Général Zantas
Well-known member
Tuurlijk, maar een bedrijf hun diensten niet meer gebruiken gewoon omdat ze nieuwe technologie gebruiken is vreemd imo.
Als dat ondoordacht gebeurt en ten koste van mensen gaat.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Tuurlijk, maar een bedrijf hun diensten niet meer gebruiken gewoon omdat ze nieuwe technologie gebruiken is vreemd imo.
Hangt ervan af. In games zie je bv. ook meer developers overschakelen op AI voor het genereren van art of dialogen. Dan hoeft het voor mij ook niet meer.Tuurlijk, maar een bedrijf hun diensten niet meer gebruiken gewoon omdat ze nieuwe technologie gebruiken is vreemd imo.
Met 1 zin kan je natuurlijk onmogelijk weten wat de situatie is bij uw boekhouder hé... Waren dat sowieso al knoeiers en heeft hij nu pas de manier gevonden dat hij die 2 mensen kan buitengooien zonder dat hij het zal voelen, dan snap ik de keuze. Zijn dat 2 competente mensen en "denkt" hij dat hij ze kan vervangen door Claude...Mijn boekhouder gaat 2 mensen ontslaan, meneer heeft Claude ontdekt (samen met een opleiding voor boekhouders)
Ik snap het wel, junior profielen die niets anders doen dan boeken. Zulke jobs gaan er dus uit. Ik vind dit oprecht spijtig voor die mensen want ik ken ze persoonlijk.
En die functies zijn dus al ingenomen door zijn andere personeelsleden.Als het echt goede werkkrachten zouden zijn zijn er genoeg mogelijkheden om die mensen nog in te zetten voor andere functies dan het louter inboeken van facturen.
Hangt af van de kwaliteit zeker? Als de output goed genoeg is doet het er niet toe of die asset gemaakt is door gen AI of Patrick de designer.Hangt ervan af. In games zie je bv. ook meer developers overschakelen op AI voor het genereren van art of dialogen. Dan hoeft het voor mij ook niet meer.
Hangt af van de kwaliteit zeker? Als de output goed genoeg is doet het er niet toe of die asset gemaakt is door gen AI of Patrick de designer.
Net zoals het er niet echt toe doet of mijn trui door een machine gemaakt is of handgemaakt. Zolang het goed genoeg is voor zijn doel.
Tuurlijk, maar dat is a) een heel kleine minderheid en b) een groep die bereid is om significant (!) meer te betalen.En toch zijn er genoeg mensen voor wie het wel belangrijk is dat de kleding handgemaakt is. Misschien niet alles teveel vanuit enkel uw eigen oogpunt bekijken.
Ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel er reeds jaren, ook al lang voor de huidige AI boom, allemaal door computers gedaan werd. Procedural generation gaat bijvoorbeeld al heel lang mee en dat ging reeds veel verder dan de layout van levels of wat waar gespawned werd. Ook de generatie van assets zelf; zo wordt in vele games al jaren geen bomen, bergen, stenen, zelfs huizen nog met de hand gemaakt maar ook gewoon gegenereerd met tools zoals bijvoorbeeld speedtree en een resem andere. Die tools zijn zo goed dat ze die eindeloze high fidelity variatie van de echte wereld veel dichter kunnen benaderen dan wat een leger designers ooit met de hand zou kunnen klaarspelen.Hangt ervan af. In games zie je bv. ook meer developers overschakelen op AI voor het genereren van art of dialogen. Dan hoeft het voor mij ook niet meer.
