De ontwikkeling van Artificiële Intelligentie moet gepauzeerd worden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum
Het is inderdaad de realiteit. Ik gebruik sinds kort niet dagelijks, wel wekelijks AI om mijn werk te verlichten.
Het geeft me tijd om bezig te zijn met de echt moeilijke dingen.
Ik zie het vooral als een tolk die al dan niet complexe vraagstukken kan vertalen in een werkende oplossing.
Het is nog steeds zaak die oplossing uitvoerig in vraag te stellen en te testen en niet alles klakkeloos voor waarheid aan te nemen.
AI is op dit moment verre van feilloos.
Maar de ontwikkelingen volgen zich in razendsnel tempo op, dus wie nu niet stilaan mee is, mist meer dan ooit de boot.
Het een halt toeroepen lijkt mij een onmogelijke zaak. De wereld is nog niet eens in staat om crypto, een uitvinding die pakweg 15 jaar geleden voet aan de grond kreeg, te reguleren.
AI gebruik ik zelf nog niet zo vaak, maar ik zie er zeker een handige tool in. De impact ervan is potentieel wel enorm groot en zonder regulatie gaan we ons continu moeten afvragen of de informatiestromen die tot ons komen wel van een mens komen of dat ze door een AI-programma zijn verzonnen. De hoeveelheid fake news zal enorm groeien.

Iets stom: je ziet die Arnold Schwarzenegger deepfakes waar hij gekende popsongs aan het zingen is. Dat klinkt alsof hij dat echt aan het zingen is, maar dat is natuurlijk niet zo. AI is niet feilloos, maar het gaat razendsnel en op termijn gaan we het echte van het valse amper nog kunnen onderscheiden, tenzij je technisch onderlegd bent. Maar daar moet je ook weer de nodige tijd voor nemen en nieuws wordt heel vaak geconsumeerd als fastfood.

Als het verschil niet meer te onderscheiden is, zullen er nog weinig naar ‘het nieuws’ kijken. Iedereen gaat concluderen dat alles fake is, ook de echte video’s. Maar ja, ze doen maar he.

Dit wordt een triestige wereld binnen 10 jaar.

Als het verschil niet meer te onderscheiden is, zullen er nog weinig naar ‘het nieuws’ kijken. Iedereen gaat concluderen dat alles fake is, ook de echte video’s. Maar ja, ze doen maar he.

Dit wordt een triestige wereld binnen 10 jaar.
Foto's kunnen we ondertussen ook al heel lang vervalsen maar dat heeft ook nooit tot een complete vertrouwensbreuk geleid. Bronnen checken zal belangrijker worden maar da's nu ook al belangrijk dus zo'n verandering zal dat niet zijn.

Het laatste wat HLN.be kan schelen is of het artikel de waarheid spreekt. En dat is onze meest gelezen krant. En jij verwacht dat onze maatschappij telkens de bron zal checken als hij een AI foto of video heeft gezien? Ik denk het niet. Als het iets sensationeel is, gaan ze zeker geen moeite doen. Het is immers een steviger verhaal op café om te vertellen. Dit komt nooit goed. Nooit.

Het laatste wat HLN.be kan schelen is of het artikel de waarheid spreekt. En dat is onze meest gelezen krant. En jij verwacht dat onze maatschappij telkens de bron zal checken als hij een AI foto of video heeft gezien? Ik denk het niet. Als het iets sensationeel is, gaan ze zeker geen moeite doen. Het is immers een steviger verhaal op café om te vertellen. Dit komt nooit goed. Nooit.

HLN is natuurlijk het ene uiterste he. Bij de meer kwalitatieve media verwacht je toch meer fact checking.

Maar je hebt gelijk dat het steeds moeilijker zal worden. En ook: misschien dat de groep 'wappies' (complottheorie aanhangers enzo) gaat groeien, omdat het gemakkelijker wordt om (overtuigende) fake news te genereren en moeilijker om dat te onderscheiden van echte feiten.

HLN is veel populairdere dan Knack. Dus de meeste mensen gaan veel fake news accepteren als echt. En uiteraard gebruiken om de andere te overtuigen van hun gelijk.

