En je denkt dat een slecht onderhouden gascondensatieketel ooit in de buurt komt qua fijnstofproducte van een houtketel of open haard, of wat is je punt?Op een CV-gasketel met een vermogen <20kW er geen verplichting is tot onderhoud. Nooit...
Wel iedereen over dezelfde kam scheren natuurlijk.
Verder moet ik niemand over dezelfde kam scheren, iedereen kent wel een huis waar steevast blauwe rook uit de schoorsteen komt. Het is sowieso al bedenkelijk in een dichtbevolkt gebied zoals Vlaanderen met droog, zuiver hout te stoken. Als dan blijkt dat een significante groep mensen zelfs daarvoor het fatsoen niet heeft denk ik dat we dat boeltje best verbieden.
"Budgetten enzo", ik denk eerlijk gezegd dat de arme mens die enkel hout kan stoken weer zo'n excuus is van een veel grotere groep mensen die gewoon geen zin heeft om te investeren hoor. Lees al gewoon deze thread.Dan heb je ook nog budgetten enzo, niet iedereen kan 5-10k uit zijn mouw schudden voor een centrale verwarning en dat staat dan nog los van alle breekwerken die nodig kunnen zijn, aanwezigheid van gasleiding in de straat etc.
Sommige mensen zullen nog lang, heel lang op hout (moeten) stoken.
Verder is de vraag toch altijd in hoeverre zoiets nu eigenlijk een excuus moet zijn. Ik heb nog wat oude isomopanelen, zal ik die ook opstoken, want ik ben arm en wil het warm hebben.
Zelfde reactie als hierboven hé. Er zal een fractie mensen zijn die echt niet anders kan, en dan zal een grote fractie mensen zijn die denkt niet anders te kunnen uit gemakzucht. Ik vind dat we in dit land altijd nogal vergevingsgezind zijn voor die laatsten.Problematiek die je ook hebt natuurlijk dat niet iedereen die warmtepomp of gasketel kan betalen. In de meeste gevallen is het proper droog hout ook financieel onhaalbaar waardoor verbieden niet zo eenvoudig gaat zijn. Zeker in navolging van een toch wel economische zware 4 jaar en een influx van migratie welke nog op de financiele ladder moeten stijgen.
We hebben de schrijnende verhalen wel gelezen van een paar jaar geleden over de CO doden na aansteken BBQ daar de energieprijs te hoog was.
Dat mensen een CO-vergiftiging opdoen is een spijtige zaak, maar in hoeverre zijn enkele gevallen van mensen die een gevaar voor zichzelf zijn een argument voor of tegen iets?
.