De (on)zin van ancienniteit en ervaring

Herman De Croo

Well-known member
Het is eigenlijk een ergernis op het werk, die zo groot is dat het een eigen topic verdient.

De oneerlijkheid van anciënniteit, dat mensen van hogere leeftijd meer verdienen om hetzelfde werk (vaak slechter) te doen als iemand jonger. Ik noem ze vanaf nu boomerkes.

Ik heb nu toch al wat jaren ervaring, en ik zie maar heel zelden vijftigers of zestigers die nog meekunnen in het bedrijfsleven. Ze zitten daar vaak al jaren, aan een steeds hogere pré, en ze kennen veel mensen, die er ook al lang werken.. Maar echt toegevoegde waarde opleveren die een dertiger niet kan? Ze kunnen wat budgetten beheren, planning opmaken, "strategisch denken" (in concepten die al 20 jaar outdated zijn).

Maar iedeeren stijgt telkens in rang, demoties gebeuren o zo zelden, dus zit alle macht rond budgetten en beslissingen bij de boomerkes.

Voor jonge mensen of pas afgestudeerden worden er allerlei eisen gesteld, maar ik ben zeker dat de meerderheid van de boomerkes, niet zou gekozen worden mochten ze moeten solliciteren voor hun huidige job. Meer zelfs: de meerderheid zou volstrekt onbekwaam worden beoordeeld, en al zeker niet aan een dubbele pré tov een jonkie worden aangenomen :rofl:

De boomerkes hebben ook voor alles een opleiding nodig. Hoe groot of klein het ook is, ze leren niets nieuws tenzij iemand hen het handje vasthoudt met concrete voorbeelden en screenshots. Is er 1 kleurtje of venstertje verkeerd, lopen ze vast.

Teams heeft een nieuwe update: ik probeer die dan gewoon eens, of lees wat er in de aankondiging staat. Nee Marianne, ik heb dat niet op school geleerd, niemand heeft mij dat uitgelegd, ik denk gewoon na.
Hoeveel boomerkes kunnen na 1 jaar thuiswerken, nog altijd amper hun scherm delen om een slide te tonen?
Onlangs legde ik iemand uit dat ze met alt+tab gemakkelijk kan wisselen tussen schermen. Die werkt al 30 jaar elke dag aan de computer, dus dat betekent dat ze al 30 jaar elke keer ze van venster wil wisselen, haar muis oppakt, daar naartoe beweegt, en dat zo open klikt?

Dat ze wat trager zijn, dat is logisch, de menselijke geest pikt niet zo snel meer nieuwe dingen op. Ik kan onmogelijk mijn huidige job doen als ik 50 ben, laat staan 60 of 65 jaar. Maar dat dan net degenen, die het traagst werken, het meest verdienen, blows my mind.

(op een forum moet je al eens met de 2 voetjes vooruit kunnen tackelen)

Laatst bewerkt:
I stopped at boomers.
Mensen met hogere ancienniteit hebben heel wat ervaring extra waardoor ze de job net sneller kunnen uitvoeren.
Persoonlijk bij mij merk ik wel dat ik niet zo snel meer de NBN of EN normen erbij moet halen in ontwerp. Door de ervaring weet ik het gewoon welke spelregels er gehanteerd dienen te worden.
Dat is een enorme tijdswinst tov een jonkie die ettelijke 100en paginas mag doorbladeren om de correcte info te zoeken.

Edit de snelheid in tekenprogrammas die je door de jaren opbouwt is ook niet te onderschatten. No way dat ge via uw opleiding autocad, revit of andere dynsim programmas onder de knie hebt. Ik teken ondertussen al een paar jaar niet meer maar kben wel nogaltijd de snelste van den bureau.

Edit 2: hoe vaak ik de nieuwe collegas moet bijstaan omdat er iets niet lukt in hun tekenprogramma en ze de oplossing niet kunnen googlen of opzoeken. Dan is het snel gevraagd.. Hey zwarten probleem x.. aaah collega klik hier en daar en knallen kerel! Uurtje of twee uitgespaard van inefficent met uw vingertjes staan draaien.