De groep wappies zal inderdaad groeien, anti vaxxers, pro-Trump, anti allochtonen, … de media zorgt er nu al voor dat al die mensen gevoed worden en het zal er niet op verbeteren.

Foto's kunnen we ondertussen ook al heel lang vervalsen maar dat heeft ook nooit tot een complete vertrouwensbreuk geleid. Bronnen checken zal belangrijker worden maar da's nu ook al belangrijk dus zo'n verandering zal dat niet zijn.

Ja het is niet dat foto's ooit zonder context als absolute waarheid werden gezien. En dat is nooit echt een probleem geweest.

Voor 99% van de dingen haalt wat bronchecking de fakes er zo uit, en we mogen hopen dat de gewone media serieus genoeg blijft dat we ze ook daarin kunnen vertrouwen (als de major kanalen ook gewoon fake nieuws met agenda gaan beginnen maken dan zijn we inderdaad fucked).

En die dingen waar zelfs de factchecker twijfelt gaan gaan zoals ze nu ook gaan met bijvoorbeeld gebeurtenissen in de oorlog in Oekraïne. Meerdere bronnen nodig over meerdere dagen om wat een beeld te krijgen.

Ik zie vooral wat er bv in bepaalde afrikaanse verkiezingen is als problematisch. Dat er gewoon geen decent media/bron is die veel mensen vertrouwen en dat je idd puur fake nieuws en video's krijgt. Video van de tegenstander die bepaalde dingen zegt die gewoon compleet fake is. Hier in België word een fake foto of video toch wel afgeschoten buiten in bepaalde facebook groepen.

Als ik een fake video ga uitbrengen van de Wever of Rousseau waarop die X zegt, en die wordt wijdverspreid, dan gaat dat toch in de major nieuwskanalen komen dat er een fake video is die de ronde gaat.

Ook in de privé ga je snel door de mand vallen als je fake video's van anderen zou maken. Zeker omdat mensen dan weten dat fake video's relatief simpel te maken zijn. Misschien gaat het ons juist de privacy terug geven omdat je altijd kan claimen dat een video fake is :P (zoals bv een politieker die tegen een combi plast)

Vlaanderen sluit grote AI-deal: 10.000 ambtenaren krijgen toegang tot Microsoft Copilot
Tot 10.000 medewerkers van de Vlaamse overheid en lokale besturen zullen binnenkort de AI-assistent van Microsoft kunnen gebruiken voor hun werk. Vlaams minister-president Matthias Diependaele (N-VA) heeft daarover in het Zwitserse Davos een akkoord gesloten met het Amerikaanse technologiebedrijf.
Onze minister-president sluit een GROTE AI-deal twv 300k in het magische Davos!! :rofl:
Ik kan die deal sluiten vanuit mijn living in 2 klikken.
33KAMAB.png

Zo zielig. Het is pas een grote AI deal wanneer we hier datacenters en ontwikkeling kunnen stimuleren.

Vlaanderen sluit grote AI-deal: 10.000 ambtenaren krijgen toegang tot Microsoft Copilot

Onze minister-president sluit een GROTE AI-deal twv 300k in het magische Davos!! :rofl:
33KAMAB.png

Zo zielig. Het is pas een grote AI deal wanneer we hier datacenters en ontwikkeling kunnen stimuleren.
Ik snap het ook niet waarom europa niet in een eigen ai investeert? Waarom moeten we beroep doen op de diensten van tech moguls van de US of zelfs china. Wie de AI heeft heeft de macht. Europa zet zichzelf in een zwakke positie door niet zelf te investeren en beroep te doen op private spelers.

