De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Ik zie die zo graag spelen. Technisch hoogbegaafd en zoekt altijd de combinatie en drang naar voor.
Is helaas niet consistent genoeg om echt top te zijn, maar heeft tenminste ook een goeie pass in de voeten en inderdaad vaak ook oog voor de ploegmaats. Doku liep zich vandaag zelfs tegen amateurs vast.

Hopelijk is tegen Kazachstan Seys terug fit, zodat hij op de rechtsback kan. En dan Doku er af voor Saelemaekers, en Openda voor CDK. Ik weet dat die jongen vertrouwen nodig heeft, maar in het systeem van onze ploeg en tegen dit soort tegenstanders is het zinloos om op hem proberen te bouwen, terwijl CDK wel die capaciteiten heeft. Niet meer over twijfelen, gewoon gaan voor De Ketelaere.

De rest kan blijven staan, al is dat middenveld een vogel voor de kat tegen betere ploegen.

Laatst bewerkt:
De rest kan blijven staan, al is dat middenveld een vogel voor de kat tegen betere ploegen.
Aan Vanaken en De Bruyne zou ik niet raken. Zo'n fantastische voetballers horen samen te spelen met daarachter een echte 6 die alles opkuist. Bij de goal van De Bruyne kwam dit mooi uit.

Ik denk ook niet dat er 1 ploeg is die tegen zo'n middenveld willen spelen waarbij je 2 spelers hebt die met 1 baltoets een speler kunnen afzonderen alleen voor de keeper en die toch zo verschillend zijn. Vanaken met zijn infiltratie vermogen en kopspel, De Bruyne met het afstandsschot en het nog subtielere voetenwerk.

Maar dan heb je echt een Onana of zo er achter nodig.

Onana vind ik toch echt zo’n ongeleid projectiel. Biedt helemaal niet de taktische zekerheid en intelligentie die je nodig hebt tegen de top, zeker niet met al die zwakke defensie. Heeft ook nooit controle over bal en lichaam. Je kan daar lacherig doen over Witsel maar dat was in onze topjaren wel een sleutel aan controle tussen die linies.

Lavia zou dat kunnen maar ja die blessures.

Laatst bewerkt:
Bij Villa is die toch echt niet zo'n ongeleid projectiel?

Witsel was inderdaad een controleur, goed in balbezit, maar in onze gouden generatie hadden we echt wel een balveroveraar als Onana kunnen gebruiken. En met deze generatie zeker.

Bij Villa is die toch echt niet zo'n ongeleid projectiel?

Witsel was inderdaad een controleur, goed in balbezit, maar in onze gouden generatie hadden we echt wel een balveroveraar als Onana kunnen gebruiken. En met deze generatie zeker.

Bij Villa speelt hij vrijer omdat Kamara daar als 6 naast/achter hem opereert.
Beetje hetzelfde als de hele Fellaini-discussie imo. Die spelers zijn niet intelligent/gedisciplineerd genoeg om de zone tussen verdediging en middenveld te bewaken (tegen de echte top he) en worden op hun best uitgespeeld als ze regelmatig eens vrij naar voren mogen stormen. Maar dan is dat dus eerder een soort 8.
Onana was tegen Wales ook onze 6 en dat de verdediging daar langs alle kanten overlopen werd had ook met zijn positionering etc te maken.

Ik vind hem een unieke speler door zijn lengte, kracht en infiltratiemogelijkheden maar om taktisch mee te schaken voor de verdediging te weinig inzicht. En als hij onder druk gezet wordt aan de bal doet dat lange lichaam vaak rare dingen. Niet echt een hele zuivere speler.

Ik blijf hopen dat Lavia daar vroeg of laat zijn lichamelijke kwalen achter zich kan laten want dat is wel het ideale profiel op die positie. De echte types-6 zijn voor mij regisseurs, meer dan gewoon balafpakkers. Types à la Witsel, Lavia, Rodri, Busquets indertijd, Biglia maar ook op ons niveau (ja ik zeg dat als Anderlechtsupporter) een Simons. Mensen die meedenken, ruimtes bewaken en afdekken, discipline houden. En ook wel duels winnen uiteraard, maar meer door interceptie. Mensen die ook altijd zich vrij lopen en geen schrik hebben om in de opbouw de bal te vragen en hem dan niet verliezen.

Miljaar wat was Doku weer frustrerend. Echt vervelend telkens weer naar stilstand. Zo zonde hoe die gestopt is met groeien.

Ook tragisch hoe ondergewaardeerd CDK blijft.

Ik vond Debast altijd een overroepen speler maar ik moet zeggen dat ie me gisteren wel kon bekoren. Al was de tegenstand natuurlijk geen topploeg.
Voordeel is dat die een tijdje heeft kunnen samenspelen met jan. En dat die ondertussen nog wat meer heeft kunnen rijpen. Uiteindelijk is die nog altijd maar 21 jaar. Je kan niet verwachten dat die een paar jaar geleden al foutloos was. Toch zeker voor het niveau van de Rode Duivels en sommige tegenstanders die we daar tegenkwamen.

Ondertussen speelt die ook meer als centrale verdediger ipv als middenvelder. Dat zal ook wel iets helpen.

Als je Fofana ziet spelen besef je pas hoe inefficiënt Doku voetbalt.
Saelemaekers toonde ook hoe het moest. Neen, ik had Doku ook in mijn basiself gedropt voor deze match, maar dit was echt bedroevend. Als je typische acties al geen amateurs meer kunnen verschalken, dan moet je het ook niet meer proberen bij de grote jongens. Ik had gehoopt dat ie onder Pep zijn spel zou verbeteren, maar het tegendeel lijkt waar op dit moment.

Fofana moet natuurlijk ook nog bevestigen, Saelemaekers is te wisselvallig en Trossard speelt te weinig bij Arsenal. Bakayoko moet bij Leipzig ook zijn vorm terugvinden, en Lukebakio ben ik helemaal geen fan van. De concurrentie is niet sterk genoeg om Doku af te schrijven, maar hoe hij gisteren speelde kon je beter Bakayoko of Lukebakio in de plek meegenomen hebben.

Tegen Kazachstan gewoon gaan voor Courtois - De Cuypers, Theate, Debast, Seys (als ie fit is) - Tielemans, De Bruyne, Vanaken - Fofana, CDK, Saelemaekers

Doku was vorige wedstrijden bij de beste spelers op het veld, en nu na een mindere pot (waar hij geruime tijd niet op zijn beste positie speelde) moet hij direct afgeserveerd worden.

Je moet hier toch wat lezen...

Terug
Bovenaan