De houtkachel thread

Het was te denken, weer een thread die gekaapt moet worden door een handvol moraalridders.
Ben je tegen houtkachels? Simpel, blijf weg uit deze thread in plaats van iedereen een schuldgevoel proberen aan te praten.
Was ook mijn bedoeling om hier weg te blijven.
Tot ze verkeersslachtoffers met houtkachels beginnen vergelijken.
Stop met die bullshit vergelijkingen om uw houtstoof goed te praten.

Stikstof en ammoniak uit gascentrales zorgt toch voor secundair fijn stof? Allez geen lans voor de houtstoof maar onze elektriciteitsproductie produceert ook fijn stof?
Met dat verschil dat houtstoof voor 99% geen noodzaak is en er een alternatief voor handen is. Het is meestal voor de sfeer en gezelligheid.

Laatst bewerkt:
Akkoord dat houtkachels geen voordeel bieden voor de samenleving en dat die overlast veroorzaken.
Maar vliegreizen, vlees eten, alcoholgebruik enz zijn eigenlijk vanuit maatschappelijk oogpunt ook verwerpelijk. Maar daarom moet je nog niet iedereen persoonlijk gaan aanvallen en een schuldgevoel proberen aanpraten voor de gevolgen van die zaken. Ik geloof niet dat we gebaat zijn met een samenleving waar iedereen enkel met de vinger zit te wijzen net zoals we niet gebaat zijn met een samenleving met enkel egoïstische gebruikers. Er is van veel zaken wel iets te zeggen maar de manier waarop zaken gezegd worden scheelt toch ook wel. Als we echt willen dat houtkachelgebruik wegvalt zal dat toch moeten komen door dialoog en de poging om mensen te overtuigen dat de nadelen voor de samenleving zwaarder doorwegen dan de persoonlijke voordelen ipv Greta Thunberg gewijs een thread binnenstormen en "How dare you" roepen. In mijn ogen is het al een goeie stap vooruit tov het verleden dat mensen in deze thread vragen waar je goeie brandstof kan kopen voor in uw houtkachel ipv de vroegere technieken van te zoeken achter kapotte paletten en gebruikte autobanden.

Geeft juist de charme dat je op een koude winterdag wandeld en de haard ruikt...
Als je deftig hout stookt valt de rook en geur goed mee hoor. Alleen zie je vaak dat mensen ook echt alles in hun vuur gooien en dat merk je direct. Onlangs was iemand hier paar oude treinbils gratis komen afhalen, die zei vlakaf: wordt weer goedkoop stoken deze winter... Dat hout is pure vettigheid om te stoken!
Imo een reden te meer om geen zo'n zaken gratis aan te bieden. Dan betaal ik nog liever voor de ophaling dan er goedkoop van af geraken en er een ander de overlast van te bezorgen.

Mijn persoonlijke afkeer komt er doordat ik dat laatste 13 jaar (sinds verhuis) teveel ben geconfronteerd met buren die vanalles en nog wat opstoken. Op hun houtkachel in huis, en hun kacheltje in de garage vanachter in de tuin, en wat groenafval hier en wat ander afval daar in een ton.
Ongelooflijk wat je allemaal ziet.
Leuk dat heel je huis voor de zoveelste keer stinkt naar de rook. Maar ik ben de zagevent natuurlijk.
Akkoord dat een paar slechte het weer verpesten voor de goede, maar in deze discussie zijn er volgens mij evenveel slechte als goede (50/50) en dat is toch echt een probleem in 2024.
En ik weet dat dit weer anekdotisch is, maar wees eens allemaal eerlijk aub. Mijn verhaal is alles behalve alleenstaande en velen zullen dit herkennen.

Nogmaals, ik was hier liever weggebleven maar die belachelijke vergelijkingen hebben toch wat effect gehad :-)

Mijn persoonlijke afkeer komt er doordat ik dat laatste 13 jaar (sinds verhuis) teveel ben geconfronteerd met buren die vanalles en nog wat opstoken. Op hun houtkachel in huis, en hun kacheltje in de garage vanachter in de tuin, en wat groenafval hier en wat ander afval daar in een ton.
Ongelooflijk wat je allemaal ziet.
Leuk dat heel je huis voor de zoveelste keer stinkt naar de rook. Maar ik ben de zagevent natuurlijk.
Akkoord dat een paar slechte het weer verpesten voor de goede, maar in deze discussie zijn er volgens mij evenveel slechte als goede (50/50) en dat is toch echt een probleem in 2024.
En ik weet dat dit weer anekdotisch is, maar wees eens allemaal eerlijk aub. Mijn verhaal is alles behalve alleenstaande en velen zullen dit herkennen.