Een accuratere soepvergelijking zou zijn dat je een vegetarische soep voorschotelt waarvan achteraf blijkt dat er wel vlees in zat. Want los van al uw andere zever: het gebruik van generatieve ai is wel op zich slecht. Dat is tot stand gekomen door grootschalige diefstal, uitbuiting en afbraak van de planeet door bedrijven die geleid worden door een paar van de meest cartoonesk kwaadaardige mensen die we ooit in onze samenleving los hebben laten rondlopen.Ik vind dat we moeten oppassen met zulk AI absolutisme waarin alle gebruik van AI onmiddelijk verketterd wordt. Ik denk bijvoorbeeld terug aan Expedition 33 dat op handen gedragen werd toen bleek dat een kleine studio zo'n geweldige parel kon afleveren om dan neergesabeld te worden toen ze onthulden AI gebruikt te hebben. Komt over als een klein kind dat van soep smult tot het te weten komt dat het champignon soep is en ze dan ineens niet meer lust omdat ie normaal geen champignons lust.
Het gebruik van AI op zich is niet slecht, dat doen we al jaren. Saaie, niet creatieve low effort slop, dat horen we met zn allen neer te sabelen ongeacht of er nu AI aan te pas kwam of niet maar het moge duidelijk zijn dat bijvoorbeeld het team achter Expedition 33 echt wel met passie aan hun game gewerkt heeft zelfs al hebben ze AI gebruikt om dat verbluffende eindresultaat te bereiken. Dus zelfs al gebruiken devs AI voor art en dialogen, het hangt allemaal af van de kwaliteit van implementatie.
.Ho maar. Agentic, niet overdrijven he.Ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel er reeds jaren, ook al lang voor de huidige AI boom, allemaal door computers gedaan werd. Procedural generation gaat bijvoorbeeld al heel lang mee en dat ging reeds veel verder dan de layout van levels of wat waar gespawned werd. Ook de generatie van assets zelf; zo wordt in vele games al jaren geen bomen, bergen, stenen, zelfs huizen nog met de hand gemaakt maar ook gewoon gegenereerd met tools zoals bijvoorbeeld speedtree en een resem andere. Die tools zijn zo goed dat ze die eindeloze high fidelity variatie van de echte wereld veel dichter kunnen benaderen dan wat een leger designers ooit met de hand zou kunnen klaarspelen.
In verband met wat we vroeger onder AI verstonden denk ik bijvoorbeeld terug aan 1998s Half-Life dat wist uit te pakken met zijn geavanceerde AI omdat die zo onvoorspelbaar was dat elk gevecht anders verliep. Die waren reeds deels agentic omdat ze on the fly konden reageren op veranderende omstandigheden en omgevingen alsook natuurlijk op de speler en diens wapen en strategie. D
Ik vind dat we moeten oppassen met zulk AI absolutisme waarin alle gebruik van AI onmiddelijk verketterd wordt. Ik denk bijvoorbeeld terug aan Expedition 33 dat op handen gedragen werd toen bleek dat een kleine studio zo'n geweldige parel kon afleveren om dan neergesabeld te worden toen ze onthulden AI gebruikt te hebben. Komt over als een klein kind dat van soep smult tot het te weten komt dat het champignon soep is en ze dan ineens niet meer lust omdat ie normaal geen champignons lust.

Vreemd dat je enkel het waterverbruik aanhaalt, maar dan niet hebt over de impact op het electiciteitsgrid en gewoon ecologische impact van die giga gebouwen in de natuur zelf.Ook die uitbuiting en afbraak van de planeet is een enorm overroepen hyperbool. Om bijvoorbeeld de heisa rond watergebruik in perspectief te zetten; Alle US data centers in de US samen gebruiken bijvoorbeeld maar een fractie van de hoeveelheid water nodig om golf terreinen te irrigeren. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we data centers niet aan strengere regels moeten onderwerpen om hen te vergroenen.
Mja je gooit alle computerrevoluties hier wel op een hoop. Behavorial AI werkt met duidelijk afgelijnde parameters en beslissingsbomen. Procedural generation analoog. Dat niet elke boom of steen met de hand werd gelegd, doet weinig af aan het feit dat alle bouwstenen hiervoor door mensen ontwikkeld zijn terwijl generatieve AI zelf de bouwstenen maakt.Ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel er reeds jaren, ook al lang voor de huidige AI boom, allemaal door computers gedaan werd. Procedural generation gaat bijvoorbeeld al heel lang mee en dat ging reeds veel verder dan de layout van levels of wat waar gespawned werd. Ook de generatie van assets zelf; zo wordt in vele games al jaren geen bomen, bergen, stenen, zelfs huizen nog met de hand gemaakt maar ook gewoon gegenereerd met tools zoals bijvoorbeeld speedtree en een resem andere. Die tools zijn zo goed dat ze die eindeloze high fidelity variatie van de echte wereld veel dichter kunnen benaderen dan wat een leger designers ooit met de hand zou kunnen klaarspelen.