Laatst bewerkt:
Je leest het al niet goed: Het gaat niet over geen ervaring vs ervaring. Het gaat over dertigers vs vijftigers en zestigers
2-3 jaar ervaring vs 0j maakt een groot verschil, 20-30 jaar ervaring is eerder een nadeel dan een voordeel.

Boomers hebben alles in de hand , ik reken hierbij iedereen geboren tot 1970.

* Ze beslissen over je pré
* Ze gaan lopen met alle topjobs
* Ze zeggen wat je moet doen
* Ze verkakken het milieu met meer vervuilende wagens, want ook aan hun leeftijd kunnen ze toch niet meer met een golfje rijden
* Ze overheersen de huizenmarkt en hebben vaak meerdere eigendommen
* Ze gunnen de jongere generaties niks
* Ze genieten vaak van mooie landingsbanen, waarbij ze deeltijds nog meer scheppen dan vele 30ers

Imo kunt ge daar geen lijn in trekken. Ik heb samengewerkt met mensen van tegen de 60 die veel meer mee waren dan hun collega's van begin de 30. En omgkeerd ook: inderdaad het type van de vastgeroeste 50'er die niet meer kon (en wou denk ik).

Misschien is hetgeen jij schetst wel wat meer voorkomend. Maar imo is dat ook logisch. Die mensen hebben een hele digitale revolutie meegemaakt die maar moesten volgen. Ze kennen dan hun ding maar dan stopt het, wat ook logisch is aangezien want ze hebben iets op eigen houtje geleerd en doen bv al 20 jaar iets op die manier. Nu verwachten dat ze op één, twee, drie een andere gewoonte oppikken is niet realistisch.

Ik ben het wel eens met je punt over verloning: de nadruk ligt daar te vaak op anciënniteit.

Voorafgaande samenvatting: thread #4012 waarin de usual suspects hun financiële frustraties komen uiten (lees: boehoe ik heb minder dan een ander, zij zijn groot en ik ben klein :cry:)

Ik bekijk dat gewoon zo hé :

Nu zijn zij het die de grote pré verdienen. Binnen 10 jaar ben ik degene die de grote pré verdient.

Waarom zou ik dan vechten om het af te schaffen ? Om 2 keer gejost te worden ? Nu omdat ik minder dan hen verdien. En binnen 10 jaar omdat ze de lonen naar onder hebben geschaald en ik weer minder verdien dan als ik er niet tegenin was gegaan.

Ik ben misschien raar, maar niet zot.

Binnen 10 jaar mag jij hun pensioenen en medische kosten betalen. Je bent sowieso twee keer gejost hoor. (samen met al de rest)
Nu ben ik 2 keer gejost. In dat geval dat ik het verander ben ik 3 keer gejost. Want die hun pensioenen en medische kosten ga ik toch mogen betalen.

Dus mijn positie veranderd daar niet in.

Binnen de overheid ziet ge dat ook. De hogere hiërarchie (a3-a4 - mandaat) bestaat uitsluitend uit eind 50 en +60 (en zelfs tegen de 70). Die zijn niet meer mee en houden vaak vernieuwing en progressie tegen.
Het frustrerendste zijn die mannen die na hun pensioen blijven verderdoen. Daardoor komen voor de lagere niveaus geen posten vrij en kunnen die dan ook pas op late leeftijd promotie maken. Diegenen die de verlenging goedkeuren zijn de leeftijdsgenoten en buitengooien kunt ge die niet.

Als ik erbinnen blijf zal ik gewoon al door mijn anciënniteit een heel schoon loon bijeensprokkelen doorheen de jaren. Dus voor mij is dat wel leuk en kan de volgende generatie daarop vloeken.

Binnen de overheid ziet ge dat ook. De hogere hiërarchie (a3-a4 - mandaat) bestaat uitsluitend uit eind 50 en +60 (en zelfs tegen de 70). Die zijn niet meer mee en houden vaak vernieuwing en progressie tegen.
Het frustrerendste zijn die mannen die na hun pensioen blijven verderdoen. Daardoor komen voor de lagere niveaus geen posten vrij en kunnen die dan ook pas op late leeftijd promotie maken. Diegenen die de verlenging goedkeuren zijn de leeftijdsgenoten en buitengooien kunt ge die niet.