Nogmaals, ik was hier liever weggebleven maar die belachelijke vergelijkingen hebben toch wat effect gehad :)
Heb je effectief als ergens melding gemaakt? En zo ja, is daar enigszins iets veranderd aan de situatie? Want mij lijkt het toch dat in zulke zaken wat te weinig animo is van instanties om daar tegen op te treden.

Heb je effectief als ergens melding gemaakt? En zo ja, is daar enigszins iets veranderd aan de situatie? Want mij lijkt het toch dat in zulke zaken wat te weinig animo is van instanties om daar tegen op te treden.
Ik heb de buren er zelf vriendelijk over aangesproken en dan reageren ze als door een wesp gestoken. Net als in dit topic trouwens.
Is even een beetje beter geweest maar is daarna terug hervallen. Die kunnen dat toch niet laten. Het containerpark is hier 500m verder en gratis maar dat zal teveel moeite zijn zeker?
Melding maken laat ik zo, wil het ook niet op de spits drijven. Het is ook niet elke dag want dan zouden ze me dwingen om actie te ondernemen wegens onleefbaar.
Hier kan ik tenminste eens anoniem ventileren tegen een aantal van die stokers.
Als er ene een schuldgevoel zou krijgen ben ik al gelukkig 😉 Maar betwijfel dat ten zeerste.

Ik heb de buren er zelf vriendelijk over aangesproken en dan reageren ze als door een wesp gestoken. Net als in dit topic trouwens.
Is even een beetje beter geweest maar is daarna terug hervallen. Die kunnen dat toch niet laten. Het containerpark is hier 500m verder en gratis maar dat zal teveel moeite zijn zeker?
Melding maken laat ik zo, wil het ook niet op de spits drijven. Het is ook niet elke dag want dan zouden ze me dwingen om actie te ondernemen wegens onleefbaar.
Als er ene een schuldgevoel zou krijgen ben ik al gelukkig 😉 Maar betwijfel dat ten zeerste.
Ik vind het toch wat dubbel hoor, als je er echt overlast van hebt moet je je volgens mij geen zorgen maken dat je het op de spits zou drijven, het is diegene die de overlast veroorzaakt die het probleem is.
Maar dan wil je hier wel ventileren (en associeer je die direct met diegene die tegenover je overlast veroorzaakt) terwijl je helemaal niet weet of die personen hier zo zijn. Dat is gewoon iedereen over diezelfde kam scheren. Dan neem je volgens mij toch de incentive weg om proper te stoken en zo weinig mogelijk overlast te veroorzaken als de goeien over dezelfde kam geschoren worden als de slechten. Want het is veel gemakkelijker en goedkoper om alles in uw stoof te stoppen dan te zorgen voor een propere houtstook.

Tegen een aantal van die stokers🙄... Even appelen met peren vergelijken maar kom, ventileren is belangrijk. Hopelijk slaap je vanavond iets beter!

Ik ben hier net begonnen met mijn vuurtje aan te stoken,... genieten maar! Warmte, vuurtje en op de verre achtergrond een hoestbui van mijn buur die een portie fijn stof aan het purgeren is😍.

Toch nog het laatste; laat uw bbq ook maar al op stal he. Ze hebben die ook al elektrisch!

Maar daar ligt dan wel van die lava steen in zeker en dan drupt dat vet van uw vlees daarop en dan schiet daar een mooi vlammetje uit ….tijd voor een glaasje wijn dan en genieten van het speels vlammetje en ondertussen genieten (Achja en laat het vlees niet verkolen dan . ;) )

(En dan uw buren laten mee genieten van de geur van verbrand vlees of vis dat mee binnen gezogen wordt door hun ventilatie systeem in huis of gewoon binnen geblazen wordt .
Maak dat hier ook regelmatig mee in de zomermaanden maar ik ga niet klagen en ik steek mijne vuurkorf aan en dan genieten van de vlammetjes en de geur ;) )

Laatst bewerkt:
Iemand hier ervaring met bioethanol kachels? Geven die nu eigenlijk ook die gezellige vlamwarmte zoals hout of is dat irl een pak minder?

Tegen een aantal van die stokers🙄... Even appelen met peren vergelijken maar kom, ventileren is belangrijk. Hopelijk slaap je vanavond iets beter!
Hi Buurman, je bent hier ook!

Deze topics worden door veel meer mensen gelezen dan enkel zij die hier reageren. En het zijn juist die die ik bedoel.

Arjen Lubach heeft er ook een item aan gewijd:
Vanaf 13:45

:offtopic:
Beste vond ik eigenlijk de reclame vooraf voor Trees for all ... met Jennifer Hoffman :love2:

Ik ga het vuur weer in dit topic steken :oi22:

Gratis "brandhout". (Dit is van twee jaar geleden, maar gisteren stond er weer een bord voor hun deur, dus is het ook actueel).
Men komt daarop af als vliegen op stront, dus ja, er wordt helaas nog veel gestookt met hout dat daar niet voor bedoeld is.