In verband met wat we vroeger onder AI verstonden denk ik bijvoorbeeld terug aan 1998s Half-Life dat wist uit te pakken met zijn geavanceerde AI omdat die zo onvoorspelbaar was dat elk gevecht anders verliep. Die waren reeds deels agentic omdat ze on the fly konden reageren op veranderende omstandigheden en omgevingen alsook natuurlijk op de speler en diens wapen en strategie. De generatie agents die nu op ons afkomen gaan dat naar een heel nieuw niveau tillen. In het verlengde daarvan ligt nu zelfs dialoog. Je kan in real time op natuurlijke wijze met NPCs communiceren over eender wat en als je het te bont maakt zullen ze vijandig worden en de wapens tegen je opnemen. Ook die levensechte eindeloze variatie is onmogelijk met de hand of stem te craften. In verband daarmee denk ik bijvoorbeeld terug aan Microsoft hun Milo demo die iedereen van z'n sokken blies ten tijde van hun kinect lancering.
Werd gepresenteerd door Peter Molyneux dus natuurlijk kwam er niets van terrecht ;p maar was z'n tijd ook gewoon enorm vooruit. Vandaag komen we echter wel stilaan in de geburen van dat te kunnen realiseren.
Ook technieken zoals photogrammetrie waarin men echte fotos door AI laat opkuisen en 3dimensionaliseren om zo levels te creeren hebben reeds parels opgeleverd die geroemd werden voor hun fotorealistische pracht. Diezelfde technologie wordt nu ook gebruikt voor assets om bijvoorbeeld alles van wapens en wagens tot bloempotten en stofzuigers in te scannen ipv ze met de hand te maken.
Ondertussen heb je ook games zoals flight simulator die de hele wereld generen uit satelliet maps en hoogtedata en bing map assets gebruiken.
De nieuwe generatie AI modellen slaagt er nu reeds in brakke games te one shotten. Maar los van effectieve 3d wereld creatie is men nog volop aan het experimenteren met andere nog meer generatieve aspecten;
Of denk aan die world models zoals google's genie. Dat staat allemaal nog in zn kinderschoenen maar is nu reeds zo indrukwekkend en heeft nog tonnen onuitgeput potentieel. Of denk aan Nvidias AI rendering dat extra detail genereert zonder je videokaart te taxeren aan de onmogelijke niveaus dat dat normaal zou vereisen.
Net zoals al die andere tools zal ook deze generatie gebruikt worden om een nog stevigere basis te leggen waar developers en designers meer tijd en ruimte krijgen om te kiezen waar ze hun tijd insteken en wat ze juist willen opsmukken en handcraften.
Ik vind dat we moeten oppassen met zulk AI absolutisme waarin alle gebruik van AI onmiddelijk verketterd wordt. Ik denk bijvoorbeeld terug aan Expedition 33 dat op handen gedragen werd toen bleek dat een kleine studio zo'n geweldige parel kon afleveren om dan neergesabeld te worden toen ze onthulden AI gebruikt te hebben. Komt over als een klein kind dat van soep smult tot het te weten komt dat het champignon soep is en ze dan ineens niet meer lust omdat ie normaal geen champignons lust.
Het gebruik van AI op zich is niet slecht, dat doen we al jaren. Saaie, niet creatieve low effort slop, dat horen we met zn allen neer te sabelen ongeacht of er nu AI aan te pas kwam of niet maar het moge duidelijk zijn dat bijvoorbeeld het team achter Expedition 33 echt wel met passie aan hun game gewerkt heeft zelfs al hebben ze AI gebruikt om dat verbluffende eindresultaat te bereiken. Dus zelfs al gebruiken devs AI voor art en dialogen, het hangt allemaal af van de kwaliteit van implementatie.