Als ik erbinnen blijf zal ik gewoon al door mijn anciënniteit een heel schoon loon bijeensprokkelen doorheen de jaren. Dus voor mij is dat wel leuk en kan de volgende generatie daarop vloeken.
Wees blij, bij ons zijn dat er van 45+ :(.

Dus voordat ik ooit de kans heb om door te groeien, ben ik al bijna pensioenwaardig.

Je leest het al niet goed: Het gaat niet over geen ervaring vs ervaring. Het gaat over dertigers vs vijftigers en zestigers
2-3 jaar ervaring vs 0j maakt een groot verschil, 20-30 jaar ervaring is eerder een nadeel dan een voordeel.
2-3 jaar vs 0j maakt een groot verschil.
2-3 jaar vs 20-30jaar ook. (in sommige jobs)

In de IT wereld zie je dat inderdaad fel. Er zijn quasi geen 60-plussers die in een ontwikkel of analysejob zitten. Die zijn uiteindelijk allemaal doorgesukkeld naar een of andere management job waar ze niet voor geschikt zijn. Ik heb in totaal 2 collega's in dezelfde functie als mezelf gehad die 60 waren. De ene was oké in zijn job maar hield vast aan oude principes, de andere was een ramp en kon na 40 jaar ervaring als IT-er nog niet met 10 vingers typen, en kon geen regel SQL lezen/schrijven/snappen. Die was daar gewoon terecht gekomen omdat hij ooit was aangenomen om 1 of andere server te onderhouden en die server hebben ze bij het grof vuil gezet.
In zo'n geval is het pijnlijk dat je weet dat hij daar aan 3x het brutoloon van uzelf zit.

De IT-wereld draait momenteel echt volledig op 30-ers en 40-ers. De 50-ers dienen meestal als analyst omdat ze de bedrijven goed kennen, en waar die 60-ers naartoe zijn, god mag het weten.
Ik merk bij mezelf ook als dat ik weigerachtig sta tov bepaalde nieuwe technologieën terwijl jongeren daar vlot mee weg zijn...

Maar ik snap @Herman De Croo zijn standpunt zeker, en je kan dan wel zeggen "jamaar, die hebben meer ervaring" of "die brengen levenswijsheid mee". In praktijk zie ik dat oudere collega's vaker het werk vertragen dan versnellen.

Dit is volledig job en sector afhankelijk. Als ik kijk naar mijn vader, dan zijn zijn computer skills bedroevend, hij is totaal niet mee met de huidige digitale manier van werken (ik overdrijf nu wel lichtjes, maar ik heb hem al veel zaken moeten uitleggen die voor velen vanzelfsprekend zijn) maar hij zorgt op +60 jarige leeftijd nog steeds voor miljoenen aan winsten voor zijn bedrijf (nee dit is niet overdreven). Puur en alleen door ervaring, netwerk en intelligentie. Een dertiger of veertiger komt nog niet eens tot aan zijn knieën. Veertigers die nu zijn oude job uitoefenen, komen regelmatig nog eens aankloppen voor advies. Financiële sector.

Het hangt inderdaad af van de sector. Ik zit in sales, daar betaal je ook een heel groot deel voor het netwerk dat iemand meepakt. En dat is nu eenmaal veel groter bij iemand van 50 dan iemand van 30. "It's not what you know, but who you know" gaat heel erg hard op bij ons.

en kon na 40 jaar ervaring als IT-er nog niet met 10 vingers typen
Ik type als 46 jarige ook nog altijd met twee vingers. Ik heb nooit geleerd met 10 vingers te typen. Maar dat heeft toch niks met bekwaam of onbekwaam te maken? :unsure:

Ik ben wel vrij goed in SQL, ik heb deze week nog queries moeten schrijven. Normaal test ik in readyAPI maar nu moet ik ook vanalles controleren in de database. Dat is géén probleem.