Stikstof en ammoniak uit gascentrales zorgt toch voor secundair fijn stof? Allez geen lans voor de houtstoof maar onze elektriciteitsproductie produceert ook fijn stof?
https://www.vmm.be/lucht/fijn-stof/uitstoot-fijnstofprecursoren
Als je die bron al bekijkt zie je dat energiecentrales niet zo'n grote rol spelen daarin, maar soit daarom dat ik dus schreef dat de fijnstofproductie van onze energiecentralen wel meevalt als je dat bekijkt per geleverde energie. Je moet al naar secundaire effecten gaan kijken, terwijl het hier dus gaat over mensen die in hun kachel (bouwjaar, onderhoud, kwaliteit allemaal amper gereguleerd) gewoon in het beste geval hout gaan verstoken. Dat kan enkel maar veel fijn stof opleveren toch? Maak het dan nog minder efficiënt door er nat hout of allerhande behandeld hout bij te gooien.

En dan heb je hier en daar wel nog iemand die het als zijn persoonlijke OVAM-verbrandingsoven ziet. Neen, sorry, het is gewoon duidelijk dat je de gemiddelde mens niet kan vertrouwen om even stil te staan bij de luchtkwaliteit voor zichzelf en zijn buren, dus voor mijn part verbied je dat maar.

Heel deze discussie is gevuld door belachelijke argumenten ("het recht op warmte!", "gezelligheid!", "verkeersongevallen!") die me doen vermoeden dat het ook de hersenen aantast. Ik wil geen kankerlucht inademen omdat iemand te gierig is om te stoken met proper, droog hout, of nog veel beter, met een gasketel of warmtepomp. Het zoveelste voorbeeld waar asociaal volk zijn goesting kan blijven doen.

terwijl het hier dus gaat over mensen die in hun kachel (bouwjaar, onderhoud, kwaliteit allemaal amper gereguleerd) gewoon in het beste geval hout gaan verstoken.

Op een CV-gasketel met een vermogen <20kW er geen verplichting is tot onderhoud. Nooit...
Wel iedereen over dezelfde kam scheren natuurlijk.

Dan heb je ook nog budgetten enzo, niet iedereen kan 5-10k uit zijn mouw schudden voor een centrale verwarning en dat staat dan nog los van alle breekwerken die nodig kunnen zijn, aanwezigheid van gasleiding in de straat etc.
Sommige mensen zullen nog lang, heel lang op hout (moeten) stoken.

Als je die bron al bekijkt zie je dat energiecentrales niet zo'n grote rol spelen daarin, maar soit daarom dat ik dus schreef dat de fijnstofproductie van onze energiecentralen wel meevalt als je dat bekijkt per geleverde energie. Je moet al naar secundaire effecten gaan kijken, terwijl het hier dus gaat over mensen die in hun kachel (bouwjaar, onderhoud, kwaliteit allemaal amper gereguleerd) gewoon in het beste geval hout gaan verstoken. Dat kan enkel maar veel fijn stof opleveren toch? Maak het dan nog minder efficiënt door er nat hout of allerhande behandeld hout bij te gooien.

En dan heb je hier en daar wel nog iemand die het als zijn persoonlijke OVAM-verbrandingsoven ziet. Neen, sorry, het is gewoon duidelijk dat je de gemiddelde mens niet kan vertrouwen om even stil te staan bij de luchtkwaliteit voor zichzelf en zijn buren, dus voor mijn part verbied je dat maar.

Heel deze discussie is gevuld door belachelijke argumenten ("het recht op warmte!", "gezelligheid!", "verkeersongevallen!") die me doen vermoeden dat het ook de hersenen aantast. Ik wil geen kankerlucht inademen omdat iemand te gierig is om te stoken met proper, droog hout, of nog veel beter, met een gasketel of warmtepomp. Het zoveelste voorbeeld waar asociaal volk zijn goesting kan blijven doen.
Problematiek die je ook hebt natuurlijk dat niet iedereen die warmtepomp of gasketel kan betalen. In de meeste gevallen is het proper droog hout ook financieel onhaalbaar waardoor verbieden niet zo eenvoudig gaat zijn. Zeker in navolging van een toch wel economische zware 4 jaar en een influx van migratie welke nog op de financiele ladder moeten stijgen.
We hebben de schrijnende verhalen wel gelezen van een paar jaar geleden over de CO doden na aansteken BBQ daar de energieprijs te hoog was.

Terug
Bovenaan