Dan volgt natuurlijk de vraag: wat is het doel van kunst?Hangt af van de kwaliteit zeker? Als de output goed genoeg is doet het er niet toe of die asset gemaakt is door gen AI of Patrick de designer.
Net zoals het er niet echt toe doet of mijn trui door een machine gemaakt is of handgemaakt. Zolang het goed genoeg is voor zijn doel.
Dan komen we weer terug bij de manier waarop het gebruikt en geimplementeerd wordt. Hebben we het over low effort slop van iemand die een heel spel, code, design en art door AI laat generen zonder enige inspiratie of eigen input die bijvoorbeeld niet verder komt dan "shooter" ben ik volledig akkoord. Die ziet dat als een shortcut richting profits. Er zijn echter ook veel ontwikkelaars en atiesten die het als klankbord gebruiken en zelfs aha momenten halen uit door AI gecreerde happy accidents waar ze dan zelf op verder bouwen al dan niet met AI tools. Ik denk bijvoorbeeld aan die kunstenaar die schilderijen maakt geinepireerd door die eerste golf AI generators die fotos maakten waarin je precies van alles herkent maar dat lijkt te verdwijnen als je dan van dichter kijkt. Specifiek in games, bijvoorbeeld het team achter Expedition 33, had ook echt wel passie voor hun project. Net zoals je inspiratie uit een boek, een droom, een vista of een gedicht kan halen, kan je dat ook uit AI. Velen zien AI zelfs als een soort van lucid dream omdat je je droom en fantasie er zelf mee kan sturen.Ik neem zelf aanstoot aan het gebruik van generatieve AI voor creatieve doeleinden omdat AI het creatieve denkproces ondermijnt.
Als ik naar kunst kijk, doe ik dat juist om de menselijke connectie en vaardigheid te voelen. Als ik dan zie dat de in-game art met behulp van AI gegenereerd is, verliest dat voor mij alle mogelijke emotionele waarde en impact.
Dan volgt natuurlijk de vraag: wat is het doel van kunst?
Kunst is een vorm van expressie. Als ik ChatGPT vraag mij een beeld van een zonsondergang te geven, dat maakt van mij nog geen kunstenaar. Neem die boodschap weg en wat overblijft is enkel nog een lege doos, een consumptieproduct. Voor een functioneel object zoals een trui is dat vaak voldoende. Voor een boek, een film of een game is dat al een ander verhaal.Die menselijke connectie en de vaardigheid waarmee het gemaakt is kunnen een aspect ervan zijn maar dat hoeft dus niet verloren te gaan als AI correct gebruikt wordt. Vaak weet je ook niet wat de insteek of inspiratie van de maker is of zelfs niet wie de maker is. Ook weet je niet op voorhand of iets al dan niet met AI gemaakt werd.
Kunst hoeft imo geen doel te hebben. De natuur maakt misschien wel de mooiste van allemaal, doet dit onbewust, zonder doel en ook niet voor ons. Maar toch kunnen we daar enorm van genieten. Ik kan wel genieten van vaardigheid maar iets simpels kan ook kunst zijn. Ik kan ook genieten van de menselijke connectie als ze meerwaarde biedt door bijvoorbeeld een laag context toe te voegen als de geschiedenis of betekenis die de maker voor ogen het werk extra kracht geeft. Toch is mijn eigen perspectief vaak het belangrijkste want zeker in eerste contact heb je vaak geen weet van al die zaken en hoort het werk opzichzelfstaand je reeds aan te spreken. Finaal is het belangrijkste voor mij dus toch wat iets mij zelf doet voelen en als je iets heel goed, mooi of diep vindt hoef je je daarvoor niet te schamen als je dan leert dat het met of zelfs door AI gemaakt is.