33KAMAB.png
Er staat nergens dat het aan retail prijs is, er staat letterlijk zelfs "De waarde ervan is niet bekendgemaakt."; dus ik weet niet waar uw 300k vandaan komt.
Verder is die €28,10 in je screenshot per gebruiker per maand excl BTW. Dus als we jouw veronderstelling even corrigeren, is het inclusief BTW voor 10.000 gebruikers voor een 4jarig contract dan €28,1 * 1,21 * 10.000 * 48 = €16.320.480. Ga je die deal van 16 miljoen ook sluiten in je living in 2 klikken? :wtf:

Er staat nergens dat het aan retail prijs is, er staat letterlijk zelfs "De waarde ervan is niet bekendgemaakt."; dus ik weet niet waar uw 300k vandaan komt.
Verder is die €28,10 in je screenshot per gebruiker per maand excl BTW. Dus als we jouw veronderstelling even corrigeren, is het inclusief BTW voor 10.000 gebruikers voor een 4jarig contract dan €28,1 * 1,21 * 10.000 * 48 = €16.320.480. Ga je die deal van 16 miljoen ook sluiten in je living in 2 klikken? :wtf:
Voor de Vlaamse overheid blijft dat wisselgeld zonder korting.
Een basic Office 356 pakket kopen is geen grote AI-deal.

Voor de Vlaamse overheid blijft dat wisselgeld zonder korting.
Een basic Office 356 pakket kopen is geen grote AI-deal.
Ochja, je kan natuurlijk alles blijven plat relativeren maar het feit blijft dat je insteek gewoon fout was.

En als we Microsoft zelf aan het woord laten, is het voor hun echter wel een grote AI-deal:
De deal tussen Microsoft en Vlaanderen is het grootste Copilot-overheidscontract in Europa tot dusver, zegt Microsoft.
Een deal is nog altijd tussen 2 partijen, dus er zijn altijd 2 perspectieven.

Ochja, je kan natuurlijk alles blijven plat relativeren maar het feit blijft dat je insteek gewoon fout was.

En als we Microsoft zelf aan het woord laten, is het voor hun echter wel een grote AI-deal:

Een deal is nog altijd tussen 2 partijen, dus er zijn altijd 2 perspectieven.
Het woordje per maand ontbrak aan mijn post. Mijn insteek blijft volledig het zelfde.
Natuurlijk gaan beiden partijen dit voorstellen als een grote deal. In realiteit is het gewoon de aankoop van basic software.
Elk bedrijf kan dit voor zijn gebruikers aanschaffen zonder zijn boekhouding overhoop te gooien.

Van de Vlaamse overheid mogen we toch verwachten dat ze de lat hoger leggen? Ik zie liever echte investering in AI ipv een software pakket aan te kopen. Dat is het zelfde als een hoop Tesla's of BYD's kopen ipv te investeren in de europeese auto sector.

Het woordje per maand ontbrak aan mijn post. Mijn insteek blijft volledig het zelfde.
Natuurlijk gaan beiden partijen dit voorstellen als een grote deal. In realiteit is het gewoon de aankoop van basic software.
Elk bedrijf kan dit voor zijn gebruikers aanschaffen zonder zijn boekhouding overhoop te gooien.

Van de Vlaamse overheid mogen we toch verwachten dat ze de lat hoger leggen? Ik zie liever echte investering in AI ipv een software pakket aan te kopen. Dat is het zelfde als een hoop Tesla's of BYD's kopen ipv te investeren in de europeese auto sector.
Ze zeggen ook nergens dat ze in AI investeren, gewoon dat er een grote AI deal gesloten is. Wat objectief gewoon klopt, voor beide partijen.
Een investering in AI kan, en staat ook indirect op de planning voor de Vlaamse Overheid maar dit kan je natuurlijk niet zomaar uitrollen:
Er komt een AI-expertisecentrum binnen Digitaal Vlaanderen omdat artificiële intelligentie de komende jaren voor een enorme versnelling zal zorgen van de digitale transformatie bij de overheid, op bijvoorbeeld het vlak van automatische rechtentoekenning.

