De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik stond blijkbaar in mijn straat geparkeerd op een plek die een tijdelijk parkeerverbod had. Politie zou effectief naast mijn wagen hebben gestaan.
Heb echter wel geen papiertje tussen de ruitenwisser gevonden, doen ze dat altijd?

Als ze komt betaal ik ze gewoon, men eigen fout. Maar ik dacht dat bij parkeerboetes er altijd iets tussen uw ruitenwisser stak.
Dat papiertje onder de ruitenwisser is een parkeerretributie, dus als je niet betaald hebt.

Hoeveel rijden jullie op de snelweg en hoeveel kan je zonder geflitst te worden ?
Zelf rijd ik steevast 128 op de snelweg, nog nooit geflitst.

Ofwel rij ik 126-128 om niet geflitst te worden.
Ofwel rij ik 139.

Alles tussen 128 en 139 is verloren, want is één tarief van 50 euro. Allé dat was toch zo, misschien is dat ondertussen al anders? Maar ik dacht dat tot 139 op teller dezelfde prijs was.

Rij zelden sneller dan dat eigenlijk. Meestal gewoon cruize op 139 als ik alleen ben. Als vrouw en kind mee zijn blijf ik tussen de 120-125.

Winterbanden worden wel vaker smaller genomen, dat geeft betere grip in de sneeuw, en minder kans op aquaplaning. Ik heb ook smallere winterbanden, al staan die wel op smallere velgen. Maar een smallere band op een bredere velg is doorgaans geen probleem, zolang het verschil maar niet te groot is.

Maar als de bandencentrale zegt dat het in orde is, zal het wel prima zijn. Ook voor de verzekering en de leasing (die gaan trouwens geen nieuwe banden willen betalen).
De bandencentrale zei vooral dat het goed was omdat ze geen zin hadden de banden te wisselen, zou hun "een halve dag kosten" om te regelen met de leasing... Maar bon, los daarvan geloof ik effectief wel dat het naar veiligheid geen issue is, alleen wat bezorgd ivm verzekering, ook bvb indien ongeval in buitenland (wintervakantie ed).

De bandencentrale zei vooral dat het goed was omdat ze geen zin hadden de banden te wisselen, zou hun "een halve dag kosten" om te regelen met de leasing... Maar bon, los daarvan geloof ik effectief wel dat het naar veiligheid geen issue is, alleen wat bezorgd ivm verzekering, ook bvb indien ongeval in buitenland (wintervakantie ed).

Je hebt een bepaalde velgmaat, zijnde 8j bijvoorbeeld, hierop kan je verschillende afmetingen van banden leggen.
Voor een 8j is dat tussen 215 en 245mm breed. In uw portier hangt een sticker met daarop welke bandencombinaties er toegestaan zijn op uw wagen. Want een bandmaat is altijd breedte/ procentuele hoogte van de breedte/ binnendiameter.
Een smallere band zal dus een hogere procentuele waarde nodig hebben om dezelfde buitendiameter te hebben.

Alles wat op die sticker staat mag gewoon. Is geen enkel probleem.
Sterker nog smallere banden zijn zelfs veiliger bij winterbanden.

Mijn Volkswagen (2021) zegt steeds als er file aan zit te komen, ook zonder dat navigatie aan staat, iemand enig idee hoe dit kan worden uitgeschakeld?

Indien van toepassing op mijn effectieve route zie ik de file ook staan op mijn scherm, en die gesproken melding wordt gegeven zonder de radio te muten of stiller te zetten waardoor ik er in realiteit ook niet veel van begrijp.

Politie stond gisteren te flitsen vanop stukje privé -terrein (onbebouwd perceel).
Denk dat ze (rooilijn in acht nemende) met de auto 40% op privé stonden en 60% op openbare weg.

Mag toch niet?

Politie stond gisteren te flitsen vanop stukje privé -terrein (onbebouwd perceel).
Denk dat ze (rooilijn in acht nemende) met de auto 40% op privé stonden en 60% op openbare weg.

Mag toch niet?
Als ze toestemming hebben van de eigenaar mogen ze doen wat ze willen dacht ik.

Alles wat op die sticker staat mag gewoon. Is geen enkel probleem.
Sterker nog smallere banden zijn zelfs veiliger bij winterbanden.
Bij al mijn vorige wagens waren mijn winterbanden in een kleinere omtrek en smaller dan die van mijn zomerbanden. Toen merkte ik duidelijk verschil in baanligging op het droge, sneller grip verlies en gevoel van "zwabberen".
Nu bij deze wagen ben ik bij dezelfde maat als de originele gebleven, breedte is zelfs hetzelfde als bij mijn zomervelgen (235) en merk ik duidelijk dat ze veel beter op de baan liggen.