Allé ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is nu juist een slecht voorbeeld naar mijn mening. :tongue:

Laatst bewerkt:
In de IT wereld zie je dat inderdaad fel. Er zijn quasi geen 60-plussers die in een ontwikkel of analysejob zitten. Die zijn uiteindelijk allemaal doorgesukkeld naar een of andere management job waar ze niet voor geschikt zijn. Ik heb in totaal 2 collega's in dezelfde functie als mezelf gehad die 60 waren. De ene was oké in zijn job maar hield vast aan oude principes, de andere was een ramp en kon na 40 jaar ervaring als IT-er nog niet met 10 vingers typen, en kon geen regel SQL lezen/schrijven/snappen. Die was daar gewoon terecht gekomen omdat hij ooit was aangenomen om 1 of andere server te onderhouden en die server hebben ze bij het grof vuil gezet.
In zo'n geval is het pijnlijk dat je weet dat hij daar aan 3x het brutoloon van uzelf zit.

De IT-wereld draait momenteel echt volledig op 30-ers en 40-ers. De 50-ers dienen meestal als analyst omdat ze de bedrijven goed kennen, en waar die 60-ers naartoe zijn, god mag het weten.
Ik merk bij mezelf ook als dat ik weigerachtig sta tov bepaalde nieuwe technologieën terwijl jongeren daar vlot mee weg zijn...

Maar ik snap @Herman De Croo zijn standpunt zeker, en je kan dan wel zeggen "jamaar, die hebben meer ervaring" of "die brengen levenswijsheid mee". In praktijk zie ik dat oudere collega's vaker het werk vertragen dan versnellen.
Waarom zou je met 10 vingers moeten kunnen typen omdat je in IT werkt? Er zijn jobs waar dat handiger is dan in IT imo

En bij ons hebben junior-profielen meer moeite met SQL. Die schrijven liever een 'findAll' en dan loopje in Java ipv performante query te maken die effectief alleen de data die je nodig hebt ophaalt.

En nieuwe technologie / framework is niet noodzakelijk beter dan oude wat ze ook meestal denken :p

Ik type als 46 jarige ook nog altijd met twee vingers. Ik heb nooit geleerd met 10 vingers te typen. Maar dat heeft toch niks met bekwaam of onbekwaam te maken? :unsure:

Ik ben wel vrij goed in SQL, ik heb deze week nog queries moeten schrijven. Normaal test ik in readyAPI maar nu moet ik ook vanalles controleren in de database. Dat is géén probleem.

Allé ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is nu juist een slecht voorbeeld naar mijn mening. :tongue:

Waarom zou je met 10 vingers moeten kunnen typen omdat je in IT werkt? Er zijn jobs waar dat handiger is dan in IT imo

En bij ons hebben junior-profielen meer moeite met SQL. Die schrijven liever een 'findAll' en dan loopje in Java ipv performante query te maken die effectief alleen de data die je nodig hebt ophaalt.

En nieuwe technologie / framework is niet noodzakelijk beter dan oude wat ze ook meestal denken :p
Ja oke, 10 vingers moet niet, maar niet voor elke letter moeten zoeken op uw toetsenbord zou wel mogen. Ik moest hem dan "opleiden" maar dat is echt niet vol te houden bij iemand die bij elke typefout (en dat zijn er veel) moet zoeken naar de backspace.

findAll().size() ipv een ordinaire sql count.

Wupla heel de tabel gedownload.

---

Alles is relatief, alles is oneerlijk.

Eerlijk hard werk brengt vaak ook niet veel op.

Ofwel zelfstandige worden.

Of als je jong bent, jobhoppen, dan kan je er wat bij doen telkens.

Bij mij werkt nu een externe programmeur, profiel expert.
Is zo kinderlijk slecht, is imo net iets meer dan een junior. Denkt zelf niets na. Verdient belachelijk veel.
Lucht verkoopt, punt. En de managers erboven snappen er toch niets van.
Ooit al veel van zulke profielen zien passeren.

Geluk hebben, arrogant zijn, het smerig spelen, ofwel zo goed zijn en veel weten dat ze je wel nodig hebben.
Dat.

Terug
Bovenaan