Het expertisecentrum moet voor de kennis en de nodige richtlijnen zorgen om verantwoord om te gaan met AI.
Gewoon blind investeren zonder kennis zou natuurlijk nog meer kritiek opleveren ;)

En zelfs ontwikkelen <> aankopen/subscription afsluiten is iets dat elk bedrijf moet afwegen. En gezien hoe voor heel veel software paketten deze gewoon aangekocht worden, on-premise of in de cloud, of er een subscription afgesloten wordt; ga ik er vanuit dat dit veelal de beste keuze is.
Eigen ontwikkeling houdt in: grote initiële kost qua infrastructuur en ontwikkeling, voor die ontwikkeling aanwervingen doen (waar nu al commentaar komt op aantal ambtenaren en ander personeel dat met belastingsgeld betaald wordt), niet kunnen gebruiken tijdens de ontwikkeling, blijvende ontwikkeling om te verbeteren en vervolgens ook nog onderhoudskosten.
Dan is het niet zelf ontwikkelen meestal een betere keuze, en niet enkel financiëel. Want zo'n contract kan gewoon niet verlengd worden of aangepast worden na die 4j. Dit kan je dus als een grootschalig proefproject zien; want zo ziet de minister het ook:
Stapsgewijs zal worden uitgewerkt waar in de overheidsdienstverlening artificiële intelligentie kan helpen. Dat zal voor elke dienst anders zijn, maar er zit volgens het kabinet-Diependaele heel wat automatisering in. Zo zou Copilot moeten leiden tot een efficiëntere en snellere verwerking van dossiers.

Ik snap het ook niet waarom europa niet in een eigen ai investeert? Waarom moeten we beroep doen op de diensten van tech moguls van de US of zelfs china. Wie de AI heeft heeft de macht. Europa zet zichzelf in een zwakke positie door niet zelf te investeren en beroep te doen op private spelers.
Het Franse Mistral is momenteel een EU-speler.

Het Franse Mistral is momenteel een EU-speler.
Mja.
Mistral 30 mensen en valued op 6.2 miljard.
Openai. 4500 werknemers en geschat op 157 miljard
Ik wil nie weten wat meta, grok, apple nog allemaal uit de mouw gaan schudden maar het zal allezins ook meer zijn dan 30 man. Chinese bedrijven vind ik weinig van terug.

Allez we moeten gewoon bewaken dat we niet afhankelijk worden van een amerikaanse mogul.

Mja.
Ik wil nie weten wat meta, grok, apple nog allemaal uit de mouw gaan schudden maar het zal allezins ook meer zijn dan 30 man. Chinese bedrijven vind ik weinig van terug.

Allez we moeten gewoon bewaken dat we niet afhankelijk worden van een amerikaanse mogul.
We zullen toch ergens een lichtpunten moeten vinden.

Mja.

Er zijn maar twee serieuze kampen en dat zijn de VS en China vrees ik. Enkele dagen geleden heeft China nog een bom gedropt met DeepSeek R1. Den boot is vertrokken en dit continent zit er niet op. We hebben hier geen venture capital om jong bloed te ondersteunen en mede daardoor hebben we hier ook nooit geen big tech opgebouwd die nu in de VS op bergen aan cash zitten om in zo'n projecten te investeren. Hetgeen we hier wel hebben zijn wetgevers die er erg trots op zijn om de meest strenge AI regulatie ter wereld in te voeren om zo een niet-bestaande industrie al op voorhand dood te kloppen en richting de VS te sturen.

Maar waar moeten we dan in investeren?

De technologie achter de huidige AI modellen is relatief openlijk gekend. Er gebeurt in Europese universiteiten ook al reeds lang onderzoek naar machine learning, dus volgens mij zouden we in Europa best eenvoudig modellen kunnen ontwikkelen die in staat zijn te concurreren met de Amerikaanse, als we het zouden willen. Stable Diffusion kent bvb zijn oorsprong aan de universiteit van Munchen.
-De tech-reuzen zijn nu vooral in onderlinge competitie om op te schalen; De voornaamste weg vooruit blijkt niet om fundamenteel onderzoek te doen maar om datacenters neer te poten die steeds groter in schaal zijn om steeds meer rekenkracht te gebruiken.
-AI is momenteel geen rendabele business en teert op kapitaalinvesteringen. Er is dus geen ROI. Misschien wel binnen tien jaar, maar nu niet
-Nvidia brengt jaar na jaar GPU's op de markt die steeds efficiënter en krachtiger zijn. Er is sprake van een 'hyper moores law' waar de prestaties van AI-chips zelfs sneller groeien dan de gewone wet van Moore.
-Europa zit in de lange staart van een enorme energiecrisis die de energieprijs hier duurder maakt dan eenderwaar ter wereld.

