De Mol 2024 - Algemeen

En hoe ga je in al die gemeenschappelijke proeven bepalen wie hoeveel geld heeft opgebracht? Ik zou niet te veel rommelen aan de formule, die werkt al meer dan 10 jaar quasi perfect. Zowat elke kandidaat zegt achteraf ook niet bewust gemold te hebben om zichzelf verdacht te maken, bij heel veel proeven denk ik zelf ook: doe deze proef in een teambuilding en je hebt zelfs geen mol nodig om die de helft van de tijd te doen falen. Of je daar nu meer geld of meer incentive voor geld aan koppelt of niet, ik denk niet dat dat zoveel verschil gaat maken eerlijk gezegd.

Wat ik wel meer wil zien zijn van die mindfucks, genre 'kies je voor een gegarandeerde 2000 euro / weekendje met je mama" na deelname of voor x-pasvragen/vrijstelling.
Dat er niet bewust gemold wordt, daar geloof ik nu eens niets van.
Je hebt er alle baat bij om andere mensen op een verkeerd spoor te zetten.
Natuurlijk heb je de absolute lomperiken (Philip in het jaar van Lennart komt als eerste in mijn gedachten) maar ik ben er zeker van dat Bernard of een andere sterke speler het niet nalaat om wat te fakemollen.
Volgens mij staat het ergens in het contract dat je dan achteraf moet zeggen: "Ik heb echt niet bewust gemold hoor, ik ben gewoon zo lomp van nature"

Net de laatste aflevering gezien:

Ik zou het wel eens een vernieuwend concept vinden als ze de mol gewoon helemaal niet meer briefen. Hem gewoon aanduiden en hem laten mollen op basis van de info die alle andere kandidaten krijgen.
Ik denk dat dit nog voor de kandidaten nog voor kijkers een extra dimensie brengt. De bedoeling van een tv programma is om mensen te doen kijken en het scripten van net te (mis)lukken is daar voor mij een belangrijke factor in.
Je neemt volgens mij ook een key element van de mol weg: de programmamakers en mol VS de kandidaten.

Precies inderdaad toch een vrij zwakke mol die door veel mensen en snel ook ontmaskerd is.

Gelukkig merk je er op tv niet echt iets van.
Hetgeen dat bij deze aflevering duidelijk is geworden, wat veel minder duidelijk was op tv is dat Senne echt alle proeven wou doen mislukken. Het is dus een zwakke mol in het opzicht van “ontmaskeren”, maar een sterke mol in het geld wegnemen.
Dat te winnen bedrag is ook totaal niet geïndexeerd :unsure:

Volgens wikipedia:
Seizoen 1 - 1.150.000 Bfr (28.508 EUR)

Seizoen 11 - 27.320 EUR
Seizoen 12 - 24.160 EUR

Dus ik zou eerder stellen dat de uiteindelijk gewonnen bedragen in de eerste seizoenen hoger lagen, terwijl je tegenwoordig voor een euro een pak minder kan kopen dan vroeger.

Dus inderdaad, dat geld is sowieso geen incentive. Doe dat volgend seizoen allemaal eens maal 10 en je zal toch een ander programma te zien krijgen denk ik.
Puur op gevoel:
- vroeger waren er meer opdrachten (lagere bedragen, maar ook minder gekoppeld)
- er waren minder opdrachten waarbij geld kon verloren worden (cf pasvragen kopen)
- door de grote hoeveelheid seizoenen en heb je meer insights/learnings waardoor kandidaten anders spelen (en is dat geaccepteerd)

Het zijn 3 elementen die het gewonnen bedrag tov het theoretisch maximum doen afnemen.

Dat hoeft voor mij ook niet, BV's ook niet. Ik vind het net goed dat het meestal onbekenden zijn die er aan deel nemen. Ik vermoed dat ze toch ieder jaar redelijk wat inschrijvingen ontvangen want ze lijken wel goed te kiezen wie ze laten deelnemen.
Ja BV’s ook absoluut geen nood aan. In Nederland is dat altijd met BN’s zeker?

BVs zijn al overdadig aanwezig in Belgische shows. Laat het uit. Dat is ook net de charme van de Mol.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk zou de mol het geld moeten verdienen dat verloren wordt, maar dat er dan een redelijk groot bedrag af gaat per kandidaat waardoor die verdacht wordt.

Want nu is er weinig ergs voor de mol als iedereen die verdenkt :unsure:

Eigenlijk zou de mol het geld moeten verdienen dat verloren wordt, maar dat er dan een redelijk groot bedrag af gaat per kandidaat waardoor die verdacht wordt.
Onmogelijk gezien de productie De Mol helpt.

Het zou oneerlijk zijn omdat ze De Mol helpen om geld te verdienen, plus ze schieten in hun eigen budget door De Mol te helpen.

Als productie de mol niet meer mag briefen, heb je een ander programma (met name "de verrader", enkelvoud). Het punt van een "mol" is juist dat dit een soort spion/saboteur is, iemand die infiltreert maar wel met extra kennis.

Terug
Bovenaan