Bij al mijn vorige wagens waren mijn winterbanden in een kleinere omtrek en smaller dan die van mijn zomerbanden. Toen merkte ik duidelijk verschil in baanligging op het droge, sneller grip verlies en gevoel van "zwabberen".
Nu bij deze wagen ben ik bij dezelfde maat als de originele gebleven, breedte is zelfs hetzelfde als bij mijn zomervelgen (235) en merk ik duidelijk dat ze veel beter op de baan liggen.
Zal ook wel gewoon aan de banden gelegen hebben :P
Heb bewust geen zomeerbanden breedset meer gemonteerd maar overal 225. Moet zeggen dat ik qua rijkwaliteit vooruit ben gegaan.
Kan ook wel zijn dat de Pzero's beter zijn, heb nog niet breedset Pzero's erop gehad om te vergelijken of dat nog beter is. Maar ik heb alvast niet te klagen.

Zal ook wel gewoon aan de banden gelegen hebben :p
Heb bewust geen zomeerbanden breedset meer gemonteerd maar overal 225. Moet zeggen dat ik qua rijkwaliteit vooruit ben gegaan.
Kan ook wel zijn dat de Pzero's beter zijn, heb nog niet breedset Pzero's erop gehad om te vergelijken of dat nog beter is. Maar ik heb alvast niet te klagen.
Bwa, waren toen Pirelli's Sotto Zero in 205/55/16 vs Bridgestone Potenza RE050A in 225/45/18.
Nu Bridgestone Blizzak LM005 in 235/45/17 vs Michelin Pilot Sport 4S in 235/35/19.

Dus bij mijn vorige wagen waren het smallere banden met een hogere wang wat het zwabbergevoel veroorzaakte maar het gripverschil was zeer goed merkbaar. 't Is niet dat de Pirelli's slechte banden waren of zo.

Nog even een update van mijn wagen Olie zeef zat verstopt, heb hem terug van dinsdag en tot nu toe lijkt de wagen weer ok. Ze bevelen nu wel aan om na 10.000km olie te vernieuwen.

Eigen wagen in eigen beheer, er zit een nagel in en dus drukverlies. Ik kan er wel nog mee rijden maar moet uiteraard asap gefixt worden
1. kan dit "hersteld" worden of is het een nieuwe band?
2. moeten dan meteen beide achterbanden vervangen worden, of is enkel de defecte genoeg? (zit al aan 54k km op deze banden maar zien er nog goed uit)
3. moet dat dan exacte hetzelfde band en type zijn, of gewoon dezelfde maat genoeg
4. Er zaten van de fabriek gewoon Michelin CrossClimate op, en ik was daar wel content van. Best bij de Volvo garage of een onafhankelijke bandenboer?

MM4OJym.jpg

Indien bijstand van vab wordt dat zelfs ter plaatse gemaakt voor de volledige som van 5 euro. Anders bandencentrale voor nen tap derin te late steken. 25 euro'kes ongeveer

Eigen wagen in eigen beheer, er zit een nagel in en dus drukverlies. Ik kan er wel nog mee rijden maar moet uiteraard asap gefixt worden
1. kan dit "hersteld" worden of is het een nieuwe band?
2. moeten dan meteen beide achterbanden vervangen worden, of is enkel de defecte genoeg? (zit al aan 54k km op deze banden maar zien er nog goed uit)
3. moet dat dan exacte hetzelfde band en type zijn, of gewoon dezelfde maat genoeg
4. Er zaten van de fabriek gewoon Michelin CrossClimate op, en ik was daar wel content van. Best bij de Volvo garage of een onafhankelijke bandenboer?
Normaal kunt ge dat zelf oplossen met zo'n kitje: https://www.auto5.be/nl/p/reparatiekit-tubeless-banden-2131797.html

Gewoon naar bandencentrale gaan voor een plug te laten steken.
Makkelijkste en veruit de veiligste oplossing.

2 vragen:

1: Ik rijd voorlopig met de wagen van mijn pa. De eerste 5 minuten piepen die remmen enorm luid (althans in de wagen hoor ik dat heel luid), valt daar wat aan te doen? Naarmate ik meer rem, gaat het weg. Is een recente wagen (<4j).

2: Ik tankte altijd benzine 95. Ik heb mij destijds laten wijsmaken dat 98 van betere kwaliteit was, maar ik heb nooit geen miserie gehad met 95. Wat is nu eigenlijk het verschil (behalve de prijs)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan