jij je schuldig telkens als je met de auto (transport) rijdt naar je werk (industrie) en terug naar huis( transport) om je biefsteak of vegie groentjes die van heinde en ver komen (landbouw + transport) binnensteekt? Want transport + industrie + landbouw is een zeer grote boosdoener.

Die doden is een collectieve prijs die we met zijn allen betalen (net zoals verkeersslachtoffer), daarmee wil ik niet zeggen dat we niets moeten doen om het te verminderen of dat dat niet erg is.
Maar de stoof van de particulier afpakken gaat voor mij wel wat ver, ook al ruik je dat en stoot het fijn stof uit. Residentiële verwarming is 12,6%, en daarbij zitten bvb ook de CV gasketels bij, een warmtepomp heeft tijdens de gebruiksfase plaatselijk uitstoot 0, maar 100% zuiver is dat ook nooit.

Waarom zou dat een manke vergelijking zijn? Mensen (die deftig hout branden) steken hun haard aan voor sfeer en warmte. Ja er is zeker bij de start een geur aanwezig en inderdaad er is uitstoot van fijn stof... Maar dat maakt u geen egoïstisch persoon, want dat zou willen zeggen dat als jij de auto pakt voor afstanden die met de fiets mogelijk zijn u per definitie ook een egoïst bent. De kans dat er van mijn houtvuur (of de uitstoot ervan) iemand sterft is vele malen kleiner dan het gevaar dat je met je auto een ongeluk hebt (met bijhorende uitstoot). Meer nog, enkel in de koudere maanden kan je mij van egoïsme verwijten terwijl de auto het hele jaar door kan genomen worden. En voor wat, gebruiksgemak? Laat ons eerst de grote vervuilers aanpakken voor men hier komt zagen tegen een houtvuur.

Het was te denken, weer een thread die gekaapt moet worden door een handvol moraalridders.
Ben je tegen houtkachels? Simpel, blijf weg uit deze thread in plaats van iedereen een schuldgevoel proberen aan te praten.

Mijn haar komt recht van mensen die zaken door elkaar slaan.

Hij spreekt over fijn stof en jij over "uitstoot", wat dus alles is. Ik vermoed dat de fijnstofproductie van onze elektriciteitsproductie wel meevalt hoor, als je dat vergelijkt met de hoeveelheid geleverde energie, vooral omdat er amper met iets gestookt wordt dat fijn stof oplevert.

Fijn stof is een plaatselijk probleem met de luchtkwaliteit. Ja, wagens genereren dat ook, en EV trouwens ook door slijtige van de banden, maar de grootste bron is gewoon stoken met hout hoor. En dan hebben we nog niets gezegd over stoken met vervuild hout.

Met hout stoken is iets voor in een boshut, niet voor het dichtbevolkte Vlaanderen. En dan zit je nog met het gebrek aan verantwoordelijkheidszin en algemene scholing waardoor mensen restafval beginnen opstoken.
Stikstof en ammoniak uit gascentrales zorgt toch voor secundair fijn stof? Allez geen lans voor de houtstoof maar onze elektriciteitsproductie produceert ook fijn stof?
https://www.vmm.be/lucht/fijn-stof/uitstoot-fijnstofprecursoren

Terug
Bovenaan