Wat hebben we dan te winnen door nu mee te stappen in de AI-race?

Als we de knowhow hier hebben over AI en als blijkt dat AI weldegelijk een strategische meerwaarde kan zijn, kunnen we binnen 5-6 jaar datacenters beginnen bouwen met technologie die dan spitstechnologie is, terwijl al die Chinese en Amerikaanse datacenters die nu gezet worden compleet outdated zijn en hoogstwaarschijnlijk geen cent winst zullen opgeleverd hebben.

Het enige rendabele aspect aan de AI-boom zijn de chips. Zoals je in de Amerikaanse goldrush ook het beste idee was om pikhouwelen en schoppen te gaan verkopen, is de chipsproductie momenteel extreem winstgevend. We hebben Imec, maar het ontbreekt ons blijkbaar aan ondernemerszin om al die theoretische kennis om te zetten in rendabele producten. Strategische onafhankelijkheid voor Europa zou ook moeten betekenen dat we vooral daarin gaan investeren.

Laatst bewerkt:
Maar waar moeten we dan in investeren?

De technologie achter de huidige AI modellen is relatief openlijk gekend. Er gebeurt in Europese universiteiten ook al reeds lang onderzoek naar machine learning, dus volgens mij zouden we in Europa best eenvoudig modellen kunnen ontwikkelen die in staat zijn te concurreren met de Amerikaanse, als we het zouden willen. Stable Diffusion kent bvb zijn oorsprong aan de universiteit van Munchen.
-De tech-reuzen zijn nu vooral in onderlinge competitie om op te schalen; De voornaamste weg vooruit blijkt niet om fundamenteel onderzoek te doen maar om datacenters neer te poten die steeds groter in schaal zijn om steeds meer rekenkracht te gebruiken.
-AI is momenteel geen rendabele business en teert op kapitaalinvesteringen. Er is dus geen ROI. Misschien wel binnen tien jaar, maar nu niet
-Nvidia brengt jaar na jaar GPU's op de markt die steeds efficiënter en krachtiger zijn. Er is sprake van een 'hyper moores law' waar de prestaties van AI-chips zelfs sneller groeien dan de gewone wet van Moore.
-Europa zit in de lange staart van een enorme energiecrisis die de energieprijs hier duurder maakt dan eenderwaar ter wereld.

Wat hebben we dan te winnen door nu mee te stappen in de AI-race?

Als we de knowhow hier hebben over AI en als blijkt dat AI weldegelijk een strategische meerwaarde kan zijn, kunnen we binnen 5-6 jaar datacenters beginnen bouwen met technologie die dan spitstechnologie is, terwijl al die Chinese en Amerikaanse datacenters die nu gezet worden compleet outdated zijn en hoogstwaarschijnlijk geen cent winst zullen opgeleverd hebben.

Het enige rendabele aspect aan de AI-boom zijn de chips. Zoals je in de Amerikaanse goldrush ook het beste idee was om pikhouwelen en schoppen te gaan verkopen, is de chipsproductie momenteel extreem winstgevend. We hebben Imec, maar het ontbreekt ons blijkbaar aan ondernemerszin om al die theoretische kennis om te zetten in rendabele producten. Strategische onafhankelijkheid voor Europa zou ook moeten betekenen dat we vooral daarin gaan investeren.
Hoe zijn AI chips in feite verschillend van gewone GPU's?
Ik zie bij de gewone GPU's eigenlijk minder en minder vooruitgang de laatste jaren op vlak van hardware, de vooruitgang gebeurt vooral op softwarevlak (door gebruik van machine learning / AI te maken (DLSS) haalt men betere performance). Vroeger bood een nieuwe GPU generatie nog 50-60% verbetering, tegenwoordig betekent krachtigere GPU's vooral ook meer stroomverbruik...
De 50xx reeks van Nvidia haalt wel hogere AI TOPS , maar het verbruik is ook hoger (dat zijn ook geen pure AI kaarten, maar het aandeel AI op de grafische chip wordt wel groter lijkt het)

Terug
Bovenaan