De "mijn goede momenten op de weg" thread

Vanmorgen een vrachtwagen die in panne gevallen was op een drukke nationale baan - nee, dat is niet mijn goed moment, wel de 2 politie-agenten die het verkeer regelden en erin slaagden dat zeer vlot te laten verlopen in beide richtingen. Slechts 1-2 minuten verloren, chapeau voor die mensen!
Een aantal kilometer ervoor op dezelfde baan zeker het 5-voudige verloren door lichten aan relatief korte werken, om maar te zeggen dat die agenten dat echt fantastisch deden.

Vanmorgen een vrachtwagen die in panne gevallen was op een drukke nationale baan - nee, dat is niet mijn goed moment, wel de 2 politie-agenten die het verkeer regelden en erin slaagden dat zeer vlot te laten verlopen in beide richtingen. Slechts 1-2 minuten verloren, chapeau voor die mensen!
Een aantal kilometer ervoor op dezelfde baan zeker het 5-voudige verloren door lichten aan relatief korte werken, om maar te zeggen dat die agenten dat echt fantastisch deden.
zo'n werf lichten zijn altijd schandalig...
Hier hebben ze er gezet, omdat de lijn tijdelijk door werken uit een zijstraatje moet komen.
De lijn heeft en afstandsbediening en kan het licht op rood zetten op de hoofdbaan.

Weliswaar staat de timer op 150 seconden (effectief een aftelklokje naast het rood licht).
Dus 1 bus dat door moet zorgt dat de hoofdbaan 150 seconden rood heeft

De enige keer tot nu toe dat ik niet kon volgen aan de lichten met mijn huidige auto, was toen er een Taycan Turbo naast mij stond. Dat is inderdaad nog next level.
Een i4 M50 zou ik nog nét moeten aankunnen (best wel gek/leuk om dit te kunnen schrijven wetende dat ik budget-wise gewoon met een mid level bedrijfswagen rijd. Interesting times).
Sorry maar ik vind dat altijd zo idioot als ik mensen naast elkaar om het snelst zie optrekken aan de lichten. Dat is echt haantjesgedrag van het allerlaagste niveau. Wat wil je bewijzen?

Sorry maar ik vind dat altijd zo idioot als ik mensen naast elkaar om het snelst zie optrekken aan de lichten. Dat is echt haantjesgedrag van het allerlaagste niveau. Wat wil je bewijzen?
Goh is wel eens leuk.
En zolang het binnen de perken blijft doe je er mijns inziens weinig kwaad mee.

Dat mijn auto sneller kan optrekken dan die van hem, tiens :unsure: redelijk domme vraag tbh

De laatste 2 weken in Canada rondgereden, en ik was vergeten hoe aangenaam het daar is. Duidelijke signalisatie, rechts afslaan bij rood en weinig verkeersmeubilair. Enkel de STOP all ways is soms wat uitkijken en lage maximumsnelheden, maar daar houdt toch niemand zich aan.

Op mijn dagelijkse route hadden ze een jaar geleden op een rechte 70 km/u baan wegversmallingen aangelegd die zorgden voor gevaarlijke situaties en file in de ochtendspits. Nu een jaar later hebben ze het licht gezien en hebben ze die versmallingen terug weggedaan.
Geldverspilling maar op zich is het terug veiliger en vlotter rijden, vandaar het goede moment.

Op mijn dagelijkse route hadden ze een jaar geleden op een rechte 70 km/u baan wegversmallingen aangelegd die zorgden voor gevaarlijke situaties en file in de ochtendspits. Nu een jaar later hebben ze het licht gezien en hebben ze die versmallingen terug weggedaan.
Geldverspilling maar op zich is het terug veiliger en vlotter rijden, vandaar het goede moment.
Dat is typisch België denk ik.
Een vluchtheuvel die je niet kan nemen aan de wettelijke snelheid, tenzij je met een monster truck op de baan bent.
Een bloembak die je niet veilig kan ontwijken aan de maximumsnelheid.

In Nederland kom ik dat niet tegen.
Een vluchtheuvel in zone 50bv kan je aan 50 nemen.

Een vluchtheuvel die je niet kan nemen aan de wettelijke snelheid, tenzij je met een monster truck op de baan bent.

Inderdaad, precies alsof er daar in België geen standaarden voor bestaan. Trouwens niet enkel daarvoor, ook voor afmetingen rotondes, minimum radius van opritten/afritten,...

Baan tussen Eeklo en Ursel toevallig? Gisteren heb ik dat daar opgemerkt, werd hoog tijd.

Is de snelheid op een vluchtheuvel hier in België niet standaard 30km/h, los van de toegelaten snelheid op die weg?

Inderdaad, precies alsof er daar in België geen standaarden voor bestaan. Trouwens niet enkel daarvoor, ook voor afmetingen rotondes, minimum radius van opritten/afritten,...
Voor verhoogde inrichtingen en rotondes bestaat er een technisch reglement, maar ik heb nog maar zelden geweten dat een gemeente aanpassingen moest doen nadat ze die regels niet volgden.
=>
22ter.2. De in 22ter.1. bedoelde verhoogde inrichtingen moeten voldoen aan de vereisten inzakeaanleg en aan de technische voorschriften die door Ons worden bepaald.

Ik heb ergens dat boek met de technische voorschriften nog liggen, maar 'k zou toch serieus moeten zoeken. Dat staat beschreven met hellingsgraden, minimum lengtes voor de hellende delen, maximale hoogte van het ding op zich, ...

Die rode "kussentjes" die ze aanleggen om het verkeer te vertragen vind ik soms ook giswerk. Sommigen kan je perfect aan 50 nemen door gewoon met de vier wielen er op te mikken ipv met 1 kant, anderen liggen dan weer zo slecht dat je ze nog niet aan 30 kunt pakken zonder miserie. Die dingen staan ook niet in het reglement, dus je zou er gewoon aan 50 moeten kunnen over rijden (ik zeg nu 50 omdat ik ze persoonlijk nog nooit zag buiten BBK).

Die bestaan wel.

Die rode "kussentjes" die ze aanleggen om het verkeer te vertragen vind ik soms ook giswerk. Sommigen kan je perfect aan 50 nemen door gewoon met de vier wielen er op te mikken ipv met 1 kant, anderen liggen dan weer zo slecht dat je ze nog niet aan 30 kunt pakken zonder miserie. Die dingen staan ook niet in het reglement, dus je zou er gewoon aan 50 moeten kunnen over rijden (ik zeg nu 50 omdat ik ze persoonlijk nog nooit zag buiten BBK).

Exact dit.
Naburige gemeente zijn die kussentjes perfect te nemen tegen 50.
Hier liggen er in zone 30, welke je over moet kruipen om geen schade te hebben.
-Toen ze pas lagen, reden sommige auto's zelfs over het fietspad om ze te mijden. Nu hebben ze paaltjes gezet zodat dit niet meer kan.

In diezelfde gemeente echter 2 vluchtheuvels op 100 meter van elkaar in zone 30, waarbij ene niet te nemen is sneller dan 17km/u voor mij.
Anders is het boem-klets-boem.

Bestaand maar duidelijk niet altijd & overal toegepast.

Terug
Bovenaan